ZSÖGÖDI FEJTEGETÉS

kiadva: 2007 tavaszának dereka után

 

 

JÓKÍVÁNSÁGOK!

Adjon az Isten szerencsét! Van mit ünnepelgetni, hogy szoktam mondani, nem érdemes semmit se kihagyni. Van itt Anyák napja, Pünkösd, s közbe eshet születésnap, névnap s más egyebek is, hát akkor rajta barátocskáim, mert az élet nem habos torta, vannak benne mazsolák is.                               

A szerkesztő bácsi

 

IDŐHIÁNY!

Nincs idő semmire manapság, kell futni, mint a bolond bárány, mert az a divat, s aki nem fut az nem csinál semmit. Ez az új világrend trendje. Fussunk es keményen, szetessünk és kapkodjunk azaz igazi, s persze a jó öreg kaka kóla . Hova es sietünk annyira, minek ez a nagy sietség azonkívül, hogy divat, s mindenki benne van? Hát egy jó nagy büdös semmi. Fékejzetek le urak, elvtársak és traktoristák, a világot csak nyugodt szívvel és lélekkel lehet megváltani, ha már annyira igyekeztek.

B.L.

 

 

TAVASZT JELZŐ

Megjöve a tavasz es kell egy cseppet barnulni, met akkora szégyen kimenni fehérbőrrel. Oztán mikor divat lesz a fehérbőr a liszt es kelendő lesz, mint fehérítő alapanyag. Kenegessék ca magukot, nehogy elcsúfoljanak, még valaki megszólja, s lesz nemulass!

 Én

 

 

MAGYARSÁG ÉS A HIT

A hit az nem kérdés, vagy van, vagy nincs, akár az ételben a só. Ha van jó, ha nincs úgyis lehet kezdeni valamit vele, de kevésbé jó.  A magyar népnek is kijutott hitből és vallásból egyaránt. Az ősi sámánista szertartástól a kereszténységen keresztül napjainkig, amikor minden vallási és hit kínálmány olyan csudálatosan burjánzik. Nem lehet tudni melyik marad fenn és melyik nem, azt legtöbbször eldönti az idő. Régen ahová erőszakot vettek be, ott eredményesebb volt a megtérülés, a térintgetés, főleg ha a tét éppen az egyes emberek élete volt. Aztán idővel beleszülettek az emberek. A magyarság hit kérdésében nagyon szerette és szereti a változatosságot. Ezért minden reformációnál jeleskedtek. Volt, amikor „új vallást” is sikerült eszkabálni, s ezt Erdély területén burjánzott a legjobban Dávid Ferenccel az élen, aki rabságával majd életével fizetett tettéért. Viszont a vallás fennmaradt, ha kereszténynek nem is mondja mindenki, mégis jó a magyar léleknek, mert az elmondottak alapján nem annyira kötött.

Néhány fontos dolgot emelnék ki belőle, úgy sem ismerik olyan sokan: Egy Isten van. Isten a világ szellemi lényege. Minden ember tisztának, jóra való képességgel születik. Az ember az Ég és a Föld, az anyag és a szellem gyereke. Mindig velünk van Isten. Minden ember Isten gyermeke. Természetesen ezek a gondolatok más vallásokba is éppúgy jelen vannak, mint ebben. Ez a szöveg nem térítési akció, de el kell mondani, hogy a magyar szellem szabadnak született, egyezkedés egyenlő ellenfélként kezelhető, hanem hajlamos a harcra még hite megvédésében is.

 Borbé Levente

 

 

MINDENTUDÁS EGYETEME

FOGPISZKÁLÓ TUDOMÁNYOS HASZNÁLATA

Nos, egy fogpiszkálót mikor kézben tartunk, nem is tudjuk, milyen hosszú folyamat vezet el oda, hogy valóban ott legyen a kacsónkba. Vegyük magát a fát. Biokémiai elemzés után rájövünk annak anyagára. Külön lehet elemezni, biológiai, kémiai, fizikai és technikai szempontból, ne beszéljünk a gyártási folyamat alatt szükséges munkavédelem jegyében felvilágosító órát tartó balesetekről. Tehát a fogpiszkáló gyártása egy nagyon komplex folyamat. Ügyelni kell a részletekre. A fa minősége és víztartalma is számit. Az a legjobb fogpiszkáló, amelyből a há kettő ó teljesen ki van űzve. A fa minősége is számít, nehogy piszkáláskor komplikáció lépjen fel. A fogpiszkáló mindenképpen erős fából kell készüljön, s még nem beszéltünk a fertőtlenítésről sem.

Nos ez volt a bevezető bevezetője, előadásra tessék jelentkezni, hogy általános műveltségüket kicsit fényezzék. Az újságban található címre várjuk a jelentkezést, vigyázat a helyek korlátozottak.                                 

Drű a köbön Piszkáló Úr

 

 

MAJÁLIS IDEJE

Itt a majális ideje. Ilyenkor Zsögödfürdőt kár kihagyni, mert tavasszal tele a rét, az erdő , a mező, a domb virágokkal. Ha netán mégsem jön össze, hogy arrafelé kambacsoljanak, akkor tessék kimenni valahová a zöldbe egy cseppet, s kellemes órákat tölteni a napsütésben, a virágok között.

Egy Zsögödi Turista pacák

 

HÍREK MAGYARBÓL

Sok mindent lehet hallani ebből a szomszédos országról, münköt nagyon es érint, met ha már nem es annyira vetejszkedünk mint régebbecskén, de magyarok vagyunk, vagy legaláább es magyarul karatyolunk. De bocsássa meg az Isten, ott nyugudtan lehet korházokot és iskolákot bézárni? Há milyen az ilyen? Sö, jó nyugudtan szemétdombot lehet csinálni az országból! Lehet-lehet, met a vezetőség, mint a nyáj szétszéledt,  s alig lehet esszevakarni. Van, aki parlamentbe van, van aki egyebütt. Van aki merkel, s van aki borsot dörgöl másik orra alá. Ha ez országvezetés, akkor naponta mindenki azt csinálja. Há igen, ha ezt nyugudtan lehet csinálni, s tovább hergelőzni, akkor mű Magyarországtól elnyiszentett magyarok fejre es állhatunk, met mások úgy hiszik szabad a vásár, nincs aki egy cseppet segíccsen rajtunk, megvéggyen, ha kekeckednek velünk. Magyarország vezetősége bébolondult, ez eccer biztos. Váltojztatni kéne, amíg még nem későcske az üdő, me bajok lesznek, s nemcsak Köpecen. 

Köpeci Bá a határontúlról

 

LEGYEN NEKED IS SOK PÉNZED!

Legyen-legyen. Ha tetszik a pufád, akkor sok milliót nyerhetsz, ha nem akkor esetleg a semminél egy cseppet többet. Kérdéseket is rakunk fel. Ha tanult ember vagy, akkor egy kis szappanoperabeli szereplőnek a szabadidejéről kérdezzük ki, mert arra cájsz, hogy nem tud válaszolni. Valahol el kell nyiszibálni az embert, hogy ne mehessen tovább... Például ilyen kérdéseket rakunk fel:

Milyen nemzetiségű Roger Federer?

Francia, Kanadai, Svájci vagy Belga?

Válasz: Svájci állampolgárú de a nemzetiségét homály lepi, ennél a kérdésnél úgy lehet odább jutni, hogy attól függ ki kérdezi.

Hogy hívják annak a törzsfőnöknek a leányát, aki egy Kongói kis falucskában él  az őserdő közepén, az egyenlítőtől délre?

Rombombutu, Kotalaputi, Bunkobuta vagy Bimbobobici?

Válasz: Egyik sem az, de az egyiket találomra megjelöljük, hogy az illető az összekuporgatott összeget veszítse el.

Sok pénzt akarsz nyerni? Akkor próbálj megnyerő lenni, mer takkor menni fog. Kérdésekre választ várhat teljes nyugalommal.       

 

EGY NAGYON NYÍLT ÓRA MARGÓJÁRA

(Nagyon egyéni meglátásokkal tűzdelve)

 

Módszeres eligazítás a nagyon kinyitott óra módszertani munkatervének tisztánlátása érdekében

Nagyon szakértően kifejtett írással van dolgunk. Gondolatmenete remekbesikerült következetességgel meséli el a gyerek ismeretségét a matematika, ezúttal a mértan rejtélyes és szép világával. Az embernek szinte könnybe lábad vagy kézbed a szeme olvasása közben.

Ez a nyílt óra éppenséggel a VI. Osztályosoknak szólt, főképp mértan vonalon, de az óráról való módszertani lejegyzés ennél a leragadt gondolatnál nem marad meg, hanem tovább szárnyal.

                Egy kezdő amatőr pedagógus segítséget kért egy régi motoros, több évtizede munkáját ragyogóan végző hivatásos pedagógustól. S íme, megszületett a remekmű.

Itt nem csak az óra tartalmával kapunk életbevágó információkat, hanem a gyermek felfogóképességéről a születéstől egészen a hatodik osztályig, vagyis addig, ameddig fejlődésben eljutottak ezek a gyerekek.

                Hiányosság is van benne, igen! Azt hiányolom, hogy a gyerekek előző életében történő mértani tanulmányaikra nem derül fény. Mondjuk nem az a fontos, mi történt ezelőtt, hanem mi van most. Ha így vesszük, akkor saját magam kell autókritikát  folytassak tettem végett. Na de térjünk a lényegre.

Egy volt, szintén amatőr pedagógus értékelésének rövidített   változata

 

Nyílt óra témája: matematika, mértan a VI. Osztályban

- Általános ismeretellenőrzés a második évharmadi anyagból -

Osztály:

A hatodikos hidegségi diákok

Vendégek:

Az iskola hivatásos és amatőr pedagógusai s még egy-két amatőr tanerő Barackosból és Hidegségről

Helyszín:

A Bükkhavasi I.- VIII. Általános Iskola, Hidegség, - Gyimesközéplok, Gyimesek, Csíkkörzet, Hargita Megye, Erdély, Románia, Európa, A Föld nevű bolygó.

A nyílt óra eszmefuttatását diktálta, mondta:

Szabó Irén, lánynevén Prezsmer Irén, helybéliek elnevezése szerint Pista-Están Fülöpék családjából származó hivatásos pedagógus-

Aki lejegyezte:

Gellérd Adél. Becézve: Adélka. Megjegyzés: Ő tartotta a nyílt órát.

Cím:

 Nagyon rövid és frappáns

                A mértani alapfogalmak kialakítása a tanulók részéről a mértani órákon a VI. Osztályban és azok alkalmazása a mértani szerkesztések, a gyakorlatok és feladatok megoldásában

Időpont:

                1996 tavaszán, talán, de lehetett 1997 tavaszán is. Igazából tudjuk a dátumot, csak azért titkoltuk el, hogy az olvasó izguljon, legyen csak egy kis gyomormenése.

 

                A gyermek mielőtt már óvodába menne, bizonyos számtani ismeretekre tesz szert, a családi környezetében. A csecsemő kor után, már 2 – 3 éves korában, az óvodáskor előtti gyermek, amikor az otthon játékaival szívesen és örömmel játszik, már ebben az időszakban megismerkedik ilyen szavakkal, hogy: kicsi – nagy, puha – kemény, sötét – világos, hideg – meleg, sok – kevés, könnyű – nehéz, sima – érdes; amely a mindennapi játszadozása alkalmával szinte tudat nélkül rendszeresíti és kialakul a megfelelő tárgyakhoz kapcsolódó fogalma. Például a legelső alkalomkor, mikor a gyermek még járni sem tud és csak mászkál, már bizonyos már bizonyos tárgyakat közelít meg amelyek melegek vagy hidegek; a kályha, amely meleg vagy forró az édesanyja vagy a család más tagjai figyelmeztetik és kialakul a gyermekben a meleg – hideg, forró (hő) szavakra a védekezési inger, vagy már vannak személyes tapasztalatai, mert az újával ha megérintette elégette, vagy ugyanígy a hideg szóra.

A szó és a tett között érzékelő kapcsolat alakul ki. Ezek a sajátosságok a fentebb felsorolt fogalmak esetében mind így alakulnak ki.

Ezek a fogalmak tovább bővülnek az óvodáskorú gyermeknél, amikor részt vesz naponta az óvodai oktatásban a kis – és nagycsoportban.  

A kisóvodás programszerűen tevékenykedik, leül, tevékenységeken vesz részt nap mint nap. A gyermekek hazulról hozott szegényes ismeretei nap mint nap bővülnek a számtan, a román, az anyanyelvi, a természetismereti, a rajz stb. tárgyú foglalkozásokon (amelyek 15 – 30 percig terjednek) bővítik és tudatosítják ismereteiket. Ezek a foglalkozások ilyen témájúak, de csak játékos formában valósíthatók meg. Sok feladatlapot, munkalapot készítenek a gyermekek számára ezekre a foglalkozásokra. Az óvodás gyermek gondolkozása nagyon konkrét, csak azt jegyzik meg amit érzékelhetnek; minden érzékszerv bekapcsolása nagyon fontos. Ilyen a látás, hallás, ízlelés, szaglás és tapintás. Ezeket az érzékszerveket állandóan működtetni kell. Visszatérve a gyermek otthoni tapasztalatszerzésére, például amikor a hideg – meleg szóra személyes tapasztalatokat szerez, vagy sima – érdes, kicsi – nagy szavakra, az óvodai foglalkozások bővítik ezeket az ismereteket koncetrikusan a kiscsoportban járó gyermekeknél magasabb szintre emelik az otthoni ismereteket és a nagycsoportban bővítik a kiscsoportban szerzett ismereteket. Ezeknek az ismereteknek és az ehhez fűződő tevékenységnek megszervezéséhez nagyban hozzásegít az óvonőket a logikai játékok használatába.

A logikai játékok alkalmazásakor az óvonő felhívja az óvodások figyelmét, hogy most a logikai játékok közül kiválasszák szín szerint – válogatás szín, alak, nagyság szerint. Az óvonők fontos feladata feladata a gyermekek tudásszintjét, egészségi állapotát, családi viszonyait, másokhoz valódi viszonyait, képességét, mert egy beteges, egy beszédhibás, valamilyen érzékszervi betegséggel rendelkező gyermekkel másképp kell fogalkozni az óvodában.

   Az óvodában a matematika tevékenységen megkülönböztetik a háromszöget, téglalapot, négyzetet és kört, a logikai játékok, különböző rajzok és munkalapok segítségével.

A gyermek ezen ismeretei bővülnek koncentrikusan az óvodától az iskoláig.

            Ezek az ismeretek a fokozatosság elvét figyelembe véve, amely program szerint is így van előirányozva, folytatódik ez az ismeretszerzés az I. – IV. Osztályokban.   Az I.-IV. Osztályokban bővülnek a gyerekek mértani fogalmai, már hosszúságot mérnek, különböző alakzatokat rajzolnak, ezekkel feladatokat oldanak és kerületet számolnak. Megtanulják a mértékegységeket és átalakításukat más mértékegységgé. Ott a számtani ismereteket, már külön tantárgyként tanulják, amíg meg nem kezdik a természetes számok tanítását 1-től 10-ig azelőtt nagy szerepe van ezeknek az ismereteknek, mert erre alapszik a számok írásának és olvasásának elsajátítása is. Azok a gyermekek, akik megfelelő, alapos számtani ismeretekre tettek szert, azoknak nem okoz nehézséget a számtan tanulása. A 0 fogalmát még szinte nehezebb kialakítanunk mint egy más szám fogalmát. Ezt is érzékeltetni kell. A számok írása és olvasása minden esetben szemléltetésre szorul. Az 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 számok fogalmának kialakításánál, minden egyes szám írásánál és olvasásánál egyenként tárgyakat szemléltetünk, olyanokat, melyek a gyermek környezetéből van. Amikor az egyest megtanulja: 1 tábla, 1 szék, bemutatjuk megszámláltassuk, azután leírjuk és kiolvassuk és begyakorolhatjuk az illető szám írását. Használjuk a számológépet, számolópálcikákat, ujjakat. Minden szám tanulásánál ugyanígy járunk el.

            Már ekkor bizonyos kifejezésekkel ismerkednek (nagy, meleg, kerek, magas). Úgy mint mértani fogalmak a tankönyvben a harmadik osztályban kezdődnek elsajátítódni: egyenes, félegyenes, szög, háromszög, derékszög, hegyesszög, tompaszög és a mértani eszközök használata is, a vonalzó, (egyenes, háromszögű) tompaszög, körző, szögmérő erre a harmadik évharmadban kerül sor.  Ezek az alapismeretek folytatódnak magasabb szinten a negyedik osztály harmadik évharmadában. Szögeket, egyeneseket, félegyeneseket mértünk le, területméréseket végzünk. Sok feladatot oldanak meg ezekkel kapcsolatosan. Meg kell tanítani a gyerekeket a szöveges feladatok értelmezésére és a gyakorlatok elvégzésére, mert szöveges értelmezés nélkül nem tudja kijelölni a műveleteket. A műveletek elvégzése után meg kell fogalmazni a helyes választ.

A mértani ismeretek tanítása egy kis megszakítást igazol az, hogy a IV. És VI. Osztály között megszakítás van, tehát az ismereteket bővítjük a VI. Osztályban, ekkor kezd a mértan, mint külön tantárgy szerepelni. Az alapvető ismeretek megfelelő ismerete nélkül megoldhatatlan a mértan tanítása, érvényesül a koncentrikusság és a fokozatosság elve is. Az egyszerűtől a bonyolultabb felé, az alacsonyabb rendűből a felsőbb rendű felé. Nemcsak szerkesztünk, hanem különböző mértani idomok kerületét is kiszámíthatjuk. A szerkesztési feladatokon keresztül a tanulók a megadott adatok szerint a különböző mértani idomok szerkesztését a megadott adatok szerkesztésével. A különböző mértani idomok: háromszögek, négyzet, a kör területének a kiszámításához szükséges képletek. Ezekkel kapcsolatosan feladatokat oldunk meg a tankönyvből.

A hatodik osztályban tanulandó képleteket szemléltető eszköz formájában felfüggesztettem az osztályban, mely hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekek alaposabban elsajátítsák ezeket.  A képetek begyakorlása érdekében nagyon sok feladatot oldottunk meg az osztályban. A házi feladat is fontos szerepet tölt be az ismeretek begyakorlására, rögzítésére. A rendszeres javítás nélkülözhetetlen, mindent bár hetente ellenőrzünk, értékelünk és osztályozunk.

A gyermeket már elejétől arra kell szoktatni, hogy mindig hegyes ceruzája és radírja legyen, ezeket használja a matematika órákon. A gyermek meg kell tanulja a mérést, meg kell szokja a pontos munkát és el kell sajátítson különböző szerkesztéseket. Ezért  jó ha a matematika tanár együtt tud működni a rajztanárral, hogy a rajz órákon megtanulják pontosan mérni és szerkeszteni. A mértani szerkesztéseket mértani eszközökkel és ceruzával végezzük. Követeljük meg a mértani kifejezések használatát.

Minden gyermeknek a mértanórákra a mértani felszerelés legyen kötelező és annak használata a jó tanulmányi előmenetel alapköve. Ezek az ismeretek tovább bővülnek a VII. – VIII. Osztályban és a felsőbb osztályokban. A gyengébb tanulók és a felvételire készülő tanulók számára 2 – 3 óra felkészítőt tartunk  hetente és ezeken az órákon a tanult ismereteket begyakoroljuk a mértani és számtani feladatokon keresztül. A gyengébb képességű tanulókkal könnyebb feladatokat végeztetünk. Figyelembe veszem a tanulók életkori sajátosságait. Ezeknek a céloknak az érdekében több szemléltetőeszközt, munkalapot, feladatlapot készítettem, amelyeket a megfelelő órákon sok sikerrel alkalmaztam. Ilyen formában sikerült a tanulók körében versenyszellemet kialakítani a VI. És más osztályokban.

Itt véget ér a nagy szakmű, habár lehetett volna valamivel többet írni az anyaméhben történő matematikai ismeretek fejlesztéséről...

 

                                     

 

XVI. BENEDEK PÁPA ELŐÉLETÉRŐL

Joseph Alois Ratzinger  Németországban született. 1941-ben csatlakoznia kellett a Hitlerjugendhez. Na, ez az ami sok ember csőrét idegesíti. Habár közismert az egész történet, hogy kényszerítve volt ez a bizonyos „csatlakozás”, soknak a fejében más egyéb fogalmazódik meg. Hiába, hogy 1943-i  besorozása után (Magyarországra küldték), dezertált a hadseregből és 1945-ben az ellenség elfogta, tehát nem akart vért ontani kétes életű személynek tüntetik föl. Ha még meggyőződéssel tette is dolgait és nem igazak, a fent állított események (bizonyára megvannak szépítve), akkor sincs jogunk ítélkezni felette. Vajon egy ember nem tud megváltozni? Nincs arra semmilyen esély, hogy ne csak a rosszat lássuk benne a múltbéli cselekedete végett? Vajon, ha minket kényszerítenének valamire amit mi sem akarnánk, akkor hogyan döntenénk? De itt nincs is szó semmilyen bűnös magatartásról még abban a rémes időszakban sem. Igyekezett kívülálló maradni mindabból, ami rettenetet hozott az akkori világra. Igyekezett emberként megmaradni és ezt cselekedeteivel támasztotta alá. XVI. Benedek Pápa előélete éppoly tiszta, mint a folytatás.

Egy kicsit, ha önmagunkban kukucskálunk, lehet, hogy mi sem csináltunk mindent jól, s még az is lehet, hogy szándékosan rosszat cselekedtünk, de attól még nem vagyunk rosszak, ha megtudtunk változni.

 

 

Az ÚJ MAGYAR SZÓ Internetes hasábjain megjelenő cikkre reagált a Zsögödi Szó szerkesztője.

Hargita megyében egyelőre nincs ifjúsági tábor                              Horváth István

Röviden, vagyis a cikk lényege:

Nem tud táborozási lehetőséget biztosítani a fiataloknak az Országos Ifjúsági Hatóság, mert a létesítményein lévő, korábban állami tulajdonban lévő ingatlanok 90 százalékát igényelték vissza eredeti tulajdonosaik.

Gyönyörű lehetőségek vannak mondhatom. Mindig valamilyen újkeletű huzavona végett nem sikerül mindaz, ami egyértelmű kellene legyen. Jó hogy gyerekeinket nem táboroztatják egyenesen Kamcsatkában...

Borbé Levente

2007-04-05

Cím: www.geocities.com/borbelevente és borbelevi@yahoo.fr ,

főleg  azoknak szól, akik  Mindentudás Egyeteme fogpiszkálós előadására akarnak jönni.