Mikortól
öreg a gumiabroncs?

Az autósok többsége keresi az olcsóbb
gumiabroncs vásárlási lehetőségeket. Szabad öreg
gumit venni, és mikortól mondhatjuk, hogy öreg?
Két kategóriára kell
bontanunk a korosodó abroncsokat. Az egyik a
használt gumi, a másik a fel sem szerelt,
raktárban álló gumi. A raktárban álló
gumiabroncsból egy öt éves darab az átlagos
gumiabroncsok tulajdonságait mutatja. Ez
pontosabban azt jelenti, hogy ha egy jó minőségű
gumifajtáról beszélünk, akkor annyira romlanak a
képességei, hogy átlagossá válnak, mintha egy
olcsóbb gumit választottunk volna. Tehát nem
egyenértékű az azonos mintázatú és gumikeverékű
friss gyártmánnyal, de nem is használhatatlan,
nem veszélyes. (A gyártási év a DOT-szám végéből
derül ki).
"DOT-szám:
Ebből kiderül,
hogy mikor gyártották a gumit.
2000-ig három jegyű volt, az első két szám adta
az adott év munkahetének számát, a harmadik
pedig hogy kilencven hányban gyártották a gumit.
Például: 256 jelölés az 1996. 25.hetében
gyártott gumikon van.
2000-től négy jegyűre változtak ezek a számok,
így a 2001. november 26-án gyártott gumi oldalán
a 4801 felirat olvasható.

A képen egy 2006 5. hetében gyártott gumi van:
Használatban álló gumi
esetén hat év után lehet az öregedésről
beszélni, tehát, ha még a futófelület vastagsága
miatt jó is az abroncs, mégis érdemes
lecserélni. Ennek egyik oka, hogy a gumi a
napfény hatására öregszik, szárad. A másik, hogy
használat közben hőterhelés is éri az abroncsot,
amely megint csak öregíti. Ez utóbbi főképp a
téli abroncsok esetén szélsőséges, amelyek
például egy mínusz 10 fokos indulás után
autópályatempón 60-80 celsius fokra
melegedhetnek. Az öregedés miatt felkeményedik a
futófelület, tehát csökken az abroncs
tapadóképessége, hosszabb lesz a fékút, rosszabb
az útfogás, csikorgós az elindulás.

Azonban a keveset használt
autók esetén, amelyek esetleg garázsban állnak,
nem kell hat év után kukázni a gumit. Ott a
javaslat, hogy öt év után évente gumis
ellenőrizze az állapotukat az öregedés
szempontjából. Az éves ellenőrzéssel el lehet
húzni 10 éves gumikorig, akkor viszont már
tényleg cserélni kell az abroncsot.

Az öregedésnek a gumi
viselkedésén kívül látható jelei vannak mivel
az öregedés nem hirtelen történik, így a vezető
mindig ugyanazt a kocsit vezetve nem feltétlenül
veszi észre az autó viselkedéséből a gumi
tapadáskészség-vesztését. A gumi oldalfala
repedezett, illetve leszerelve és belenézve a
gumi belső légzáró felülete repedezett, vagy
leválásnak indult. Ez veszélyes, durr-defektet
is okozhat. Így vásárláskor belülről is nézük
meg alaposan a használt, vagy a túltárolt
abroncsot.
|