FENYŐSZEGI CSEREKJÉK Tavasz. 2015 – 30 szám.

A Zsögödi Szó igazi belévaló folytatása

 

Ami minket megillet 25 esztendő telt el, amikor az anyanyelvi oktatásért és az anyanyelv használatárt tüntettek Marosvásárhelyen a magyarok. Az akkori hatalom nemhogy megadta volna a kért elemi jogokat, hanem a Vatra Românească soviniszta szervezetnek gyeplőt adva kezükbe rátámadtak a tüntető magyarokra. Román részről úgy kezdődött, hogy a komám visszaütött. Magyarellenes tüntetést szerveztek március 19-re. A környékbeli főleg ittasan behozott románok nekiszöktek a magyar tömegnek, fejszéikkel és dorongjaikkal „osztották az igazságukat”.  20-án a magyarok tovább tüntettek. Este hat felé újra megérkezett a sok kamionnal és busszal teli román. Kaszával, fejszével, vasvillával felszerelkezve nekirontottak a védekező magyar tömegnek. A magyarok kezdetleges védekezése áttért az utcai verekedésbe. Később jött a székely és a cigány segítség. A katonaság csak a végén szólt bele... Addig meghalt 3 magyar, 2 román (1 közülük a románok vétke miatt) és 278 sebesültje is volt a csatának. A történtekért csak magyarokat és cigányokat ítéltek el. A város többségi magyar lakosságát 25 esztendő alatt kisebbséggé zsugorították. Azóta a követelményekből papíron néhány jogot megkaptunk (közbe tartják be). Pedig minket is megillet az egyenjogúság, valamiért nem akarunk továbbra is másodrangú állampolgárai lenni  e hazának...      Figyike

Majdnem esszejött a reggeli szellőztetés

- Mi ez a füst Feri? / - Égetik a legelőköt… / - Vajon kik?

Nem tóm. Ahogy minden titokra, erre es homály derül.

 

ZSÖGÖDKÖRNYÉKI HÍREK   Hírhozi

  Figyelem szállodaveszély!   Ha netán Zsögödfürdő felé veszi az irány a kedves olvasó, a borvizes csorgó melletti szállodát csak távolról vegye szemügybe, mert bármikor kaphat belőle meglepetést, de olyant, hogy egy életre megemlegeti. Nagyon veszedelmes roskadozó épületroncs. Csak óvatosan járni a közelébe!

     Újból a zsögödi utak Megélemedve (itt – új erővel) újból nekiestek a Zsögöd közt a munkások a szenny- és ivóvízhálózat lerakásához. A tavasz eléhozta (előhozta) őköt (őket) es (is). Ezúttal hosszabbítást is kaptak, mint a focimeccseken. Állítólag legkésőbb november derekáig bé (be) lesz fejezve, s aszfalt fogja borítani a feltúrt utakat.

     Suta bubásítása (rendbetétele)   A városszéli Suta erdős terület rendezési tervébe fogott belé  Csíkszeredai város vezetősége. Sikert héjza (hozzá). Na, haddlámsza (kíváncsi vagyok) milyen lesz...

   Megint tiszta a Kicsi Olt   Március elején  már kitisztították a Kicsi Olt vízlevezető csatornát. A szociális segélyben részesülő szeredai polgárok kiszedték a sok flakonyt (pillepalackot), s a többi mocskot, még azokot  (azokat) a bokrokot es (is), ami gátolta a víz elfolyását, de a büdösséget nem tudták megszüntetni. Jöhet az újabb mocsokhullám.

   Tavaszi tarlótüzek Székelyföldön béindultak a legelő égetések, s ott, hol nem kaszálták le. Szerencsére Fenyőszeget (Fenyés környékét se) nem nagyon fenyegeti ez a fajta munkálkodás, de Zsögöd környékét már igen. Ott minden évben, ha nem is ősszel, akkor tavasszal lángolnak a dombok. A szeredai (csíkszeredai) lakósok kinyitva a ház szemeit (ablakokat), csak amúgy szipóznak belőle Sajnos a féktelen, s ellenőrizetlen tájmegsütés kiírtja a magvakat, kisállatokat füstöl fel, s nem egy esetben bégyúlt az Olt menti tőzeg is tőle.

  Erdőültetés mifelénk Csak az öröm hajkurászhat bennünket. Az a hír járja, hogy márciusban nemcsak Zsögöd környékén, hanem az egész Csíkba belékezdenek a fenyőfa csemeték ültetésébe.  Ahol még hó van azokon a helyeken majd áprilisba és májusba folytatják tovább. Ha ezt a vadállatok is tudnák, lenne fesztiválos hangulat!

 

Egyszer volt, hol nem volt... –– Kincsek Zsögödfürdő határában –

   Zsögödferedőt elhagyva az Ördöglikkal átellemben (szemközt, szemben) található a hajdani csíkszentkirályi kőbánya, amely több évszázadon át igazi kincseket rejtegetett. Ennek megtalálásáról és további történetéről garattyolok (mesélek, beszélek). A csíkszentkirályi volt papírmalom közelében lévő bánya, amely még a 1970-es évek közepéig működött, 1953-ban augusztus tizedike körül néhány napig szüneteltette a munkát. Ugyanis Komáromi János elvtárs a „November 7” sokoldalúan fejlett vállalat igazgatója a helyszínre érkezve megállapította, hogy egy kiálló lapos kőszikla veszélyezteti a munkások életét. A kalapsziklának nevezett kiálló részt 1953. augusztus 11-én Kovács Mihály robbantómester segítségével az égbe repítette. Robbantás után a munkások nekiláttak a munkának, de ahogy ott nezelődtek (figyelőztek) észrevették, hogy a hecserli bokrokon (vadrózsa bokor), s környékükön valamik csillognak, mintha darázsfészkek lennének. Az első sietős kíváncsiskodó döbbent arccal ordított le a többinek, hogy „valami kupák vannak itt”. Estére 9 kupát, 1 karkötőt és egy fibulát (ókori származású ruhakapocs) szedtek össze.  A robbantómester betette az irodába. Másnap Csíkszeredába indulva találkozott Kerezsi László elvtárssal, a csíki rajoni néptanács ipari osztályának technikusával. Kerezsi elvtárs Köllő Józseffel meglátogatták a kinccsel teli irodát. Telefonon beszéltek az állambiztonsági szervekkel meg a Nemzeti Bank csíkszeredai fiókjának igazgatójával. A Nemzeti Bank az ügyet átpasszolta a Csíkszeredai Rajoni Múzeum illetékesinek.  A robbantáskor az aljba zuhant törmelék között még öt kupát találtak. A munkások, Pap László és Bartalis Dénes 2 kupát és egy fület félretettek belőle, de csak nem merték megtartani, s imigyen átadták a felettes szerveknek. A bánya tetején kambacsolva (itt - bódorog, keresgél) Kerezsi elvtárs rábukkant egy karperecre és néhány leszakadt kupafülre. Augusztus 13-án Kovács Dénes múzeumigazgató vezényletével vizsgálták a helyszínt.  Kaptak még két pénzérmét is, ami a a thaszoszi görög tetradrachma barbár hamisítványa volt. A környéken összeszedett cserépdarabokból megállapították, hogy a kincs egy cserépedényben volt elrejtve. A kincset a helyszínelők mégis hiányosnak találták. Talán robbantáskor néhány darab visszatemetődött a sziklák közé (?). 1953. augusztus 15-én a talált ékszereket és kupákat betették a Csíki Múzeumba.  Az ezüst lelet összesen 3.650 kilót nyomott. 15 kupából, 2 karperecből, 1 fibulából és 2 pénzérméből állt. A leírások alapján a kupákat félgömb alakú csészének, csészének, talpas pohárnak, egyenes peremű kúp alakú csészének, egyenes peremű fémgömbalakú talpas kehelynek, talpas ezüst kehelynek írták le. A fennmaradt másmilyen kincsek nevei: tömör ezüstrúdból kalapált kerek karperec, ezüsthuzalból kalapálással készült fibula és két érme. A cserépedényből kiindulva, amelyben a kincs volt elrejtve habár az miszlikbe szakadt, s csak kevés részét tudták egyberakni rájöttek, hogy dák (ókori nép Erdélyben és környékén) lelet. A román szakértők egyből dák kincseknek kiáltották ki, de alapelemeiben az ősi hallstati és Laténe-kori görög és szkíta elemeket is véltek bennük felfedezni.  Habár a bukaresti régészek továbbra is dák leletnek gondolják, a magyar régészek zöme szarmata (ókori nép, a szkíták rokonai) eredetűnek vélik. 1972-től a Bukaresti Régészeti Múzeumba szállították át. Vigasztalásul a Csíki Székely Múzeumnak adtak minden egyes kincsből egy másolatot.

 

    A legenda szerint ezek a kincsek a Haromvárából származnak, amelyet hajdan a vár szépséges leánya vitt magával a Sárkányvárba. A bánya feltárása után, már „mindenki tudta”, hogy akörül lehetett  Balambér sárkány várának a helye...

 

   Információ: Székely Zoltán és Kovács Dénes: A csíkszentkirályi ezüstkincsek. A Magyar Autonóm Tartomány Csíkszeredai Rajoni Múzeum kiadványa, 1955., és a szüleim visszaemlékezéseiből + világhálón való kutulkodás eredménye (keresés).    Borbé Levente

 

SZÉKELYFÖLD KincseiV. Népi kultúra

   Székelyföld nagy csudái közé sorolható, mindaz, amit évszázadok során  alkottak saját hazájukban, de az is amit magukkal hoztak a hajdani vándorlás során. Ezek: a rovásírás, az erődtemplomok, a székely házak, a népi viselet, a házi szőttesek, meg a vidékünkre jellemző evődés dolgok (gasztronómia).  1.  Rovásírás – Mán a honfoglalás idejében evvel az írással jöttek eleink a Kárpát-medencébe. Szent István királyunk korába latin ábécére cserélték le. Ennek ellenére a rovásírás a XVI. században egész Székelyföldön elterjedt. 1850-ig még alkalmanként használták.  Aztán 1990-es rendszerváltás után új reneszánszát éli, a mai napig bürükölnek (foglalkoznak, tanulják) vele. Na, nem úgy, mint rég, egy cseppet másképp. Minden hangra külön írásjelet használnak. Hasonlóságot mutat a türk eredetű népek rovásírásaival. Leggyakrabban fába vésték üzenetüket az illetők, de kőbe karcolt emlékkel (vargyasi) es büszkélkedhetünk. Az első rovásírásról szóló munka Telegdi Jánost dicséri. A könyv eredeti formában nem maradt fenn, csak kéziratos másolatok váltak ismertté. Kájoni János szintén nagy érdeklődést mutatott a rovásírás iránt. Horváth Benedek is igyekezett kidolgozni a székely rovásírás szabályait. Losteiner Leonard 1777-es munkájában összefoglalta a rovásírással kapcsolatos tudnivalókat. A rovásírás kutatása most es (is) tart.

2.  Építészet –  a.) A székelyföldi vártemplomok a XV. századtól gyúltak bé (itt – kezdték építeni) Háromszéken.  Részben a szászokról lesték le a technikát, de sajátos helyi módszerrel tették „székelyessé”. A második rend vártemplom a XVII. században épült fel Bethlen Gábor és I. Rákóczi György idejébe. Hasznosnak bizonyult  az ezekbe az évtizedekbe folyton betörő tatár seregek ellen. Hiszen odamenekülhetett a falu. A templom főleg a XV. században jellegzetes  2-3 emeletes lőrésekkel ellátott toronnyal büszkélkedhetett. A templomot védőfalak vették körül, amelyeken szintén lőrések kandikáltak ki, s pártázatot (a falak mentén megdolgozott törtvonalú mellvéd) es raktak, eleinte védő osztán (aztán) díszítés céljából. A védőfalak alapanyaga rendszerint a kő volt. b.) A székely házak székenként úgy díszítésben, mint formában változnak. A hajdani székely házak zöme fából készült, legtöbbjük tornáccal, boronafallal díszítve. Teteje eléggé nagy, hogy könnyen le tudjon futni rajta az eső, s télen a hó. A zsindelyes tetőt lassan kiszorította a cserepes. A ház pedig nemcsak fából, hanem kőből és téglából is készült. Osztán (aztán) egyre több vakolatdísz jelent meg, a lakóházat alápincézték a módosabbak, néha még emeletet es húztak rea (). c.) A ház bejárójával szembeni gazdasági épületek (csűr, pajta ól), ha szűk a telek a kapuval szemben vannak, azzal az építkezési formával amely legjellegzetesebb Székelyföldön, a kapuval. A  székelykapu igazi látványosság. A régiek legtöbbjükén rovásírás található. Az elkészítéséhez tölgyfát és cserfát használnak. Az elkészített építészeti remekmű egy kicsi és egy nagy kapu részből tevődik össze. A kiskapu az embereknek, a nagykapu a járműveknek van fenntartva. Katolikus vidéken a kapu két oldali tetejére, mint a házaknál keresztet raknak. Díszítőelemként a Napot, a Holdat és a csillagokat rakják fel. Ami vidékenként változik az a virágmotívumok használata. A kapufeliratok mindig kellemes élményt nyújtanak az arra járóknak. Például: „Isten hozott, s ha mész Isten veled!”, „Békesség a béjövőnek, egészség a kimenőnek” stb. Ami fontos, hogy a hajdani székely épületegyüttes nem rí ki, hanem beleolvad a tájba. Egy másik jellegzetes fafaragászati alkotás a kopjafa, amelyeket a sírok fölé állítanak. 3. Kézművesség csodái a.) A bútorkészítés legfontosabb terméke a tulipános láda, de nagyon szép és impozáns a gabonatartó, a szuszék (ácsolt ruhatartó láda), és a szekrényláda. A bútorok nagyja inkább festett volt, s rajta díszelgett az évszám, de léteztek faragott példányok is. b.) A fafeldolgozás és fafaragás mellett a vésés a kosár-és más edények fonása, a szalmakalap készítés a vidék egyik elterjedt foglatossága még a mai napig is, ahol létezik agyag, a fazekasság. Nagyrészt Udvarhelyszéken elterjedt, Főleg Korondon. De foglalatoskodnak nagyrészt ma is Csíkdánfalván, Csíksomlyón, Berecken, Sepsiszentgyörgyön, Marosvásárhelyen stb. Többségük barna és fekete kerámia, de készítenek zománcozottat is. Régen az edényeket többségét házi használatra készítették, mostanság egyre divatosabb díszítőelemként árulni a portékát. c.) A székely ruháknak és szőtteseknek a mai napig is nagy keletje van még határon túl is. Újra felfedezték a szövés-fonás és varrás szépségét az emberek. Nagyobb ünnepekkor népviseletbe öltözve mulatnak. Az székely ünneplői tartozékok mellett, ott vannak a díszes falvédők, terítők szőnyegek. A szőttesek közül Székelyföldön elkülönül a díszítésében igen gazdag gyimesi csángó szőttes és varrottas. d.) Egy másik sajátosság a székely csizma. A bocskor követően a székely férfiak rövid szárú csizmát hordtak, majd később kicserélődött hosszúra, amelyek lehettek bőrszegős, ráncos, talpszárú, kemény szárú darabok. A nők pedig magassarkú bokánál ráncolt csizmát, vagy magassarkú gombos cipőt, félcipőt viseltek. Manapság már egyre kevesebben vannak székely csizmát készítő mesterek. 4. Ételek  a.) Legjellegzetesebb székely ételek közé tartozik az ünnepi asztal finomsága a töltelékes káposzta, italnak a köményes és a bor, sütemények közül a kürtőskalács, palacsinta, pánkó (fánk) és a csöröge. b.) Húsvétkor elterjedt a tojásírás. Székelyföldön újból reneszánszát éli, de igazából a gyimesekben maradt fenn mostanáig. 5. Szellemi hagyatékA székely és a csángó táncok messzi világon elismertek. Az énekek, versikék úgyszintén. Mégis a legértékesebbek a vidék számtalan meséi, gazdag legenda és mondavilága.  Na, ez lenne röviden. Ha csak a felsoroltakkal tudnánk bánni rendesen, Székelyföld a turizmusából megtudna élni.

    Információ: Hargita Megyei népviselet, Csíkszereda, 1979; Magyar Néprajzi Lexikon: N-SZ A, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1987; Vofkori László: Utazások Székelyföldön, Pro-Print, Csíkszereda, 2004.    + Tallózás a világhálóról.                     Szerkesztette: Fenyőszegi Borbé Levente

NAGY MÁRIA székely énekesnő eddigi karrierjének rövid története

 

  Székelyföldről származó könnyűzene énekeseink vannak, mint Koós János, Keresztes Ildikó, de aki itthon Romániába vált népszerűvé, az egy volt: Nagy Mária.  Gyergyóremetén született. Az első hangszere egy harmonika volt. Egy ditrói cigányzenész családhoz járt zeneórákra. 1971-ben Csíkszeredába költözve nyolcadik osztályosként a harmonikát gitárra cserélte, amit később egy szájharmonikával „egészített ki”. Gitározni otthon tanult, majd a város zenészeitől, akiknek többségük zenetanár volt. 1976-ban az egyik zenész kölcsönkérte gitárját több alkalommal is. Bátorságot véve megkérdezte zenélhetne-e velük. A csapat igent mondott, s nemsokára énekesként lépett fel az együttesükbe. A Folk Group-5 együttes tagjaként tapasztalhatta meg az első sikert a Scânteia Tineretului (A Fiatalok Szikrája) versenyen. Aztán pop-folk muzsikájukkal bekerültek a Marosvásárhelyi rádióba és a romániai magyar adásba. 1977-ben első díjat szerzett az együttesük. Adrian Păunescu megyéről-megyére járó tévéműsor keretén belül fiatal tehetségeket igyekezett felfedezni. Tizenkettedikes korában (építész osztályban végzett) volt az áttörés, amikor az együttestől elválva új utakon kezdett járni. Adrian Păunescu vezette Cenaclul Flacăra („Lángoló Csoport”) szocialista, de fiatalos műsorában 1981-ig szerepelt. Innen átnyergelt A Fiatalok Szikrájához. Ott kezdett turnézni a Roşu şi Negru (Fehér es Fekete) együttessel. Ez után többször feltűnt a román televízióban. A szilveszteri műsoroktól távol tartották. Közben az egyik bukaresti színházhoz is felvették. 1983-ban a Constatnin Tănase színház igazgatója egy hónapra szóló szerződést kínált fel az egyiptomi Kairói Színháznál. Angolul, olaszul és arabul is énekelt. Hazatérésekor nyomoztak utána. Külföldi hívással 1984-ben újra Egyiptomba találta magát. Szerződéshosszabbításokkal 1985-ig maradt. 1987-ig felvételeket készített, de sajnos a diktatúra egyre keményebben működött, úgy nem került sor a bemutatásukra. A turnék száma rohamosan csökkent, s úgy döntött visszamegy Kairóba. Ott jól keresett, rövid itthonlét következett, de kollégái mostohán fogadták, ezért újból Egyiptomot választotta. Később Marokkóba, Jemenbe és Franciaországba is elment énekelni. Külhoni tartózkodásai során 9 évet Egyiptomban, 4 évet Marokkóban és 1-1 évet Jemenben meg Franciaországban töltött. 1987-ben befejezte turnéját a nagyvilágban és Dániába költözött, férjhez ment, s ott született a lánya. Három esztendő után végül, 1998-ban új hazájának Magyarországot választotta. Ott telepedett le, viszont már nem énekelt.

 

    Eléggé friss hír: Másfél évtizedes kihagyás után újra énekel! Hazánkba látogatva több tévéstúdióba lépett fel dalaival.  Szeretne újból lemezt kiadni, dalaival visszatérni közénk.

 

   Hiába költözött ki a családja, mint mindenki, aki távol kerül hajdani otthonától, visszahúz a szíve, mert hazáját elsőként szülőföldje jelenti: Gyergyóremete és Csíkszereda. Nagy Mária dalait meghallgathatjátok a You tube-on. Egyik dala a sok közül: https://www.youtube.com/watch?v=4RmWgdjpCNU  Forrás: Nagy Mária 2014 őszén adott interjúja az RTV2-őn , ahol magyarul énekelt énekelt egy dalt: https://www.youtube.com/watch?v=oqu1c-_O8m4 , és  Marius Cosmeanu interjúja: Egy magyar énekes „nemzetközi” karrierje a Ceauşescu-Érában (Both Eszter fordításában)

 

Kommunizmus megidézése 10. részKóválygó állatok

   1980 fordulópont volt az önkiszolgálók és aprózárok (zöldség-gyümölcs üzletek) életében. Eltűntek a a legszükségesebb élelmiszerek és a jó népnek csak jegyre adtak abból, de csak kiporciózott adagokat. Az önkikben (önkiszolgálókban) halkonzervek hada sorakozott, mellettük rizses piláfszerű micsodával, és ehetetlen borkányos (befőttes üveges) zöldségekkel, kompótokkal, édességekkel az az egyfajta szukkokkal (üdítő), amiknek csak a színe változott, de az íze nem stb. A fagyasztott csürkéknek (csirkéknek) csak fejük, nyakuk, lábuk és jó esetben szárnyuk is volt. A zöldség üzletekben kiválogatott fél rohadt és fonnyadt áruk díszelegtek, miközben a falvak dolgozó emberei be kellett szolgáltassák terményeik nagy részét, tojást-tejet adtak le, az állatokat úgyszintén, az 1980 évek végén még ott is ahol nem létezett kollektív. Eme választék és „önkéntes követelmény” mellett a vidékiek egy része, mint a rendszer ellensége „szabad utat adott a nyugati imperialista csábításnak”, és trükkökhöz folyamodott. Gyengíteni akarták a megszilárdult „ A macska mindig a talpára esik” féle (fajta) rendszert. Komolyra fordítva a szót, mint tudjuk az éhes gyomor akár hegyeket is meg tud mozgatni... Meg is mozgatott. A vidéki emberek nagyja rá volt kényszerülve, ha egy kicsi finomságot akart papilni (enni), akkor tennie kellett valamit ez ügyben, olyasformán, hogy baja se származzék belőle. Mindez a sokoldalúan fejlődő kommunista rendszer 1980-as éveinek második időszakában, s főleg annak is a vége felé csúcsosodott ki, amikor nem maradt titokban egyetlen jószág születése sem, mert a szomszédnak, s akárkinek jó füle és szeme volt... Valami okból kifolyólag a jószágok egy része kezdett eltűnni a portáról, „nagy ijedelmet okozva” a gazdáknak. Hiába, rá lehetett fogni arra is, hogy sokan az éhesség végett gaztettre vetemedtek és az ellopott állatokat feltansírozták (feltrancsírozták)!  Ilyen és ehhez hasonló esetekben mit tehetett az önkritikába forduló, búsuló gazda? Na mit? Hát, ami bevett szokás volt, feltett egy újsághirdetést, nehogy gyanúba fogják, mintha ő maga vágta volna le a kedves jószágot, s aggodalommal telve, persze szeretettel várta vissza portájára szegénykéjét. Újsághirdetések által imigyen lehetett értesülni a szerencsétlenségről: Ezen, s ezen a napon a kicsi borjú, tehén, juh, ló, kecske, szamár stb. úgy elkambacsolt (bódorgott, tekergett) a többiektől, hogy nem ért vissza a csordával, nyájjal... 

   Ez a fajta bódorgás napról-napra nagyobbodott, talán az éhség végett nekik is elment az eszük?  Mindennek az 1989-es rendszerváltás vetett véget, mert azután már egy állat eltűnése sem jelent az újság hasábjain a hirdetmények között. Bizonyosan igen jót tett nekik is az újfajta szabadság változatos szele. Kukkintócska

Búcsú DICI MAMÁTÓL –     Egykori tanítványa,-  a szerkesztő úr

 Március elején 85-ik évében hunyt el az örmény származású Ferenczi Jolán, a kommunista éra idejében tanító csíkszeredai történelemtanár. 1929-ben született Gyergyószárhegyen. Az első nyolc osztályt szülőfalujában, majd a líceumot Gyergyószentmiklóson végezte. Imádott kirándulni, egyik rendkívüli élménye az székelyföldi Nagyhagymás hegységbéli Egyeskő megmászása volt. Pályája kezdetén orvosnak készült, szerette ápolni a betegeket, de az 1949-es esztendő felvételijén nem szállt le Marosvásárhelyt a vonatról, hanem utazó társainak csábító beszédére meggondolva magát Kolozsváron kötött ki. Ott, pedig sikeresen jutott be történelem-földrajz (filozófia?) szakra, amelyet kitűnő eredménnyel végzett el. 1953 és 1955 között a mai Petőfi Sándor iskolában működő Tanítóképzőbe tanított. Elsősorban olyanokat, akik idősebbek voltak nála, de már tanítottak, s nem rendelkeztek tanítói szakképesítéssel. Mikor 1955-ben a tanítóképzőt megszüntették az iskola épületébe, áttették diákostul a mai Márton Áron Gimnáziumba. A tanítóképezde ottani megszűntével 1962-1963-as tanév végéig a gimnáziumban tanított.  Ezt követően felsőbb utasításra visszahelyezték a volt tanítóképző épületébe működő 1.Számú Általános Iskolába (a mai Petőfi Sándor Ált. Isk.), igazgatói állásba. Itt ragadt rá a Diri (direktor) Mama név, amiből később, ahogy telt az idő Dici Mama lett belőle.  1976-tól a 10 Számú Általános Iskolába, a későbbi Ady Endrébe (most a József Attila iskola része) tanított egészen az általa kért 1987-es nyugdíjaztatásáig. Azért tette, mert zavarta a hozzá nem értő emberek vakmerő beleszólása a történelem órákba.

    Kicsit a tanítási módszeréről – Mindig szertartásosan indultak az órák. Pontosan érkezett. Mikor belépett az osztályban nagy csend kellett fogadja. Ha piszkos volt a katedra, a szép hímes terítőt összegyúrva törölte le a port, s egy kézmozdulattal félredobta. Többször ujjával végighúzott a széken és ha az koszos volt beletörölte a diák ruhájába. Kikérve magának, tiszta ronggyal le kellett törölni. Megjegyezte a tiszta katedra előnye, hogy „Csak úgy csússzon a napló...”, s csúszott is. Aztán kimért nyugalommal foglalt helyet, s jöhetett a feleltetés. Közben megjegyezte „Én sem tudom hová nyílik ki a napló”. Legtöbben rezegtünk a padba, mint a nyárfalevél, s izzadtunk is rendesen. A felelő kábé egy méterrel távol kellett álljon a katedrától, s kezét hátratéve kellett előadja mondandóját. Menet közben mondta „Menj távolabb, hogy ne félj tőlem!” Ritka volt hogy az óra ne feleléssel kezdődjön. Ha mégsem feleltetett, akkor így nyugtázta: „Fújjátok ki a szuszt!”.  A diákok megkönnyebbülten tették ezt. Volt eset, amikor valaki rájátszott a szuszfúvásra, ő csak egy rövidke beköpéssel nyugtázta helytelenségét: „Te ott hátul hülye vagy.” Ha valaki jelentkezett és zöldségeket beszélt, csak ennyit mondott: „Hülye vagy fiam! Ülj le!”.

   Az óra második fele volt az igazi megváltás. Vége a feleltetésnek, jöhetett az új lecke. Kötelező volt kihúzni magunkat, a kezeket pedig minden további nélkül hátra kellett tennünk. Varázslatos előadó volt. Szájtátva hallgattuk, s úgy szívtuk magunkba az anyagot, mint a száraz vizet a szivacs. Azt szerettük mikor a lecke anyagát összekapcsolta világjáró utazásaival. Akkoriban a megspórolt tanári fizetésből futotta külhoni kirándulásra is. Az óra vége is hasonlóan működött. Ha netán mesélése közben csengettek, tovább nem folytatta, majd csak a következő órán. Az óra a tanáré, a szünet a diáké elvet vallotta. Először megvártuk, hogy hagyja el az osztályt, s aztán ereszkedtünk ki.

  Természeténél fogva a „Kezit (kezét) csókolom” köszönés volt számára az ideális. Mindig hangoztatta a tízes a tanáré, de azért elvétve adott egy-két 10-est. Memóriája fölöttébb rendben volt másénál. Rendesen lefigyelte, hogy ki koszos és ki nem. A zsebkendőre tett kezeket vergálta (vizsgálta), hogy a köröm alatt van-e kosz. Többször is említette, hogy a cipőnek nemcsak az orrát, hanem a sarkát is meg kell pucolni.  Szokása közé tartozott a fejvakarás. A bal kezével a feje jobbját vakargatta és fordítva. Minden alkalommal a vakarás előtti minutumban hármat körözött a vakarásra kijelölt ujjával, s jöhetett a cselekmény. A lányok copfját meg barkóját néha meghuzigálta, a fiúk inkább fülhúzásban és egy gyenge pofba részesültek.  Osztályfőnökként is a tökéletes rendet követelte meg. Mindenkire emlékezett még akkor is, amikor már kinőttünk az iskolapadokból. Számára az igaz tanulók nem a jó médiájúak, hanem, akik idővel képesek voltak megérteni az életet. Sohasem követelt olyat, amit ő maga nem tett meg.  A nagyon szigorú tanár néni bárhol is tanítson rendre és becsületre nevelte a diákságot.

   Nyugdíjas éveiben aktívan részt vett az emberek kulturális életében, főleg, mint idegenvezető állta a sarat. Akkor már Joli néninek hívták. Székelyföldi népi kultúra kincsire hívta fel a figyelmet. A mesélések, a történelmi múltra való hivatkozás a kirándulások során sem maradtak ki. Szép, kerek példamutató, nyugodt lelkiismerettel pötyöghetem, hogy követhető életet élt.

   Az ő munkája egy rövidke visszatekintő a hajdani csíkszeredai Tanítóképezde múltjára  A csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskola Monográfiája 1880-1995 között, amelyet 1995-ben adott közzé az iskola.

 

HÚSVÉTI KÖZELBEN        Fotó: Az egyik tojásíró

 

    A tavalyi kis kosár ékei újból fellelkesítenek a folytatásra. Arra, hogy miként öltözzön ünnepbe az örökkévalóság győzelme. A természetes körforgásban újjászülethet, megtisztulhat minden ki nem mondott gondolat.  

Szép HÚSVÉTOT KÍVÁN a  Fenyőszegi Család!

 

KIKELETKIKACSINTÓ FRISSESSÉG

Fényképezte: Borbé úr a Fenyőszegi csudás-bubás laptól

 

   Bemutatkozik a vadon nőtt kék gyöngyvirág, vagyis közismertebb nevén a fürtös gyöngyike. Kis vékony szárú növény, amelynek virágai sűrűn harangocskákba rendeződve tündökölnek. A harangocska karimája fehéres színben tarkallik. Mifelénk a természetes lelőhelyén a zord időjárás végett ritkán bújik ki márciusba, sőt megesik, hogy április végén és május elején mutatja meg magát rendesen. A Csíksomlyó környéki dombokon őshonos. A Nagy Laji domb pár éve ad otthont nekik. Hogy mikor és hogyan érkeztek oda, nem tudni. Szem

- Vadállatállományunk hova tovább gyarapodása -

    Székelyföldi erdeink-mezeink vadállománya hova tovább gyarapodik.  Egyre kevesebb az erdő, de még egy-egy cseppecskét időnként a mezőkből is le-lecsípnek. Az állatok az egyre szűkebbre szabott életterükből ki-kikacsintgatnak, s mivel ott van a falvakon és környékükön a sok jószág, számukra olyan, mint egy terített asztal. Ezért többször bejárnak mihozzánk emberekhez csömizni (enni). Mikor, mivel rakják meg a bendőjüket...

   A legtöbb bajt az emberek számára a macik okozzák. Szemrebbenés nélkül bejárnak a falvakba, vacsora után lesétálnak a patakra kis bocsocskájukkal együtt. Imitt-amott rátámadnak a szerintük nem eléggé szimpatikus főleg bácsikra s nénikre, átformázva azok testét és orcáját.  Csak ez a fajta plasztika műtét korántsem felel meg a trendinek. Hozzátenném, hogy nem éppen babaarcra sikeredik az átalakítás. Zsögöd környékén úgyszintén elszabadult a maci bolondéria. Egyes gazdák szerint egy cseppet többen vannak a kelleténél, s olyant is láttak, hogy a hegyen helikopterről leeresztett zsákokból, mint a csokis tojás meglepetésből medvék bújtak elé. Mindenesetre rendesen megkeserítik a gazdák életét. Na, itt nemcsak a kedves jóságos arcú macik szaporodnak, hanem a farkasok, vaddisznók, rókák is. Az őzek, szarvasok, meg a ritka hiúz, s más nem említett székelyföldi vadállatok nincsenek sokkal többen. A baglyok, sasok vadászterülete nemcsak az útszéli fák kivágásával valamelyest beszűkült, ők kevesebben kezdtek lenni. Mondjuk a nyuszi, az van, s fut is rendesen. De léteznek hozzánk betelepített fajok is, mint a hódocskák. Jobban rittyentgetik ki a fákat, mint az emberek a láncfűrésszel. Még nem szóltam az Duna-delta felől pár éve felköltöző aranysakálokról. Jöttek, láttak, s győztek! Istenien érzik nálunk magukat. Kilövési engedélyt is adtak ellenük, hogy a régiónk állatpopulációjának egyensúlyát ne borítsa fel. Eddig talán félsikerrel jártak. Az biztos, hogy hova tovább annyi állat lesz mifelénk, ahány székely. Ha így megy tovább, akkor valahogy meg kell őket szelídítsük, a közös együttélés reményében. Ideje kiválasztani ki milyen állattal szeretne összehaverkodni. Például: együtt lógni, másokat kibeszélni, kirándulni, hegyet mászni, kocsmába járni, kötögetni, bugyit cserélni, rugalmas csoporterősítő tréninges előadásokat adásokat tartani, vagy akármit csinálni.        Állatpárti Partika

 

    - ZSÖGÖDI SZÓKANYAR BÉVÉTELES – 

zsögödbe es nyammogott szavak magyarázatja

 Bütürmec  Ez nem es annyira nehez, met, ha kell, ha nem haszáljuk

    Az a fajta polgár amejék (amelyik) elég durva és vaskos felépítésű. Inkább a tömzsik, vagy zömökök lehetnek azok, de nem egyértelmű, met (mert) a küllem olyan belső tulajdonságokkal kell párosuljon, hogy amerre megyek mindent leverek -féle mozgású legyen. Bütürmec az es, aki a finomka kézfogás helyett úgy megszorítja kezedet, hogy ot mentem megtőtöd (megtöltöd) a gagyádot (nadrágod), vagy kínodba bépisilsz. Lélekben es lehet bütürmec az ember, s mindenki, ha nem képes érezni más szenvedését, vagy például egy kedves vers szépségét. Ha valaki kívülről bütürmec, tenyeres talpassága ellenére lehet vajlelkű.  A tiszta bütü ember az mán (már) egymagába es veszedelmes, met, ha neki megy a falnak, ritkán kerüli ki, inkább likat (lyukat) üt rajta s halad tovább a dolgára.              Fenyőszegről pattant Szómegaszondó

 

LOCSOLÁSRA FEL! Hallomásból tákolta essze a szerkesztő úr

 

Itt vagyok, a falu kölönce, gyersza bubám az ölömbe, gyúrjál piros tojást öklömbe, s megloccsintlak (megloccsantlak) rögtönbe.

 

Ha mán hézád (hozzád) értem locsolok egyet, agyjál (adj) helyette pirosat, de inkább finom lükrös (likőrös) meggyet!

 

Ide-oda jártam, elfáradt a lábam.  Ha mán (ha már) vendégedül megvagyok, akkor ebbe a helybe (mindjárt) veszettül locsolok!

 

Locsolkodástól féltél, immán (immár) te es sorra kerültél. Nem kérek cserébe egyebet, kis  hennyegést (szerelmetes turbékolás) csak veled.

 

Jó szagú vizet hoztam, eddig nem es locsolkodtam, de most megvagyok veszve, s te mingyá (mindjárt) bé vagy permetezve!

 

Hézád (hozzád) jöttem megtőtött (megtöltött) vederrel, reád húzom én ezerrel! Kis galambom-tubicám, s vízbe úszik a bubám!

ZSÖGÖDI TAVASZBA JÁRTAM!

 

 

    Amit a Természet tud nyújtani semmi sem tudja felülmúlni. Ő szüntelen ölelésre csalogat, hát ideje indulni! Fotó: A gondolatpötyögő

A hajdani tavaszi zsögödfürdei árvizek

   Ejsze (talán) van annak már jó 41 esztendeje, amikor a tavaszi hóolvadás esőzésekkel együtt kirángatta medréből, az akkor még kanyargó Oltot. A Fenyőszegi patakocska sem bírt a medrében lenni, s úgy rohant az Olt felé, mintha megzavarodott volna. Bátyáimmal Zsögödfürdőre érkezve várt az autóbusz. A járgány egészen a volt zsögödfürdői őrházig (a hajdani megállóig, ami 1897-1962. között működött) vízbe gázolva haladt előre. Belőle kinézve az Olt árterülete valóságos tengernek tűnt a szemembe. Hazafelé a busz már csak az őrházig vitt el. Onnan gyalog ereszkedtünk hazafelé. Akkorra az úton lévő víz valamelyest visszahúzódott. A nagyobbik bátyám felvett a hátára, s Zsögödfürdőig néhol térdig vízbe vitt át a „félelmetes nagy vízen”. Habár minden tavasszal volt árvíz, egészen az Olt 1982-es évében kezdődő szabályozásáig, de akkorára azóta sem emlékszem. A víz lassan apadt, a gazdag halállomány egy része a tavacskákba, meg a pocsolyává zsugorodott vízbe maradt. A zsögödiek és a szentkirályiak gumicsizmába cuppogtak, a gólyák között, a visszahúzódott iszapos részen halakat gyűjtve össze, mert a hetvenes években még jó sok volt belőlük. Akkorjába (akkortájt) történt az is, amikor két nagynéném és az egyik nagybátyám az Olt hömpölygő mellékáradásán próbáltak átszökni. Kettőnek sikerült, de az egyik a közepébe csobbant. Alig tudták kihúzni. Neki sem vala hasonló fürdése az életében...    Fenyőszegi lakos

 

Ha valami észbe kapja, pötyögjön ide: Szerkesztőség borbelevi@yahoo.fr, A szerkesztő úr honlapja e ne : www.borbelevi.tvn.hu .