Kakasdi Hagyományőrző Együttes
30 év eseményei dióhéjban
1973
1973. február 10.

délután és este székely farsangot tartanak
a községi kultúrotthonban


Erről terjedelmes újságcikk jelenik meg a Tolna megyei Népújságban Ordas Iván tollából.
„Az együttes mintegy másfél órás műsora néphagyományok, népszokások felelevenítéséből áll. Fonóestet tartunk a műsor keretében. E dalokkal teli jelenet színességét és szépségét kiemeli Fábián Ágostonné (Rudi Mári), az együttes mesemondója, aki eddig már mintegy 90 mesét mondott gyűjtésemben magnószalagra. Sok ideig a Tolna megyei Népújság Mese rovata az ő meséit közölte.
Igen szép jelenete műsorunknak egy karácsonyi néphagyománynak a felelevenítése. Szokás szerint a legények karácsony estéjén megénekelték a lányokat. Két huszár verselt, majd táncoltak.
Végül a legszebb és legcsattanósabb jelenet a lakodalmas csokor. Ezt a jelenetet szépen fűszerezi az Andrásfalván ismert „hétfélés” népi táncok bemutatása. 
„… az idősebbek úgy érezték, mintha Bukovinában, Andrásfalván, otthon volnának… – írja Sebestyén Ádám.
Óriási a siker helyben – mert két hét múlva meg kellett ismételni az előadást, és felkérések érkeznek vendégszereplésekre Harcról és más községből.
Az együttes a fellépéseit már székely népviseletben tartja. „A férfiak részére fehér harisnyát és lájbit is varrattunk…” – írja Sebestyén Ádám Domokos Pál Péternek.
A jó hírre – mármint az együttes sikerére – Domokos Pál Péter válaszlevelében többek között azt írja: „…örvendek annak is, hogy újabb Pávakört alakított. Fontos volna, hogy egy úton járjanak és maradjanak a székelyek…

A szereplésnek visszhangja volt a megyei sajtón túl a rádió pécsi stúdiójában is, ahonnan egy riportműsor készítésében való közreműködésre kérik fel az együttest.
Sebestyén Ádám a válaszlevelében további bujdosó búcsúdal és katonadal betanítását is ígéri.
A rádiós szereplésig több hónap telik el, addig az együttes a Harc községbeli vendégszereplést követően nagy sikerrel fellép Bonyhádon, a Zománcgyár kultúrotthonában, Húsvét utánra pedig Lengyelre, Mucsfára és Zombára van meghívása.
Az együttes Sióagárdon is szerepel. A műsor mindenütt egyforma: a guzsalyas ad keretet a mesének, majd a karácsonyi ünnepkör dalait eléneklik és eltáncolják az andrásfalvi lakodalmast.
Az együttes június 17-én 15-20 perces műsorral részt vesz Decsen a Sárközi Lakodalomban…, meghívást kap a Szekszárdi Szüreti Napok rendezvényeire. Mindkét helyen nagy sikerünk volt – közli az írásában Sebestyén Ádám.

„A szekszárdi felvonuláson a lakodalmas kontyoló menetét mutattuk be. Szekéren, a tulipános ládára megvetve vittük a menyasszony gúnyáját, énekelve és a Hétfélés táncokat lejtve haladtunk a tapsoló tömeg között. (Felvonulásunk annyira szép, látványos és hangulatos volt, hogy azt mondják az első díj járt volna érte, de valaki a zsűri tagjai közül észrevette, hogy az asszonyok és lányok lábán nem egyforma cipő volt.) Örültünk a második díjnak is, de még jobban az erkölcsi elismerésnek.”

Ezt megelőzőena rádiófelvétel előkészítése folyik, és 16-án este, lévén szabad szombat, mindenki részt tudott venni a felvételen. A decsi szereplés előtti este Kakasdon megtörténik a helyszíni rádiós műsorkészítés.

Az elkészített riportműsor szövegét (2.sz. melléklet) Sebestyén Ádám legépelte.
„A műsort a Kossuth rádióban augusztus 12-én 17.05-kor, a pécsi stúdióban – bővített változatban – ugyanezen a napon 18.10-kor közvetítik.”– írja levelében a főszerkesztő.

1973. szeptember 16.:a Szekszárdi Szüreti Napok felvonulásán székely ruhában már két szekérnyien vesznek részt. Meg is nyerik a szépségverseny 2. helyezését. Kaptak egy gyönyörű érmet és harminc ezer Ft-ot, amit székelyes ruhákhoz való anyagvásárlásra költöttek.

Egy héttel később Zalaegerszegen vendégszerepelnek November 23-án a sióagárdi együttessel együtt a Múzeumi Napok rendezvényén Budapesten, a Nemzeti Galériában lépnek fel. „Sajnos nem volt hangszóró, a helyiségnek rossz volt az akusztikája, ezért műsorunk legszebb részeit el kellett hagyjuk” – írja Sebestyén Ádám a Honismereti Naplóban. Halász Péter visszajelzése Sebestyén Ádámnak: „… Feleségem… gyönyörködött Magukban, kevésbé a rendezésben…” Halász Péter, a Honismereti Híradó szerkesztőjeként
1973 decemberében felkéri Sebestyén Ádámot, hogy írjon beszámolót az együttes születéséről, eredményeiről. Az együttes alakulásáról bő egy évvel később jelent meg Sebestyén Ádám írása.

Tekintsük át az együttes első évét: az eseti csoport,- amelyet utólag magát együttesnek nevezi, 1971-ben egy alkalomra, a szüreti felvonuláson való néma részvételre; majd 1972-ben némi tudatos szándékkal, még nem pontosan körvonalazott célokkal - önkéntes egyéni indíttatásból bukovinai székelyekből, idősekből és fiatalokból alakult. 

A csoport nevét Sebestyén Ádám noteszében szereplő terminus szerint így jegyzi:
Kakasdi székely Pávakör és táncegyüttes.

Szerepeljen itt az alapítók teljes névsora Sebestyén Ádám noteszából, a nevek mellett szereplő jelzésekkel együtt:

Férfiak 1. Sebestyén Tibor X+; 2. Zsók Vince X+; 3. Jakab Feri +; 4. S. Illés Jancsi X+; 5. Molnár Zoli +; 6. Hucker Misi X+; 7. Kelemen Feri X+; 8. Kásler Lajos X+; 9. S. József360 X+; 10. S. Antal 41 ++; 11. S. Gergely 139 + ii ; 12. Mátyás Antal 128 Xi-; 13.Molnár Lázár 196;14.Jordáki Gergely ++;15. Nemes József ++; 16. Simcsik Pál +i+; 17. Sebestyén Péter X; 18. Mátyás Begyi Anti ;

Vezetői:

Sebestyén Ádám +; ? Kelemen Gergely (tanár); ? Molnár Ágoston +; Kozma Szilveszter +; 

Zenészek: Cser Jancsi;Cser Pista; Cser Jóska.

Nők: 1. Sebestyén Márta +++; 2. Kozma Erzsébet +++; 3. Kozma Rózsika +++; 4. Mátyás Annus ++; 5. S. Erzsi 75+++;6.S. Gizi 75+++ ;6. Kerekes Jánosné ++++; 7. Dávid Jánosné +++; 8. Juhász Nándorné +++; 9. S. Ádámné +++; 10. S. Antiné 41. +++; 11. S. Péterné 60 ++++; 12. Máté Lászlóné +i++; 13. Kozma Szilveszterné ++; 14. Mátyás B. Antiné i++; 15. Juhász Ágostonné ++; 16. Jordáki Gergelyné +; 16. Molnár Marika+; 17. Darabos Józsefné +++; 18. Nemes Józsefné +++; 19. Hucker Mihályné +; 20. Hortobágyi Jánosné+++; 21. Zsók Rózsi ++; 22. Darabos Anna +++; 23. Balázs Erzsi+; 24.Fábián Ágostonné +; 25. Zsók Ambrusné; 26. Kelemen Jánosné; 27. Dunai Teri; 28. Sebestyén Mari 360; 29. Sebestyén Anus; 30. Mátyás ?;

Az alapítóknak - mint csoportnak - a célja az volt, hogy valahol megmutassák magukat; megmutassák önmaguknak és másoknak a másságukat; megmutassák az egybe tartozásukat; megmutassák az otthoni ünnepi viseletüket, hogy vannak még Andrásfalváról hozott teveszőr-rokolyáik, szedett-ingeik és még a lájbijukat sem ette meg a moly. Máshol ugyanis nem mutogathatták, mert nem volt alkalom. 

Az öregek már nem változtattak öltözetükön, tovább hordták a rokolyát és a krecsánt, de ez egyszerű sötét anyagból készült. A középkorúak és a fiatalok „kivetkeztek”, s így hétköznap a konfekcióban készített „vigána”, vasárnap a „yersey” kosztüm lett az elfogadott viselet. A férfiak pedig „nadrágosok” lettek. 

De nem csupán a ruhákat akarták megszellőztetni. Fokozatosan rádöbbentek arra, hogy meséik, dalaik, a népszokásaik (pl. a betlehemezés és a lakodalom, s ebben a táncaik és az énekeik) érdekesek más magyaroknak, hiszen hivatalos szakemberek megörökítik, gyűjtik és fényképezik, sőt filmezik azokat. 


Andrásfalván értelmetlennek tűnhetettszínpadon fonót tartani, közben mesélni és énekelni– tehát nem tették! Mert ott hétköznap esténként természetesen minden lányos háznál lehetett ugyanezt tenni; s jeles alkalmakkor: vagy a húshagyati-vagy a Péter-Pálkor tartott búcsúbálban - ünneplő viseletben énekelni és táncolni. Kinek mutatták volna a színpadon azt, amit mindenki - amikor kedve tartotta – ezt saját magánügyként maga megtehette? Természetesen lehetett volna otthon,Andrásfalván is színpadon gyakorolni (ha lett volna színpad!) azt, ami mindenki számára ismert és hétköznapi volt, ha a természetes szokásaikat és a viseletüket megmutathatták volna másoknak, mint ahogy ezt ma szervezetten megtehetik fesztiválokon és különféle rendezvényeken.

Erre csak egyszer volt néhányuknak alkalmuk. Megsárgult fényképfelvétel tanúsítja, hogy Bácskából 1942 augusztusában az andrásfalvi származásúak közül Csucsuk Istánka /Kelemen István ragadvány neve – a Szerk./ és Geczi Orbán Ádám / Sebestyén Ádám ragadvány neve – a Szerk./ is tagja volt a bukovinai delegációnak, amelyet a Gyöngyös bokréta rendezvényre Budapestre utaztattak,ahol ők ketten a karácsonyi köszöntőt mondó huszárokat alakították. 

Egyébként otthon ha a saját népszokásukat mutatták volna be színpadon, ki lett volna rájuk kíváncsi? Nem lett volna előadásának produkció-értéke. 


Kakasdon kezdetben, de az elmúlt 30 évben és ma is, az együttes keretében végzett öntevékeny népművelési munka motorja az, hogy van-e elégséges fellépési, szereplési lehetőség.

Ha van meghívás szereplésre, ha van fellépési lehetőség, akkor mindig feltámad az együttes – vonhatjuk le a következtetést az elmúlt harminc év tapasztalataként.

Ezen állításomat azzal támasztom alá, hogy apám az első években is és később is gyakran panaszolta, hogy a próbákra nem jönnek a szereplők, "…csak akkor jönnek, ha fellépésre készülünk" - mondta.

Teljesen egyértelmű az, hogy az együttes tagjai szereplők.
Ez természetes, mert nem Bukovinában élünk! Nem marasztalom el őket azért, hogy hagyományőrzés címén nem élik a népünk volt szokásait. Csak megtanulják – nem megélik! -a szerepet és bemutatják másoknak, mint őseik kultúrájának esszenciáját. A műsor után átöltöznek és már nem is különböznek másoktól.

Ez a természetes: a megváltozott világban megváltoznak a szokások, ám csak a számunkra kellemes szokásokat örökítjük át és őrizzük a múltból. A bukovinai székely szokásokból, a székely hagyományból a színpadokon bemutatott szokások ezek közül valóak.

Ehhez a gondolathoz kötődően – bár még csak az első évad értékelésénél tartok, de máris felvetődik az a kérdés, hogy az évek teltével helyesen teszik-e azt, hogy a saját – hagyományőrzés címén- őseik táncai, énekei színvonalas színpadi bemutatása mellett más magyar tájegységek tánc- és dalkultúrájából merítenek és mint koreografált színvonalas színpadi produkciót mutatják be szintén ezen együttes tagjai? Erre nem most és nem nekem kell válaszolnom, ám egy gondolattal kifejezem helyeslésemet, mert a közösségi szinten gyakorolható kultur-formációkat, úgymint: a magyar és más népek tánc- ésmozgáskultúrát, a népdal és öltözködés kultúrát tovább örökítik, s ugyanakkor mint látjuk, ezzel megnövekedneka szereplési, fellépési lehetőségeik.

Ennyi kitérő után folytatom az együttes történetének feltárását, a megélt események felsorolását.