![]() |
Aktuális szám | Archívum | Impresszum | E-mail |
[Ethnica 2001. III. évfolyam, 3. szám, 116.
oldal]
Andrásfalvy Bertalan 70 éves ![]()
Tíz éve ünnepeltük hatvanadik születésnapját. Sokan láthatták, hogy egy nagyra tartott kollégájuk, pályatársuk, mesterük mintegy pályája csúcsára ért: könyvek sora volt mögötte, tanulmányait már a néprajz minden nagyobb témakörében mint alapvetőeket idézték, és ami szakmánkban keveseknek adatott meg: nevét és gondolatait olyanok is megismerhették, akiknek a néprajzhoz kevés vagy semmi közük sem volt. Szaktudására alapozva Andrásfalvy Bertalan tudott és mert olyan következtetésekig eljutni, amelyek általános művelődési, társadalmi - vagy mondhatjuk: művelődéspolitikai - vonatkozásúak, és messze túlmutatnak a szakma határain. A hatvan éves tudós túl volt az akkori Janus Pannonius Tudományegyetem Néprajzi Tanszékének megindításán, s az egypártrendszert követő első szabadon választott kormányban művelődési és közoktatási miniszterként szolgálta hazája sorsának jobbra fordulását. Éppen tíz éve választották meg a Magyar Néprajzi Társaság elnökévé (két ciklusok keresztül volt az), s a néprajzi szakma széles köreinek összefogásával jeles évfordulójára emlékezetes tanulmánykötet születhetett meg A Duna menti népek hagyományos műveltsége(Bp. 1991.) címmel. Ebben a kötetben Hofer Tamás rajzolt róla érzékletes pályaképet, ugyanott megjelent szakirodalmi munkásságának jegyzéke is S. Gémes Magdától. Kutató
Noha
elég jól ismert, talán nem árt, ha röviden felidézzük Andrásfalvy Bertalan
pályájának 1991 előtti főbb állomásait. A Sopronban érettségiző diák 1950-ben
kezdte meg tanulmányait a budapesti egyetemen. Az ötvenes évek első felében
Martin Györggyel, Pesovár Ferenccel, Hofer Tamással és másokkal együtt sajátította
el a szakma alapjait; mesterei között később különös tisztelettel és szeretettel
emlékezett meg Tálasi Istvánról és Vargyas Lajosról (akinek akkoriban rövid
két évnyi oktatási lehetőség adatott … ). Múzeumi pályáját Budapest után Szekszárdon
kezdte, innen járt ki a sárközi, Duna menti falvakba csakúgy, mint a távolabbi
településekre, ahol a helybeli magyarokkal együtt németek, szerbek, sokacok,
horvátok, bukovinai székelyek, moldvai csángók és cigányok éltek. Alapvető
kutatásokat végzett Albániában, feldolgozta a balkáni szőlőművelés rendszerét.
Később a MTA Dunántúli Tudományos Intézetének munkatársa lett, majd rövid
levéltári szakasz után a Janus Pannonius Múzeum Néprajzi Osztályát vezette.
A hatvanas-hetvenes években végezte azokat a kutatásait, amelyek a néprajz
legszélesebb területeit felölelték a néptánc-kutatástól kezdve az ártéri
gazdálkodás rendszerén és a kistáji munkamegosztáson át a hallgatóság nélküli
népköltészetig. Legalaposabb ismerőjévé vált a baranyai, tolnai vidékeknek,
(nemcsak falusi, hanem városi, agglomerációs vonatkozásban is) de a tápaiak
állattartásáról is írt tanulmányt. Sokat tett az önkéntes gyűjtőmozgalom
és a népi iparművészet érdekében. A MTA Néprajzi kutatóintézetében a nyolcvanas
években dolgozott, innen került vissza Pécsre, s 1989-től kezdve egyre szorosabb
kapcsolatba az országos politikával. Amikor Hofer Tamás tömören jellemezni
próbálta, az igen találó portyázó képét választotta, aki nehézségektől, kalandtól
sem visszariadva, a kultúrák közötti közvetítés egzisztenciális kockázatát
is vállalva lendül neki utaknak, lehetőségeknek, tegyük hozzá, olykor falaknak
is.
Miniszter
Andrásfalvy Bertalan egész szakmai pályája során múzeumokban, kutatóintézetekben dolgozott: talán a legnagyobb kihívásra vállalkozott, amikor 1990-ben magára vette a kultusztárca vezetésének felelősségét. Ahogy egy köszöntésnek nem lehet feladata ennek bármiféle értékelése, éppúgy nem lehet szó nélkül sem elmenni mellette. Egész miniszteri működése során nyilvános és félnyilvános viták kereszttüzében állt; sokszor érték nemtelen támadások, megnyilatkozásait, intézkedéseit sokszor értették, értelmezték félre, és (főként liberális oldalról) sokszor tagadták meg tőle azt a jogát, hogy felelős politikusként komolyan érvényt szerezzen elveinek. Valószínűnek tartom, hogy jószándéka, becsületessége és elgondolásaihoz való elkötelezett ragaszkodása olykor meghaladta emberismeretét és helyzetértékelő képességeit; az ebből fakadó konfliktusok feldolgozása egészségét is megviselte. Azok között sem mindig talált megértésre, akiknek bizalmára számított; külföldön tudta meg, hogy leváltották. Felszólalásait, előterjesztéseit a parlamenti naplók és irattárak őrzik; talán egyszer ezekből is összeáll egy kötet, amelyből sokat megtudhatunk majd vitáiról, küzdelmei- [117. oldal] ről.
Aktív miniszterként volt a Néprajzi Társaság elnöke, így a közvetlen munkavégzést
átadta a tisztikar más tagjainak, és szakmai munkáját is fel kellett függesztenie
egy időre, de egész szakmánk nyereségére távolról sem végleg.
Szaktudós
A magyar
gyümölcsészetről megírt akadémiai doktori értekezésének megvédésére akkor
került sor, amikor már miniszter és a Néprajzi Társaság elnöke volt (ezt
aztán, még évek múlva is sokan rosszallották, pedig csak a felgyorsult események
egybetorlódása magyarázza). A munka rövidített formában a Magyar Néprajz
kézikönyv Gazdálkodás című kötetében jelent meg 2001-ben, tíz évvel megvédése
után. Ebben a rövid írásban évtizedek kiérlelt eredményei kaptak helyet.
Hasonlóképp volt ez más, újabb közleményeivel is: nem kevésbé igényes és
gondolatgazdag írásokat tett közzé, mint amilyeneket korábban olvashattunk
tőle. Konferencia-előadását bővítette tanulmánnyá Györffy István művelődéspolitikai
programjáról a Népi kultúra és nemzettudat c. kötetben (Bp., 1991). Továbbra
is foglalkoztatták az ártéri gazdálkodás, a vízhaszonvétel és árvízvédelem
hagyományai, és több alkalmat is megragadott, hogy ezekről - az ismétlődő
árvizek miatt újra meg újra aktuálissá váló - kérdésekről kifejtse véleményét
(A vízhaszonvétel és árvízvédelem hagyománya Magyarországon. Magyar Tudomány
2000/6.). Hosszabb tanulmányban tért vissza a 18. századi paraszti életforma
jellegzetességeinek és az ökológiai adottságoknak az összefüggésrendszerére
(Bäuerliche Lebensform-Modelle und deren ökologisch-gesellschaftliche Bedingungen
im südlichen Teil Ungarns im XVIII. Jahrhundert. In: Beiträge zur Volkskunde
der Ungarndeutschen 10. 1993.). A millecentenárium idején egyebek között
a nyájszervezet és csordatartás kérdéskörét foglalta össze a Honfoglalás
és néprajz konferencián (és a hasonló című kötetben, Bp., 1997).
Professzor
Andrásfalvy
Bertalan évtizedek óta tanít intézményes keretek között a felsőoktatásban,
korábban főként a pécsi Tanárképző Főiskolán. Egyetemi tanári munkája a nyolcvanas
évek végétől, formálisan az 1991-ben megszerveződött Néprajzi Tanszéken teljesedhetett
ki a Janus Pannonius (az integráció óta: Pécsi) Tudományegyetem Bölcsészkarán.
Nem volt könnyű számos elfoglaltság közepette ennek is helyet szorítani az
időben; egyetemi tanári kinevezését követően 1995-től egy évig tanszékvezető
volt, s mind a mai napig tanít. Kurzusai között találjuk az agráretnográfiát,
a magyar népi kultúra táji történeti típusait, (mindkettő négy éves tematikus
ciklusokban), kutatószemináriumot vezetett Izmény, egy mai magyar falu címmel,
szakdolgozatok témavezetője. Volt alkalmam közös államvizsga bizottságban
részt venni vele, s mondhatom, ha talán fáradt is volt, nem volt megfáradt
vagy unott: szerette azokat, akik teljesítményükről, tudásukról számot adtak,
szívesen hallgatta és igazította tovább őket. Közben újabb (1997-ben ötödik)
kiadásban is megjelent a Magyar népismeret (Néprajz történészeknek) c. kötet,
mely korábban főiskolai jegyzetként született meg, s amelyet ma már talán
kevesebben tévesztenek össze a Néptáncosok kiskönyvtára sorozatban megjelent
Néprajzi alapismeretek-kel.
Művelődés-politikus
A népi
és a nemzeti műveltséggel kapcsolatos nézeteit Andrásfalvy Bertalan természetesen
a kilencvenes éveknél jóval előbb, tanulmányokban formálta ki. Akkoriban voltak
egy páran, akik emiatt súlyos és sértő jelzőket vágtak a fejéhez. Szemléletét
az utóbbi tíz évben főként rövidebb publicisztikákban, beszélgetésekben, s
számos, határon innen és túl megtartott előadásában adta tovább, természetesen
nem változatlanul, hanem az új lehetőségek és a felelősség hatására olykor
átgondoltabban, olykor sarkosabban. Talán nem árt megemlíteni néhányat ezek
közül: Néphagyomány és művelődés (Magyar művelődési Intézet Évkönyve 1993/94.);
Jövőnk gondjai (Hitel 1994/13.); A népek együttélésének magyar hagyománya
a honfoglalástól (Kétnyelvűség 2000/1-2.). Az oktatáspolitikus szólalt meg,
amikor köszöntötte Zsolnay Józsefet (In: Az elveszett teljesség. Bp. 1995.),
amikor cikket írt a keresztény oktatás helyzetéről Magyarországon (Magyar
Múzeum 1993/1-4.). [118. oldal] Érték-őrző
Mindezek
után - nem másról, hanem Andrásfalvy Bertalanról lévén szó - nem hagyható
említés nélkül még legalább három fontos dolog. Az egyik, hogy Andrásfalvy
Bertalan munkája, tevékenysége bizonyosan nem szorítható címszavakba: persze
kutató, szaktudós, professzor, miniszter, közéleti ember, ám mindezeket kivételesen
koherens és erős egyéniség fogja össze, aki mindig hűséges tudott maradni
saját magához, és azokhoz az értékekhez, amelyekhez csatlakozott, ragaszkodott.
Andrásfalvy Bertalannak sosem kellett szépítenie, elhallgatnia semmit, sem
a tevékenységéből, sem a nézeteiből, vállalta saját magát a szabadság diktatorikus
hiányának idején éppúgy, mint a szabadosság térnyerése idején.
Mohay Tamás
|