
A rendellenes kopás leggyakoribb oka az előírt
kerékgeometriai beállítási értékektől való
túlzott eltérés, mely a hétköznapi használatban
a járdára és egyéb akadályokra való durva
felhajtásból eredő futómű-deformációkból adódik.
A korszerű autók optimális menettulajdonságainak
elérése érdekében az autógyártók olyan
megoldásokat találtak, amelyek az "egyenes és
párhuzamos" ideális futómű beállítási értékektől
gyakran jelentősen eltérő értékekkel járnak. Az
előírt kerékösszetartás és kerékdőlésszög
értékektől való eltérés ezeknél a gépjárműveknél
problémát jelent a nagy mértékű rendellenes
kopás miatt, és fellép az ezzel járó magasabb
gördülési zaj, valamint az abroncsok idő előtti
elhasználódása.



A rendellenes kopás
leggyakoribb oka az előírt kerékgeometriai
beállítási értékektől való túlzott eltérés, mely
a hétköznapi használatban a járdára és egyéb
akadályokra való durva felhajtásból eredő
futómű-deformációkból adódik. A gépkocsi szabad
magasságának jelentős csökkentése és a szélesebb
kerekek alkalmazása is befolyásolhatja a
kerékgeometriai beállítást. A megváltozott
erőkarok (pl. a kerékjáratból jobban kilógó
kerekek) miatt megváltoznak az előírt
futóműgeometriai beállítási értékek. Ennek
következménye szintén szabálytalan kopás.
Szabálytalan kopás esetén forduljon szervizhez
és ellenőriztesse a futómű beállítását.

Futómű állítás:
A gépjárművek kifogástalan műszaki állapotához
fontos tényező a futómű megfelelő
beállítottsága.
A jármű használata során a fékezések,
gyorsítások, kanyarodás, vagyis a
rendeltetésszerű használat során a felfüggesztés
alkatrészei kopnak, fáradnak, deformálódnak. Az
útegyenetlenségek, gödrök, padkák is okozhatnak
sérüléseket a futóműben, eltéríthetik a gyári
beállítást.
Mindezek káros következményei csak esetlegesen a
gumiabroncsok rendellenes félrekopásakor
jelentkeznek szemmel láthatóan. Ilyenkor már a
gumicsere költsége is súlyosabb anyagi terhet
jelenthet a tulajdonos számára, de jelentős
lehet a fogyasztás emelkedése is.
Érdemes ezeket megelőzni egy viszonylag kis
költségű rutinvizsgálattal.
A felfüggesztés mozgó alkatrészeinek jó műszaki
állapotúnak kell lennie, hiszen a kopott,
lötyögő, lógó alkatrészek nem tartják megfelelő
helyzetben a kerekeket, stabilitásvesztést,
fékhatás-csökkenést okozhatnak. Pontos
beállításuk sem lehetséges.
A futómű gyári paraméterekhez való műszeres
beállítása előtt szükséges a vizuális-mechanikus
vizsgálat, mely során a kopásnak, fáradásnak
kitett rossz alkatrészek kiszűrhetők, és szükség
szerinti cseréjük előzetesen elvégezhető. (pl.
gömbfejek, silent bock-ok)
Minden futómű-megbontás után a beállítást
ellenőriztetni kell, mert az alkatrészek cseréje
során megváltozik a futómű geometriája.
Az alkatrészcsere után esedékes vizsgálaton
kívül évi rendszerességgel javasolt a
futómű-diagnosztikai vizsgálat.
A műszeres diagnosztika segítségével pontosan
kimérhetők és korrigálhatóak az esetleges
dőlési-, összetartási- és utánfutási eltérések.
A teljes tengelygeometria pontos beállításával
biztosítható
* az optimális keréktartás,
* az egyenletes abroncskopás,
* az egyenes úttartás
* a kanyarstabilitás
* a fékhatás egyenletes érvényesülése
Ha vezetés közben bizonytalan úttartást,
félrehúzást tapasztalt, esetleg rendellenes
koppanó, ropogó hangot hall a kerekek felől,
vagy gumiátszereléskor félrekopott
gumiabroncsaira hívták fel a figyelmét,
vizsgáltassa meg a gépjármű futóművét!
 

Garantált optimális futómű beállítás
legújabb komputeres, három dimenziós,
lézersugaras futómű beállító készülék
optimális útfekvés
helyes viselkedés fékezésnél (nem húz oldalra)
optimális nyomtávtartás egyenetlen
útburkolatokon is
biztonságos kanyarvétel (jobb kanyarfekvés)
pontos egyenesben tartás
az abroncsok idő előtti kopásának kiküszöbölése.
  
 |