FENYŐSZEGI TÉL 2016 – 33. szám. A Zsögödi Szó oridzs folytatásának laza műve |
Vak a kertben akciók Törvények sokasága
cikázik a levegőben erre felé, s mint a cigarettafüst pillanatok alatt
elillannak, átváltoznak, és főként akárhogy értelmezhetővé válnak.
Nem kell nagy szaktudás egyet kiválasztani
a sok közül, s máris rájössz mennyi értelmezést hordoz magában. Olyan,
mint egy jól sikerült modern költemény. Na, de nem annyira élvezhető.
Hogy most mire lehet gondolni, végtelenül egyszerű. Azt, amit Székelyföldön
művelnek (mármint a magyar ajkúak körében) eleve rossz. Egyetlen feladat vár az erre elszánt
kiderítősdít játszó, nagy keménységgel felvállalt munkabíró brigádra, s
mégpedig minden kisebbségektől származó tettnek az elferdítése. Hiszen
elsöprő sikert arat eme „ráfigyelés” és ráadásul beleülteti az
agyakba az említett népcsoport (ha
nincs is, főleg akkor) „gonoszkodásának veszélyes következményeit”. Éjt
nappallá téve figyelik a főleg magyarlakta vidékeken zajló eseményeket
igyekezvén előidézni a különböző együtt élő népek közötti
feszültséget. E nép békés akaratát tördelik. Minek nekik akarat mikor úgyis
van egy felsőbb szerv, aki mindig jobban tudja mit kell cselekedni,
hogyan érdemes gondolkozni, és egyáltalán mire van szüksége a népnek. És
akkor jöhet bármilyen ügy konkrét meglovaglása többféleképpen
értelmezhető cselekedetben. Régi műemlékek „irredenta, fasiszta”
ábrázolásainak megsemmisítése, a székely és magyar zászlók, valamint az
épületeken szerepelő és más közhasznú feliratok eltüntetése. Mint
például a Csíkkozmási „Községháza” felirat törlése, vagy akár a Csíki sör
nevével való végeérhetetlen bíbelődés. És lehetne sorolni a
végtelenségig. De minek? A belekötünk, mint vak a kertben akciónak nem ez az
oka. Mindig is egy elterelési hadművelet az igazi bajokról cél vezérli
őket. Mondjuk isteni számukra eme tudatos eltorzított kép megteremtése
is, de az igazi lényeg mégiscsak a valami elkendőzése. Emitt nem más
mint a maguk számára megnövelt fizetések zökkenőmentes életbe léptetése.
Míg a többségi popor (nép) idegeskedik a kisebbségen, nekik ez es el lett
intézve! Meglátókácskacska |
Farsangnapi utcai bókolás Kedves. Ön telibetalálta a kukázó cigány jelmezt! Köszönöm, de
ez nem jelmez. Pedagógus vagyok, és a bank felé még van egy kis törleszteni valóm… |
|
ZSÖGÖDKÖRNYÉKI HÍREK Enyhe tél – Ilyen vacak télre, hogy legalább hideg ne
legyen, Hahó!, ha hó nincs nemigen volt példa. Január közepibe még beléhúzott
egy kicsit, bizakodunk, hogy a folytatás hidegebb lesz. Ha nem, akkor a
zsögödi dombokon barka fog lengeni az ágon, sö (s) mindjárt szedhetjük
a tavaszi az ibolyát. Bajos közlekedés Zsögödben – A csatornahálózat elkészítésével
nem készültek el rendesen a feltúrt zsögödi mellékutcák. Szerencsére a
viszonylagos hideg, meg az útra szórt kavics enyhíti a bajokot. Az utcák
közül a prímet mindenképpen a Kőbánya utca viszi. A Kicsi-mező utca
es elég ronda. A Nagy Laji dombja alatti részen es van baj. Ott majdnem
megcsinálták. Azért a Bérc utcáról es ellehetne csevegni... Drukkolni kell, hogy
tavasszal, egy kis gyalogos meg autós sárdagasztás mellett az utak
helyreállítása rövidesen megsikeredik. Legelésző állatok – Még ilyent se láttam, hogy
legeltessék az Olt partján az állatokot decemberben, s még január elején es,
itt Zsögöd meg Szereda környékén. Me buksza!, gyönyörű időköt
élünk. Jöhetnek ezek a vándorolók met mán minálunk se kell a kályhába úgy
béfüteni mint régen. S nekük se fog béfagyni egyáltalán a hátsófertályuk. Kinyiszibált fák – Zsögöd felől felkanyarodva a
város Testvériség Sugárútján lekaszabolták a zöld övezet csíkjában a
fákot. Állítólag ki valának száradva... Tavasszal, helyükbe díszalmafákot
ültetnek. Téli ünnepekhez kapcsolódó tárgyak
gyűjtése – A Csíki Székely Múzeum mindenféle tárgyat
összegyűjt, ami a téli ünnepekkel kapcsolatos. Akinek van valami
hasonló, itt Szereda környékén, s ki akarja vetni, ne tegye! Vigye cag bé
tiszte nyugudtan a Múzeumba. Ott legalább megmaradnak, s belőlük bizony
egy kiállítást es meglehet rittyenteni. Hírözönke |
Egyszer volt hol nem volt… Vasút Zsögödön keresztül! A székelyföldi vasútépítés kezdeteit
1895-re tehető, mikor Budapesten törvénnyel is láttamozták annak
kivitelezését. A Magyar Állami Vasutak nagyobb összeköttetést akartak
megvalósítani Erdélyen keresztül Székelyföldön az anyaországgal. Így történe,
hogy Brassótól kiindulva, Sepsiszentgyörgyön át Csíkvármegyében is
megkezdődött a vasútépítés. 1895. őszén nekigyürkőztek a
munkálatoknak. A vasútépítésnél jártak
rendesen a kezek, mert 1896. augusztus 5-én már Tusnádfürdőn és
túljutott a vonat. 1896 október elején elérték Zsögödfürdőt, Zsögödöt.
Hetedikére már bent voltak Csíkszeredába. Az első vonat megbámulására
összegyűltek a közeli csíki falvak lakói is. Az a szerelvény
becsületesen ki volt rittyentve. Fenyőkoszorúval, virágokkal díszítették,
s lobogott rajta a magyar nemzeti zászló.
Attól eltekintve, hogy a vasúti forgalom működött, annak átadását
1897. április 4-re tették. A vasúti munkások nagy része horvát volt, mert
ők értették a sínlerakó mesterséget. Ez esztendő áprilisában Sepsiszentgyörgy
és Csíkszereda között menetrend szerint pöfögött a vonat. A síneket
Diósgyőrön készítették. Ezt még saját két szememmel láttam ifjúként a
sepsiszéki bodoki állomáson. A mű
(mi) városunk volt az utolsó székely megyeközpont, amin „átsuhant a vonat”.
Ettől eltekintve a munkálatok folytatódtak tovább, hogy Csíkszeredát összekössék Gyimessel, és
elérjék Moldova (kis Románia része volt) határát. Ekkor készült Magyarország
leghosszabb vasúti alagútja a maga 1222 méterével, Lóvész és
Gyimesfelsőlok között. Érdekesség, hogy vasút még nem garantálta a
székely városok közötti gördülékeny kapcsolatot. 1898-tól indul be a
Szászrégen felőli vonal kiépítése Madéfalváig. A hosszú szakasz végett
1905-ben még csak a Gyergyói-medencénél tartottak, 1906. augusztusában már
Csíkrákosnál dolgoztak, és 1907 július elsején sikerült befejezniük. A
hivatalos átadásra szintén 1907-ben került sor. Ezzel bégyúlt (beindult)
a székely körvasút. A vasútvonal nagyrészt a folyók völgyét követte. Nálunk
az Oltot és a Marost. Máshol mondjuk elég maceráns (nehézkes, bajos)
lett volna. Így is több alagutat kellett fúrni a hegyekbe. Azonban
Székelyudvarhelyt az időnként előkerülő tervek ellenére sem
sikerült összekötni Madéfalvával és Gyergyószentmiklóssal. Ez a vállalkozás
nem is lett volna könnyű... A zsögödfürdei állomás közvetlen a vasútvonal átadása után már fungált. Fürdőhelyiség révén, szépen látogatták a borvizes mofettákat (gyógygázfürdők) és strandot. Korabeli képeslapok beszélnek ezekről az időkről. Édesanyám elmondta, hogy még lánykorában, ahol őrház állt mindenhol megállt a vonat. A vonat megállásakor a kalauz kikukucskált, hogy minden rendben van-e, ha nem volt le- és felszálló, akkor robogott tovább a szerelvény. Városunkban három megálló és egy állomás volt. Megállt a vonat Zsögödfürdőn, Zsögödön, Csíkszeredában és Csíktaplocán is. 1962-ben a megállók megszűntek, helyüket az autóbuszok vették át. A kis cikk megírásához segítségemre szolgált Gidó Csaba történész úr a régi Csíkvármegyei vasútépítésről szóló munkája, valamint Borbé Erzsébet vasútról szóló élményei Borbé Levente |
|
Akik minket
szerettek II.
rész – PETŐFI
SÁNDOR
Petőfiről annyit tudunk, hogy csak na, s még többet. Azé
méges (mégis) érdemes egy szűköcske összefoglalót iderittyenteni
rövid életéről, s megtoldva a róla azóta es (is) kerimbálódzó (keringő) további legendákról.
Petőfi Anyukája, Hrúz Mária, mint cselédlány és mosónőként
kereste meg a betévő falatot. Osztán (aztán) változott a helyzet,
mert feleségül ment Petrovics István mészárosmesterhez, aki kocsmárosi
munkával es foglalatoskodott. Petőfi, Petrovicsként látta meg a
napvilágot Kiskőrösön. Mindkét szülőnek szlovák felmenői
voltak, de a magyar beszédet tudták, és szépen folytatták. Sándort, ahogy
módosabbak lettek egyre jobb iskolákba íratták. 1833-1835 között Pesten tanult.
Aztán jött Aszód, és a Selmeci gimnázium. Sajnos, apjuk egyik rokonuknak
kezességet vállalva elúszott vagyonuk. Sándor 15 éves korában kénytelen volt
otthagyni az iskolát. Emígy kezdődött el kalandos élete. Hányódása alatt
színházi mindenes, katona lett, majd, amikor annyira sikerült összeszednie
magát újra (1841-ben) az iskolát választotta. 1842-ben jelent meg első
verse, A borozó, akkor még
Petrovics néven írta alá. Ugyanebben az esztendőben változtatta
Petőfire a nevét. Ez az év egyben a napfogyatkozás esztendeje is volt.
Tisztában volt a napba nézésnek káros hatásával, mégis „bele nézett a
közepébe”. Az eredménye az lett, hogy szinte megvakult. Az egyik szemére, a
hátralévő életébe félig kancsal
maradt. 1843-ban még Kecskeméten a
színtársulatnál játszott, majd Pozsonyba ment, s mint másoló dolgozott.
Megint Pest következett, s ezt követően újra a színészet Biharban. Debrecenben tartózkodott, amikor betegsége
végett ott kellett maradjon egy darabig. Vörösmarty támogatásával Vachott
Imréhez kerül, mint a Pesti Divatlap segédszerkesztője. Valahol
itt indul el töretlen pályája. Több korabeli jeles költővel, íróval köt
barátságot. 1846-ban megszervezi a fiatal haladó szellemű
költőkből álló Tízek Társaságát. Ebben az esztendőben
ismerkedik meg Szendrey Júliával. 1847-ben Arany Jánossal életre szóló
barátságot köt. Ugyanebben az esztendőben veszi feleségül Szendrey
Júliát. 1848-ban, mint a nép körében is elismert költő új feladatot
talál magának. Forradalmár társaival együtt a nemzet függetlenségét
tűzte ki célul. 1848 márciusában születik meg a Nemzeti Dal
című verse. Ezt a költeményt többször elszavalja a népnek, lelkesítve a
néptömeget. Részt vesz a forradalmi kormány népgyűlésein, a Pest megyei
rendre ügyelő választmány tagja lesz. Júniusba képviselőként való
jelölése sikertelen. Ekkor születik az Apostol című epikai
műve. Szeptemberben a költészet mellett szabadságharcosként teszi a
dolgát. 1848 december 15. születik meg Zoltán fia. 1849-ben Bem tábornok
erdélyi hadseregéhez szegődik. Bem segédtisztjének nevezi ki.
Később lemond tisztségéről, Pestre, majd Mezőberénybe utazik
családjával együtt. Bem újra hívja. Családjával megint Erdélybe megy. 1849
július 21. Tordán látja utoljára Júliáját , és a kis Zoltán fiát. Július 31. Fehéregyháza határában, a segesvári
csatában veszti életét.
Petőfi sohasem rejtette véka alá a székelyek iránt érzett
szimpátiáját. Szerette
szabadságvágyuk és a haza iránti hűségüket, annak feltétel
nélküli megőrzését, és harcias virtusát. A forradalom idején nem is volt
kérdés a harc. A függetlenséget kívánó székelyek egyöntetű modora
elsőre belopta Petőfi szívébe őket. Külön lenyűgözte
őt, hogy ezekbe a nehéz időkben még a közteherviselést is
elfogadták, csak egy hazában boldoguljanak magyar társaikkal. Verseket írt a
forradalom és szabadságharc székely harcosaihoz. 1848 szeptemberében A
székelyekhez versében az összefogást hirdeti, mert magyar közös
múltunkat és anyanyelvünket nem feledve, végtére is egy nemzet vagyunk. A kis
népcsoport vakmerőségét és bátorságát 1849 áprilisában A Székelyek
versében számukra is kitüntető figyelemmel ecseteli.
A székelyek is viszont szerették őt. Számtalan településen
megszállt a forradalom idején. Mindenhol szeretettel fogadták. Mára azoknak
helyét emléktábla őrzi. Az elmúlt több, mint 100 esztendőben,
tiszteletére, sok helységben szobrot avattak. Természetesen nem maradnak el a
legendák sem. A legismertebbek a Petőfi körtefájához fűződnek,
ahol a forradalmár költőnk elmélkedett, vagy éppen verseket írt. 1990 után
Erdélyben is több intézmény, utcanév, és különböző társaságok (nemcsak
irodalmi) fémjelzik a fiatal költő és szabadságharcos nevét.
Hiába na, senki sem vitathatja el azt, hogy egy nép akkor tud
megerősödni, ha van önbizalma. Az önbizalmat pedig a példaértékű
emberek tettei erősítik. Azoktól kapja erejét, akikre fel tudunk nézni.
Ezért fontos a legenda meghagyása, és a mítoszrombolók kiküszöbölése. Hogy a
burjátföldi Barguzinban az ő csontjait találták meg vagy sem, ilyenkor
szinte mellékes. Lehetséges, hogy fogságba esve oda hurcolták el... A lényeg
azonban a népe iránt érzett szeretetén van. Bibliográfia: Dávid
Gyula-Mikó Imre: Petőfi Erdélyben, Kriterion
Könyvkiadó, Bukarest.1972; Illyés Gyula: Petőfi Sándor, Révai
Könyvkiadó, Budapest.1950; Petőfi Sándor: Szabadság szerelem
II., Dacia Könyvkiadó, Kolozsvár.1980. 301-334; Petőfi
Sándor: Dicsértessék a nép neve..., Franklin Könyvkiadó, Budapest.
***Úigaz Szó 7 Petőfi-szám. Marosvásárhely, 1969 július Összetákolta: Borbé Levente |
Csíki enyhe teles
kaparász Fotó: A Szerk úr Néhol a fenyőkön felbukkanó mókuskák és más kisded lények télidei táncukat ropják a fák körében. Aztán kutatnak, kaparásznak, keresgélnek, s találnak. Ha mégsem bukkannak rá a szükséges eleségre, a láthatatlannak tűnő manók almáriumukból kicipekedve átnyújtanak egy-két kis falatkákat az övékből. A kézmeleg segítség könnyedén átrepeszti a fagyosság jégtükrét. Kaparász cimbora |
Nehéz
idők hami-nyamijai Még a nagyanyám mesélte, hogy az ínséges
időkben fakérget őröltek, s azt összevegyítve valamilyen gabonával
lapótyát (lepényt) készítettek a kályha lerében (sütőjében). Mesélt az
1947-es szárazságról is, amikor az emberek cikóriát főztek és azt ették.
Az élelemhiány végett, az emberek
rögtönző „praktikus” eleségeiről szépen beszámol a Magyar
Néprajzi Lexikon is. Ugye,
mint gondolkozó lényekként, sosem vész el a leleményesség belőlünk,
pláné, hogyha az életünk a tét. Az egyik igen kézzelfogható étekpótló a
fakéreg vala. Annyira nyűgös helyzetbe került az arra fanyalodó illető,
hogy dönthetett a fenyő, bükk és tölgyfa kérgéből készítendő
lisztet helyettesítő matériák közül. Micsoda luxus! Még választék is
volt. A kiválasztott anyagból kiszedték a kukacokat, bogarakat, lárvákat, s miegymást utána szépen megszárították, majd
megőrölték. A ledarált izát összekeverték a különböző
gabonalisztekkel. A lisztpotló anyag rendesen megdolgozta a
„belügyminisztériumot” (hasat, gyomrot), de sebaj legalább megvolt a
hamizó teltségérzete. Praktikusabbnak látszott az a megoldás, amikor a finom mosztot (apró
fűrészport) az illető, csak úgy lezserül felszedve belekutyulta
a búza, árpa, köles satöbbi lisztekbe. Azonban a tölgymakklisztből
készült kenyeret nehéz volt überelni (felülmúlni). Utána sokan megnyalták
mind a tíz ujjukat! Persze nemcsak fakérget nyamiztak az emberek, mert
tavasztól-őszig azért akadt egy s más is. A tavaszi és nyári eledelek
között ott volt ha volt, a csihány (csalán), a gyermekláncfű, a
csengő saláta, mogyorórügy (megőrölve friss lisztnek), komlórügy,
gombafélék, néhány gyümölcs, a sóska, meg a gyógynövények végtelen sorozata.
Éhezős esztendőkben bizony, ahol tél van ott valamelyest tárolni is
kellett ezt-azt. Erre alkalmas a cseremakk, a galagonya és csalókamag (fenyőtobozmag)
bizonyult. Ahol volt kukorica, ott a csokányát (torzsáját)
is beőrölve felhasználták lisztféleségnek. Előszeretettel
készítettek gyökerekből, növények kiásott, főleg lisztes gumóiból
lapótyákat, s azzal vészelték át a nehéz napokat. De mi vajon mi hogyan élnénk meg, ha az erdőinket mind kivágjuk. A legfőbb ínséges eledel is eltűnik, s túlélésünk csak füstbe ment terv marad? Ejsze (remélhetőleg) csaknem. Evetkéreg |
MERENGŐ
FENYŐTÜSKÉS TARISZNYA 1. Egy kiváló filozofikus mondat
boncolgatásának kapcsán kezdeném e sorozatot. Még annak idején az egyik kedves diákom
fogalmazta meg a történelem
felmérőjében ezen eszmefutkározást előidéző elgondolást. A
frázis így szól: „Franciaország azért volt
szegény, mert nem voltak komások az emberek”. A kislány a XVII. századra gondolt.
Bevallom eme elképzelés (teória), nem igazán sújtott kemény bárdjával le rám.
Hirtelen reakcióként derűt és jó kedvet csalt az arcomra aznapra. Azért
kellenek ezek a feldobódott pillanatok, mint a földnek az éltető víz.
Későbbi elmélkedéseim során többször visszatért e gondolat, aztán puszta szórakozásból kezdtem elemezgetni,
boncolgatni. Későbbiekben pedig folytonosan ott motoszkált a fejemben.
Igaz, jómagam a kislány által megállapított időszakot inkább a XVIII.
század elejére tettem, úgy XVI Lajos francia király halála utánra, de mit
számít egy rövidke száz esztendő a nagy történelem folyamában? Bevallom,
elég sovánka (szűk, kis) szakasz... Lehetséges az ő kis
kobakjában a XVII. század egyenlő
volt az 1700-as évekkel. Az viszont
biztos, hogy az életkörülmények akkoriban, és ott, rendesen romlottakká
fajultak. Másként szólva, nem eppeg voltak a szemnek tetszetősek. Na most már levegőt véve, itt
megállok a történelmi viszályokkal, és a komaságot fogom boncolgatni. A koma,
még a mai napig is mifelénk jó barátot jelent, egy társat, aki segít a
bajban. Lehet munka, vagy akármi. Úgy lelki, mint anyagi segítséget nyújtva
biztosítja a jobb élet lehetőségét a komatársának. Egyfajta
bajtársiasságnak es lehet mondani. Azonban, itt nem éppen erről a fajta
komaságról van szó. Inkább arról a fajtáról, amikor a kedves rokonok,
ismerősök és jó barátok közül megkeresztelik a frissen és üdvösen e
világra érkező gyereket. A keresztszülők ilyenkor, úgy egymás
között komatársakká lépnek elő, s akinek kereszteltek azzal komások
lesznek. Habár manapság kezd
formálissá válni ez a „kötelék”, de még mindig vannak, akik komolyan veszik.
Ezért hálásnak kéne legyünk. Főleg vidéken, és ez jó. Ennek, és a fenti
gondolatok jegyében elmondhatom, hogy a komaság igen fontos kapocs lehet az
emberek erkölcsi, szellemi és anyagi fejlődésében. Az egymás segítése (nem
jóságos erőszakkal) még nem ártott meg senkinek. Sőt, azért
vagyunk a világon, hogy támogassuk útjainkat, ameddig csak tőlünk telik,
az örökkévalóság felé. Tehát, valóban szegény lehetett az a
Franciaország, ha nem voltak komások az emberek. Így már érthető! A
felvázolt idea merészen azt sugallja, hogy bizony sokkal elviselhetetlenebb
lehet az élet komasági teória nélkül. Jobb a világrendet egybetartani, mert
azt, amit e komaság kínál nem semmi... Vajon Franciahon, mikor jólétre
váltott, akkor elkomásodtak? Hát ez korántsem biztos. Mivel az anyagi jólét
egy cseppet se garantálja az összetartozást. És mostság ezért kerekedik arra
felé annyi cirkusz? Azt hiszem ilyen
esetben jobb visszahozni, ha nem is a komaságot, de valami hasonló összetartó
kapcsot az emberek között, amitől nemcsak elviselhetőek, hanem
jobbak lesznek napjaik. Most jöhet az útóhang nagy kérdése: Lám, a
kislánynak igaza volt, vagy igaza volt? Eszmefutkárózóka |
Kommunizmus megidézése 13. rész – időszakos állatságok – 1948-as esztendő után, rendesen
béütött (beütött) hézánk (hozzánk) a fejlődés. Nem szabadott csak
úgy búsulgatni az elmúlt időkről. Helyette bátran, merészen, és
büszkén kellett nézni a kommunista jövőbe. A sokoldalúan fejlett
szocialista társadalom első terve a földek parasztkézbe adása, s aztán
parasztkézből való kiszedése volt. Az emberek parancsszóra örvendtek,
annak, hogy minden állami lett. Aki nem ugrott ki boldogságában a
bőréből, azt meggyőzték. Ha nem sikerült meggyőzni, akkor
máshogyan, és máshonnan ugrott ki. Sőt, a vezetők annyira
beleszerettek a közös vagyon gondolatába, hogy szerénységüket csökkentsék
eltulajdonítottak maguknak néhány „jelentéktelen” dolgot. Az együtt, de már
most, és haladjunk csak tovább öt éves tervek újra kihívás elő állította
a szerénykedő pártvezetőket. Emígyen tört felszínre, akár az ártéri
kút az iparosítás csudás gondolata. Ezzel jócskán „borsot törtek a hanyatló
sunyi imperialista-kapitalista világrend orra alá”. Falvak százaiból
pikk-pakk, terül asztalkám módjára, városok lettek. Kisvárosokból pedig nagyvárosok. A gyárak úgy nőttek
ki a földből, mintha tényleg szükségük lenne rájuk. A gyárakba meg
emberek kellettek. Az emberek többsége falvakon lakott. Jött a megoldás.
Tömbházakat kel felhúzni! Hurááá! Blokkok (panelházak) ezrei
nőttek ki rövid időn belül a földből. Főleg a
Ceauşescu -féle arany(eres)korszakban. Sajnos az aranykor, a sok
nyögéstől aranyeret idézett elő. A viszonylagos jóléttől
elkábított emberek örömmel vonultak be a városokba. Százeresével költöztek be
boldogan a kaptárokba, onnan indulva mentek a szervicsbe (románból – munkahelyre).
Igen, mert mindenkinek kellett munkahely és volt is, de nem mindenki
dolgozott... Minek, amikor a tévébe balett táncosok robotolták a semmit, és
ezt élesben bárki megtudta játszani. A munkahelyi fokozatok valahogy így
estek: munkába járó, munkába járó és dolgozgató, csak dolgozó. A falvak
fiatalabb népe a több száz esztendős bevált hagyományt otthagyta
lakásával együtt, mert nem akart a mezőgazdasági
termelőszövetkezetbe dolgozni, inkább gyári munkássá „avanzsált”. A régi
szokásukról mégsem tudtak lemondani, ezért hazajárva állatokat tartottak
szüleiknél. Íme a rendszer egyik
állatságának príma képe. 1980 után az emberek biztonságukat veszítve,
egzisztenciájukat veszélybe érezve a város blokkos külnegyedei mellett
állatságokat hoztak létre. Többségében disznókat tartottak, de más
házinyaminak valót is tenyésztettek. Mifelénk a Csíkszereda és Zsögöd közti
állatságot (magánszemélyek kis „farmját”, azaz kotecvárosát) a Nagy Laji
Dombja lábánál, Pork Citynek hívták. Ugye az újonnan létrejött
szocialista városok sokaságából a mi városunk miért is marad volna ki. Volt
bűz ezrivel. Nemcsak a szargyár eresztette ki a szagát, hanem még ez is.
A közelben lakó tömbházak állatokat nem tenyésztő lakói, akár mint Ludas
Matyiban, szívtak, de rendesen, legalább háromszorosan. Az időszakosan felhúzott kis pajták, ólak, ketrecek hús hiányában ijesztően időtlenekké nőtték ki magukat. Amit ott tenyésztettek az emberek, azt papilták (falatozták) be később. A szagok továbbra, ha alkalomszerűen bukkantak fel az éterben, de mindig orrot facsaróak maradtak. A bűz közbe-közbe kibírható, s máskor pedig elviselhetetlen volt. Főleg akkor, amikor átvették a ruhák is az állati gőzből felszabadult odort (szagot, „illatot”). Mindezeken kívül még létezett másfajta átmeneti állatság is. Bizony. Mikor a nagy ünnepek előtt a balkonok ideig-óráig megteltek „lakókkal”. Kiváltképpen szárnyasok, de más kisebb házi állatkák is. A lakáskájuk nem éppen voltak időtállóak. Hiába, ottlétük nem nevezhető korszaknak, mert rövidesen bekövetkezett a haddelhadd, a nagy „gyilkosság”. Kivételt képeztek egyes jószágok, akik a balkon egyik oldalában a ketrecekbe tenyésztő szándékkal ott élték le életük nagy részét. Háziasszonyok sokaságának tapadt vér a kezére! A balkonokra rakott baromfik rövidke élete mégis kellemesnek volt mondható. Nem kell nagy képzelet ahogyan a falu beköltözött a városba. Ott gágogtak, kotkodácsoltak, puttyogtak tyúkok, libák, rucák, pulykák, csak a nyuszik intézték csendesen, még a kakilást is. Ritkán megesett egy-egy malacröfögés, vagy főleg húsvét előtt, báránybégetés. Tehát zajlott az élet rendesen. Eme állatok „bukéja” behatóan hánkolódott (hánykolódott) a levegőben. Ez egy másfajta szívás volt. Milyen isteni, ha már szívsz, akkor ne legyen egyhangú. Ebben a megteremtett környezet egy dekát sem hibádzott. Bévenni a testbe az állati bűzből egy néhány slukkot, mondjuk úgy reggeliben, vagy a naplemente csodálatában rendkívüli élményt hagyott hátra. Szűkölködés nélkül érezhette a kedves beszippantó a kaki meg a pisi keverékének aromás gőzölgő párfümjét (parfümét). Természetesen mindezt tökéletesítvén egy kis penész meg rothadás szaggal elegyítve. Hiába na, az ünnepet nem lehetett megülni állatságok nélkül. Így vált meghitté a karácsony, a húsvét, az elsőáldozás, a bérmálkozás, a keresztelő, a kicsengetés és a többi ünnep. Eme kis nemes, nem es (is) betétek szagosították meg a kommunizmus felé vezető út mindennapjait az 1989-es rendszerváltásig. Mostanság már az állatiasságok hangulatbűzét a kedvenceink (főleg kutyák) útszéli kakija idézi fel. Jószágbűzike |
Nyugalmas nesztelen pihenő Fotó: Fenyőszegi Csíkország egyik magasztos alkotása, és annak környéke behavazva |
Puszikák
mágikus gyógyító hatása Kisgyerekek végeérhetetlen hadát
éri nap mint nap baleset. Ide-oda lődörgésük során akárhová
belekólintják kis kobakjuk, elesnek, ott is kanyart vesznek be, ahol nincs,
szóval szépen elrendezik magukat. Az eredmény nem más, mint, itt egy kukó (púp,
dudor) a fejecskén, ott egy horzsolás a lábacskán, itt egy bibi az
orrocskán, ott egy kék folt a karocskán.
Az ütések és ütközések, valamint az esések tárháza sokkal gazdagabb e
rövid felsorolásnál. Sőt, a „karambolok” eredményének látványa lehetnek bárhol a testecskéjükön.
Ezekhez a koccanásokhoz semmi segítséget nem kérve mindig is ügyesen ki
tudják verni a rezet. Viszont a fájdalom észlelése után szaladnak anyához,
apához, testvérkéhez, vagy valaki közelihez, aki hirtelen vigaszt nyújt, és
egyben gyógyít is. Ez nem más, mint a gyöngéd puszi. Azt tetszés szerint
kapja az elszenvedő. Az esetek többségénél azonban egy nem elég. Alkalom
szüli mennyit követel a kis főnök. Van amikor egész család puszija
szükségeltetik eme lelki és testi gyógymód helyrepattintásához. Csodás és
varázslatos gyógyszer a szeretetpuszi, amitől a kisgyerekek hada rögtön
az elcuppanásakor már jobban érzik magukat. De vajon, később, hogyan tovább? Nagyon
egyszerű a képlet. A gyerekek is többet látnak, s rájönnek, hogy más
megoldások is léteznek, „holmi cuppanásoknál”. Azokból kérnek, mert követik a
felnőttes szokásokat, mígnem ők is felnőtté nem vállnak. Nos,
akkor már elég ritka esetben gyógyít a puszi, mert addigra már közhelyessé,
elkorcsulttá tették. Igen, sok kis bajunk van, amire elég lenne
egy csubbantás a pofikára, de ehelyett gyógyszerek hadával cseréljük le.
Pedig azok nem minden esetben segítenek. Van úgy, amikor lefojtják a bajt, s
az újra előtáncikál ha nem szedik bé az úgynevezett dilibogyókat. Pedig egy puszi, s a vele járó ölelés
gyógyító hatása legendás, persze, ha mindkét fél benne van. Puszipajtás |
Zimankós időben, künn a legjobb a hóvirágpillékben! Kedélyes, de vékony (nem az igazi) télkezdeti segglapátozás (popsitepsizés) a Nagy Laji dombján. Fotó: Kovács
Zsuzsa Csíkban csúszás az eredeti
nálunk. Természetes kívánság a télidei fagy, s a vastag hóréteg. Na, ezt
várjuk, mert ha nem következik be, ahogy a mondás tartja errefelé „kiszarjuk
még ezt márciusba”, vagyes akkor fog béütni a mennykő, azaz a
csikorgás, és a vacogás... Legyen
fagy, hó és jég! Pirosodjon az orcácska, vidámodjon szülőkkel együtt a
gyereksereg, mert ez a tél, s nem más fönséges székelyföldi kis
hazánkban. Szánkózókázó |
|
– PICURKA ZSÖGÖDI SZÓ MEGASZONDÓ – – zsögödbe
kifecsegett szavak egyike, s másika – Bümbürdec – Nem
es nehéz, de nem es könnyű fejtegetni. Úgy vagyok vele, hogy ebbe a
helybe megleszek, csak oda kell ügyeljek (rá kell figyeljek) gondolkozás
közbe. Az a típusú ember, aki ha kell, ha nem,
nem izgassa fel magát. Vajmi együgyűség es lakódzik benne. Néha azon
kapják magukot a körülötte lévők, hogy olyan minden mindegy, ezer telik
s ezer nem érzést sugáródzó egykedvűség. Ugyanakkor méges (mégis)
nyugtató hatást gyakorol a környezetére. Mondjuk az idegeskedő hercs
fajta (fontoskodó, megaszondó, hirtelenkedő) emberek kerüljék,
mert nem nagyon veszi fel, amit más mond, esetleg csak akkor, ha tetszik
neki. A bümbürdec egyénből kilátszik összetett jellem. Az igaz, nem
eppeg (éppen) versenyszellem. Ha valami nem sikerül, sebaj, úgy es jó,
ahogy perpillanat összejött. Nagyjából meglegyen tettek nagy mestere. Nehéz
felhergelni (piszkálni, bosszantani), de nem érdemes, mert akkor
kő kövön nem marad. Hasonlít a bütürmechez (kemény, vaskos, és néha
akár durva ember es), de mégse az, mert nyugodtabb. A melákkal van a
legközelebbi rokonságba. Aki testbe bümbürdec az a köpcös, debella satöbbi
kinézetelt viseli magán. Aki csak néha bümbürdeckedik tettében, az
bürükölő. Fenyőszegre akasztó szófejtegető |
Finom
eledel az újra felfedezett CSICSÓKA Csíkvármegyében inkább a pityóka (krumpli)
viszi a prímet a gumós növények termesztésében. A csicsóka, még a mai napig
es, inkább Moldvába divatosabb. Tavaly kezdték el Csíkban kísérleti jelleggel
termeszteni. Kettős haszon van belőle. A gumója a napi bétevő
falat része lehet, míg az istenes ég felé törő 2-3 méteres szára
marhatakarmánynak. Na, hogy es nez ki ez a csicsóka? Mint már említve volt egészen magasra megnő. Szeptemberbe nyíló virágai sárgától a vörösesbarnáig váltakoznak. Amikor az egész nagy kórója virágostul kezd száradni, akkor ki lehet szedni a földből. A csicsókagumó a gyökér környékén a földbe elvan, mint a befőtt. Netán nem szedjük ki, másik évbe is hoz termést, és úgy szaporodik, mint a mocsok. A magas cukortartalmú csicsóka jócskán tartalmaz vasat és kálciumot es. Ezen kívül van benne kálium, magnézium, foszfor, B és C-vitamin es. Hiába tartozik a napraforgók családjába, mert inkább a pityókára személ (hasonlít). Úgy es kell megbürükölni (itt - elkészíteni), mint a pityókát. Jó az sütve, párolva és főzve egyaránt. Vigyázat mert percek alatt elkészül! Hamarabb, mint a csíki pityóka. Hogy mire jó? Ajánlatos a cukorbetegeknek. Nyersen fogyasztva még fogyókúrasoknak se rossz. Dísznövénynek se kutya, főleg olyan helyeken, ahol kidughatja fejét a kerítés tetejére. Egyik téli fincsiség! Egyed te es! Én |
|
Zsögöd környékén is megtalálható hűlés elleni
gyógynövények A
tél eléggé békavar hülés dolgában nekünk, miközben a hideggel es kiráztat. S
akkor ejsze (bisztosabb), jó gyógynövényhez nyúlni. Zsögöd környékén
szép számmal vannak megfázás, köhögés és
taknyolás elleni gyógyfüvek. Ezekből érdemes egy párat
ismertetni. Ha nem szedtél, menj el a bioboltba, met ott biztos kapsz! Szurokfű – inkább köhögést csillapít, de
meghozza az étvágyat, az idegeidet megnyugtatja, s a benned lakózó gyulladást
amennyire tudja elintézi. Hecserli (Csipkebogyó) – Még nevezik seggvakarónak es,
de ezt csendbe árulom el, egy cseppet bele es pirultam... Teája isteni a
lázasság ellen, egyenest a földre teperi azt! Jó a megfázásra, karbantartja
és megerősíti a szervezet ellenálló képességét. Kakukkfű (vadcsombor) – Megfázásra első
osztályú! Köhögésre, torokfájásra
boldogan használhatod. Az alacsony vérnyomásúak nyugodtan igyák, me arra es
jó. Bodzavirág –
Ha megfáztál idd meg, s rendesen kiizzaszt. Ha a teázást egybekötöd
egy forró lábfürdővel, akkor seperc (gyorsan) alatt
helyrekottyansz tőle. Hárs – A hársfavirágtea legügyesebb tevékenységét a
torkodba végzi. Hörghurutot kigyömöszöli onnan, miközbe vadul köptet.
Csillapítja a hűléssel járó köhögőrohamokot. Nemcsak izzasztó,
hanem bőrtisztító hatása es van. A fenyőszirup hat
nyelven beszél! Jó a légutak tisztítására, hűlés és köhögés csillapító Ezeket
a teákot csak gyógyulás nélkül es lehet nyakalni béfelé, met finom az ízük. B.L. |
2016 újból
szökdöső esztendő! Mi es ez a szökdösődő év? Február hónapjának idején, a nagyban folyó farsangi mulatérozások után béköszönő böjtöt követve, s akkor es a hónap utolsó megtoldott napján válik valóra. Met ugye egy esztendő 365 napból, 6 órából áll. Na ezeket a 6 órákot négy évenként összeszámolgatva kihozzák belőle azt az egy napot, amivel február hónapja 28 helyett, 29 napra hízik. Most mán tudni lehet, hogy Esztendő úr azétt (azért) ugrándozik forma négy évente lazán egyet. Abba mán kevésbé vagyok biztos hogy örömében teszi-e, vagy csak csak úgy, senkitől sem kényszerítve, ő es megemeli valahogy a hátsóját. Szerintem szökdössön csak ő es, met farsangkor, amikor telitömjük a pufánkot pánkóval, úgyhogy kiguvad a szemünk, és majdnem megnyuvadunk tőle, s közbe iszunk, egyebeket eszünk, s bolondozunk, eleget szökdösünk mi es. Az a nagy különbség, hogy mi minden esztendőbe csináljuk! Nem es igazság ez, mett minket még meg es megviccelnek, ugratnak, kókoskodnak, ott a nagy mulatság közepibe. Emellett Esztendő úr labdába se rúghat, az igazán semmiség, ahogy 4 évente szép csendbe elintézi. Szökdő Farsangi |
|
Ha valami magára gyünn, pötyögjön ca ide: Szerkesztőség – borbelevi@yahoo.fr, A szerkesztő úr honlapja e, ne : http://users.atw.hu/borbelevente/ . |