...Sziget-helyzetében Bukovina
sok régi zenei vonást megőrzött: a szabad ritmusú parlandót és a gazdag
cifrázatrendszert Kodály különösen becsülte ottani gyűjtése alkalmával,
1914-ben. Kár, hogy az első világháború a további gyűjtést megakadályozta,
és a Bukovinában használatos
Kájoni kancionálé énekei már nem kerülhettek
felvételre. Ugyancsak elmaradt a hangszeres zene közelebbi vizsgálata is.
Az 50-es években a Kodály vezette Népzenekutató Csoport igyekezett az áttelepültek
dallamait megőrízni az utókornak, de a bukovinaiak régi életmódja a szokásokkal
együtt talaját vesztette az új életkörülmények között. Márpedig zeneéletük
is szorosan azzal függött össze, különösen a fiatalságé.
A bukovinaiak majdnem két évszázadig őrizték
a XVIII. században élő régi magyar népzenét.
Bukovina, mit vétettem, János
Rozália (Nyisztor Bertalanné) 1897
Majos (Székelykeve)
|
Táncéletüket szigorú szabályozottság jellemzte: csak ősztől tavaszig tartottak hajnalig nyúló vasárnapi bálokat. A nyári báltilalmas időszakban csak két- , háromhetenként rendeztek nappali táncot az udvarokban. A böjtös időszakokban sohasem volt tánc, még lakodalom sem. Karácsonykor a település és korcsoportok szerint megszerveződő legénytársaságok a farsang végéig irányították a fiatalság társas életét. Farsangban minden vasárnap bált tartottak. Ilyenkor ismét falurészek és nemzedékek szerint csoportosult a fiatalság, s külön emberek bálját és gyerekmurit is tartottak. A húshagyati maszkás hajnalozáskor lakodalmas dalokkal járták a falut, és farsangi pénzt szedtek. A kalákatáncok szerepe - főleg a bukovinai szegénységnél - mindvégig fennmaradt: a kendertörést, tilolást, kukoricafosztást, trágyahordást és a fonókat mindig előre meghirdetett zenés kalákabálok követték.
Irodalom:
Felföldi László - Pesovár Ernő: A magyar nép
és nemzetiségeinek tánchagyománya
Rajeczky Benjamin: Bukovinai székelyek Magyarországon
(lemez)