
Mikor cseréljek abroncsot?
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van
csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden
autós felszerelje járművére a téligumikat. A hét
foknál hidegebb időben ugyanis a nyári
gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek.

A téli gumi nem újkori hóbort, nem értelmetlen
luxuscikk és semmiképpen nem felesleges
pénzkidobás. 50 km/h sebességnél a nyári
gumikkal közlekedõ autó fékútja akár kétszerese
is lehet annak, amin téli gumival állna meg! Ha
nem hiszi, vagy ha úgy hiszi, kellõ
elõretekintéssel, óvatos vezetéssel feleslegessé
tehetõ a gumicsere, szánjon rá egy kis idõt és
kérje kölcsön az apu / a gyerek / a szomszéd / a
fõnök téliesített autóját, a lényeg, hogy
hasonló méretû legyen, mint az Öné és fékezzen
vele egy kiadósat havas, jeges, vagy akár csak
nulla fok körüli vizes aszfalton. Szárazon ne,
nehogy kockára kopjon a kölcsönautó kereke.

Meg fog döbbenni. Téli gumival havas, jeges,
latyakos idõben sokszor még épp megállhat a
lámpánál hirtelen fékezõ autós mögött, még épp
kikerülheti a gyalogost, aki kiszaladt az útra,
még épp lefékezhet a hirtelen Ön elé kiforduló
autós orra elõtt, vagy még épp megmentheti egy
ember életét annak a gyalogosnak, aki átszaladt
a zebrán a pirosban. Nyári gumival is lehet erre
esély - de jóval kevesebb.
A másik nagy elõny induláskor jelentkezik. A
téli gumival olyan jeges parkolóhelyekrõl fog
tudni kiállni és olyan lefagyott emelkedõkön
felkapaszkodni, amiknél nyári abronccsal biztos
a kudarc. Persze a téli gumi sem óv meg minden
bajtól,azzal is el lehet esni - de jóval kijjebb
tolódnak a lehetõségek határai és jelentõsen
csökken a balesetveszély.
Bár egyelőre a KRESZ nem szabályozza és nem
teszi kötelezővé a téligumik használatát,
mindenképpen ajánlott.
Mindehhez hozzátartozik, hogy az autók
gumiméretei is egyre nőnek, és hát minél
szélesebb egy gumi, annál nehezebben boldogul a
csúszós úton egyszerűen nagyobb felülete
érintkezik a talajjal, kicsi az adott felületre
jutó talajnyomás - így a széles gumi száraz úti
előnye télen hátránnyá válik. Korábban a 135-155
szélességi értékű nyári virslikkel el lehetett
hóban is csatangolni gond nélkül, míg a 195-ös
csak helyben pörög, ha csúszósra kerül. Mára
olyan széles és nagy teljesítményértékű
téligumikat fejlesztettek ki, amelyek nem
csődölnek be a csúszós, havas úton.

Téli gumi kell a garnitúra
Régebben gyakorlat volt, hogy spórolásból csak
az egyik rendszerint a hajtott tengely
kerekeire szereltek fel téligumit. Ez még
csak-csak bejött a hátsókerekeseknél, ugyanis a
kocsi kapott hajtást is, kanyarban pedig a hátsó
kerekek fogják meg az autó farát, elsősorban oda
kell a jó tapadás. De a fronthajtásosoknál már
könnyen előfordul, hogy ha csak a hajtott
kerekeken van téligumi, akkor kanyarodáskor az
autó túlkormányzottként farolni kezd, sőt
megpördül. Így nem szerencsés csak az egyik
tengelyre feltenni téligumit, túl nagy a
különbség a tapadásban. Ha már téli, akkor
legyen minden keréken.

Az élettartam növelésért melegben le kell
cserélni a télit nyárira, az egyenletes kopásért
pedig érdemes szezononként felcserélni a hátsó-
és az első tengely gumijait. Tehát amelyik a
hátsón dolgozott tavaly, az menjen az elsőre
idén, és fordítva. Ugyanis a hajtott tengelyen
mindig nagyobb a gumikopás. Itt nem kell félni a
fenti farolós, vagy kormányozhatatlan
jelenségtől, mert egy normális kopáskülönbség
nem érzékelhető ilyen élesen, nem tesz ekkora
különbséget persze, ha az egyik pár gumi
textilig kopott akkor igen, de azt amúgy is
kukázni kell.

Bár mondják, hogy az egyszerre használt gumik
azonosak legyenek, ezt nem feltétlenül kell
betartani. A fontos, hogy egy tengelyen legyenek
azonosak, tengelyenként eltérhetnek: de nem
jelentősen. Lehet eltérő mintázatú más
gyártótól való az egy-egy tengelyre szerelt
téligumi, de vigyázzunk arra, hogy a gumik
hasonló kategóriájúak legyenek. Ha az egyik
tengelyre igen jó minőségűt szerelünk, a másikon
is legyen az (még ha más márkától is), és ha
olcsó gumit veszünk, akkor legyen mind a négy
az. És legyen a négy guminak hasonló a mintázat
mélysége is.
 |