A rendellenes kopás leggyakoribb oka az előírt kerékgeometriai beállítási értékektől való túlzott eltérés, mely a hétköznapi használatban a járdára és egyéb akadályokra való durva felhajtásból eredő futómű-deformációkból adódik. A korszerű autók optimális menettulajdonságainak elérése érdekében az autógyártók olyan megoldásokat találtak, amelyek az "egyenes és párhuzamos" ideális futómű beállítási értékektől gyakran jelentősen eltérő értékekkel járnak. Az előírt kerékösszetartás és kerékdőlésszög értékektől való eltérés ezeknél a gépjárműveknél problémát jelent a nagy mértékű rendellenes kopás miatt, és fellép az ezzel járó magasabb gördülési zaj, valamint az abroncsok idő előtti elhasználódása.


 

 

A rendellenes kopás leggyakoribb oka az előírt kerékgeometriai beállítási értékektől való túlzott eltérés, mely a hétköznapi használatban a járdára és egyéb akadályokra való durva felhajtásból eredő futómű-deformációkból adódik. A gépkocsi szabad magasságának jelentős csökkentése és a szélesebb kerekek alkalmazása is befolyásolhatja a kerékgeometriai beállítást. A megváltozott erőkarok (pl. a kerékjáratból jobban kilógó kerekek) miatt megváltoznak az előírt futóműgeometriai beállítási értékek. Ennek következménye szintén szabálytalan kopás. Szabálytalan kopás esetén forduljon szervizhez és ellenőriztesse a futómű beállítását.

 

Futómű állítás:

A gépjárművek kifogástalan műszaki állapotához fontos tényező a futómű megfelelő beállítottsága.

A jármű használata során a fékezések, gyorsítások, kanyarodás, vagyis a rendeltetésszerű használat során a felfüggesztés alkatrészei kopnak, fáradnak, deformálódnak. Az útegyenetlenségek, gödrök, padkák is okozhatnak sérüléseket a futóműben, eltéríthetik a gyári beállítást.

Mindezek káros következményei csak esetlegesen a gumiabroncsok rendellenes félrekopásakor jelentkeznek szemmel láthatóan. Ilyenkor már a gumicsere költsége is súlyosabb anyagi terhet jelenthet a tulajdonos számára, de jelentős lehet a fogyasztás emelkedése is.

Érdemes ezeket megelőzni egy viszonylag kis költségű rutinvizsgálattal.



A felfüggesztés mozgó alkatrészeinek jó műszaki állapotúnak kell lennie, hiszen a kopott, lötyögő, lógó alkatrészek nem tartják megfelelő helyzetben a kerekeket, stabilitásvesztést, fékhatás-csökkenést okozhatnak. Pontos beállításuk sem lehetséges.



A futómű gyári paraméterekhez való műszeres beállítása előtt szükséges a vizuális-mechanikus vizsgálat, mely során a kopásnak, fáradásnak kitett rossz alkatrészek kiszűrhetők, és szükség szerinti cseréjük előzetesen elvégezhető. (pl. gömbfejek, silent bock-ok)



Minden futómű-megbontás után a beállítást ellenőriztetni kell, mert az alkatrészek cseréje során megváltozik a futómű geometriája.

Az alkatrészcsere után esedékes vizsgálaton kívül évi rendszerességgel javasolt a futómű-diagnosztikai vizsgálat.



A műszeres diagnosztika segítségével pontosan kimérhetők és korrigálhatóak az esetleges dőlési-, összetartási- és utánfutási eltérések.



A teljes tengelygeometria pontos beállításával biztosítható

* az optimális keréktartás,

* az egyenletes abroncskopás,

* az egyenes úttartás

* a kanyarstabilitás

* a fékhatás egyenletes érvényesülése



Ha vezetés közben bizonytalan úttartást, félrehúzást tapasztalt, esetleg rendellenes koppanó, ropogó hangot hall a kerekek felől, vagy gumiátszereléskor félrekopott gumiabroncsaira hívták fel a figyelmét, vizsgáltassa meg a gépjármű futóművét!

 

Garantált optimális futómű beállítás
legújabb komputeres, három dimenziós, lézersugaras futómű beállító készülék
optimális útfekvés
helyes viselkedés fékezésnél (nem húz oldalra)
optimális nyomtávtartás egyenetlen útburkolatokon is
biztonságos kanyarvétel (jobb kanyarfekvés)
pontos egyenesben tartás
az abroncsok idő előtti kopásának kiküszöbölése.

 

 

 

 

 

 
 

Copyright 2009