Sebestyén
Ádám:
Bukovinai székelyek tegnap és ma |
|
Szekszárd - 1989. 99-123. oldal) |
Az 1883-as al-dunai áttelepítés után László István istensegítsi
plébános
tudósítása szerint 9224 lélek maradt Bukovinában az öt magyar faluban.
Az itt maradottak tovább élték nehéz életüket. Míg aztán kitört a
világháború.
1919-ben pedig jött az uralomváltozás. A majdnem 150 éves osztrák
uralmat
román uralom váltotta
fel. Amint a trianoni békediktátum (1919-1920) megfosztotta
Magyarországot
Erdélytől, éppenúgy
a Saint-Germaini békediktátum (1919-1920) elvette Ausztriától Bukovinát.
Így Bukovina
- amelyet az osztrák uralom benépesített és felvirágoztatott - Erdély
sorsára
jutott. Romániához, a Regáthoz csatolták. A bukovinai magyarság sorsa
pedig
közös lett az erdélyi magyarok sorsával.
Ekkor a magyar falvak: Andrásfalva, Hadikfalva és Istensegits a Radóc (Radautzi), Fogadjisten és Józseffalva pedig Szucsáva (Szucseva) megyékbe kerültek.Amíg Bukovina az osztrák birodalomhoz tartozott, és a bécsi birodalmi kormány joghatósága alatt állott, még lehetett némi reményt táplálni, hogy a haborús kártérítés, a lerombolt házak felépítése fokozott mértékben meg fog történni. Az uralomváltozással az újraépítés és kártalanítás, de meg az ideiglenes támogatás is a bizonytalan jövőbe tolódott el. A vége az lett, hogy Hadikfalva és Istensegits népe elpusztult házait saját erejéből építette fel, és a háborús kártérítésből nem lett semmi.
Felelős
erdélyiek
belátták, hogy nem elegendő az, hogy ha az erdélyiek csupán emlékeikből
élnek, és síratják a régi magyar múltat. Hamarosan megszületett a
Magyar
Párt.
S így az 1926
októberében a gyergyószentmiklósi magyarpárti gyűlésen bukovinaiak is
részt
vettek, és Sebestyén Antal hadikfalvi esperes-plébános beszédet mondott.
A román
uralom közös haszna volt mind az erdélyi, mind a bukovinai magyarság
számára,
hogy magyar öntudatban megerősödött, megacélosodott.
Így aztán a bukovinai magyarok felvették Erdéllyel a szellemi
kapcsolatot,
s ezt a kapcsolatot az időszaki sajtótermékek, folyóíratok, újságok,
naptárak
tartották fenn 1941-ig, hazatelepülésünkig.
Sok családnak járt Kolozsvárról a Magyar Nép hetilap, a Magyar Újság
napilap,
és a Katolikus Világ. Nagyváradról járt igen sok példányszámban a
Néplap,
Napilap, (a magyar lapok fíóklapja).
A naptárok
közül elterjedtek az Erdélyi Katolikus Népszövetség naptára, a
Katolikus
naptár, és a Szent család naptára, amely a Magyar lapok kiadásában
jelent
meg Nagyváradon.
Andrásfalván a reformátusok és az Erdélyi Magyar Református Naptárt, a
Hangya Naptárt, az újságok közül pedig a Református Családot kapták.
Bár szegény
volt a nép, de éppen ebben a nehéz időben javíttatta, festette ki .
templomait.
Hadikfalva háborútól megrongált templomát helyrehozhatta.
Istensegíts
kétszer is javíttatta templomát, egyszer Bálint Péter, és utoljára
Elekes
Dénes lelkipásztorkodása idejében.
Andrásfalva
is gyönyörűen kifestette templomát és szép magyar felírású festmények
kerültek
boltozatára.
Józseffalva
temploma szintén új köntösbe öltözött. Németh Kálmán dr. plébános saját
kezűleg festett sok mindent.
Ezek a
templomjavítások
kb. összeesnek azokkal az esztendőkkel, amikor a bukovinai magyar
falvak
150 éves letelepülésük emlékünnepét akarták megülni.
Istensegíts és Fogadjisten születésének 1926-ban lett volna 150. éve,
ekkor
azonban kimondott jubileumi ünnepség nem volt. E helyett a 160 éves
évfordulónak
volt szerény templomi megülése 1936 őszén. Hadikfalva és Józseffalva
1935-ben
lett 150 éves. Andrásfalva pedig 1936-ban.
A három község szintén csendben ülte meg jubileumi évét templomában. A
román uralom alatt, ha volt is nagy anyagi lerongyolódás, ha nem is
volt
kulturális szabadság, de a magyar öntudatban a bukovinai magyarság
megerősödött,
és a közös magyar sors vállalásában határozottabb lett, mint amilyen
volt
az osztrák időben.
Ezért is a
nehéz
sors, a hosszú ideig tartó nyelvszigetben való élet, kemény közösséggé
formálta az öt bukovinai falu magyarságát, mind történelmük, mind pedig
hagyományaik megőrzésében.
Az öt falu népének az idegen világban mostoha viszonyok között, a
megélhetésért,
a fennmaradásért folytatott küzdelem mellett volt ereje ahhoz, hogy
önálló
szellemi életet éljen. Híven megtartották népi hagyományaikat, és híven
megőrizték a Székelyföldről áthozott lírai emlékeket.
Népi
játékaik,
népszokásaik, népmeséik, és gyönyörű népdalaik, ma is híven tükrözik
vissza
ottani életüket. Igen szerették a társas összejöveteleket, és vidám
lelkületük
nagyon kedvelte a zenét és a táncot. Ezek nélkül sem az év, sem a
családi
élet nagyobb ünnepei meg nem eshettek. A családi ünnepek közül kivált a
hagyományos keresztelőkön és lakodalmakon ereszkedett ki dalban a nép
széles
kedve.
Olykor
szinte
kicsapongó jókedve mellett is igen vallásos volt a bukovinai
székelység.
Minden munkáját „Isten segíts!"-sel kezdte, és nagy bűnnek tartotta a
vasárnapi
istentisztelet elmulasztását. E mély vallásos érzületnek egyik jele
volt
az is, hogy a halottat mindig a pap jelenlétében tették a koporsójába.