I S K O L A I      K Ö N Y V T Á R  - A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok éves beszámolója -

2018. tizennegyedik száma

A könyvtárak mint tartalomszolgáltató

2017. október 19-20. között szerveztek meg Parajdon a Romániai Magyar könyvtárosok XII. vándorgyűlését, amely a könyvtárak tartalomszolgáltatásáról szólt. A résztvevők többsége Hargita, Kovászna és Maros megyéből érkeztek. Voltak még Kolozs és Szilágy megyéből is.

     A konferenciát a magyarországi Országgyűlési Könyvtár küldöttségének szakmai beszámolói nyitotta meg. Villám Judit, a Magyar Parlament szakreferense a 2015-től részenként elérhető digitalizált gyűjteményre hívta fel a figyelmet, míg Redl Károly az Országgyűlési Könyvtár helyettes könyvtárvezetője a „Könyvtár, ami összeköt” programot ismertette. Pancza János, a Monguz KFT nemzetközi igazgatója pedig a digitális kultúraközvetítés hasznosságát emelte ki.

A vándorgyűlés másnap Fülöp Géza nyugalmazott vegyész és informatikus előadásával folytatódott. Előadásában a digitális kultúra születéséről és jelenlegi, valamint további változásairól beszélt. Róth András Lajos könyvtáros és történész, a székelyudvarhelyi Haáz Rezső Múzeum Tudományos Könyvtárában feldolgozott szemelvénygyűjteményének digitalizálása során 1600 nyomdász -és kiadó jelvényt azonosított. Borbé Levente, a Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa fő feladataként tartja számon diákok eligazítását a multimédiás információdzsungelben. Ugyanakkor beszélt az iskolai könyvtárosok sokrétű feladatairól, amelyek mellett folyamatosan jelen kell lenni az iskola életében.

Bedő Melinda a Kájoni János Megyei Könyvtár által 2015-ben elindított Kistelepülési és könyvtárfejlesztési programot ismertette. Hollanda Andrea, a sepsiszentgyörgyi Bod Péter Könyvtár olvasószolgálatának vezetője, Nagy Zsófia könyvtáros kollégájával az E'mesevár című kisgyerekeknek ajánlott programjukat szemléltették. Lázok Klára, a marosvásárhelyi Teleki-Bolyai könyvtár osztályvezetője az erdélyi magyar könyvtárak gyermekkönyvekkel való ellátását szorgalmazta.

A vándorgyűlés iskolai könyvtárosi résztvevői:

Csíkszeredából Borbé Levente, Dánél Hajnalka; KászonbólLakatos Tamás (kultúrigazgató és községi könyvtáros is); Korondról – Kátay Erzsébet; ParajdrólKelemen RebekaSepsiszentgyörgyrőlKiss Károly, Török Júlia; SzékelyudvarhelyrőlBarabás Zója.                                       Borbé Levente

2017-2018. tanévben több Hargita megyei  iskolai könyvtárosi poszt lett csonka, vagy megszüntették

   A 2017. szeptembere újból nagy leépítési hajrában kezdődött. Természetesen ez a leépítés a könyvtárakat is érintette. Két hullámban támadtak ránk. Az első az csendesebb volt, de a 2018. februári, az már sokkal durvábban zajlott.

   Egyik napról a másikra megszűnt a csíkdánfalvi Petőfi Sándor Iskolaközpont könyvtárosának a posztja. Karda Zsuzsa csomagolhatott... Hatos Melinda a székelyudvarhelyi Orbán Balázs Gimnázium könyvtárosa is háromnegyed poszttal maradt, amit negyed egyébbel toldottak ki. Azt már kevésbé tudtam felfogni, hogy miért a könyvtárakra támadtak rá az úgynevezett leépítéskor. Hatos Melinda esete egészen furcsa hiszen Erdély szinten is az egyik legaktívabb könyvtáros. Végzettsége megvan. Mindennel naprakészen elkészül. Azt hiszem tényleg semmi sem számít a döntéshozóknak. Egyáltalán nem látják át milyen súlyos helyzetben hozzák az oktatást. Most amikor az olvasás minősége romlik, egyik kulcsfigura a javuláshoz a könyvtáros. A sort lehetne folytatni...

   Nem beszélve arról, hogy a sok leépítés végett a könyvtárosokat akármilyen nem éppen könyvtári szakmával rokon munkákkal traktálják. Az ilyen esetekben a könyvtárosi munkát még maga a könyvtáros is mostohaként kell hogy kezelje, mert alig ér rá. A közvetlen más szakmabéli kollégák meg nem értik, hogy a könyvtáros minek a fenének ragaszkodik még a könyvtárhoz. Milyen dolga akadhat még ott?

    Igen kedves nem könyvtáros kollégák, ha ez megjár akárkinek a fejében, nincs mit szépíteni, az már kulturális csőd. Mivel remény hal meg utoljára, jó lenne, ha a helyzetünk tovább nem romolna.                                            Borbé Levente

Udvarhelyszéki iskolai könyvtárosok módszertani gyűlése

2017. december 8-án, Székelyudvarhelyen a Bányai János Műszaki Szakközépiskolában tartották az udvarhelyszéki körzet könyvtárosainak módszertani napját. A nap témája Az olvasás iránti érdeklődés folyamatos fenntartása az iskolai könyvtárakban. Marossy Enikő, a házigazda köszöntötte a jelenlevőket. A bemutatók sorát Dunkler Réka könyvtáros indította a Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárában tartott foglakozásokról. Olyan ötleteket osztott meg velünk, amellyel sikeresen bevonja a könyvtári tevékenységekben az iskolásokat, illetve beszámolt a Tanárokat a könyvtárba! Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Gimnázium könyvtárosa, elsőként beszámolt a Hargita megyei iskolai könyvtárak helyzetéről valamint az érdemfokozatról, majd a mesék, legendák és mondák fontosságáról. Barabás Zója, a Móra Ferenc Általános Iskola könyvtárosa egy olyan könyvtári eseményről számolt be, ami nemzetközinek mondható, ugyanis székelyudvarhelyi és budapesti gyerekek körében keresték a legnépszerűbb magyar népmesét. A felhívásra 1300 gyermek és pedagógus kapcsolódott be, 6 iskolából 130 mesecím és nagyon sok illusztráció érkezett. Terveik szerint a legjobban sikerült 12 rajzból naptárt készítenek. A beszámolók után a jelenlevő könyvtárosok megvitatták problémáikat. Borbé Levente felolvasta Egyed Daniela kolléganőnk levelét Borboly Csaba elnök úrhoz, melyben tolmácsolta mindnyájunk kérését, hogy Hargita Megye Tanácsa, lehetőség szerint támogassa az iskolai könyvtárak új könyvekkel való ellátását.                                                           Hatos Melinda

Csíkszék Könyvtárosainak Módszertani Gyűlése

   2017. november 24-én délelőtt 10 órakor került sor a Márton Áron Főgimnázium Tudásközpontjában Csíkszék könyvtárosainak módszertani gyűlésére. A gyűlés házigazdája és szervezője Borbé Levente volt. A találkozón elsősorban az iskolai könyvtárakban is felhasználható újabb szakmai eljárásokat vitatták meg.

 A házigazda köszöntőbeszéde után a könyvtárosokat jelenleg érintő problémákról beszéltek, mint a könyvtárosi szerepkör átalakulása, lehetőségek közös programok megvalósítására, tapasztalatok megosztása a könyvtárosokat is érintő leépítésekkel kapcsolatosan, érdemfokozat és egyebek. Az első előadás a házigazdáé volt. A mesék, mondák és legendák szerepéről tartott kiselőadást. A második előadásban Egyed Daniela a könyvtárosi projektek gyakorlatba ültetéséről beszélt, amelyet az iskolájukban a tanárkollégáival az idén szervezett programokkal igazolt. Daniela ötletbörzés előadása az olvasás jegyében Dánél Hajnalka, Kovács Edit és Kristó Zita saját könyvtárosi tevékenységeinek képes beszámolójával egészült ki. Köszönet Gyarmati Dénes informatikusnak és Molnár Gyula könyvtárosnak a technikai részben nyújtott segítségükért. A módszertani nap utolsó pontja a múlt tanévi és a jelenlegi tevékenységek kiértékelése volt. A házigazda pedagógia szakkönyveket adományozott az olvasásról.                            A MÁG könyvtárosa

 

Csíki iskolai könyvtárosok karácsonyi ajándékozása 

    Egyed Daniela ötletéből valósult meg az iskolai könyvtárosok karácsonyi meglepetése. Szintén az ő szervezése által sikerült több csíki iskolai könyvtárt mozgósítani. Akik részt tudtak venni a programban, ajándékcsomagot állítottak össze a csíksomlyói tüdőkórház betegeinek. A csomagok könyveket, folyóiratokat, játékokat, írószereket, gyümölcsöt és édességet tartalmaztak. Az ajándékcsomagokat 2017. december huszadikán adták át a jelenlévő nővéreknek.   

 

    Az ajándékozó könyvtárosok névsora: Borbé Levente a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumból, Bölöni Melinda a csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskolából, Dánél Hajnalka  a csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskolából, Egyed Daniela a Nagy István Művészeti Líceumból, Gábor Emilia - Csíkkarcfalva, Mártonffy György Általános Iskolából, Salamon-Magyari Éva a Székely Károly Szakközépiskolából                                         B. L.

 

 

 

        Biblioterápiás képzés Csíkban

  A csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár kétnapos biblioterápiás képzésnek adott otthont 2017. november 16-17. között. A továbbképző Biblioterápia és e-biblioterápia a könyvtárakban címmel került lebonyolításra. Előadói Bartos Éva, a könyvtári biblioterápia magyarországi megalapozója, a Magyar Biblioterápiás Társaság titkára, illetve Gulyás Enikő informatikus könyvtáros és informatika tanár, a Magyar Biblioterápiás Társaság tagja. Céljuk az olvasási kultúra erősítése, amelynek egyik eszköze a biblioterápia alkalmazása a könyvtárosi, pedagógusi munkában. Az eljárásnak nemcsak művelődési vonzata van, hanem a nehézségekkel küzdő egyének félzárkóztatásában és problémamegoldásának segítésében is szerepet játszik. A  könyvek általi segítségnyújtás szakszerű előkészületet igényel.

    Bartos Éva a biblioterápia aktualitásáról beszélt, arról, hogy mennyire szüksége van a mai embernek az elmélyülésre, a belső zarándoklatra, miképpen ismerje meg önmagát. A biblioterápia pedig segít ebben. Elkalauzolja a résztvevőt abba a világba, ahol világossá válnak azok a tények, amelyek nélkül életünk nem tud kiegyensúlyozott lenni, másként szólva szükség van a valós kapcsolatok rendezésére. Mindehhez sokat segít az olvasmányélmény, amely az emberben növeli az értelmi és érzelmi gazdagságot. A lényeg az, hogy az olvasás örömforrás legyen. Tapasztalt tény, hogy aki nem olvas, vagy nem jól olvas, háttérbe szorul. Az igényes olvasást pedig a biblioterápia is elősegítheti. A kiválasztott és irányított olvasáson keresztül fejleszthetővé és megelőzhetővé válik a személyes problémák megoldása, rendezése. Ebben a fajta eljárásban alkalmasak a könyvtárak, viszont a klinikai esetek szakembert kívánnak. Ugyanakkor fontos a folyamatos kapcsolattartás az olvasóval.   Az első nap második felénél  a biblioterápiás tevékenység alapvető tényezőiről és annak gyakorlatba ültetéséről szólt. A résztvevők feladatként, mint jövendő biblioterapeuták (foglalkozásvezetők), csoportokra osztva egy-egy művet próbáltak előkészíteni a biblioterápiás foglalkozásra.

   Második nap a képzést Gulyás Enikő folytatta a lehetséges digitális módszerek bemutatásával. Bevezetőként beszélt a gyerekek kompetenciáinak fejlesztéséről. Ezért is tartja fontosnak a biblioterápia újítását. Az e-biblioterápia módszertanába beépíti a friss, XXI. századi technikai lehetőségeket, mint az iPAD-et, az interaktív táblát és a felhőtechnológiát. A foglalkozások résztvevői pedig az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) segítségével dolgozzák fel az irodalmi műveket. Igen vonzó ez a fajta foglalkozás a diákok körében, de alkalmazása számos rugalmas felnőtt csoport körében is kedveltté válhat. Előnye: a diákok a hagyományos műveket a digitális lehetőségekkel más szemszögből is megismerhetik. Fejleszti a kommunikációkészséget és nem elhanyagolható a közösségfejlesztő szerepe sem. Ezek mellett a képzés résztvevői betekintést nyerhettek a magyarországi biblioterapeuták munkájába. Megismerkedhettek a Magyar Biblioterápiás Társaság honlapjával, a fejlesztő biblioterápia alapkérdéseivel és lehetőségeivel.

A tanfolyam a résztvevőknek terapeuta alanyokként való beavatásával folytatódott. A sajátélmény-csoportot Bartos Éva biblioterapeuta vezette le. Így minden egyes résztvevő „saját bőrén érezhette”, mint csoportalany, a könyv általi segítségnyújtás sokoldalú rejtelmeit. A foglalkozást a közös értékelés zárta.

   A közeljövőt tekintve úgy néz ki, hogy a biblioterápia egyik ütőkártyája lehet a könyvtárak fennmaradásának.

  Az intenzív kurzus igen jó légkört teremtett a képzők körében. A tanfolyam végeztével nem lesz mindenki biblioterapeuta, de  beépíthetik a könyvtári, pedagógusi munkájukba.

A képzésen több, mint harmincan vettek részt, amelyből három volt iskolai könyvtáros: Borbé Levente (Csíkszereda), Hatos Melinda (Székelykeresztúr), valamint Bakó Edit magyar nyelv és irodalomszakos tanár (Csíkpálfalva).                                      Borbé Levente

Felolvasómaraton 2018                                 B.L.

   A rendezvény időpontja 2018. február 20. volt.  

   Ezúttal Petőfi Sándor került sorra. Néhány közülük:

  A csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumból 130-an csatlakoztak az eseményhez. Iskola szinten 300 körül. A  felolvasást hangulatemelő kiállítás tette színesebbé. Petőfi   művei, róla készült illusztrációk, képek, az életrajzáról és  műveiről szóló köteteket, idézeteket voltak kiállítva.

   A X. jubileumi Felolvasómaratonon Parajd község három iskolájának - az Áprily Lajos Általános Iskola, a Sükösd Ferenc Általános Iskola valamint a Székely Mózes Általános Iskola - tanulói is részt vettek Kelemen Rebeka könyvtáros irányításával. Az Itt van az ősz című verset három nyelven olvasták fel, - magyarul, románul és angolul. A diákokkal szófelhőket készítettek ismert Petőfi-versek szövegéből Tagxedo szófelhő-generáló program alapján. Meghallgatták a versek zenés feldolgozását is.

   A csíkszeredai Kájoni János Szakközépiskolában  Kovács Edit könyvtáros a magyar szakos tanárok bevonásával rendezte meg. Az eseményen több osztály is részt vett.

   A székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános iskola diákjait Dunkler Réka könyvtáros szervezte be a felolvasómaratonba. A diákokat reggel az iskola folyosóin, a könyvtárban egy-egy rögtönzött Petőfi kiállítás várta mely a költő életét, műveit ismertette, számos idézettel költeményeiből, amiket a nap végén magukkal vihettek a diákok. Az osztályokban Petőfi  életéről beszélgettek, műveiből olvastak költeményeiből hallgattak. Az esemény vendégei voltak a Tomcsa Sándor Színház színművészei: Fincziski Andrea és Dunkler Róbert akik Petőfi költeményeiből olvastak fel a diákok nagy örömére

  A csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskolában Bölöni Melinda könyvtárossal Petőfi műveiből olvastak, szavaltak. A költő munkásságáról is beszéltek.

   A karcfalvi Mártonffi György Általános Iskolában, Gábor Emília szervezésében Petőfi Sándor születésének 95. évfordulója, illetve Az apostol megírásának a és a 1848-as forradalom kitörésének 170. évfordulója alkalmából olvastak. A diákok. A szervezésbe besegítettek a tanárok és tanítónők.

   A székelyudvarhelyi Móra Ferenc Általános Iskola felolvasómaratonját Barabás Zója könyvtáros vezette le. Az iskola könyvtárában, osztálytermekben tanulók megtalálták a korosztályuknak, ízlésüknek legmegfelelőbb Petőfi-verset. Összesen 580-an olvastak fel az ifjú költő és forradalmár verseiből.

  A korábbi évekhez hasonlóan szinte mindenhol a felolvasók névre szóló könyvjelzőt kaptak ajándékba.

Interaktív vetélkedő a Kájoni János Megyei Könyvtárban

A Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár a 2018-as Ifjúság Éve keretén belül szervezte meg diákok számára az ISMERJÜK MEG NAGYJAINKAT vetélkedőt. A vetélkedő célja a megyéhez kötődő neves személyiségek megismerésének népszerűsítése volt. A könyvjelzők elkészítése Kelemen Katalin, dokumentációs könyvtáros munkáját dicséri.

A vetélkedő kezdetének időpontja: 2018.május 17. délután két óra.

Az interaktív vetélkedőre négy csapat jelentkezett Csíkszereda három középiskolájából. A Segítő Mária Gimnázium két csapattal érkezett Zöld Ildikó történelemtanár vezetésével, a Nagy István Művészeti Szakközépiskolából egy csapat jött Egyed Daniela könyvtáros irányításával és a Márton Áron Főgimnáziumból szintén egy csapat Borbé Levente könyvtáros kalauzolásával. A vetélkedőt Kelemen Katalin neves személyiségekről tartott ismertetője előzte meg.

A csapatok először a kivetített illusztrációkkal ellátott kvízes kérdésekre kellett válaszoljanak. Ezt követően mindegyik csoport bemutatott egy kiemelkedő Hargita megyében született, vagy tevékenykedő, személyiséget

A játékos bemutatón szereplő csapatok mindegyike ügyesen teljesített. A legjobb azonban a Segítő Mária Gimnázium XI.B. osztályos csapata lett. B.L.

Könyvek a könyvturkálókban                      Borbé Levente

   Újabb vízválasztó állt elé a könyvek világában. Megszülettek a könyvtárakban azok a bizonyos könyvturkálók. Azoknak meg különböző formái fellehetők nemcsak a városi, községi könyvtárakban, hanem már az iskoláknál is. Általában ajándékként beömlesztett könyvekből tevődik össze.

    A könyvturkáló szerepe igen hasznos. A sok értékes mű, a még használható szakkönyvek itt gazdára találhatnak. Szerencsére gazdára is találnak. Természetesen, azok a könyvek kerülnek oda, amelyek nem passzolnak az iskola profiljához, ezért ritkán olvasottak.

    Örömmel lehet nyugtázni, hogy a diákok és tanárok egyaránt válogatnak belőlük. Ami meg semmiképpen nem fogy el, az kerül csak a süllyesztőbe. Jó ötletnek valóban az, de jó jönne az iskoláknak egy kis állományfrissítés.

   Mivel az iskolai könyvtáraknak nem különítenek el összeget könyvekre már évek óta, nincs mit beszerezni, akkor is, ha volna mit. Bizony a diákok a kortárs irodalomra vannak rákattanva, ami természetes. Bizony kikölcsönöznének minden egyes újonnan bevételezett kötetet. A diákok igenis olvasnak, de ha ily mód lerohasztják és elsorvasztják az iskolai könyvtárakat nem csoda, hogy csak a házi olvasmányokat veszik ki. Ahhoz, hogy megszeressék az olvasást aktuális témákra is szükség van.

 

Könyvtárosi témával kapcsolatos anyagot megjelentetés céljából be lehet küldeni a borbelevi@yahoo.fr címre.

 

 

A Hargita megyei iskolai könyvtárosok összegző lapja a 2018-as esztendőben.    Szerkesztette: Borbé Levente

 

 

Az elmúlt tanévben több rendezvénnyel rukkoltak elő az iskolai könyvtárosok, amelynek beszámolóit a Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok Blogján olvashatják (olvashatjátok) a Rendezvények, Iskolai Könyvtári világhónap, Könyvtár, olvasás stb. linkek alatt.

Blogcím: www.hriskkonyvtaros.blogspot.com 

 

Nekünk és rólunk, könyvtárainkról szóló olvasmány a ReMeK-e hírlevél. Megjelenik havonta. Olvasható a világhálón. Megrendelést Bákai Magdolnánál lehet kérni a bakai.magdolna@gmail.com címen vagy jelezze (jelezzétek) a ReMeK-e-hirlevel-subscribe@yahoogroups.comon