I S K O L A I K Ö N Y V T Á R - A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok éves beszámolója - |
2021. tizenhetedik száma
Tanévkezdés az iskolai
könyvtárakban
Monica Anisie román tanügyminiszter a 2020-2021-es
iskolai tanév küszöbén álló bejelentése sokkhatásként érte a tanügyben
dolgozó segédpedagógusokat. Hírül adta, hogy az iskolai könyvtárosok, a
laboránsok, az informatikusok és a személyzet más tagjai is ebben az
időszakban segítsék a tanárokat az online órai tevékenységekben.
Elmondása szerint az iskolai könyvtárak nem látogathatók, az így kialakított
helyzetben a könyvtárosoknak ott nincs dolguk. Ezért van lehetőség arra,
hogy a pedagógus kollégákat kisegítsék az online oktatási órák
előkészületeiben. Tehát az iskolai könyvtárak tevékenysége, mint a kölcsönzés,
de bármilyen könyvtári szolgáltatás, beleértve a rendezvényeket is, fel lesz
függesztve meghatározatlan ideig. Mindezek ellenére az iskolai könyvtárosok, akik a
tankönyvezéssel is foglalkoznak, visssza kell vételezzék a múlt tanévi
tankönyveket, és ugyanakkor kiosszák azokat egy másik időpontban.
Természetesen szigorú előírások és feltételek között fog zajlani az
esemény. A dolog érdekessége az, hogyha ezt meg lehet ejteni, akkor ugyanúgy
a könzvkölcsönzést miért nem? Mondjuk az olvasóterem, az valóban problémásabb
dolog. De akkor is, az iskola tud működni a szabályokkal együtt! Így nem
marad más hátra, mint a világhálón
található online kínálatból dolgozni, vagy ott különböző könyvvel és
olvasással kapcsolatos tevékenységet kifejteni, valamint folyósokon
kiállítást szervezni, vagy neves napokon az osztályokban felolvasni. Az iskolai
könyvtárosok más munkákat kaptak cserébe, például: intézményen belüli
járványügyi felelős, iskolakezdés előtt a teremrendezés sem maradt
távol tőlük (bútorok tologatása, cipelése), besegít a titkárságnak,
könyvelőségnek, adminisztrátornak, a postás munkát is felvállalja
satöbbi. A könyvtári teendőkhöz az új munkaköri leírást is fogják
csatolni, ki-ki a saját iskolájában, a vezetőség döntése szerint. Tehát
az iskolai könyvtáros sokoldalúan fejlett szakmai képességgel rendelkezik. A
tanárokat a könyvtárosok online a járvány előtt is segítették, úgyhogy
ez a szempont sem nagy vigasz. Ami mégis furcsa, hogy a közkönyvtárak
működhetnek, mi akkor miért nem? Természetesen érthető, hogy az
iskolai könyvtáraknál szünetben többen lennének, de a távolság betartásával,
azt hiszem, legalább a könyvkölcsönzés beleférne. Igaz, a
törvényben vannak kiskapuk, ahogy általában
lenni szokott, de rizikósak, mert attól függ, hogy aki ellenőriz miként fogja értelmezni. Borbé Levente |
Online iskolai könyvtári barangolás
2020. október 16-17. között a
Csutak Vilmos Pedagógusok Háza módszertanos könyvtárosának köszönhetően Az iskolai
könyvtárosok online tevékenysége címen tartot képzést, Borbé Levente
a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa. Szó esett a diákok és a tanárok
online kereső tevékenységének megkönnyítése érdekében vállalt útmutatási
lehetőségekről is. Vagyis segíteni őket abban, hogy
otthonosabban mozogjanak a keresésben. A diákok és tanárok online
kisegítésének része az online könyv,- és folyóirat ajánlók, meghirdetett
pályázatok, online versenyek, valamint a tanulást és nevelést
elősegítő kvízjátékok és más tanulási-nevelési anyagok ismertetése.
Végezetül az online kapcsolattartást emelte ki, nemcsak a diákokkal és
tanárokkal, hanem a könyvtárosokkal is. Hiszen az ötletek megosztása révén a
könyvtárosok egymást segítve, gördülékenyebbé teszik saját munkájukat, s
ezáltal eredményesebb lesz az iskolai tevékenységük is. Visszajelzésként a résztvevők a tanultakat egy összegző online
könyvtárpedagógiai teszt kitöltésével pecsételték meg. A továbbképző szervezői voltak: Barabás Andrea igazgató, Babos László
programszervező, Turoczki János informatikus, és László Emese könyvtáros módszertanos. Mindannyian a
sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos
Pedagógusok Házától. A munka technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai
fizika-informatika tanár segítette A résztvevők névsora: Albert Melinda és Farmos Éva könyvtárosok Barótról, Pálkó Erika könyvtáros Gelencéről, Balogh Zsuzsánna, Becher Ibolya Terézia, Beleuță Zita-Mária, Dezső Ildikó és Vikol Márta könyvtárosok, valamint Dezső Beáta-Katalin tanár Kézdivásárhelyről, Varga Emese könyvtáros Kovásznáról, László Gabriella és Simon Orsolya tanítók Nagyajtáról, Szőcs Éva-Zsuzsánna tanító Ozsdoláról, Forreiter Csilla-Éva, Jakab Anna-Mária-Zsófia, Kiss Réka, László Emese, Mákszem Olga és Török Julianna könyvtárosok, valamint Kiss Károly tanár és könyvtáros Sepsiszentgyörgyről, Gábor Anna-Mária könyvtáros Zaboláról. |
|
Az erdélyi magyar iskolai könyvtárosok költözése az online
térben
Balszerencsénkre, a Borbé Levente által készített, jól
működő yahoo-groups
könyvtáros csoport 2020 december 15-én beadta kulcsot. A kollégákkal való
közös beszélgetések, csettelések és levelezések után úgy döntöttek, hogy új
helyet keresnek magunknak a világhálón. A költözés nem járt baj nélkül, de
mostanra már kitisztult az ég. Újra fent vannak a facebook-on Erdélyi magyar iskolai könyvtárosok néven. Egyelőre privátban futnak. A „honfoglalás”
utáni közösség folyamatosan nő. Ugyanúgy, mint nemrégiben létrehozott
messenger csoportjukban. A kettő annyiban különbözik egymástól, hogy a
Facebook csoport inkább a hasznos könyvtárosi információkat, beszámolókat,
linkeket, könyvajánlókat stb. tartalmazza, míg a messengeren lehet ötletelni,
szakmai kérdéseket érintő kérdéseket feltenni, összejöveteleket
szervezni, valamint a problémákat megbeszélni, tisztázni. A feliratkozók
folyamatos gyarapodása arra enged kövekeztetni, hogy érdemes megosztani az
ötleteket, a gondolatokat, mert jó szakmázni, hiszen szükség van egymás
tapasztalataira. Eme oldalak azért is megfelelőbbek, mint elődeik, mert jobban
rá vannak kattanva az emberek. Így időben hamarabb jön a segítség, mint
eddig a szakmai problémák orvoslására.
B.L. |
Kiss László az EMKE Monoki István-díjasa 2021-ben Kiss László, a
sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárosa az Erdélyi
Közművelődési Egyesület (EMKE) 2021-es Monoki István-díjasa. A Monoki István-díj kimagasló, tudományos szintű szakmai
teljesítményekért jár, vagy az egész romániai magyar könyvtárügy érdekében,
kulturális értékeink megőrzéséért, gazdagításáért végzett áldozatos
munkáért, vagy egy tevékeny és eredményes könyvtárosi életpálya elismerését jelenti. Kiss László az egyetemes erdélyi könyvtárügy szolgálata mellett kiemelten az iskolai könyvtárak tevékenysége mellett kötelezte el magát, ennek érdekében több innovatív és széles körben ismert kezdeményezése is volt az évek során. Egyik legemlékezetesebb kampánya a 2015-ös „Iskolai könyvtárak a Fekete-tengertől az Északi-tengerig” című túra, amikor kerékpárral indult útnak a Fekete-tenger parti Konstancáról a hollandiai Hágáig. A mintegy 3000 kilométeres út célja az volt, hogy felhívja a figyelmet az olvasás és az iskolai könyvtárak fontosságára. Forrás: RMKE levelezőlista |
|
Természetterápiás füves naptár 2021 Borbé Levente, a
csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa biblioterápiás naptárt
állított össze 2021-re. Az ebben megfogalmazott gondolatainak minden sora
egy-egy nyitott könyv, egy kis útikalauz a lélek bugyraiba. Az emberi és az
anyatermészet misztikus találkozását idézi fel az évszakok forgatagában.
Írásainak rostálása során igyekezett egy derűlátóbb világot bemutatni,
ahol az ember nem egyetlen, hanem része az őt körülölelő világnak.
Ennek az elgondolásnak alapköve pedig a lelki építkezés és a mindennapi
boldogulás. A naptár
megtalálható a facebook-os könyvtárosi oldalakon power point formátumban, és
simán bemutatva a Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blog vonatkozó
bejegyzésében. Forrás: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2020/12/termeszetterapias-fuves-naptaram-2021-re.html |
A 2021-es KTE Tavaszi Szakmai Napi
műhelymunka és eredménye
Pandur Emese, a
magyarországi Könyvtárostanárok
Egyesületének elnökségi tagja, és az egyesület Testvérkönyvtári programjának
koordinátora levélben felkérte a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium
könyvtárosát,egy műhelymunka vezetésére, amelyben bemutatja az eddigi
tevékenységét, tapasztalatait az online iskolai könyvtárosi munkáról. Borbé
Levente elfogadta és kiegészítette az erdélyi iskolai könyvtárosok
helyzetének bemutatásával. Utána bemutatta a biblioterápiás tevékenységégét,
és lelkesen mesélt az ide kapcsolódó
élményekről, valamint az olvasásról. * * * Mivel a testvérkönyvtári programnak egyik célja a határon túli együttműködés, ezért a jövőben érdemes lenne nekünk erdélyieknek szorosabb kapcsolatot kialakítani a magyarországi Könyvtárostanárok Egyesületével. Hiszen hazai terepen hasznosíthatnánk a tanultakat, és mi is megoszthatnánk vélük szakmai tapasztalatainkat. |
|
Online
szakmai gyűlés Hargita megyében
2020.
november harmadikán, kedden, 12 órai kezdettel a Hargita megyei iskolai
könyvtárosok online gyűlést tartottak. A köszöntőbeszéd után Borbé Levente, a gyűlés szervezője rövid
ismertetőt tartott az iskolai könyvtárosok jelenlegi helyzetéről. A
résztvevők elmondták, hogy éppen mivel foglalkoznak, beleértve a nem
könyvtárosi tevékenységeket is. Bölöni Melinda, a csíkszeredai Nagy Imre
Általános Iskola könyvtárosa beszámolt az iskolájukban egy jó ideje felújítás
zajlik. A könyvtár új termet kapott. Ő már költözhet vissza, viszont a
csíkszeredai Kós Károly Szakközépiskolában, ahol Molnár Gyula a könyvtáros, még folynak a
munkálatok. Tanév
eleji tevékenységnek számított a tankönyvezés, amelynek a kivitelezése eléggé
meg volt nehezítve. A felvetődő problémák mind arra utaltak, hogy a
könyvtárosoknak szükséges egymással tartaniuk a kapcsolatot, hogy hasznossá
válhasson tevékenységük az iskola pedagógusaival és diákjaival. Így is
segíthetnek a jelenlegi online oktatás gördülékeny lefolyásában. Ezt
követően Borbé
Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa
összefoglalta az október 16-17.-én tartott háromszéki könyvtárosoknak és
könyvtárral foglalkozó pedagógusoknak szóló továbbképző anyagát, ami a
könyvtárosok világhálón történő aktivitásáról szólt. A jelenlévők
betekintést kaptak a következetes keresési módszerekről, az
anyaggyűjtésen keresztül a szelektálásig. Szó esett az ezt követő
didaktikai online csomag praktikus összeállításáról, valamint hasznáról.
Összegzésképpen, a megbeszélés végén a résztvevők hozzátették online
ajánlataikat, amelyeket a tanításban is lehet alkalmazni: - Hatos
Melinda, a székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium könyvtárosa
többek között az Olvass többet!
határtalanul – magyarul oldalt javasolta (a
facebook-on is elérhető), ahol számos kortárs vagy ajánlott
háziolvasmány is megtalálható. - Egyed
Daniela, a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceum
könyvtárosa beszámolt a diákok online tevékenységéről. Itt az egyik jól
bevált megoldás a művek bemutatása, amelyeket a diákok, hogy mindenki
sorra tudjon kerülni, párosával is bemutathatnak. - Végezetül Barabás Zója, a székelyudvarhelyi Móra Ferenc Általános
Iskolától, Kosztolányi Dezsőnek az olvasás jövőjéről szóló elgondolkoztató
írását adta ajándékul nekünk. A munka technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika
tanár segítette. Résztvevők névsora: Barabás Zója - Móra Ferenc Általános Iskola, Székelyudvarhely, Borbé Levente – Márton Áron Főgimnázium,
Csíkszereda, Botorok Ildikó - Eötvös
József Szakközépiska, Székelyudvarhely, Bölöny Melinda – Nagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda, Dánél Hajnalka – Petőfi Sándor Általános Iskola, Csíkszereda, Deák Enikő - Palló Imre
Művészeti Líceum, Székelyudvarhely, Dunkler
Réka Kinga - Bethlen Gábor Általános Iskola, Székelyudvarhely, Egyed Daniela – Nagy István Művészeti Líceum, Csíkszereda, Gábor Emilia – Mártonffy György Általános Iskola, Csíkkarcfalva, Hatos Melinda – Orbán Balázs
Gimnázium, Székelykeresztúr, Kántor
Ágnes – Petőfi Sándor Általános Iskola, Székelykeresztúr, Marossy Enikő – Székelyudvarhely, Bányai János Szakközépiskola, Molnár Gyula – Kós Károly Szakközépiskola, Csíkszereda, Székely Edit – Márton Áron Általános Iskola, Csíkszentdomokos. |
Pilinszky János felolvasómarton
A Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár az idén 13. alkalommal
szervezte meg a felolvasómaratont. Ezúttal Pilinszky János
születésének 100. évfordulója, halálának 40 évfordulója alkalmából szervezték
meg. Ehhez az eseményhez, ugyanúgy, mint az előző
esztendőkben, mint szervező, számos iskolai könyvtár is
csatlakozott. A rendezvény
időpontját 2021. február 23-ra tették. A járványra való tekintettel az
idén az iskola könyvtárakban elmaradt a felolvasás, viszont az osztályokban a
diákok, mint előző években sokan olvastak fel.Voltak akik a magyar
nyelv és irodalomtanárok kalaúzolásával a Kájoni János Megyei könyvtárt
választották. Néhány
rendezvény röviden a sok közül: - A
csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban a felolvasómaratont Borbé Levente könyvtáros szervezte meg. Az idén az iskola könyvtárában nem
lehetett felolvasni, viszont az osztályokban csaknem 250 személy olvasott.
Egy IX. osztálynak Markó Ilona magyar nyelv és irodalom szakos tanár
vezetésével sikerült a helyszínen is részt vennie. A helyzet megkövetelte,
hogy ahol nem tudtak a napján felolvasni, az elkövetkezendő napokban
tették meg. - Dunkler Réka-Kinga a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor
Általános Iskolában meglepetéssel is készült. Pilinszky gyönyörű, vergődő, sűrű
költészete és prózája felolvasása mellett az egész napos
programot a Tomcsa Sándor Színház
színművészeinek közreműködésével valósították meg. A több mint ötszáz diákot reggel az iskola
folyosóin, egy-egy Pilinszky kiállítás várta, amely a költő életét,
munkásságát ismertette, sok-sok idézettel műveiből, amiket a nap
végén magukkal vihettek a diákok. Számos
Pilinszky János mese, költemény, írás elevenedett meg a gyerekek képzeletében
olvasva, hallgatva a műveket. - Forreiter
Csilla könyvtáros közreműködésével a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium XII. A osztályos diákjai olvastak fel
angol órán Pilinszky-verset, erről Vizsuly
Tünde angol szakos tanárnő videot készített. - A gyergyóremetei Fráter György Általános
Iskolában szintén megtartották a Pilinszky felolvasómaratont. Úgy az alsó tagozatosok, mint a felső tagozatosok is felolvastak
Pilinszky János műveiből. Az egyik vállalkozó szellemű
tanárnő igen jól sikerült összeállítást készített e nevezetes napra.
Link: https://padlet.com/emiliabalazsbecsi/hlvzs0xorz1f75ym Az eseményről az iskola igazgatónője Maștalereiu Erzsébet számolt be. Összeállította: B.L. |
ONLINE
OLVASÁSI TEVÉKENYSÉGEK A DIK- BEN
A csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium
könyvtárosa 2021. április 26-29. között a sepsiszentgyörgyi Csutak Vilmos
Pedagógusok Háza szervezésében Online olvasási tevékenységek a
DIK-ben címen tartott képzést az iskolai
könyvtárosok és a dokumentációs és információs központok felelőseinek
számára. A könyvtárosok és pedagógusok által is fontosnak tartott
olvasás került előtérbe. A résztvevők számára az online olvasás módszertanát igyekezett felvázolni. Itt hangsúlyt
fektetett az online olvasási tevékenység elindulására, rendeltetésének
változásaira, és szerepére az oktatásban. Majd ezt követően beszéltem az
online olvasási szokásokról. Ugyanakkor kiemelte az
iskolán belüli online olvasási technikák bemutatását a dokumentációs és
információs központokban. A programok szervezése online tervezéssel kezdődött. Majd az
anyaggyűjtésen és szelektáláson keresztül jutottak el a didaktikai
online olvasási tevékenységhez szükséges terv megvalósításához. Ebben a
csomagban benne lehet az iskolai könyvtárból származó anyag is (természetesen
lefényképezve/beszkennelve stb.), de nagy segítséget nyújtanak a
közkönyvtárak, egyetemi könyvtárak honlapjainak kínálatai, más hasznos
könyvtári oldalak. Jó példa erre, még a gyerekek számára is, a világhálón
megtalálható könyvbemutatók és beszámolók sokasága, amelyeket a tanórákon úgy
a pedagógus, mint a diák felhasználhat. A folyamatot az
anyaggyűjtéstől egészen az online olvasási program összeállításáig
a könyvtáros kollégák a szinkronképzés után végezték el. A gyakorlati
bemutatót a képzés harmadnapján tartotta meg. A programok bemutatása hasznos
ötletbörzévé alakult át. Például, hogy melyik korosztálynak lehet ajánlani
azt a tanyagot, és milyen lehetőségek nyílnak a téma kiszélesítésére, a
meglévő anyagok kiegészítésére. Továbbá fontos a diákok bevonása az
online olvasásba, s az online olvasási programok megszervezésébe egyaránt. A továbbképző
szervezői voltak: Barabás Enikő igazgató, aki a technikai
részben is besegített, Babos László programszervező, Turoczki János informatikus, és László Emese könyvtáros
módszertanos. Mindannyian a sepsiszentgyörgyi
Csutak Vilmos Pedagógusok Házától. A munkám technikai részét Kovács Zsuzsa csíkszeredai fizika-informatika tanár segítette. |
Könyvtárosi témával kapcsolatos anyagot megjelentetés céljából be lehet küldeni a borbelevi@gmail.com címre. |
AHargita megyei
iskolai könyvtárosok összegző lapja a 2021-es esztendőben.
Szerkesztette: Borbé Levente
Az elmúlt tanévben több
rendezvénnyel rukkoltak elő az iskolai könyvtárosok, amelynek beszámolóit
a Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok Blogján olvashatják (olvashatjátok) a Rendezvények, Iskolai Könyvtári világhónap,
Könyvtár, olvasás stb. linkek alatt. Link: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com
* * *
Szeretettel
fogadjuk az erdélyi iskolai könyvtárosok szakmai ötleteit, élményeit és
beszámolóit is!
Borbé Levente,
könyvtáros,
Márton
Áron Főgimnázium, Csíkszereda
* *
Nekünk és
rólunk, könyvtárainkról szóló olvasmány a ReMeK-e hírlevél.
Megjelenik
havonta. Olvasható a világhálón.
Megrendelhető a következő címen: remekehirlevel@gmail.com