I S K O L A I      K Ö N Y V T Á R  - A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok éves beszámolója - 2024.  20. száma

 

Olvass többet! határtalanul – magyarul elnevezésű nemzetközi szakmai konferencia 2023 - KOVÁSZNA

Kovászna városa 2023. október 28-án újra az olvasás fellegvárává változott. Az ötödik alkalommal megszervezett Olvass többet! Határtalanul – magyarul nemzetközi irodalmi szakmai konferenciának adott otthont. A konferenciát a debreceni Ady Endre Gimnázium, az érsekújvári Pázmány Péter Gimnázium és a kovásznai Kőrösi Csoma Sándor Líceum egyik közös Erasmus+ projektjeként hozták össze. A rendezvényen részt vettek erdélyi, magyarországi és felvidéki pedagógusok, könyvtárosok, és más szakmabeliek, akik az olvasást a szívükön viselik. Emmellett szép számmal jelen voltak kovásznai, debreceni adys és érsekújvári diákok, valamint kísérőtanáraik. A konferencia igen jól összeállított előadásai magával ragadóak voltak. A résztvevők az előadóknak az olvasással kapcsolatos személyes élményeiből, tapasztalataiból és praktikáiból nyerhettek betekintést. A változatos emberközeli program gyakorlatai számtalan ötletet kínáltak fel úgy a magyar nyelv és irodalom szakos tanároknak, mint könyvtárosoknak és más szakmabeli érintett kollégának egyaránt.

Nemcsak az olvasás megkedveltetésén és megszerettetésén volt a hangsúly, hanem magáról az olvasás univerzumának hatásairól. Azokról az életet segítő gondolatokról, amelyek egy jó műben rejlenek. Ebben a munkában nagy segítség lehet a szakmabeliek, és azon olvasott személyek tevékenysége, akik céltudatosan rá tudják vezetni az érdeklődőket, hogy miként válasszák ki számukra a könyvet. Ez függ egy kicsit a személyiségtől, de a műnek a minőségétől is, hogy miként hat az olvasóra. Egy csöppet olyan, mint egy missziós tevékenység, amellyel, ha egy kicsit is, de jobbá, s talán szebbé lehet tenni a világot.

A konferencián résztvevő iskolai könyvtárosok (is) névsora:

Borbé Levente – Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda (előadó is)

Hatos Melind  - Orbán Balázs Gimnázium, Székelykeresztúr (előadó is)

Kuna Ibolya – Nagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda

Kiss Károly - Plugor Sándor Művészeti Líceum, Sepsiszentgyörgy

Lakatos Tamás Kulturális referens, Kászon

László Emese – Csutak Vilmos Pedagógusok Háza, Sepsiszentgyörgy

Varga Emese – Kőrösi Csoma Sándor Líceum, Kovászna         Borbé Levente

RMKE Vándorgyűlés Marosvásárhelyen

Október 12-13. között zajlott Marosvásárhelyen a Romániai Magyar Könyvtárosok Egyesületének vándorgyűlése. Szép számmal érkeztek Erdély különböző településeiről, de voltak Magyarországról és a Felvidékről is. A két napos rendezvény igencsak gazdag és színes programmal kecsegtetett. Első nap a Kultúrpalota Kistermében, és a Maros Megyei Könyvtár különböző termeiben voltak megbeszélések. Második nap a Teleki-Bolyai Könyvtár adott helyet a szakmázásra.

Két nap alatt a könyvtárosok arra törekedtek, hogy megbeszéljék mindazokat a problémákat, amelyekkel szembesülnek munka közben. Gondolok itt az új könyvek és másmilyen dokumentumok beszerzésére, a könyvtárosi programokra, a könyvtárosi kapcsolatok gördülékenyebbé tételére, az egyesület honlapjára, a könyvtárosi törvények megújítására, és végül de nem utolsósorban a könyvtárak kulturális szerepvállalására a mindennapi életben. Mindezen beszélgetések nemcsak előadások alatt, workshopokon, hanem szünetekben is hatékonyak voltak. A személyes élmények, vélemények az érintett témákban lehetőséget adtak a gondok felismerésére és orvoslására. A tanácskozások témái a beszélgetések során előmozdították a szakmában való jártasság gördülékenyebbé tételét, valamint a kollégák közötti kapcsolatok megerősítését.

A Maros Megyei Könyvtár részlegeinek bemutatása egy egészen más szemszögből láttatta a régión belüli hatalmas könyvtárat.

 Az eseményeket a Teleki-Bolyai Könyvtár felbecsülhetetlen értékeinek megtekintése tette felemelővé. Egy megtiszteltetés ott lenni. A régi kötetek között sétálni igazi időutazás, az ember egy kicsit ünnepi hangulatban is érezte magát tőle.

A vándorgyűlésen résztvevő iskolai könyvtárosok (is) névsora:

Borbé Levente – Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

Dunkler Réka – Bethlen Gábor Általános Iskola, Székelyudvarhely

Durkó Irén – Bihardiószegi 1. számú Általános Iskola, Bihardiószeg

Kuna Ibolya – Nagy Imre Általános Iskola, Csíkszereda

Lakatos Tamás Kulturális referens, Kászon

Schmidt Erika – Kölcsey Ferenc Főgimnázium, Szatmárnémeti

Széri Gabriella – Kalazanci Szent József Líceum, Nagykároly

Erdélyi iskolai könyvtárosok a 2024-es FELOLVASÓMARATONON                            A rendezvény idei időpontja: 2024. március 5-én volt.

Az felolvasómaraton szerzője ezúttal a 140 esztendeje született LÁzár Ervin magyar meseíró, író, elbeszélőés újságíró volt.  A felolvasómaratonhoz iskolai könyvtárosok züme csatlakozott. Ebből egy kis ízelítő:

   A csíkszentdomokosi Márton Áron Általános Iskola több mint ötszáz tanulóval és pedagógussal csatlakozott a felolvasómaratonhoz. Az író  életével és munkásságával ismerkedtek meg a tanulók, sor került a közös felolvasásra majd illusztrációkat készítettek a választott mesékhez.  Székely Edith

   A Parajd község iskolái (parajdi Áprily Lajos Általános Iskola, alsósófalvi Sükösd Ferenc Általános Iskola, felsősófalvi Székely Mózes Általános Iskola és a békástanyai iskola) is bekapcsolódtak a felolvasómaratonba. Lázár Ervin életrajzával és munkásságával ismerkedtek meg a tanulók, megtapasztalták a közös felolvasás örömét, majd illusztrációkat készítettek a választott mesékhez, legendákhoz. Kelemen Rebeka

   A Lázár Ervin nemzetközi felolvasó maratonra való felhívások nem hagyták hidegen a csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskola iskola pedagógusait, diákjait. Több osztály is bejelentkezett és aktívan részt vett a felolvasásban a tantermekben, az iskola könyvtárában.  Kuna Ibolya

   A több mint ötszáz diákot reggel az iskola folyosóin, Lázár Ervin kiállítás várta, amely a író életét, munkásságát ismertette, sok-sok idézettel műveiből, valamint a nap során a sokunk kedvenc írójának életéről, munkásságáról összeállított interaktív anyaggal is gazdagodtak. Az író meséi elevenedtek meg a gyerekek képzeletében olvasva, hallgatva a műveket. A Tomcsa Sándor Színház és a Bethlen Gábor Általános Iskola együttműködésének köszönhetően megismerkedhettek Lázár Ervin varázslatával. Dunkler Réka-Kinga

Felolvasómaraton a csíkszeredai Márton Áron Főgimnáziumban – A Lázár Ervin 70 éve érettségizett a szekszárdi Garay János Gimnáziumban. A diákoknak az iró és munkásságáról tartottam kis előadást. A gimnázium diákjai, tanárai az író meséiből, elbeszéléseiből és más írásaiból olvastak fel.

A Petőfi Sándor Általános Iskola könyvtára szervezésében rendhagyó irodalomóra keretében zajlott a felolvasás. Hogy minél személyesebb legyen, osztálytermekben tartottak meg az évnek ezt a kiemelkedő alkalmát. A könyvtáros fényképes, színes életrajzi bemutatóval vezette be a felolvasókat Lázár Ervin mesés, csodás fordulatokban bővelkedő világába, melynek keretében naplórészleteket olvastak. Ezt követően egy rövid videót néztek, amelyben maga a szerző is beszél életéről, alkotásairól, majd felolvastak a műveiből. Dánél Hajnalka

Felolvasómaraton a székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnáziumban. A közös felolvasás célja fókuszba állítani a magyar irodalom egy-egy kiemelkedő alkotóját és műveit, megtalálva minden korosztály számára a megfelelőt. A felolvasott művek között szerepelt a Tótágas, A lyukas zokni, A sárga meg a kék. A felolvasások után a gyerekek illusztrációt készítettek, összevonva az olvasott műveket. Lázár Ervin gyermekekhez és felnőttekhez egyaránt szóló meséi nagy népszerűségnek örvendenek, humorban gazdag írásait élvezettel olvasták iskolánk könyvtárában és osztálytermeiben.   Hatos Melinda

A gyimesfelsőloki Árpád-házi Szent Erzsébet Líceum -  Nagy élmény volt számukra a mókás meséket olvasni. Természetesen akadt közöttük komoly történetek is. A lényeg mégis az, hogy Lázár Ervin teremtett fantázia világa megunhatatlan, mindig lehet tanulni valamit belőle. Gábor Tünde-Anikó

A sepsiszentgyörgyi Puskás Tivadar Szakközépiskola 142 diákja már tizedik alkalommal csatlakozott. A rendezvényhez Lázár Ervin írói munkássága megismertetése céljából, műveinek eredeti könyvborítóit gyűjtöttem össze. Az felolvasás az intézmény tantermeiben történt, mivel a résztvevő osztályoknak egyidőben voltak az óráik 11-14 óra között. Török Júlia

Nagy István Művészeti Középiskolában felolvasásban részt vettek az iskola III.- XI. osztályos tanulói, a tanítóikkal, tanáraikkal és a könyvtárosukkal. A gyerekek behozták erre a különleges alkalomra a saját könyveiket is a családi könyvespolcról. Hamar kiderült, hogy sokuknak már olvastak a szüleik is Lázár Ervin írásaiból. A meseszereplők belopták magukat a kicsik szívébe.  Egyed Daniela

Felolvasómaraton a csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok Házában is!  Ügyes, szorgalmas, olvasni tudó, és -szerető kisiskolásokkal A Hétfejű Tündér gyűjtemény meséire esett a választásuk. A mesék elolvasása után, ezek megbeszélése következett, majd csapatmunka során a gyerekek lapbookokat is készítettek, megjelenítve ezeken Lázár Ervin életrajzát, műveit, de az elolvasott meséket is feldolgozták és megjelenítették a munkájukon rajzokkal, különféle kézműves technikákkal.   Márdirosz Ajka

 

Rendhagyó beszámoló egy iskolai könyvtárostól

Lassan 4 hónapja vagyok iskolai könyvtáros. Ez nem csak egyszerű kijelentés, emögött érzelmek vannak. Nem kevés. Büszkeség leginkább. Mert? Büszke vagyok arra, hogy 33 év megyei könyvtárosi munka után, magamat is meglepve ezzel, váltottam felnőttekről gyerekekre: a tágas megyei könyvtárból a nagy általános iskola ( Csíkszeredai Nagy Imre Általános Iskola) kis könyvtárába. Itt óránként hallom a csengőt, az utána követő zsivajt, majd ahogy nyílik az ajtó és begyúródnak a gyerekek (sok-sok) a könyvtárba. Ezek mind szokatlan, ugyanakkor érdekes, egészen más hangulatú napokat jelentenek. A kisgyerekek életkedvét, vidámságát, szeretetét érezni minden egyes nap, ez is komoly ok a büszkeségre.

Egy új könyvekkel jól ellátott könyvtárat örököltem és egy olyan gyermeksereget, akiknek az ide bejárás mindennapos. Itt élet van, jó hangulat, és gyakran vita a babzsákokért.

Minden pont olyan, mint amilyen más iskolai könyvtárakban is lehet, de ezt megélni, átélni számomra különleges. A könyvtári foglalkozások általában itt zajlanak, de ha tanórákon helyettesítek akkor oda viszem ezeket. Mit szoktam elkövetni a gyerekekkel? Mesét, történetet olvasok nekik. Részletenként. Megállok egy-egy résznél és arról kérdezem őket, hogy mit gondolnak, mit éreznek az addig elhangzottakról, esetleg próbálják meg kitalálni a folytatást, bizonyos felmerülő problémáknál a megoldást. Elmondom nekik, hogy itt nem az a kérdés, hogy “mit gondolt a költő, író”, hanem az, hogy TE mit gondolsz. A VÉLEMÉNYED érdekel. Szinte azonnal magukról kezdenek el beszélni és a saját megéléseik következményeként gyakran eltérőek a vélemények, egymást is meglepve ezzel. A kis diákoknak Gimesi Dóra: Csomótündér, vagy A tündér csizmája volt, a nagyobbaknak Max Lucado: Értékes vagy –ot olvastam eddig. De olyan is volt, hogy a nagyobbaknak is olvastam a Csomótündért és nagyon tetszett nekik. A Csomótündér meséje az emberek kapcsolatáról szól, leginkább arról a láthatatlan szálról ami összeköt két embert és ezáltal barátok, szerelmesek, házasok lesznek, illetve arról, hogy bizony fájdalommal jár ha ezek a szálak elszakadnak… Az Értékes vagy pedig egymás megbélyegzéséről, a kirekesztettségről, az önbizalom hiányról szól. Mindkét történet nagyon jól működik hiszen a kis és nagyobb diákok arról alkotnak véleményt ami számukra ismerős akár közvetlenül, akár a környezetükben tapasztaltak alapján. Olyan témák melyek foglalkoztatják őket, de lehet mégsem kerül közös megbeszélésre, véleménycserére. Talán azért is működik jól egy ilyen rögtönzött “olvasókör”, mert annak szabadságával érvelhetnek, hogy “nincs rossz válasz”, mindenki véleménye egyformán hasznos és értékes. Úgy tapasztalom, hogy a maximális rájuk figyelés, illetve az, hogy érzik az elfogadást véleményüktől függetlenül, gyönyörűen ösztönzi őket.

Nem csak a kicsik szeretnek ide bejönni, egyre több kamasz is, ennek külön örvendek! Egyik nap azt mondták: te nem csak kedves vagy, hanem figyelsz is ránk és ez nagyon jó. Azt mondják ezért jönnek olyan sokan ide. Nem tudom! Azt érzem, hogy nekem nagyon jó velük, köztük lenni! Visszamosolyogni. Visszaölelni. A bizalmukat élvezni. Az őszinteségükre, tisztaságukra rácsodálkozni. Iskolai könyvtárosnak lenni különleges élmény és komoly feladat.  Kuna Ibolya

Barabás Zója

könyvtáros mindig közöttünk marad

Kollégánk, Barabás Zója 2023. december elsejétől nyugdíjba vonult. 1999-ben került könyvtárosként a székelyudvarhelyi Móra Ferenc Általános Iskolába. Közel negyed évszázadot töltött ugyanabban az intézményben. Azelőtt a Balánbányai Városi Könyvtárban teljesített szolgálatot, szintén könyvtárosként. Aktív és tettre kész lelkesedése arra sarkallta, hogy folyton gyarapítsa tudását, nemcsak szakmailag. A kollégák körében is népszerű volt. Szívesen segítette mindazokat, akik kérték ezt.

Munkáját igyekezett a legjobb tudása szerint végezni. Figyelemmel és odaadással kísérte a könyvtárosi szakma változását. Megyei és régiós gyűléseken aktív volt, nagy hangsúlyt fektetett a tapasztalatcserékre. Tudta, hogy abból lehet inkább építkezni, ami kézzelfogható. Nem hagyta ki a továbbképzőket sem, legyenek azok hazaiak vagy éppen nemzetköziek. Fontosnak tartotta, hogy napirenden legyen a könyvtárosi szakma megújulásának minden lépésével. A problémákra igyekezett gyógyírt keresni, ettől lett eredményesebb a munkája. Kollégáival mind az intézményen belül, mind a könyvtárosok között jó viszonyt alakított ki. Közvetlen magatartásával, megértésével és kedvességével belopta magát az emberek szívébe. A szakma iránti tiszteletét az alázat itatta át, és otthonosan mozgott a tennivalói között. A gyerekekhez igen közel került. Bevonta őket a programjaiba. Szinte észrevétlenül szerettette meg velük az olvasás csodás világát. Rendezvények sokaságát tudhatja magáénak szervezőként. Amikor szükség volt rá, pedagógus kollégáit is kisegítette. Következetessége és igényessége meghozta a gyümölcsét: 2022-ben a budapesti Szabó Ervin Könyvtár Tündérkönyvtáros címet adományozott neki.                                                    B.L

Olvasói utazás térben és időben

2023. november 25-én Borbé Levente meghívást kapott megduplázott előadást tartani a Mathias Corvinus Collegium keretén belül. Témája az olvasásról, a könyvtárak mai szerepéről szólt, amelybe bevonta a jelenlévő fiatalokat.

Az irodalmi művek olvasásának közös élményével kezdte, majd a könyvekről való elmélkedéssel folytatta. Hangsúlyozta a cselekmény, a szereplők jelleme és a történetben felmerülő témák felidézésének fontosságát. Szó esett az olvasócsoportok létrejöttéről, fizikai és online megközelítésből. Ugyanakkor sor került a kedvenc könyvek ismertetésére is. Azokból ott helyben a diákokkal felépített egy kis könyvtárat. Ebből rögtön kiderült, milyen kellene, hogy legyen a fiatalok könyvtárának irodalmi és nemcsak szórakoztató részlege. Mint ismeretes, a könyveknek egyéniség- és társadalomformáló szerepük van. Megmozgatják a képzeletet, serkentik a problémamegoldó képességet, élményt adnak, valamint fokozzák a kreatív gondolkodást is. Mindez a megbeszélés által új formát nyer, alakítja az olvasó véleményét. Fontos, hogy a fiatalok számára tényleg ajánlott legyen az irodalom, főleg olvasásszakértők, azaz olvasómesterek által legyen javasolva. Ily módon kialakítható az egyén kritikai gondolkodása. A még több olvasás a megbeszéléseken túl a mű megértéséhez, értékeléséhez és ebből kifolyólag az olvasó véleményalkotásához vezet.

A zárótéma a könyvtár jelenlegi szerepének boncolgatása volt. Előadását a biblioterápia bemutatásával fejezte be, ami szintén felolvasott művek közvetítésével lélekerősítő, egyéniségformáló hatású lehet. Végül felolvasta és előadta Asztalos István Történt az utcán című karcolatát.    Forrás: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.comBorbé Levente

Képzés az olvasás szerepéről az érzelmi intelligencia fejlesztésében

A képzés 2024. március 14-16, valimint április 4-6. között zajlott .

A képzést dr. Szántó Bíborka - Babeș Bolyai Tudomány Egyetem, Pszichológia és Neveléstudományok Kar Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet, Székelyudvarhelyi Tagozatának pedagógusa tartotta.

A képzésen részt vettek óvodapedagógusok, tanítók, iskolai könyvtárosok, könyvtárért felelős pedagógusok, IDK (Információs és Dokumentációs Központ) felelős könyvtáros vagy pedagógus, általános iskolában tanító magyartanárok, valamint osztályfőnökök.

A képzés az olvasásnak a személyes fejlődésben betöltött szerepére fókuszál (empátiás képesség, elmeolvasás képessége, emberi (saját) szükségletek felismerése, a fejlődés útjai (akadályok, segítők, megküzdési mechanizmusok stb.). Az olvasóvá nevelés folyamatában azért fontos ezt hangsúlyozni, mert hogyha a gyermek/fiatal megérzi a történetek szerepét a saját, személyes életében (emberi kapcsolatai alakulásában, önmagával kapcsolatos felismeréseiben, ezeknek a felismeréseknek az életére gyakorolt hatásában stb.), akkor tud mély, belülről érkező elkötleződéssel mások történeteihez kapcsolódni (ti. olvasóvá válni).

A képzés programfelelőse Márdirosz Ajka-Klára, Apáczai Csere János Pedagógusok Háza könyvtárpedagógusa volt.               B.L

Magyar költészet napja a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskolában

Magyar költészet napja, a versekké. Iskolánkban a költeményeket olvasó gyermekeké. Április 11-én, verses versenyt szerveztünk a diákoknak, arra szólítva fel őket, hogy keressék meg a verskincseket, amelyeket az iskola különböző pontjain helyeztünk el. Játszva gazdagodjanak, nyerjenek a költészettel, nemcsak élményt, hanem nyereményeket.

                       Feladványokat kellet megoldaniuk költők verssorait olvasva, de ezen kívül még várt rájuk a könyvtárban: versikaró, képvers társító, verssor és illusztráció társító, kiállítás, meg interaktív játék is.  Dunkler-Réka-Kinga

       Szeresd a verset, megtanít sírni, vagy szépen búsulni, magasba vágyni, mélységbe hullni.”    (Győry Dezső)                 

 

Könyvtárosi témával kapcsolatos anyagot megjelentetés céljából be lehet küldeni a borbelevi@gmail.com címre.

 

 

 

A Hargita megyei iskolai könyvtárosok összegző lapja a 2024-es esztendőben. Szerkesztette: Borbé Levente

 

Az elmúlt tanévben több rendezvénnyel rukkoltak elő az iskolai könyvtárosok, amelynek beszámolóit a Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok Blogján olvashatják (olvashatjátok) a Rendezvények, Iskolai Könyvtári világhónap, Könyvtár, olvasás stb. linkek alatt. Link: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com

* * *

Szeretettel fogadjuk az erdélyi iskolai könyvtárosok szakmai ötleteit, élményeit és beszámolóit is!

 

Borbé Levente,

könyvtáros,

Márton Áron Főgimnázium, Csíkszereda

* *

Nekünk és rólunk, könyvtárainkról szóló olvasmány a ReMeK-e hírlevél.

Megjelenik havonta. Olvasható a világhálón.

Megrendelhető a következő címen: remekehirlevel@gmail.com