Mikor cseréljek abroncsot?

 

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téligumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek.

 



A téli gumi nem újkori hóbort, nem értelmetlen luxuscikk és semmiképpen nem felesleges pénzkidobás. 50 km/h sebességnél a nyári gumikkal közlekedõ autó fékútja akár kétszerese is lehet annak, amin téli gumival állna meg! Ha nem hiszi, vagy ha úgy hiszi, kellõ elõretekintéssel, óvatos vezetéssel feleslegessé tehetõ a gumicsere, szánjon rá egy kis idõt és kérje kölcsön az apu / a gyerek / a szomszéd / a fõnök téliesített autóját, a lényeg, hogy hasonló méretû legyen, mint az Öné és fékezzen vele egy kiadósat havas, jeges, vagy akár csak nulla fok körüli vizes aszfalton. Szárazon ne, nehogy kockára kopjon a kölcsönautó kereke.
 


Meg fog döbbenni. Téli gumival havas, jeges, latyakos idõben sokszor még épp megállhat a lámpánál hirtelen fékezõ autós mögött, még épp kikerülheti a gyalogost, aki kiszaladt az útra, még épp lefékezhet a hirtelen Ön elé kiforduló autós orra elõtt, vagy még épp megmentheti egy ember életét annak a gyalogosnak, aki átszaladt a zebrán a pirosban. Nyári gumival is lehet erre esély - de jóval kevesebb.

A másik nagy elõny induláskor jelentkezik. A téli gumival olyan jeges parkolóhelyekrõl fog tudni kiállni és olyan lefagyott emelkedõkön felkapaszkodni, amiknél nyári abronccsal biztos a kudarc. Persze a téli gumi sem óv meg minden bajtól,azzal is el lehet esni - de jóval kijjebb tolódnak a lehetõségek határai és jelentõsen csökken a balesetveszély.

Bár egyelőre a KRESZ nem szabályozza és nem teszi kötelezővé a téligumik használatát, mindenképpen ajánlott.

 

Mindehhez hozzátartozik, hogy az autók gumiméretei is egyre nőnek, és hát minél szélesebb egy gumi, annál nehezebben boldogul a csúszós úton – egyszerűen nagyobb felülete érintkezik a talajjal, kicsi az adott felületre jutó talajnyomás - így a széles gumi száraz úti előnye télen hátránnyá válik. Korábban a 135-155 szélességi értékű nyári virslikkel el lehetett hóban is csatangolni gond nélkül, míg a 195-ös csak helyben pörög, ha csúszósra kerül. Mára olyan széles és nagy teljesítményértékű téligumikat fejlesztettek ki, amelyek nem csődölnek be a csúszós, havas úton.

 

 

Téli gumi – kell a garnitúra

Régebben gyakorlat volt, hogy spórolásból csak az egyik – rendszerint a hajtott – tengely kerekeire szereltek fel téligumit. Ez még csak-csak bejött a hátsókerekeseknél, ugyanis a kocsi kapott hajtást is, kanyarban pedig a hátsó kerekek fogják meg az autó farát, elsősorban oda kell a jó tapadás. De a fronthajtásosoknál már könnyen előfordul, hogy ha csak a hajtott kerekeken van téligumi, akkor kanyarodáskor az autó túlkormányzottként farolni kezd, sőt megpördül. Így nem szerencsés csak az egyik tengelyre feltenni téligumit, túl nagy a különbség a tapadásban. Ha már téli, akkor legyen minden keréken.

 



Az élettartam növelésért melegben le kell cserélni a télit nyárira, az egyenletes kopásért pedig érdemes szezononként felcserélni a hátsó- és az első tengely gumijait. Tehát amelyik a hátsón dolgozott tavaly, az menjen az elsőre idén, és fordítva. Ugyanis a hajtott tengelyen mindig nagyobb a gumikopás. Itt nem kell félni a fenti farolós, vagy kormányozhatatlan jelenségtől, mert egy normális kopáskülönbség nem érzékelhető ilyen élesen, nem tesz ekkora különbséget – persze, ha az egyik pár gumi „textilig” kopott akkor igen, de azt amúgy is kukázni kell.
 


Bár mondják, hogy az egyszerre használt gumik azonosak legyenek, ezt nem feltétlenül kell betartani. A fontos, hogy egy tengelyen legyenek azonosak, tengelyenként eltérhetnek: de nem jelentősen. Lehet eltérő mintázatú – más gyártótól való – az egy-egy tengelyre szerelt téligumi, de vigyázzunk arra, hogy a gumik hasonló kategóriájúak legyenek. Ha az egyik tengelyre igen jó minőségűt szerelünk, a másikon is legyen az (még ha más márkától is), és ha olcsó gumit veszünk, akkor legyen mind a négy az. És legyen a négy guminak hasonló a mintázat mélysége is.

 

 

 

 

 
 

Copyright 2009