Gumiabroncs
szerkezete!

Külső megjelenése alapján
úgy tűnik, hogy az autók, motorok gumiabroncsa
kizárólag gumiból készül. Négy fő összetevőjük
van: gumi, szövet, vegyi anyagok és fém.
Mindegyik egy-egy speciális
feladatot lát el, és ezek együttesen alkotják a
gumiabroncs szerkezetét. Például, a radiál
gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada
áll gumiból (tömeg szerint) - és a
gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert
szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen
a gumit látjuk, amely a futófelületet és az
oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi
anyagokat is kevernek.


Belülről a gumiabroncs
szilárdsága vázas szerkezetből épül fel, amelyet
szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet
rétegek - alkotnak és attól függően, hogy a
gumiabroncs diagonális vagy radiális szerkezetű,
körbefutó szövet- vagy acélbetéteket is
tartalmaz. A gumiabroncs merev vázát a - nagy
szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból
álló - peremek adják, amelyek használat közben a
gumiabroncsot biztonsággal a tárcsához
szorítják. A gumiabroncsot vegyi összetevői
ellenállóvá teszik az elhasználódással, a hővel
és az elöregedéssel szemben. A gumihoz kevert
összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége
attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén
használjuk ezeket.
A gumiabroncs két alapvető
részből áll: a futófelületnek - amely az úttal
közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a
megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell
lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a
karkasz, vagyis a gumiabroncs oldalfala, amely a
gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát
biztosítja.

Szerkezet: A
gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A
radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R"
jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt
gumiabroncsfajta.
Légzáró réteg: A
gumiabroncs légtartását biztosítja
Öv: Radiál gumiabroncs
esetében a karkaszvázon elhelyezkedő
övbetétekről van szó, amelyek a futófelület
stabilitását biztosítják.
Karkasz: A gumiabroncs
teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem
közötti vázrésszel együtt.
Futófelület: Mintával
ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs
optimális kapcsolatát az útfelülettel.
Mintaelem/mintaárok:
Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív
mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
Oldalfal: A gumiabroncs
oldalsó része

Peremhuzal-karika: A gumiba
ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez
biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a
kerékpánton.
Tubeless (TL): Tömlő
nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső
tömlővel használható gumiabroncs.
TWI; Tread Wear Indicator:
Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag
megengedett minimális 1,6 mm-es
mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra
rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe
vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való
felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését
teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka: Védi a
szelep szerkezetét a szennyeződéstől és
nedvességtől. A szelep tömítése érdekében
elengedhetetlen.
|