I S K O L A I K Ö N Y V T Á R - A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok éves beszámolója - |
2016. tizenkettedik száma
2015. október 14-15. között volt megrendezve az RMKE vándorgyűlése, amelynek a csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár adott otthont. Az előadások fő témája ezúttal Könyvtárak a minőségért gondolatmenet köré csoportosult. Külön kiemelném az iskolai könyvtárak előadóit. Ezen a vándorgyűlésen sokkal többen vállaltak előadást, mint az előbbi években. Az iskolai könyvtárosok előadását Forreiter Csilla, a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium könyvtárosa kezdte meg. Néhány igazán érdekes tevékenységről számolt be, amelyből egyet jó maga indított útjára (Punguţa cu poveşti). Csillát szintén Sepsiszentgyörgyről a Puskás Tivadar Szakközépiskola könyvtárosa, Török Júlia követte. Örvendetes dolog volt látni azt, hogy milyen szerteágazó tevékenység folyik a szakközépiskolákban is. Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa az olvasásnépszerűsítő programjaira fókuszált. Lelkes hozzáállása segítségre talált, s az eredmény sem maradt el. A diákok egyre többen és jobban olvasnak, és szívesen járnak könyvtárba. Az iskolai könyvtárosok csoportját Kiss László zárta. Kiss László, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárosa most nem a gazdag rendezvénysorozatairól beszélt, hanem arról az útról, amelyet biciklivel tett meg a Fekete tengertől az Északi Tengerig. Összesen 7 országon át biciklizve, háromezer kilométert megtéve hirdette az iskolai könyvtárak elengedhetetlen szerepét a gyerekek olvasásának fejlődésében. Útja során több kollégával találkozva osztotta meg véleményét. Sikerült részt vennie az Iskolai Könyvtárosok Maastrichti nagygyűlésén (Konferenciáján). Az útja végén bónuszként még Belgiumba is „bebiciklizhetett”. B.L |
Megcsonkított könyvtárosi állások a romániai iskoláknálA tanügyminisztérium által kibocsájtott rendelet alapján a tanügyben dolgozó kisegítő személyzet és nem didaktikai alkalmazottak létszámát drasztikus módon csökkentették. A rendeletet 2015. augusztusában lett leküldve a megyei tanfelügyelőségre, s rögtön elkezdődött a létszámcsökkentés. Zömében a leépítések úgy zajlottak, hogy közölték az illetékessel, szeptembertől háromnegyed posztja lesz, vagy le van felezve. Esetenként végleg megszüntették az állását. Hogy mit vettek figyelembe a leépítéskor? Hát nem sokat. Nem számított az iskola profilja, hogy miként működik tovább az iskola a megfogyatkozott csapattal, és néhány kollégánál még az sem, mennyire volt hatékony a munkája. Ilyen körülmények között kezdődött az új tanév, mikor megint egy újabb rendeletet küldött le a Tanügyminisztérium a létszámcsökkentéssel kapcsolatosan. Egy kvótarendszert dolgoztak ki, amelyet az intézményben lévő diákok számához igazítottak, mintha az alkalmazottakkal, beleértve a pedagógusokat is, nem kellene dolgozzanak... Szerencsére (úgy vélem egyelőre) ennek végrehajtását az Országos Szabad Tanügyi Szakszervezetek nyomására visszavonták. Sajnos, akit addig érintett a leépítés, azon nem lehetett változtatni. Nehéz felmérni hányan maradtak teljes állásban. Annyi biztos, hogy a székelyföldi teljes könyvtárosi állások felét „lefelezték”. Alkalmazottként kevésbé tudunk beleszólni a fentről érkező intézkedésekbe. Azonban annyi biztos, hogy a „félig-meddig” működő könyvtárak már felére sem azok, mint egy tanévvel ezelőtt. Borbé Levente |
Olvasásnépszerűsítő program a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Ált. Isk. könyvtárában 2015-ben is meghirdették olvasást népszerűsítő programot a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárában. Ezúttal két vetélkedő keretében ismerkedhettek meg a fiatalok a téka új köteteivel. Korábban csak a hetvenes években kiadott ismeretterjesztő kiadványokból tájékozódhattak a Bethlen Gábor Általános Iskola diákjai, azonban a székelyudvarhelyi polgármesteri hivatal által meghirdetett ifjúsági pályázaton nyert majdnem kétszáz könyvnek köszönhetően aktualizálták a gyűjteményt – mondta el Dunkler Réka könyvtáros. A tanintézmény a Tudomány és technika bűvöletében – olvasóvá nevelés a Bethlen Gábor Általános Iskolában című projektjének köszönhetően 177 új ismeretterjesztő kiadvánnyal bővítette a téka kínálatát. Ahhoz, hogy a diákok mielőbb kikölcsönözzék az újonnan beszerzett könyveket, két versenyt is hirdettek a témában. A könyvtárba járó tanulók kvízversenyen vehettek részt, a helyes válaszokkal pedig pontokat szerezhettek. Szintén egy másik versenyen is próbára tehették tudásukat a fiatalok, melynek célja az volt, hogy a gyűjtemény új darabjait könyvészetként használták fel a tanulók különböző tízperces előadásokhoz vagy makettek elkészítéséhez. Forrás: http://szekelyhon.ro/ |
Magyar iskolák tanévnyitó ünnepsége MÁG könvtárosa2015.09.12-én tartották meg Kolozsváron a romániai magyar iskolák tanévnyitó ünnepségét a Farkas utcai református templomban. Erre az ünnepségre meghívottak voltak a magyar tannyelvű iskolák küldöttei is. A Márton Áron Főgimnáziumból Csonta Ildikó és jómagam tehettem tiszteletem az eseményen. Egy igen kedves gesztus volt az igazgató részéről, hiszen könyvtárosként ott lehettem az ünnepségen. |
Erdélyi iskolai könyvtárak részvétele a Magyar Népmese Napján A Magyar Népmese Napját számos erdélyi iskola megünnepelte. Sok iskolai könyvtárban tartottak különféle programokat: felolvasásokat, vetélkedőket, mesés játékokat, népmesével kapcsolatos foglalkozásokat, népmeséből merített színdarabot adtak elő stb.Habár Erdélyből jóval kevesebben csatlakoztak a 2015-ös Magyar Népmese Napjának megünnepléséhez, mégis elégséges ahhoz, hogy részvételünkkel tudjuk nyugtázni a mese örök érvényű szükségességét. Az alábbi link is ezt bizonyítja: http://www.nepmesenap.hu/index.php/2015csatl |
|
Olvasótábor diákoknak Székelykeresztúron Az Orbán Balázs Gimnázium Könyvtára 2015. szeptember 8-10 között olvasótábort szervezett a II-IV osztályos kisiskolások számára. 19 gyerekkel dolgoztak, a 3 nap alatt meséket, verseket olvastak, változatos tevékenységekkel sok-sok érdekes játékkal közelebb hozták a gyermekekhez a könyvet, az olvasást. Népmesékkel ismerkedtek, Kányádi Sándor verseit olvasták, nyelvtörőket, mondókákat, dalokat tanultak. Az olvasottakhoz gyakran egyéni, páros, illetve csoportos feladatokat társítottak. Versírás is volt, miközben a helyesírásról sem feledkeztek meg. Az ismeretlen szavakat szótárak, lexikonok segítségével értelmezték. A drámajátékok, a mozgásos-, verseny- valamint szórakoztató játékok segítségével derűs légkört teremtettek. Az előző évekhez képest kevesebb gyermeket fogadtak, így hatékonyabban tudtak dolgozni vélük. Mindenből kaptak egy csipetnyi ízelítőt a gyerekek. A tábor mindenkori célja az olvasóvá nevelés, olvasási szokások kialakítása, valamint az olvasás kikapcsolódást, szórakozást, élvezetes, örömteli élményt jelentő tevékenységgé fejlesztése volt. Hatos Melinda könyvtáros, Szávuly Emese tanítónő |
Hargita és Kovászna megyei iskolai könyvtárosok szakmai találkozója
Pénteken, 2016. február tizenkettedikén délelőtt tíz órai kezdettel került sor a Hargita és Kovászna megyei iskolai könyvtárosok közös szakmai – módszertani találkozójára, amelynek a tusnádfürdői Közösségi Ház adott otthont. A találkozó témája: A könyvtári munka hatékony ösztönzése volt. A találkozón részt vettek a két megye iskolai könyvtárosai, a Háromszéki román, latin és könyvtár szakos tanfelügyelő, Pandele Maria, valamint a rendezvény házigazdája: Urkon Judit, a tusnádfürdői városi könyvtár könyvtárosa. Köszöntőbeszédet mondott a háromszékiek részéről Kiss László a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceumból, és a Hargita megyeiek részéről Egyed Daniela a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceumból. A szakmai nap bevezetőjeként jómagam beszéltem a könyvtári munka ösztönzésének szerepéről. Arról, hogy az iskolai könyvtárosok szakmai érdekeltsége a posztok lefelezése ellenére is megmaradt. A gyűlés is ezt tükrözte, hiszen szép számmal vettek részt mindkét megyéből iskolai könyvtárosok ezen a szakmai napon. Igen, kijelenthetjük, a könyvtárosok motiváltak, és készek legjobb tudásuk szerint végezni munkájukat, amelyet tapasztalatcsere útján tudnak jobban kivitelezni. A könyvtárosok igazi motiválása mégis az elismerés lenne, nemcsak a szakmában, hanem intézmény és tanügyi szinten egyaránt. Egyed Daniela, a csíkszeredai Művészeti Líceum könyvtárosa a saját iskolájában zajló korosztályonkénti csoportosított tevékenységekről beszélt. Fontosnak tartotta a tevékenységekbe bevonni a tanárkollégákat, szülőket, és alkalomadtán a meghívottakat is. Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa, a diákok világhálón való tartózkodásának veszélyeire hívta fel a figyelmet. Főleg, ami kommunikációs szinten teremtődik meg. Helyeselte Egyed Daniela ismertetőjét, hiszen a fiatalok nap mint nap ki vannak téve feldolgozatlan lelki traumáknak. László Emese, a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Házától, az olvasókörök fennmaradását, és újak létrehozását szorgalmazta. Bemutatójában egy játékos és könnyen levezethető olvasásra ösztönző programot mutatott be. Kiss László, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárosa, a könyvtárosi munka információ orientált univerzumába kalauzolt el. A modern könyvtárosnak otthonosan kell mozognia úgy a hagyományos, mint a digitális és a világháló nyújtotta lehetőségek világában. A virtuális tér egy lehetőség minden egyes olvasó, használó számára. Pandele Maria, a Kovászna megyei tanfelügyelőnő felszólalásában hangsúlyozta a könyvtárosi munka nélkülözhetetlen szerepét az oktatásban. Elismerését fejezte ki a könyvtárosok szakmai találkozójáról. Örvendetesnek és példaértékűnek tartotta a könyvtárosok összetartását, és hozzáállását a szakmához. Szervezők: a szakmai nap ötletgazdája Kiss László Háromszékről, valamint Borbé Levente és Egyed Daniela Hargita megyei részről. B.L. |
Felolvasómaraton 2016Már hagyománnyá vált a Kájoni János Megyei Könyvtár szervezésében elindított felolvasómaraton. A rendezvény időpontja: 2016. február 23. volt. A Csíkszeredai Márton Áron főgimnázium tanulói és tanárai ezúttal is csatlakoztak ehhez az eseményhez. A tavalyihoz viszonyítva sokkal többen vettek részt. Csak az iskola könyvtárában több mint 200-an olvastak fel. A gyerekek közül voltak más iskolából is. A felolvasómaraton választott szerzője az 50 esztendővel ezelőtt elhunyt Tamási Áron farkaslaki író volt. Iskolánk dokumentációs és információs központjának ajtaján egy általam készített plakát hirdette eme rendezvényt. A Dánél Hajnalka a csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskola könyvtárosa, magyar szakos tanár irányításával megszervezett rendezvényen a felső tagozatos diákokkal 10 órától 14 óráig rendhagyó irodalomórán fényképek segítségével elevenítették fel a legjelentősebb életrajzi eseményeket Tamási Áron életéből. Ezt követően Tamási Áron gazdag és változatos életművéből, mesék, novellák, humoros regényrészletek hangzottak el. A Johannes Kájoni Szakközépiskolában a tavalyihoz hasonlóan most is a multimédia teremben szervezték meg reggel 8 órától 13 óráig a felolvasómaratont. A szervezők a magyar szakos tanárok és Kovács Edit könyvtáros volt. A felolvasáson részt vettek a IX, X, XI osztályos diákok. A székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium diákjai és pedagógusai Hatos Melinda könyvtáros irányításával részt vettek a nyolcadik alkalommal megszervezett nemzetközi felolvasó maratonon. Iskolánkban a felolvasás két helyszínen zajlott. A felső tagozatosok, magyar irodalom szakos tanárok irányításával Tamási Áron novellákat olvastak, az V-VII. osztályosok pedig az Ábel című regényt. Az alsó tagozatosok az iskola könyvtárában vettek részt a felolvasáson. Természetesen sokkal több iskolában tartottak felolvasómaratont, ahonnan nem érkezett hír. |
|
GONDOLATOK A KÖNYVTÁRRÓLAhogy az Osymandyas könyvtárának ajtaja fölötti felirat gondolata jelezte: a könyvtár nem más mint „ A lélek gyógytára”. Országok rongya! könyvtár a neved - Vörösmarty Mihály „A könyvtár annyit ér, amennyire olvasóinak hasznára válik.” - Konrad Gesner „Könyvtárak nélkül mi maradna? Nem lenne sem múltunk, sem jövőnk.” - Ray Bradbury „A könyvtárba bárki beléphet, s annak szellemi aranyát számtalanul viheti magával.” - Giovanni Pascoli „ Az ember a könyvtárban egy nagy tőke jelenlétében érzi magát, amely kiszámíthatatlan kamatokat osztogat nesztelenül.” - J.W. Goethe „A tudás: könyvtárak párlata” - Anatole France „Ha van egy kerted és egy könyvtárad, akkor mindened megvan, amire szükséged lehet.” - Marcus Tullius Cicero „A könyvtárrendezés a kritika egyfajta csendes és szerény művészete.” - Jorge Luis Borges „A kertet választom és a könyvtárszobát, a hallgatag sétákat, a szótlan imát és a csendes üldögélést. Miért? Mert így mérhetetlenül többet kapok abból, amire szükségem van.” - Hamvas Béla „A szép mesterségeknek és tudományoknak ha műhelyt akarunk állítani hazánkban, szükséges a könyves házaknak, bibliotékáknak felállítása” - Aranka György „Egy dolgot biztosan kell hogy tudj, s mégpedig merre van a könyvtár.” - Albert Einstein Összellította: Borbé Levente, a csíkszeredai M. Á. G. könyvtáros |
Nemzetközi Könyvajándéknap a gyimesfelsőloki Árpádházi Szent Erzsébet LíceumbanMivel vasárnapra esett a Nemzetközi Könyvajándék Nap nem a megszokott módon lett szétszórva az iskola folyosóin az ajándékba szánt könyvek. Az V. osztályosok és néhány IX-es lány vállalták, hogy kiosztják a tájékoztató cetlikkel ellátott 50 darab könyvet otthonuk közelében és képet is készítenek, amely bizonyítékul szolgál. Az önkénteseket a könyvtáros is megajándékozta jutalomkönyvvel. Néhány kötet még a távolabbi Háromkútra is eljutott. Gábor Tünde-Anikó könyvtáros |
|
Ferencesek kulturális tevékenységeA program résztvevői rövid betekintést nyerhettek a Ferences Rend múltjába, Assisi Szent Ferenc életébe, a rend alapítójáról, valamint a szerzetesrend elterjedéséről a hajdani Európában, s ezen belül Magyarországon. Az előadás azonban a ferences rend erdélyi tevékenységére fókuszált, kiemelve a csíkvármegyei nemes cselekedeteiket, a Csíksomlyón való letelepedésüktől napjainkig. A diákok egy átfogó képet kaphattak a ferencesek által terjesztett keresztényi értékek fontosságáról. Ilyenek az iskolaalapítás, a könyvtár alapítása, meg a Kájoni János által alapított nyomda, amely sokszorosító műhely nagy szerepet játszott az oktatásban, a hírek közlésében. Beleértve az 1848-1849-es forradalmat és szabadságharcot, valamint a Csíkvármegyére, Székelyföldre és Erdélyre vonatkozó jellegzetes és egyedi kulturális események és ténykedések tanulmányokban való összefoglalását, kinyomtatását. Szervezők: KOVÁCS ZSUZSA - Kós Károly Szakközépiskola, BORBÉ LEVENTE (előadó) – Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda |
||
Könyvtárosi témával kapcsolatos anyagot megjelentetés céljából be lehet küldeni a borbelevi@yahoo.fr címre. |
A Hargita megyei iskolai könyvtárosok összegző lapja a 2016-es esztendőben. Szerkesztette: Borbé Levente
Az elmúlt tanévben több rendezvénnyel rukkoltak elő az iskolai könyvtárosok, amelynek beszámolóit a Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok Blogján olvashatják (olvashatjátok) a Rendezvények, Iskolai Könyvtári világhónap, Könyvtár, olvasás stb. linkek alatt.
Blogcím: www.hriskkonyvtaros.blogspot.com
Nekünk és rólunk, könyvtárainkról szóló olvasmány a ReMeK-e hírlevél. Megjelenik havonta. Olvasható a világhálón. Megrendelést Bákai Magdolnánál lehet kérni a bakai.magdolna@gmail.com címen vagy jelezze (jelezzétek) a ReMeK-e-hirlevel-subscribe@yahoogroups.com –on