Hertelendyfalva
Az 1856-69 közötti években Marienfelden (Máriaföld) kívül
még hét telep szerveztetett az al-dunai
réti földeken, vagyis a Titeltől Kubinig terjedő ártéren. Az emberi erő összesen
Az új község 1883. július 21-én
Hertelendyfalvára kereszteltetett el Hertelendy József torontáli főispán
tiszteletére.
A Vojlovica nevet a Vojlovica nevű pravoszláv kolostortól kapta 1922-ben
a falu, mert ennek a kolostornak a kiirtott erdeje helyén épült fel.
E falvakról a Bukovinai Magyarok 1912. évi Nagy Képes Naptárában a következő néhány mondatot olvastam:
„A Duna és Temes folyó összefolyásánál egy népes
fejlődő város fekszik: Pancsova. Amit ez a város elfogyaszt, tejet, tojást,
baromfit, annak legnagyobb része a szomszéd községből, Hertelendyfalváról kerül
ki. Persze a sok pénz is a hertelendyfalvi lakosok zsebébe kerül.
Ez a Hertelendyfalva az egyik bukovinai magyarokból létesült telepes
község, oly közel esik Pancsovához, hogy szinte már majdnem összeérnek az
utcáik. Alig hagyjuk el a pancsovai utolsó házat, már következik
Hertelendyfalva.
A falu különben gyönyörű szép mintaközség. Széles egyenes utcáit két-két
sor hatalmas eperfa szegélyezi. Ezek vezetnek be bennünket a főtérre, hol két
szép templom áll egymás mellett, egy rendezett
nagy park közepén. Ilyen békességben élnek egymás mellett a község különféle
vallású lakói is.
A bukovinai látogató sok ismerőst
találna itt még, akik minden tekintetben sok
változáson mentek keresztül. Végigjárták a szenvedések iskoláját is, de nem
csüggedtek el, és most élvezik fáradságos munkájuk gyümölcsét”
Hertelendyfalvára
1883-ban a betelepüléskor 200
andrásfalvi református család került Tomka Károly lelkészükkel együtt.
Ottlétemkor e letelepülés körülményeit firtatva, néhányan elbeszélték,
hogy a telepítés nem e helyen történt
volna meg, ha az akkori letelepülők engedtek volna a mások akaratának. Ez az elbeszélés így hangzik:
Mikor Bukovinából kijöttek az itt letelepült székelyek, akkor oda akarták először telepíteni
Máriaföldre (Márienfeld), amely lenn a Duna mentén van.
Igen, de voltak olyan keményfejűek,
– ahogy a hertelendyek szokták mondani csúfondárosan: keményfejű bunkók, - akik nem engedtek magukat oda letelepíteni. Azt mondták, hogy nem ide rendeltek bennünket, hanem oda a
vojlovicai kolostorhoz. Most rafineria, az
olajfinomító keretén belül van az a kolostor, ahova nem engednek be most
senkit, az olajfinomító végett.
És így települt Hertelendyfalva oda, ahol ma van, fenn a parton.
Hertelendyfalva mai református lelkésze Kocsis
Antal, a Református évkönyv 1983. év 114. lapján, hívei elődjeiről és a gyülekezet
további életfolyásáról így emlékezett meg:
A közösség és
a helyi gyülekezet egy időben alakult meg, vagyis
1883-ban, amikor a bukovinai
székelyeket telepítették ide –
szlovákokkal és németekkel együtt - a
Pancsovától kb. 4 km-re déli irányban
fekvő erdős ártelületre. Bár a székelyek Bukovinából jöttek, igazi őshazájuk a
Székelyföld.
Akkor Vojlovicán
az új lakosoknak nyáron át a kubikolás, a töltés építés biztosított
kenyeret, télen pedig az erdőirtás.
Bukovinai testvéreink megint csak elölről kezdhettek mindent: a töltés
készítésével az ár hullámaitól védték
leendő termő területeiket, az
erdőirtással pedig helyet szorítottak a
házaiknak, a falu utcáinak és, hogy jusson „pari” szántóföld is, a nagyrészt
réti föld mellett. Bukovinából úgy jöttek ki ide, mint egykor az izraeliták Kánaán földjére, bár jól tudták, hogy merőben új és nehéz munka, minden
erejüket és türelmüket igénybe vevő küzdelmes élet vár rajuk, de reményeik szerint ez egy boldogabb élet megalapozásának áldásos harca lesz.”
Idős Tomka Károly 1905-ben bekövetkezett
haláláig hű pásztorként viselt gondot a reá bízott nyájra. Kitartó buzgósággal
éltette a jóreménységet népe szívében,
lankadatlanul kilincselve az illetékeseknél, hogy a sokat szenvedett székelység
az újrakezdés különféle nehézségein mielőbb átessen. Az ő terve szerint épült fel a jelenlegi paplak, és 1902-ben a
templom. Az ő munkáját hasonló szellemben
folytatta 1906-tól fia, Tomka Károly, egészen 1944-ig, amikor is a második
világháború vihara erőszakkal kitépte székelyei szerető köréből.
Mind a két világháború sok családot gyászba
borított, de az özvegyek, árvák nem
maradtak egyedül a teherhordozásban, mert
a hosszú együtt szenvedés alatt úgy egybekovácsolódtak valóban, mint egy
család.
Ma közigazgatás szempontjából Vojlovica önálló
községi státusa megszűnt. Előbb Pancsova legutolsó rajonja (külterülete) lett,
most pedig a városnak egy része. Van
helyi irodája, posta és bank kirendeltsége és orvosi rendelője. Azon kívül
körül van véve vegyi üzemekkel, s így teljesen megváltozott a falu egykori
képe.
A háború utáni agrárreform csak két gazdát
érintett kisebb mértékben, viszont többeket földhöz juttatott. Ma alig van 10 holdon felüli földíves, néhány 10 holdas mellett, a legtöbbjének 5-7 holdja van. A szántóföldek kétharmada rét,
ahol a gyakori talajvíz a szivattyútelepek működése ellenére is hátráltatja a
föld gazdaságosabb kihasználását.
A fiatalabb nemzedéket a föld már nem vonzza, inkább iparosnak,
kereskedőnek, vagy tisztségviselőnek megy. Az új életforma pedig nagyszerű
lehetőséget nyújt ehhez.
A hertelendyfalvai lelkészi hivatalban Kocsis
Antal lelkésszel elbeszélgetve megtudtam, hogy a két Tomka után a 100 év alatt
1947 augusztusától ő a harmadik megválasztott lelkésze az itt élő református egyházi közösségnek. De közben 1944-ben,
amikor Tomka Károly elköltözött az élők sorából és a gyülekezet lelkipásztor
nélkül maradt, a lelkészi teendőket Tomka
Viktor, aki teológiai tanulmányait Strasbourgban és Párizsban végezte, önként
vállalta magára addig, amíg Debelyacsára meg nem
választották rendes lelkésznek. Utána pedig
ifj. Szabó Zoltán, mint gyakorló teológus kapott kinevezést ide Baksa Árpád
pancsovai lelkész adminisztrátori felügyelete mellett.
Beszélgetésünk közben az anyakönyvek után érdeklődtem. Tiszteletes Úr elmondta, hogy az 1883-tól vezetett első legrégibb
bejegyzéseket, s ugyanakkor az Andrásfalváról
áthozott anyakönyvi lapokat át kellett adják a helyi közösségnek, az anyakönyvi hivatalnak. Így itt a III.
kötetből, vagyis 1903-tól lehet megtalálni az anyakönyvi
bejegyzéseket.
Mivel a kereszteltek anyakönyvének I. kötetét nem
találtam, így a templom alapkövének letételekor élő egyháztagok névsorát néztük
át, és a betelepülőkre gondolva a következő vezetéknevűeket találtuk:
Balog, Bálint, Bíró, Biszak, Buta, Cseke, Erős, Farkas, Fehér, Gecző,
Györfi, Katona, Kántor, Kelemen, Kemény, Kerekes, Király, Kiss, Kovács, Kuruc,
Lőcsei, Márton, Máté, Nagy, Német, Ömböli, Pap, Puskás, Rác, Szakács, Székely
és Varga.
Mivel most 1983-ban 100 éve annak, hogy az itt lakó székelyek elődjei letelepültek,
beszélgetésünk befejezéseként Tiszteletes urat megkérdeztem, hogy ez évfordulót
miként szeretnék megünnepelni?
Itt
Hertelendyfalván úgy gondoltuk, hogy
Szent Mihály napkor, a templom felavatásakor – az ünnepélyt az
idén szeptember 24-én tartjuk – egy hálaadó istentisztelet keretén belül a
templomban ünnepeljük meg. Tulajdonképpen csak az egyház keretén belül. Mert
ugye mi nem a letelepedésünkről emlékezünk meg annyira, mint inkább az
egyházközség megalakulásáról. Tehát ez egybeesik természetesen. És egy ilyen
istentisztelettel, hálaadással a többi gyülekezetek kiküldötteivel együtt
szeretnénk ezt megvalósítani.