FENYŐSZEGI TAVASZ 2017 – 38. szám. Zsögödkörnyéki kikelet

 

Zsögödi csatatér 1917-ben a 39-es honvédsereg március 8-án döntő ütközetben Bánlaky József vezetésével visszafoglalta a Csinód feletti Magyarós tetőt, amelyben a 10-es miskolci gyalogezred is harcolt. Hogy minek köszönhető ez a siker. A honvédeket Zsögöd közelében rohamosztaggá képezték ki egy hónap alatt. Hely, ez vala egy diadalmas pillanat a székelyek számára is.  A csatatér mégsem Zsögöd volt, hanem az Úz völgye.

    De, ha most végig próbálunk menni Zsögödön, úgy néz ki mint egy igazi csatatér, és nem biztos elég lesz egy gumicsizma.  A felújításokat végző hadosztály megtette a magáét! Az évek óta tartó többször is bejelentett, hogy most végzünk az egész munkálatokkal csel, felturbózta a zsögödiek kedélyét. Lássuk be, nem hiába lettek türelmetlenek. A hírek alapján, ami a világhálón kering teljesen megalapozottak. A lakosságot több ízben is kihagyták a figyelmeztetésből, hogy mikor, és hol lesz a következő szakasz, amit megcsinálnak. Az ideiglenesen feltúrt utakon néha még egy hegymászó is elgondolkozhatna, hogy miként keljen át az omladékos „hegykupacokon”. A lakosság,  főleg a gyerekek megtanultak életveszélyes helyzetekben helyt állni! Legalább annyira, mint Indiana Jones a híres misztikus  mászkáló akcióhős!  A vizet, vagy gázt igyakran úgy veszik el, hogy, amikor kinyitják, majd megtudják alapon. Valószínű, hogy a totyogó, már a házból ki nem szeretni menő nénikék, bácsikák egészen jól szórakoznak, ahogy Zsögöd arculata napról-napra változik. De nem kell csüggedni, mert meglesz. Hogy mikor? Mikor, mikor! Nagyon egyszerű a válasz, hát egyszer!   Reményke

Pánikoló újdonsült kirándulók!

                      

Kirandulok_katica.jpg.jpg 

 

   Vészhelyzet! Vigyázat!! Bogár!!!

ZSÖGÖDKÖRNYÉKI HÍREK  

     Fenyési hármas vályú... – Zsögödfürdő határában lévő vályút, amiből Csíkszentkirály tehenei illogatnak, tavaly Bezsán András tusnádfürdői lakós szedte rendbe, mert az nem csorgadozott. Most tavasszal, legeltetés beindulásával friss víz fogadja a tehénkéket, de a környékbeli vadakat, s főleg madarakat. Ha netán megint félrecsúszna a vályú, vajon kerülne-e egy derék pásztor, vagy helybéli aki helyreigazítaná azt?

   Zsögöd felé a taxisok... – A rossz útviszonyok végett a taxisok nemigen szállítanak embereket Zsögöd közt és a Natúr Lakópark felé. Egyre bubásabb (aranyosabb) a közlekedj okosan helyzet. Hát nem es csuda, aki végigmegy azon a szakaszon, nem lesz már a régi a kocsi, de még a szekere sem. Erre nem csalás, nem ámítás, kártérítést kellene fizetni.

   Adóemelés minálunk A „zónásított” adóemelés csuda jó helynek sorolta be Zsögödöt, attól eltekintve, hogy Zsögöd közt már két tehén se tud járni, s hát az emberek, meg a jármű alkalmatosságok?

  Árvíz esetében mit tehet Zsögöd? - Hát ha a Fennvaló meg nem segíti, akkor semmit, mert a vízügyeseknek erre nincs keretük. Mondják ezt akkor, amikor évente legalább kétszer szokott lenni árvíz.

    Úti munkálatok Zsögödben – Újból nekiszöktek a zsögödi utak rendbetételéhez. Az ígéretek szerint még ebben az esztendőben elkészül teljesen. A nagy eredményt november 20. körül lehet várni, ha netán valami oknál fogva addig le nem havaz.

   Egyelőre még nagy szarban van a Csíkszeredai vasúti aluljáró – Csíkszereda elöljárói kezdeményezésére át akarja venni  a vasúti gyalogos aluljárót, felüljárókat, és az Erzsébet parkot a vasútállomástól. Ha ez megtörténik, akkor már remélni lehet, hogy nem lesz a szokásos büdösség a parkba, és a szartól járhatatlan aluljáró is kitisztul. 

    Az idei húsvét – Bármennyire is megdöbbentő, és váratlan a hír, de az idén is vasárnapra esik húsvét!  Híri

 

Hol volt, hol nem volt… Földrengetőzés

 

   Nem eppeg volt népünnepély a zsögödieknek sem az 1977-es földrengés. Az a március negyedikei este. Úgy fél tíz felé, eléggé meglötyögtette az egész környéket. Eppeg (éppen) ez az esemény kerek 40 esztendeje történt. Most nem skálázok, s még kevesebbet erősködök, mert erről már hatszáz helyen  pötyögtek, s a szakemberek meg jobban meg tudják aszondani... Inkább néhány közeli élményről pötyörészek (írogatok).

   Mű (mi), az egész család, ha jól emlékszem, ezen az estén egy lengyel filmet bámultunk.  Elég nagy számnak számított, mert filmbéli legényke nem szeretett szót fogadni. Az izgalmas film ellenére, minket gyerekeket fogott a zsigora (huncutkodó görcs, hülyéskedés, marhulás). Bátyáim hol az ágyat, hol a széket, de valamit mozgattak, mikor egy izgalmas részhez érkezénk. Amikor a szófogadatlan fiú még az apja puskáját is magához vette, még jobban mozgott az ágy. Édesanyám akarta is mondani, hogy már elég ebből, de arra már nagyon himbálózni kezdett az a szittya-cifra fémből készült nehéz csillár. Jó hogy még valakit nem vert kupán. Volt nagy riadalom, de nem futottunk ki a lépcsőházba, vagy az utcára, ahogyan mások tették, beálltunk Apánk parancsára a kinyitott ajtók alá. Az egyik szomszédnéninkre alig lehetett a hálóinget ráerőltetni, majdnem pucéran menekült be a liftbe néhány társával együtt. Sivalkodások közepette ott érték meg az egyre gyengülő utórengéseket. Aztán valahogy hajnalba kibányászták őket, és még a liftfülke sem zuhant le. Jó kötélen függött.

    Mások az utcára vonulva néztek ki a fejükből. Egyáltalán nem vala szívderítő látvány, de az embereknek legalább volt egy esemény, amiről hetekig beszélhettek.

     A nagy ijedtét vettük hangulat után derült ki, hogy itt  Zsögödközelben eléggé megúsztuk rengést, másutt úgy megrázódtak, ahogy a mondásba is tette Krisztus a vargával. Bizony városrészek, házak sokasága dőlt össze.  Zsögödben és Csíkszereda városában képek estek le a falról, vázák, könyvek (akkor még szép számba voltak szinte minden lakásban), az akkori igen divatos nippecskék satöbbik szotyogtak (estek) le a földre. Durvább esetben összedőlt egy polc, vagy a múltszázad nagy kincse, a tévé zuppant le a földre. Bizony megesett az is valakit fejbe vert a lakás éke, vagy éppen az egyre feszülten „lengedező” csillár, de irdatlan nagy kár sehol sem keletkezett.

    Zsögödfürdőn, Fenyésen, ahol nagyanyám lakott ott is ügyködött a rengés. Nagyanyám arra lett figyelmes, hogy a ház úgy lüktetett egymagában, mintha kaluppolna (vágtatna). Azt es hitte, hogy ez, ha így folytatódik sokáig a kis lak elindul, s valahol a közeli Olt vizébe landol majd. De szerencsére még a ház se dölt össze.

   Azóta volt még egy pár nevezetes földrengés, amikor hullámzott felénk a föld, még az idén is lehetett érezni. 1990-ben tán nagyobbacska vala, mikor arra ébredtem fel, kisebb-nagyobb csusszanásokkal, hogy ütemesen verődik bele a fejem a falba. Egy másik alkalommal pedig, a rengés előtt, hasgörcsös fejes fájdalmam leve amíg a kedves barátommal cseverésztem. Ha nem lenne többet soha rengés, asszem kibírnám.  Csendike

 

 Akik minket szerettek V. rész Bartók Béla – zeneszerző -

 

   1881. március 25-én született egy magyar nemesi eredetű családban, a bánsági Nagyszentmiklóson. Dédapja, János, zeneszerző volt, aki egy bunyevác (magyarországi horvát népcsoport) hölgyet vett feleségül. Édesapja, id. Béla, szülővárosa iskolájának igazgatójaként dolgozott. Szerette a muzsikát. Zongorázott, csellózott komponált, és zenekart is vezetett.  Édesanyja, Voit Paula képzettsége szerint tanítónő volt, jól tudott zongorázni. Német nemzetisége ellenére magyar kultúrára nevelte gyerekeit, - Bélát és Elzát.

    Kisgyerek korában Béla tartózkodó volt, de nagyon szerette a zenét.   Már 4 éves korától kezdett zongorázni. Leginkább a vonós hangszerekért volt oda. Első mestere természetesen az édesanyja. Nyolc esztendős koráig magántanulóként tanult. Nagy hatással volt rá az 1887-es Nagyszentmiklósi Zenei és -Dalegylet márciusi hangversenye. Édesapja 1888-ban hal meg, alig 33 évesen. Így édesanyja megélhetés céljából tanítani kezd. 1890-től 9 esztendősen már komponált többségében táncdarabokat, főleg keringőket és polkákat. 11 esztendősen a Duna folyása művel debütált.  Aztán jött a nagy költözéses időszak. Laktak Nagyszőlősön, Nagyváradon, Pozsonyban és Besztercén, és újra Pozsonyba költöztek. 1894-től 1899-ig a pozsonyi Királyi Katolikus Gimnáziumban tanult. Gimnázium végeztével a bécsi zenekonzervatórium ajánlatát visszautasította. A budapesti Zeneakadémián tanult tovább. 1903-ban tanulmányai befejeztével 22 évesen beutazta Európát a Kossuth-szimfónia és a Hegedűszonáta műveivel. 1904-ben Észak-Magyarországon tartózkodik testvérével egy hónapot. Itt hall először igazi székely népdalt egy székely parasztlánytól. Ekkor határozza el, hogy népdalgyűjtésbe, és azok feldolgozásába kezd. 1095. március 18-án ismerkedik meg Schlesinger Emma otthonában Kodály Zoltánnal. Barátságuk egy életre megmaradt, amely mindvégig az egymás kölcsönös segítségén alapul. 1906-ban adják ki közösen a Húsz magyar népdalt. 1907-ben kinevezést kap a Zeneakadémia haladó zongoraosztályának élére. 1908-ben kezdi el a gyerekmuzsikákat komponálni. 1909 fordulópont az életében. Ez év november 16-án az alig 16 esztendős Ziegler Mártát veszi feleségül. Egy esztendő múlva megszületik Béla fiúk. 1911-ben fejezi be egyetlen operáját, a Kékszakállú herceg várát. 1912-től elkezdődik a népzene kutatási tevékenysége. 1914-g bejárja Magyarországot, Erdélyt, Romániát és Észak-Afrikát is. A világháború alatt a Zeneakadémián marad, főleg román népdalokat dolgoz fel. 1919-ben a Tanácsköztársaság idején fejezi be a Csodálatos mandarin színpadi művét. Első feleségétől elválva 1923-ben elvette Pásztory Editet (Dittát). Egy esztendő múlva megszületik Péter fiúk. 1924-ben adja ki A magyar népdal könyvét. 1927-ben Amerikába utazik. Külföldön egyre nagyobb elismerésre tesz szert, mint előadó, zeneszerző és zenetudós. 1930-ban írja meg a Cantata Profana művét. 1939-ben a háború kitörése után hal meg szeretett édesanyja. 1940-ben az Egyesült Államokba utazik feleségével Péter fia nélkül. A  New Yorki Columbiai egyetemen, majd egy ösztöndíj elnyerésével Harwardon dolgozok. 1942-ben Péter fiúk utánuk utazik. 1943-ban tartja meg az utolsó koncertfellépését. Betegsége ellenére is tovább dolgozott. 1945 szeptember 26-án hunyt el New Yorkban.

   Bartók erdélyi gyűjtése előtt felfigyelt székely dallamokra. A kibédi  székely alkalmazottjuk Dósa Lidi, munka közbeni dalolására lett figyelmes. Erdélyi gyűjtését megelőzte a gyerekkori utazgatásai. Például Besztercén német nyelvű evangélikus gimnáziumban járt. Ő maga is többnemzetiségű volt. Székelyföldre érve nagy szegénységet talált. A szállás, meg az étkezési lehetőségek sem voltak megfelelőek. Mindenért meg kellett küzdeni. Még a dalolásra  rávett embereket is hosszasan győzködte. De amikor kitárulkoztak előtte, rendkívüli módon megszerette őket. Egy mesébe illő népzenei tündérországot fedezett fel. Boldog volt, mert megtalálta azokat a székely népdaltípusokat, amelyekről aligha hitte hogy léteznek. Hazatérése után örök emléket állított Székelyföldnek az Este a székelyeknél zongora-miniatűrjében. Többször hangoztatta, hogy Székelyföld a keleti végvidék népzenei klasszicizmusának végvára, amelyre minden magyar büszke lehet. Ő még csaknem érintetlenül és tisztán találta e föld kultúrájának jellegzetességeit. Na, persze több székely népdalt gyűjtött és dolgozott fel élete során. Első  népzenei gyűjteménye székely anyag: a Székely népballadák 1908-ból. E ténnyel is igazolta a székely népzene utáni rajongását. Élete legboldogabb napjainak tekintette azt, amit az erdélyi falvakban parasztemberek között töltött, a zene  „kimeríthetetlen kincsesbányáiban”.

 

 * * *

 

Hivatkozások: Könczei Ádám: Bartók és a székelyek, In. Korunk folyóirat 1970. augusztus, Kolozsvár.1158-1163 o.; László Ferenc: Bartók Erdélybe – Erdély Bartókja, In. Korunk folyóirat 2000. május, Kolozsvár. 3-8 o.; László Ferenc (előszó és válogatás): 99 Bartók-levél, Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1974; Szegő Júlia: Bartók Béla élete, Ifjúsági Könyvkiadó, Bukarest, 1964.                        Összemutyukálta: Borbé Levente

Zsögödi tavasz tündéri bája             

 

  Ünnepi pimpóba (barkába) öltözött fa. Fénykép: Jómagam

   A csíki, és ezen belül is a zsögödi tavasz másként jön el, mint máshol az egész északi földtekén. Itt a fenyvesek borította havasok tisztásai még májusban is szoktak fehérleni, viszont az aljban megélemedik a  vidék. A hűvös zordságnak mérlegelő színt fest, hiszen bármikor le lehet hűsülni egy erdei sétával, ha túlkap a nap melege. Ahol találkozik a hegy a mezővel és az Olt lankás vidékével , ott érintkezik a kimértség a végtelennel, a tavaszi bűbáj szóban ki nem mondható tündéri bűvöletével. Ö

Bolondos időjárási bolondozások

   Emlékszem gyerekkorom furcsa időjárásaira. Egy olyan május elsejét éltünk át, hogy legalább félméteres hó hullt. Megbénult az a gyenge közlekedés is, ami, akkor az országban vala. Na persze azután sok kókszerelékes (bolondos) időjárás ránk köszönt. Például az idén tavasszal. Ugye ez a globális felmelegedés szinte lefagyasztott télidőben bennünket. Aztán a kikelet megérkeztével, cakkra a tavaszi napforduló napján egy cseppet felmelegedtünk. Lett felmelegedés a szüvekben es, de bolondos időjárás Csíkot, főleg április havában nemigen hagyja békén. Akkor van vegyesen minden. Tavasziason kívül, nyárias, pillanatnyi érzésekként őszies, de főleg télies. Mivel mégis melegebb az éghajlat, a hó csak a hegyekben áll meg, esetleg egy rendet körmözik az erdők mentén.

  Hogy milyen az emberek hangulata? Hát a gyakori hirtelenséggel változó idő rendszeresen felhergeli a lelkiállapotot. Csecsemőtől aggastyán korig  mindenki fiatal és nyugtalan lesz. A gyerekek megkergülnek, a légnyomás, meg miegymás kiakasztja őket, randalírozó, ekebukaságokba vezetik le bolondériájukat. A felnőttek tűrik, ameddig tűrhetik, majd ők is időnként kivillantják a fogsorukat. Az idősek pedig ebben a periódusban kellene megrendezzék a „Hol fáj jobban” vetélkedőt, mert ilyenkor felfokozódik az összes sunyin lappangó szervi nyavalya. Tehát, van bőven, amiről beszélni...

     És ha betévedünk ilyentájt egy üzletben, mit találunk? Na mit? Szaloncukrot, mikuláscsokit meg miegymást, ami a télhez, és a karácsonyi ünnepekhez fűződik. Lehet árusítani, mert a garanciájuk nem járt le. Mily csoda, hogy ily sokáig tudják húzni. Isten éltesse éltesse ezeket a nyamikat sokáig. Csak az a csuda, hogy a sok belékevert tartósítópúdertől nem nő ki a szarvunk. Sebaj, úgyis havazik. Legfeljebb zavarában ismét idesasszézik a Mikulás bácsi, s hoz nekünk cukiságokat, aminek a gondolatától már ragad az egész hóbelevanc. Hanem leódalgunk (lemegyünk) mi magunk az üzletbe és bevásárlunk ezekből az édi vackokból, s létrehozunk egy kis karácsonyi dzsingóbéles (Jingle Bells) pillanatot tavasz közepén. Nosztalgi

 

 

Saját készítésű írott tojások

Ami szép, az szép! Tük es (ti is) mángáljatok (fessetek) néhány tojást! Bízisten feldobja a hangulatot!

Fényképezte: Én                           Csinálta: Borbé család

 

Kommunizmus megidézése 17. rész  – Átgyúrt területek 

   Az emberi agyacska sok mindenre képes. Ez a játék, hogy miként ráncigálják a területek határait, és főleg miért, legtöbbször az ott lakóktól függetlenül valósul meg. Jó példa erre az egyik kárpátaljai Kisszelmenc falucska lakója ki se mozdulva a falu határain kívül hat országba lakott. Az Osztrák-Magyar Monarchiába született, aztán Magyarországon, Csehszlovákiába, majd újra Magyarországon, Szovjetunióban és végül Ukrajnában lakott. Még csavargással vádolták meg szegényt....

  A határtologatás gyakran egy torz politikai kényszerszülés eredménye. Ugye Magyarország szétszabdalása után, Erdély és nemcsak, Románia része lett. Az akkori területrendezés valamelyest meghagyta az azelőtti közigazgatást.

   A második világháború utáni kommunista rendszer szórakozott egy jó nagyot. 1950-ben megszüntették az azelőtti kialakított megyerendszert.  1950-1952 között az akkori politikum a Sztálin és a Maros régióba „csoportosították” a székely területeket, Brassó (Sztálin város) és Marosvásárhely központtal, Csíkvármegyét elszakítva Gyergyótól. Ugyanis Sztálin tartomány része volt Csik, Udvarhely és Háromszék. Maros Tartományé volt Gyergyó és Marosszék. 1952-ben szeptemberében szovjet „sugallatra” megszületik a Székelyföld nagyját magába foglaló Magyar Autonóm Tartomány, amelynek tiszavirág élete 1960-ig tartott. Mivel Sztálinnal senki sem mert ellenkezni, ez a területi egység magyar anyanyelvű maradt, viszont minden további nélkül követni kellett a kommunista eszméket!  Eme furfangos cselek szép lassan a helyi intézményrendszerek elrománosításához vezettek. Többek között ekkor csatolják Gyergyóbékást, Gyimesbükköt, Rakottyást, Magyarcsügést, Kósteleket és Gyepecét a Moldovai Bákó (Bacău) tartományhoz (a későbbi Bákó megyéhez). Sztálin halála után megindult országunkban is a változás szele (1953). A román vezetőség már nem rezelt be annyira  a nagy Szovjetuniótól. Az 1956-os magyarországi forradalom ürügyén a más, de főleg magyar nemzetiségű vezetőket szép sorjában leváltják a kulcsfontosságú vezetői állásokból. A titkosszolgálat (Szekuritáté), pedig korlátozza a Magyar Autonóm Tartomány közigazgatási jogkörét. Magyar nemzetiségüket félemlítenek meg, vetnek börtönbe (némelyikük ott is lelik halálukat), vagy végeznek ki. Jöhetett a tartományok módosítása... Az újabb területi felosztásnál rendesen megnyirbálják Székelyföldet. Darabokat ragasztanak belőle a moldvai Bákó tartományhoz. Háromszék pedig a Sztálin Tartományból átváltott Brassó tartomány része lesz. A Magyar Autonóm Tartomány helyett 1960-ban létrehozzák Dicsőszentmártoni és  a Ludasi körzetek megtoldásával a Maros Magyar Autonóm Tartományt, Háromszék nélkül, amelynek székhelye, mint az előbbinél Marosvásárhely marad. Az átalakításba, mint megyésítéskor a magyar ajkú kommunistáknak is része volt benne. A magyar lakosság aránya viszont jóval csökkent. Az újabb tartományt 1968-ban a megyésítés idején számolják fel.

    A székelyföldi megyék ősszeszkabalásának háttere igen érdekes. A megyék létjogosultsága 1968. február 16-i hatállyal lépett érvénybe. Felszámolták az addig érvényben lévő község, járás (rajon) és tartományi rendszert.  Helyette megszületett a község és megyerendszer. Az első változat alapján 35 megyét csináltak, amiből egy-két hét múltán 40 lett.  Az erdélyi megyék területének „politikai hegesztései” nem sikerültek valami jól, hiszen ide-oda dobálták falvakat-városokat, figyelembe se véve a több százéves hagyományokra épülő tájegységek hovatartozását.

      Székelyföld helyére először nagy Hargita Megyét akartak összehozni, amiből Marosszéket eleve kihagyták. Hogy mi legyen a székhelye? Hát Csíkszereda, Székelyudvarhely és Sepsiszentgyörgy egyaránt pályázott rá. Aztán Kovászna megye néven, még területeket kapva, Sepsiszentgyörgy központtal kivált a volt Háromszék területének nagyja a nagy Hargita megyéből.  Közben a Székelyudvarhelyiek meggyőző érvelése végett a megyeszékhelyt oda akarták helyezni. Ej, erre nagyon felment a pumpa a csíkiakba. Ellentüntetést szerveztek a csíkszeredai pártbizottság épülete előtt. Ordították: „Udvarhelyré nem megyünk, aszalt szilvát nem eszünk!”. A tüntetők küldöttsége Bukarestben egyenesen Nicolae Ceaşescu elvtárssal beszélt. Az eredmény már ismerjük. Ebből mégis, ahogy mint tudjuk, Székelyudvarhely jött ki győztesként... Ekkor csatolták Gyergyóbékást és Háromkutat Nyámc (Neamţ) megyéhez. Hargita megye Csík, Gyergyó és Kászonszékből, valamint Udvarhelyszék nagyjából át. Kovászna megyét megtoldták Bodzaforduló és környékével. Marosszéket, az újonnan megszületett Maros megyéhez rittyentették. A megye fele lett magyar nyelvű.

   A megyésítés hóbortos szocialista menete ettől a perctől vette kezdetét. Nagy iramban épültek a székelyföldi városok egy része, más városias jellegűek faluvá, vagy községgé degradálódtak. Ugyanakkor egyes falvakból városokat gyártottak. Ennek még ma is isszuk a levét... Sajnos, a régiósítási mánia még nem fejeződött be.

 

Hivatkozás: Zelei Miklós: Saját idő, In. Forrás folyóirat 2009. július-augusztus, Kecskemét. 143-150 o;  Stefano Bottonis: Sztálin a székelyeknél. A Magyar Autonóm Tartomány története (1952-1960), Pro-Print Könyvkiadó, Csíkszereda 2008, valamint Novák Csaba Zoltán a világhálón közölt cikkei: Területrendezés kezdetei Romániában, Tévútra jutott romániai területrendezés, A Székelyföld és az 1968-as közigazgatási reform (Transindex).       Figyelőke

Mint a múltévezredbéli életmódot....

   Egyszer egy királyka mit gondolt magában, megkérdezte lányait a cifra ruhákba, hogy szeretik őkelmét Egyik, Másik, s Harmadik leánykája.

   Az Egyik aszt mondá nagy mézesen-mázasan, „mint egy patika gyógyszert”, mert enyhíti a bajokat a nyavalyákra,    s semmi sem marad ártósan-károsan.

    A Másik is előszöke s garattyolja (mondja) igen tetszetősen, mint az X faktor előtti zsírleszívatást, ami visz a biztos győzelemre sztárságra.

    A Harmadik csak ott nezelődött ki a buksijából, fukarkodott a zajjal, s nem adott a szóból, amíg a király nem valagászódott (érdeklődött): - Hé te, melyik út vezet el a szűvemhez igazán, mond ca gyorsan kiskirályleány! Vajon a tiéd lesz az, vagy Egyiké, Másiké tán?

    Az meg aszongya megfontolva s boldogan, az ám, - Mint a múltszázadi életmódot, Despám (Édesapám)!

    Hej gerjedt haragra a király, a mérgelődéstől habba volt az egész koronája s orcája gogos (paradicsompaprika) lett, nem tűrve az ily pufátlanságot (arcátlanságot) nyomban elhajtá.  Még hogy ódivatú legyen, s az ételében hiányozzon az ízfokozó, színezék, meg stabilizátor, micsoda balgaság eme, hogy leve a lánya ennyire ámbátor? Más dologról nem is beszélve, most életét a leánya miatt szégyenbe élje?  Azt már nem!

  A leány bújdosa keservében, a bánkódással telítődő szüntelenül ikrándozó (rángatózó) szűvében. Azt mondta magának ki masírozik a világból, már elege vala boldog talán s ágálásból, amit a nővérei mértek rá csúfosan, hogy kárörvendjenek vesztén, most gúnyosan. Ki es eregélt (mendegélt) volna, ha egy tátott szájú legény arra ne csavarodna. Az egyből elékapá a hagyományos bokor mellett legelészőt, s lovával hazaereszté (hazavivé) egy dekát se tiltakozó lánykával, múltbéli szokások gyanánt. Ott nagy leve az öröm. Mivel a lánykát mindenki, és ő is a tradíciós családot viszont szerette, először polgárilag, s aztán a templomba meglettek esketve. Osztán az első szokásokkal teli piaci bálon meghívá a Királyt a kis királylány apját a férjecske, ahogy eppeg dukált. Neki újmódi dolgokat raktak elébe, s ők a vendégsereggel együtt régi szelet fújva ragyogtak a régi öltözékbe. A király kurva kényelmetlenül érezé magát, s dühében ezt mondá miközben felállt: - Ki vagyok én, hogy így vártok engem? Méges jól süle el a dolog, mert a vejkó nyomban oda odalgott, s elmesélé az okot és az okozatot. Lett hirtelen egymásra borulás sírás-rívás és taknyolás, főleg, mikor a király megtudá, hogy a kislányka régicuccok mesterének csudaszakértője megmaradá, s konyhára rengeteg pénzet hozá.         Népmesécske alapján      ÉN

 

Be jó hogy itt a tavasz!                  Fotó: Szer. Úr

   Az örök körforgásnak tűnő ritmusjáték részesei lehetünk újból.   A harmatfelhőn túli üde zsengeség illanó pillanatai földre szállva megszólítanak. Hívnak a kikelet nagy kalandjára, s annak folytatására, mert véled együtt a pezsgés sokkal különb.      Levi

JÓL MEGÉLNEK BELŐLÜNK

   Kedveskéim, sokan arra panaszkodunk, hogy milyen szegény vidéken ténfergünk, tátongunk, szenvedünk, gürcölünk, húzzuk az igát, a belünköt vessük ki a sok munkától. Mit csinálj, nehéz az élet. Ez a bús magyar sors... S mégis képesek vagyunk eltartani egy olyan réteget is, akik mindezen felsorolásba még a körömfeketéjüköt sem mozdítják. Pedig ők aztán abból tudnak jeleskedni, rendesen. A szemetet kutukálva (turkálva) pedig sajátos „illatot” árasztanak magukból. Egyre erősebb sejtésem van arról is, hogy a mosakodás hiánya még hozzávág szagilag egy jó lapáttal ehhez a bukéhoz.

    Mit is viszünk le a szemétbe? Hát mindent ami egy háztartásban létezik, s még azt is, ami nem. Vannak félig, vagy tán egészen elhasznált tárgyak, fölös élelmiszerek, nem divatos bútorok és elektronikai eszközök s a többi. Ezekből turizik (turkál) a „szegény sorsú” ipse, és ipséné, meg a szapora rokonsága. Mondjuk, ott állni egy kuka mellett és várni a szurprájzot (meglepetést), igencsak nagy türelembírásra vall. Nevezhetnénk szervicsnek (munkahelynek, állásnak), pedig nem az, mint közülünk sokaké, hanem igazi megélhetési forrás. Ezért van az, hogy egy családi körhöz egy szemetes tartozik... Mostanság a kéregetés számukra a nagy bőségben pluszkeresetté redukálódott.

   Na de pontosan mire is nincs szükségünk? Furcsamód, olyan élelmiszerekre, amik még nem romlottak el, és a valóban szegény családoknak, akik nem kutukálnak a szemétbe, bizony megnyalnák utána a „bajszukat”. Van közöttük kenyér, húsféle, gyümölcsök, zöldségek egyaránt, de még megunt konzervek is. A ruhákból pedig elegánsan fellehet öltözni. Ez már nem second hand, hanem egyenest third hand, mert a turkálók turkálója. Viszont a levitt árú néha irigylésre méltó cuccokat, lábbeliket is tartalmaz. Ezt honnan látni. A kutukálók ügyesen válogatnak abból, ami van, sőt helyben ruhát váltanak, vagy felveszik mindarra, amit viselnek. Eközben finoman falatoznak, hiszen kész kaja vár rájuk, hozzák garmadával. A lakásukhoz szükséges kellékek is mind megtalálhatóak. Vannak edények, evőeszközök, szőnyegek, függönyök konyhatévék (mikrohullámos rázatók), rádiók, gyengén működő számítógépek, és így lehetne folytatni tovább.  Amit jómagam is elfogadtam volna, egy igen szép régi bútorszett. A szégyen ilyenkor szinte mellékes lenne, de caknem téphetem ki a főszakmabeliek kezéből, akik mobillal hívják a társaikat, hogy jöhet a szekér! Hát immáron, csak a házat kell valahogy összehozzák, de az sem nagy gond, mert ad nekik az önkormányzat, hiszen nélkülözők. Ez az! Csodás életművészetük van, amiben elég gyakran belesegítünk. Egy cseppet kellene másként járjon az eszünk. Valahogy, úgy, hogy csak annyit gyűjtsünk és használjunk el, amennyi valóban szükségeltetik, mert a nagy szenvedésünk egy pakli dohányt se ér, ha mások javára munkálkodunk.               Ellengürcölő

 

    Fikarcnyi ZSÖGÖDI Szólamka –

Bubás   Könyökig felgyürkőztem, mehet es!

   Bubás (magyarosítva - babás) lehet, ami nekünk igencsak édeske, aranyos, olyan tutyuli-mutyuli. Pont annyira, mint a buba (baba), amikor megszületik, s bármit csinál oda vagyunk érte (ez persze később megszokott bogosodni).  Rajongásig tudjuk szeretni azért, ami bubás. Viszont a bubás szavunknak árnyoldala es akad bővecskén. Met (mert), amitől már kezdesz émelyegni, annyira cuki, hogy épp le nem okádod (hányod) magadot, például egy ruha, amelyik kurva csicsás, az es bubás. A bubás lehet valami szépecske viselet es, amit magadon hordasz, de ha túlesik a ló túloldalára cifraságában, akkor mán nem szépecskét, hanem ízléficamot jelent. A bubás szócska nagyon kétszínű. Nem nehéz rajta eligazodni csak a hangsúlyt kell figyelmi. Met amelyik, hízelgő, meg ömlengő szó, az odavan a bubás látványért, tettért, cselekedetért. De, ha félváll vonogatott, vagy durci a hangsúly, annak az értelme es keserves súly.  Ezt a szót inkább a kacifántos csavaros eszű emberek fejtegetik   Mondika

Csillagászati tündöklések                      Apaka

Belekapaszkodva az ismeretterjesztő film igézetben, lányaimmal beutaztuk a világmindenséget, mígnem eljutottunk annak a peremére. Ez a káprázat, tudomány ide vagy oda, de megnyitotta előttünk a végtelen lehetőségek tárházát. A tudományosságon túl, belső sugallatokkal megérzésekkel ötvöztük a látottakat, amit sajátosan bontakoztattunk ki, és folytattuk tovább nap mint nap.

     Mártonka ebből egy dekát sem látott, s egy fikarcnyit sem okoskodott rajta. Sőt a beszédeinket sem hallotta, mert éppen az igazak álmát aludta. Mégis manapság kezdett dolgozni benne a zsigora (itt – szüntelen érdeklődés), a csillagok iránt. Egyik este megkérdezte Anyát: „Mik azok ott messze az égen?” Anya minden további nélkül előadta, hogy bizony azok a csillagok, és sok van belőlük. Mártonka meredten bámulta, amíg álomba nem szenderült. Hogy mit álmodott, mit nem, azt nemigen tudhatjuk, de azt igen, amikor egyet fordult a nap, s újból este lett, közölte Anyával: „Azok a csillagok ugye?” Anya bólintott. Erre ő imigyen folytatta, minden kétséget kizárva: „Ott már voltunk!”

   Na, me buksza, van-é benne péndz! Úgy maradtunk, mint a fogorvosnál. Mondhatjuk azt is, hogy kicsike, meg csak úgy beszélt egyet, ahogy nekik szokás. Viszont a tudálékosságon túl, vagy amit a tudomány ad és alátámaszt biztató érvekkel, ilyen esetben vajmi kevés. Hiszen a meggyőző bölcs tekintet  hitelessé tudja tenni mindazt, amiről beszélt. Sőt, azt is tudja Mártonka, hogy felmegyünk a levegőbe, és ott is vagyunk. Hogy hol, az most teljesen mellékes. De van néhány tippem.

Hargitának havasi hósapkája     Fotó: A csíki Borbé gyerekek apukája

   A Hargitán és környékén bóklászódni csuda jó. Hósapkáját teljesen csak nyáron akasztja fogasra. A Székelyek egyik szent hegye a csíksomlyói mellett. Fönséges panoráma nyílik ormain a Csíki medencére. A fenyvesek között meghúzódó tisztások, a fürge kis patakocskák, a hajdani vulkáni kőzetre rátelepedett növényzet megbabonázza az embert. Tavasztól-őszig csipegethet a kiránduló letérve az erdei ösvényről epret (szamócát), málnát, kokojzát (áfonyát) és más erdei gyümölcsöket, s ha jó szeme van a  megcsodálhatja a rovarok gazdag kincsestárát, köztük a tarka díszben röpködő lepkéket és pillangókat. No, a madár seregről, vagy a mókusokról nem is beszélve. Mostanság egy részét kézből is lehet etetni. Valamelyest rákaptak az emberek által felkínált csemegékre. Azért a nagy testű állatokat jobb elkerülni, mint a medvéket, vadmacskákat, a hiúzokat, farkasokat, még a vaddisznót is. Talán az őzeket és a szarvasokat még nem annyira. Ha nem is a biztonság kedvéért, de csak azért is érdemes távolról szemlélődni, nehogy megzavarjuk mindennapi életüket. És mindezt a csodát az a legendabeli szép lány őrzi, akiről a hegy is kapta a nevét.  Ha nem bántjuk a természetet, talán találkozhatunk véle is...  Hargita barát

 

Üdvözlöm mindazokat, akik ötletet adnak az újsághoz!  Szerkesztőség borbelevi@yahoo.fr, Fenyőszegi honlapja itt : http://users.atw.hu/borbelevente/ .