I S K O L A I      K Ö N Y V T Á R  - A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok éves beszámolója -

2021. tizenhetedik száma

Tanévkezdés az iskolai könyvtárakban

Monica Anisie román tanügyminiszter a 2020-2021-es iskolai tanév küszöbén álló bejelentése sokkhatásként érte a tanügyben dolgozó segédpedagógusokat. Hírül adta, hogy az iskolai könyvtárosok, a laboránsok, az informatikusok és a személyzet más tagjai is ebben az időszakban segítsék a tanárokat az online órai tevékenységekben. Elmondása szerint az iskolai könyvtárak nem látogathatók, az így kialakított helyzetben a könyvtárosoknak ott nincs dolguk. Ezért van lehetőség arra, hogy a pedagógus kollégákat kisegítsék az online oktatási órák előkészületeiben. Tehát az iskolai könyvtárak tevékenysége, mint a kölcsönzés, de bármilyen könyvtári szolgáltatás, beleértve a rendezvényeket is, fel lesz függesztve meghatározatlan ideig. Mindezek ellenére az iskolai könyvtárosok, akik a tankönyvezéssel is foglalkoznak, visssza kell vételezzék a múlt tanévi tankönyveket, és ugyanakkor kiosszák azokat egy másik időpontban. Természetesen szigorú előírások és feltételek között fog zajlani az esemény. A dolog érdekessége az, hogyha ezt meg lehet ejteni, akkor ugyanúgy a könzvkölcsönzést miért nem? Mondjuk az olvasóterem, az valóban problémásabb dolog. De akkor is, az iskola tud működni a szabályokkal együtt! Így nem marad más hátra, mint a világhálón található online kínálatból dolgozni, vagy ott különböző könyvvel és olvasással kapcsolatos tevékenységet kifejteni, valamint folyósokon kiállítást szervezni, vagy neves napokon az osztályokban felolvasni.

Az iskolai könyvtárosok más munkákat kaptak cserébe, például: intézményen belüli járványügyi felelős, iskolakezdés előtt a teremrendezés sem maradt távol tőlük (bútorok tologatása, cipelése), besegít a titkárságnak, könyvelőségnek, adminisztrátornak, a postás munkát is felvállalja satöbbi. A könyvtári teendőkhöz az új munkaköri leírást is fogják csatolni, ki-ki a saját iskolájában, a vezetőség döntése szerint. Tehát az iskolai könyvtáros sokoldalúan fejlett szakmai képességgel rendelkezik. A tanárokat a könyvtárosok online a járvány előtt is segítették, úgyhogy ez a szempont sem nagy vigasz. Ami mégis furcsa, hogy a közkönyvtárak működhetnek, mi akkor miért nem? Természetesen érthető, hogy az iskolai könyvtáraknál szünetben többen lennének, de a távolság betartásával, azt hiszem, legalább a könyvkölcsönzés beleférne.

Igaz, a törvényben vannak kiskapuk, ahogy általában lenni szokott, de rizikósak, mert attól függ, hogy aki ellenőriz miként fogja értelmezni.    Borbé Levente

Online iskolai könyvtári barangolás

2020. október 16-17. között a Csutak Vilmos Pedagógusok Háza módszertanos könyvtárosának köszönhetően Az iskolai könyvtárosok online tevékenysége címen tartot képzést, Borbé Levente a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa.

Szó esett a diákok és a tanárok online kereső tevékenységének megkönnyítése érdekében vállalt útmutatási lehetőségekről is. Vagyis segíteni őket abban, hogy otthonosabban mozogjanak a keresésben.

A diákok és tanárok online kisegítésének része az online könyv,- és folyóirat ajánlók, meghirdetett pályázatok, online versenyek, valamint a tanulást és nevelést elősegítő kvízjátékok és más tanulási-nevelési anyagok ismertetése. Végezetül az online kapcsolattartást emelte ki, nemcsak a diákokkal és tanárokkal, hanem a könyvtárosokkal is. Hiszen az ötletek megosztása révén a könyvtárosok egymást segítve, gördülékenyebbé teszik saját munkájukat, s ezáltal eredményesebb lesz az iskolai tevékenységük is.

Visszajelzésként a résztvevők a tanultakat egy összegző online könyvtárpedagógiai teszt kitöltésével pecsételték meg.

A továbbképző szervezői voltak: Barabás Andrea igazgató, Babos László programszervező, Turoczki János informatikus, és László Emese könyvtáros módszertanos. Mindannyian a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Házától. A munka technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika tanár segítette

A résztvevők névsora: Albert Melinda és Farmos Éva könyvtárosok Barótról, Pálkó Erika könyvtáros Gelencéről, Balogh Zsuzsánna, Becher Ibolya Terézia, Beleuță Zita-Mária, Dezső Ildikó és Vikol Márta könyvtárosok, valamint Dezső Beáta-Katalin tanár Kézdivásárhelyről, Varga Emese könyvtáros Kovásznáról, László Gabriella és Simon Orsolya tanítók Nagyajtáról, Szőcs Éva-Zsuzsánna tanító Ozsdoláról, Forreiter Csilla-Éva, Jakab Anna-Mária-Zsófia, Kiss Réka, László Emese, Mákszem Olga és Török Julianna könyvtárosok, valamint Kiss Károly tanár és könyvtáros Sepsiszentgyörgyről, Gábor Anna-Mária könyvtáros Zaboláról.

Az erdélyi magyar iskolai könyvtárosok költözése az online térben

Balszerencsénkre, a Borbé Levente által készített, jól működő yahoo-groups könyvtáros csoport 2020 december 15-én beadta kulcsot. A kollégákkal való közös beszélgetések, csettelések és levelezések után úgy döntöttek, hogy új helyet keresnek magunknak a világhálón. A költözés nem járt baj nélkül, de mostanra már kitisztult az ég. Újra fent vannak a facebook-on Erdélyi magyar iskolai könyvtárosok néven. Egyelőre privátban futnak. A „honfoglalás” utáni közösség folyamatosan nő. Ugyanúgy, mint nemrégiben létrehozott messenger csoportjukban. A kettő annyiban különbözik egymástól, hogy a Facebook csoport inkább a hasznos könyvtárosi információkat, beszámolókat, linkeket, könyvajánlókat stb. tartalmazza, míg a messengeren lehet ötletelni, szakmai kérdéseket érintő kérdéseket feltenni, összejöveteleket szervezni, valamint a problémákat megbeszélni, tisztázni. A feliratkozók folyamatos gyarapodása arra enged kövekeztetni, hogy érdemes megosztani az ötleteket, a gondolatokat, mert jó szakmázni, hiszen szükség van egymás tapasztalataira.

Eme oldalak azért is megfelelőbbek, mint elődeik, mert jobban rá vannak kattanva az emberek. Így időben hamarabb jön a segítség, mint eddig a szakmai problémák orvoslására.    B.L.

Kiss László az EMKE Monoki István-díjasa 2021-ben

Kiss László, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárosa az Erdélyi Közművelődési Egyesület (EMKE) 2021-es Monoki István-díjasa.

A Monoki István-díj kimagasló, tudományos szintű szakmai teljesítményekért jár, vagy az egész romániai magyar könyvtárügy érdekében, kulturális értékeink megőrzéséért, gazdagításáért végzett áldozatos munkáért, vagy egy tevékeny és eredményes könyvtárosi életpálya elismerését jelenti.

Kiss László az egyetemes erdélyi könyvtárügy szolgálata mellett kiemelten az iskolai könyvtárak tevékenysége mellett kötelezte el magát, ennek érdekében több innovatív és széles körben ismert kezdeményezése is volt az évek során. Egyik legemlékezetesebb kampánya a 2015-ös „Iskolai könyvtárak a Fekete-tengertől az Északi-tengerig” című túra, amikor kerékpárral indult útnak a Fekete-tenger parti Konstancáról a hollandiai Hágáig. A mintegy 3000 kilométeres út célja az volt, hogy felhívja a figyelmet az olvasás és az iskolai könyvtárak fontosságára.     Forrás: RMKE levelezőlista

Természetterápiás füves naptár 2021

Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa biblioterápiás naptárt állított össze 2021-re. Az ebben megfogalmazott gondolatainak minden sora egy-egy nyitott könyv, egy kis útikalauz a lélek bugyraiba. Az emberi és az anyatermészet misztikus találkozását idézi fel az évszakok forgatagában. Írásainak rostálása során igyekezett egy derűlátóbb világot bemutatni, ahol az ember nem egyetlen, hanem része az őt körülölelő világnak. Ennek az elgondolásnak alapköve pedig a lelki építkezés és a mindennapi boldogulás.

A naptár megtalálható a facebook-os könyvtárosi oldalakon power point formátumban, és simán bemutatva a Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blog vonatkozó bejegyzésében.

 

Forrás: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2020/12/termeszetterapias-fuves-naptaram-2021-re.html

A 2021-es KTE Tavaszi Szakmai Napi műhelymunka és eredménye

Pandur Emese, a magyarországi Könyvtárostanárok Egyesületének elnökségi tagja, és az egyesület Testvérkönyvtári programjának koordinátora levélben felkérte a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosát,egy műhelymunka vezetésére, amelyben bemutatja az eddigi tevékenységét, tapasztalatait az online iskolai könyvtárosi munkáról. Borbé Levente elfogadta és kiegészítette az erdélyi iskolai könyvtárosok helyzetének bemutatásával. Utána bemutatta a biblioterápiás tevékenységégét, és lelkesen mesélt az ide kapcsolódó élményekről, valamint az olvasásról.

* * *

 Mivel a testvérkönyvtári programnak egyik célja a határon túli együttműködés, ezért a jövőben érdemes lenne nekünk erdélyieknek szorosabb kapcsolatot kialakítani a magyarországi Könyvtárostanárok Egyesületével. Hiszen hazai terepen hasznosíthatnánk a tanultakat, és mi is megoszthatnánk vélük szakmai tapasztalatainkat.

 

 

Online szakmai gyűlés Hargita megyében     2020. november harmadikán, kedden, 12 órai kezdettel a Hargita megyei iskolai könyvtárosok online gyűlést tartottak. A köszöntőbeszéd után Borbé Levente, a gyűlés szervezője rövid ismertetőt tartott az iskolai könyvtárosok jelenlegi helyzetéről. A résztvevők elmondták, hogy éppen mivel foglalkoznak, beleértve a nem könyvtárosi tevékenységeket is. Bölöni Melinda, a csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskola könyvtárosa beszámolt az iskolájukban egy jó ideje felújítás zajlik. A könyvtár új termet kapott. Ő már költözhet vissza, viszont a csíkszeredai Kós Károly Szakközépiskolában, ahol Molnár Gyula a könyvtáros, még folynak a munkálatok. Tanév eleji tevékenységnek számított a tankönyvezés, amelynek a kivitelezése eléggé meg volt nehezítve. A felvetődő problémák mind arra utaltak, hogy a könyvtárosoknak szükséges egymással tartaniuk a kapcsolatot, hogy hasznossá válhasson tevékenységük az iskola pedagógusaival és diákjaival. Így is segíthetnek a jelenlegi online oktatás gördülékeny lefolyásában. Ezt követően Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa összefoglalta az október 16-17.-én tartott háromszéki könyvtárosoknak és könyvtárral foglalkozó pedagógusoknak szóló továbbképző anyagát, ami a könyvtárosok világhálón történő aktivitásáról szólt. A jelenlévők betekintést kaptak a következetes keresési módszerekről, az anyaggyűjtésen keresztül a szelektálásig. Szó esett az ezt követő didaktikai online csomag praktikus összeállításáról, valamint hasznáról.

Összegzésképpen, a megbeszélés végén a résztvevők hozzátették online ajánlataikat, amelyeket a tanításban is lehet alkalmazni:

- Hatos Melinda, a székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium könyvtárosa többek között az Olvass többet! határtalanul – magyarul oldalt javasolta (a facebook-on is elérhető), ahol számos kortárs vagy ajánlott háziolvasmány is megtalálható.

- Egyed Daniela, a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceum könyvtárosa beszámolt a diákok online tevékenységéről. Itt az egyik jól bevált megoldás a művek bemutatása, amelyeket a diákok, hogy mindenki sorra tudjon kerülni, párosával is bemutathatnak.

- Végezetül Barabás Zója, a székelyudvarhelyi Móra Ferenc Általános Iskolától, Kosztolányi Dezsőnek az olvasás jövőjéről szóló elgondolkoztató írását adta ajándékul nekünk. A munka technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika tanár segítette.

Résztvevők névsora: Barabás Zója - Móra Ferenc Általános Iskola, Székelyudvarhely, Borbé Levente Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda, Botorok Ildikó - Eötvös József Szakközépiska, Székelyudvarhely, Bölöny MelindaNagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda, Dánél HajnalkaPetőfi Sándor Általános Iskola, Csíkszereda, Deák Enikő - Palló Imre Művészeti Líceum, Székelyudvarhely, Dunkler Réka Kinga - Bethlen Gábor Általános Iskola, Székelyudvarhely, Egyed DanielaNagy István Művészeti Líceum, Csíkszereda, Gábor Emilia Mártonffy György Általános Iskola, Csíkkarcfalva, Hatos Melinda – Orbán Balázs Gimnázium, Székelykeresztúr, Kántor Ágnes – Petőfi Sándor Általános Iskola, Székelykeresztúr, Marossy EnikőSzékelyudvarhely, Bányai János Szakközépiskola, Molnár GyulaKós Károly Szakközépiskola, Csíkszereda, Székely EditMárton Áron Általános Iskola, Csíkszentdomokos.

Pilinszky János felolvasómarton

A Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár az idén 13. alkalommal szervezte meg a felolvasómaratont. Ezúttal Pilinszky János születésének 100. évfordulója, halálának 40 évfordulója alkalmából szervezték meg. Ehhez az eseményhez, ugyanúgy, mint az előző esztendőkben, mint szervező, számos iskolai könyvtár is csatlakozott.

A rendezvény időpontját 2021. február 23-ra tették. A járványra való tekintettel az idén az iskola könyvtárakban elmaradt a felolvasás, viszont az osztályokban a diákok, mint előző években sokan olvastak fel.Voltak akik a magyar nyelv és irodalomtanárok kalaúzolásával a Kájoni János Megyei könyvtárt választották.

Néhány rendezvény röviden a sok közül:

-    A csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban a felolvasómaratont Borbé Levente könyvtáros szervezte meg. Az idén az iskola könyvtárában nem lehetett felolvasni, viszont az osztályokban csaknem 250 személy olvasott. Egy IX. osztálynak Markó Ilona magyar nyelv és irodalom szakos tanár vezetésével sikerült a helyszínen is részt vennie. A helyzet megkövetelte, hogy ahol nem tudtak a napján felolvasni, az elkövetkezendő napokban tették meg.

- Dunkler Réka-Kinga a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskolában meglepetéssel is készült. Pilinszky gyönyörű, vergődő, sűrű költészete és prózája felolvasása mellett az egész napos programot a Tomcsa Sándor Színház színművészeinek közreműködésével valósították meg. A több mint ötszáz diákot reggel az iskola folyosóin, egy-egy Pilinszky kiállítás várta, amely a költő életét, munkásságát ismertette, sok-sok idézettel műveiből, amiket a nap végén magukkal vihettek a diákok. Számos Pilinszky János mese, költemény, írás elevenedett meg a gyerekek képzeletében olvasva, hallgatva a műveket.

-  Forreiter Csilla könyvtáros közreműködésével a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium XII. A osztályos diákjai olvastak fel angol órán Pilinszky-verset, erről Vizsuly Tünde angol szakos tanárnő videot készített.

- A gyergyóremetei Fráter György Általános Iskolában szintén megtartották a Pilinszky felolvasómaratont.

Úgy az alsó tagozatosok, mint a felső tagozatosok is felolvastak Pilinszky János műveiből. Az egyik vállalkozó szellemű tanárnő igen jól sikerült összeállítást készített e nevezetes napra.  

Link:    https://padlet.com/emiliabalazsbecsi/hlvzs0xorz1f75ym       Az eseményről az iskola igazgatónője Maștalereiu Erzsébet számolt be.                        Összeállította: B.L.

ONLINE OLVASÁSI TEVÉKENYSÉGEK A DIK- BEN

A  csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa 2021. április 26-29. között a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Háza szervezésében Online olvasási tevékenységek a DIK-ben címen tartott képzést az iskolai könyvtárosok és a dokumentációs és információs központok felelőseinek számára. A könyvtárosok és pedagógusok által is fontosnak tartott olvasás került előtérbe. A résztvevők számára az online olvasás módszertanát igyekezett felvázolni. Itt hangsúlyt fektetett az online olvasási tevékenység elindulására, rendeltetésének változásaira, és szerepére az oktatásban. Majd ezt követően beszéltem az online olvasási szokásokról.

Ugyanakkor kiemelte az iskolán belüli online olvasási technikák bemutatását a dokumentációs és információs központokban. A programok szervezése  online tervezéssel kezdődött. Majd az anyaggyűjtésen és szelektáláson keresztül jutottak el a didaktikai online olvasási tevékenységhez szükséges terv megvalósításához. Ebben a csomagban benne lehet az iskolai könyvtárból származó anyag is (természetesen lefényképezve/beszkennelve stb.), de nagy segítséget nyújtanak a közkönyvtárak, egyetemi könyvtárak honlapjainak kínálatai, más hasznos könyvtári oldalak. Jó példa erre, még a gyerekek számára is, a világhálón megtalálható könyvbemutatók és beszámolók sokasága, amelyeket a tanórákon úgy a pedagógus, mint a diák felhasználhat.

A folyamatot az anyaggyűjtéstől egészen az online olvasási program összeállításáig a könyvtáros kollégák a szinkronképzés után végezték el. A gyakorlati bemutatót a képzés harmadnapján tartotta meg. A programok bemutatása hasznos ötletbörzévé alakult át. Például, hogy melyik korosztálynak lehet ajánlani azt a tanyagot, és milyen lehetőségek nyílnak a téma kiszélesítésére, a meglévő anyagok kiegészítésére. Továbbá fontos a diákok bevonása az online olvasásba, s az online olvasási programok megszervezésébe egyaránt.

 

A továbbképző szervezői voltak: Barabás Enikő igazgató, aki a technikai részben is besegített, Babos László programszervező, Turoczki János informatikus, és László Emese könyvtáros módszertanos. Mindannyian a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos Pedagógusok Házától.

A munkám technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika tanár segítette.

 

Könyvtárosi témával kapcsolatos anyagot megjelentetés céljából be lehet küldeni a borbelevi@gmail.com címre.

 

AHargita megyei iskolai könyvtárosok összegző lapja a 2021-es esztendőben. Szerkesztette: Borbé Levente

Az elmúlt tanévben több rendezvénnyel rukkoltak elő az iskolai könyvtárosok, amelynek beszámolóit a Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok Blogján olvashatják (olvashatjátok) a Rendezvények, Iskolai Könyvtári világhónap, Könyvtár, olvasás stb. linkek alatt. Link: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com

* * *

Szeretettel fogadjuk az erdélyi iskolai könyvtárosok szakmai ötleteit, élményeit és beszámolóit is!

 

Borbé Levente,

könyvtáros,

Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

* *

Nekünk és rólunk, könyvtárainkról szóló olvasmány a ReMeK-e hírlevél.

Megjelenik havonta. Olvasható a világhálón.

Megrendelhető a következő címen: remekehirlevel@gmail.com