A Dévai
székely-telep
Az 1883. évi nagy kirajzás utáni 1888. április 27-i al-dunai nagy árvíz
katasztrófa nem lohasztotta le a
kivándorló kedvet a bukovinai székelyek körében. Nem kalandvágyból, hanem a
megélhetési gondok miatt, mind haza akartak térni az édes magyar hazába. Ezért
sűrűn kopogtattak a magyar államférfiak ajtaján. A Hunyad megyei Déva önként
jelentkezett telepeseket kért. Így aztán 1889–1892 és 1910-ben 92
család, vagyis mintegy 681 bukovinai
székely települt át ide.
Bár a tulajdonomban van László János dévai telepes gazda 1935-ben írt, a
Dévai telepítés teljes leírása, de mégis jobbnak látom egy, a telepítéssel
kapcsolatos beszélgetésemet közölni, amit Kasler István (Szepi Péter Istán) bácsival folytattam 1972-ben, 79
éves korában. Az elbeszélés röviden, de velősen magában foglalja teljes
egészében Déva székelytelep történetét.
Tehát Pista bácsi azon kérésemre, hogyan kezdődött tulajdonképpen a
telepítésnek a menete, és miként fejeződött be, szavait jól megfontolva a
telepítés főbb eseményeit így mondta el:
„Hát kérem szépen ez úgy indult, hogy élt két
református pap. Az egyik Andrásfalván Bukovinában, s a másik Déván. A dévait
Szőcs Ferencnek hívták, s az andrásfalvit Láng Károlynak. S ezek sógorosok
voltak, s ők leveleződtek egymással.
Ez a
levelezés már akkor az 1883. évi
megmozdulásnak volt a következménye. Akkor telepítették bé az Al-Dunára egy néhány községet,
Székelykevét, Sándoregyházát, Hertelendyfalvát és még telepítettek Arad
környékire Gyorokra is bukovinaiakat.
Akkor Déván a kincstárnak vótak olyan apró-cseprő
birtokai, akiknek a magyar tulajdonosai abba az
üdőbe elhaláloztak, és más utódok nem maradtak. Tehát a magyar kincstárra
maradtak a birtokok. S ez a Déva környéke egyébként román lakta vidék, úgyhogy
oda a románoknak a földjei is be voltak ékelődve.
S hogy ennek az állapotnak véget vessen a magyar kincstár, hát csinált egy elyen birtokcserét, s a magyar birtokosoknak a
földjeit mind odavonta Déva mellé, s a románoknak kiadta a résziket. Így
összejött a kincstár nevire 920 kh.
szántóföld. S azon kívül egy helyen egy hegyi legelő kb. 170 kh. S a másik pedig lent a vasút mentén, ott pedig egy 60 holdnyi. Úgyhogy kb. 300 holdnyi legelő lett csoportosítva.
A két pap, az andrásfalvi meg a dévai, hogy
leveleződtek, hát már akkor Andrásfalván ismét úgy el volt szaporodva a nép,
hogy a legnagyobb része a falu
lakosságának Moldvából élt. Ott
keresték meg az egész évi kenyerüket... Úgy, hogy ezek rá voltak utalva a
lecsapolásra…
A két papnak a levelezése folytán Láng Károly leveleiből kitűnt az, hogy melyen bajjal élnek a bukovinai
népek. Szőcs Lajos a dévai református pap tudta, hogy a kincstárnak ott mennyi
rezerva földje van, ami betelepítésre várna, s így írt Láng Károlynak, hogy egy küldöttséget menesszenek Dévára s ott nézzenek
körül, hogy mit lehet ott csinálni, érdemes lesz-e nekik
odatelepedni?
Azok ki is válogattak három előkelő embert a
község lakosságából. Jó gazdákat, akik nem
lettek vóna pillanatnyilag arra utalva, hogy
eltelepüljenek Andrásfalváról Bukovinából. Név szerint: Balogh Gergelyt, Balogh
Samut és Ömböli Pétert. Ez a három ember
szekerre ült és elutaztak ki Dévára. Ez a távolság
kb.
Ez a Serbán Péter, a korcsmáros, megkérdezte ezt
az idegen embereket, hogy honnét jőnek, hova mennek, s mi az útjuk célja?
S akkor ez a három ember elbeszélte ennek a korcsmárosnak, hogy van itt valahol Déva környékén egy betelepítésre váró kincstári birtok. S éppen
ott volt az orruk előtt egy része ennek a birtoknak.
Persze az elhanyagolt
elhagyott hely volt, nagy nádas volt benne meg minden. Állítólag még vadállatok
is voltak benne. A második része a határnak pedig a román község felett egy
fennsík, amely jó talaj volt egyébként, de nagyon sok kő volt benne. S ennek a
román Serbánnak vót gondja arra, hogy elijessze ezeket
az embereket ettől a birtoktól, hogy ne menjenek oda. S elcsúfolta
Hát aztán az emberekből ketten bémentek a
református paphoz Szőcs Lajoshoz, és kijelentették, hogy se eccer, se máskor
számot ne tartsanak rájuk, mert ők erre nem jönnek ki. Ők van
miből megéljenek, és nem jönnek ki erre a telepítésre.
Az édesapám –
név szerint Kásler Péter –, miután ezek elmentek, három nap múlva a
szomszédjával, Csobot Antallal szekerre ültek, s elballagtak ők is ki Erdélybe,
Dévára. Amikorra apámék Gyulafehérvárra érkeztek, akkorra ezek is
visszaérkeztek Déváról Gyulafehérvárra. S egy korcsmának az udvarába hajtottak
be. Ott aztán az a Balog Samu, hogy meglátta édesapámat, nem a legillendőbb
szavakkal köszöntötte, fogadta, dacára annak, hogy sógora volt apámnak. Hanem te
pápista ide-oda. – aszongya –...hova mész te?! (Mert ezek reformátusok voltak a Balogék,
apám pedig katolikus vót. Dehát ott nem katolikus vót és református, hanem
pápista és kálványista.)
Azt mondta apám, hogy nëzze sógor, én elindultam
– aszongya – kendtek után –,
gondolva, hogy ahol kendtek megélnek, ott én se halok meg.
Mert akkor apámnak már tizenkét élő gyermeke volt. Hát…
–
Gyere – aszongya –, igyál ebből a bálerkából, csobolyából.
Magyarul csobolya a balerka. Gyere vissza –
aszongya –,
mennyünk haza! Mü-jes haza menyünk.
–
Hát sógor,
hát el tudja-e mondani, hogy mit láttak?
Hát mivel mennek haza az otthon levő népekhez, mit mondanak, mit láttak?
–
Ne törődj te
avval - aszongya -, mü amit láttunk, azt
láttunk, menyünk haza és gyere te is velünk.
–
Aszongya
édesapám: sógor, én nem menyek vissza.
Most már az utamnak a nagyját megtettem, (62
kilométerre volt Gyulafehérvár Dévától), ezt –
aszongya –
még egy napi járás alatt megteszem. S én elmenyek, hogy meglássam én
szemtől-szembe, amit meg akarok látni.
Így aztán édesapám Kasler Péter és Csobot Antal - a szomszédja –
megérkeztek Dévára, de nem a református paphoz mentek, hanem egyenesen fel a
város polgármesteréhez, név szerint Isekutz Antalhoz, aki örmény ember volt, de
katolikus.
Azután kikérdezgette apámékot vallásról,
családról s mindenről, ami érdekelte őt. Hogy megtudta, hogy katolikusok...
– Meg azért sem engedem el magukat – aszongya
– maguknak itt kell megtelepedni. Én gondoskodom magukról, hogy kapjanak egy pár napig élelmet, hálóhelyet,
lovaiknak istállót,
szénát, zabot stb. Pihenjék ki magukat, s jöjjenek
fel újra hozzám. akkor majd a további teendőkről
beszélünk.
Hát egy rendőrt adott melléjük, aki egy „Korona” nevű vendéglőbe vezette be őket, apámékot. S ott a vendéglősnek megmondta,
hogy aggyon ezeknek az embereknek
szállást, szobát, ágyat, kosztot, ételt, italt, és mindennel
lássa el, a lovaikat hasonlóképpen.
Hát aztán ők egy éjjel
ott aludtak a vendéglőben,
s másnap jelentkeztek újra a polgármesternél.
Aszongya a polgármester, hogy hát már kipihenték magikat?
Aszongya apám, hogy mü egész úton pihentünk
polgármester úr, mü nem vagyunk fáradtak,
a lovaink inkább, de mü nem. És legyen
szíves polgármester úr intézkedjen, hogy tuggyuk,
hogy mihez tartsuk magunkat.
Rögtön intézkedett is. Egy küldöncöt küldött a városgazda után, név
szerint Kovács Andráshoz.
Na…, akkor evvel a városgazdával elmentek, s azt a 920 holdnyi területet megnézték mindenütt. Vittek
ásót magukkal, megásták a földet, megnézték a földnek a minőségét, megnézték a
burjánokat, füveket, hogy mit terem az a
föld, s mikor visszaérkeztek délután valamilyenkor a polgármesterhez.
Hát a legnagyobb megelégedésiket fejezték ki a polgármester előtt, és
kérték a támogatását, hogy hasson oda, hogy ők ide kerülhessenek, mert nagyon
megtetszett nekik a hely. Hát aztán úgy is lett.
Akkor a polgármester megmondta nekik: nézzék emberek, én magukról egyébként
gondoskodom. Ott maradnak azon a helyen ahol vannak,
szállással s a lovaikkal együtt. De mától
fogva gondoskodjanak úgy magukról, mind lovaikról, mert itt - aszongya - a kereseti lehetőség megvan. Minden nap
megüti – aszongya -a markikot hat forint. Hat forint akkor nagy pénz volt.
Na így aztán
folytatták ők a dolgot. Fuvaroztak, éjjel-nappal, örökké foglalkozásba voltak.
Magikat s lovaikat ellátták a szükséges dolgokkal. S közbe a polgármester adott nekik egy ekét, és aszondta nekik, hogy ahol a
legalkalmasabbnak találják a határban a földeket, ugaroljanak fel amennyit csak tudnak, hogy
a jövő évre, mikor kijönnek a családok, legyen kenyerük, amit egyenek.
Hát úgy is lett, hogy ők éjjel-nappal dolgoztak
fáradhatatlanul, szorgalmasan. Megugaroltak
De aztán csak 1889-nek a tavaszán
ment ki egyelőre 12 család. Hát ott elhelyezték őket a Betlehem Gábor idejéből való
régi béres házakba. Hát bizony nehéz volt, hol lakjanak. Zsúfoltságban kellett
egymással is kínlódjanak.
Közbe a kincstár felmérte a lakhelyeket, ahol ki volt jelölve a telep a részükre, s
aztán adott ott az erdőbe – a dévai kincstári erdőbe – annyi fát, tölgyet, gyertyánt, amennyi csak
kellett az építkezés céljára. De az a fa az építkezésre
nem felelt meg, mert girbe-görbe
fák voltak. Csak különösen a tetőzetet
tudták kihozni belőle.
Hanem a kincstár ugyancsak adott nekik egy kincstári fenyőerdőt Szászsebestől még 10 km-re fent a havasokba, de azt is mind nekik
kellett feldolgozniuk.
Így bizony a kezdet nagyon, de nagyon nehez volt nekik 1890-be’.
Aztán megkötötték az adásvételi szerződést
azokkal, akik addig kimentek, mert még azután is mentek mindig, amíg betelt a 92 telep.
Az akkori betelepülők családonként
Az én édesapámnak például akkor mán voltak felnőtt fiai is, akik a
házasság előtt álltak, és azért 40 holdat
vett ki. Meg is kapta azt a negyven
holdat, s azon gazdálkodott aztán mindaddig, ameddig a fiai mind megnősültek, s
aztán 1913-ban ő meghalt.
Nem hiszem, hogy a kincstár, amennyi telepítést
lésített akkor abban az időben a bukovinai székelyekből, hogy olyan jó hely
lett is, mind a dévai település.
Elég az hozzá, hogy úgy lett a szerződés
megkötve, hogy negyven esztendei törlesztéssel kapták meg a telepesek azt a
birtokokat. De hogyha esetleg nem lesznek rendes fizetők, akkor a kincstárnak
joga lesz őket kipörölni. És bizony sokan visszaéltek a törlesztés
lehetőségével, megfeledkeztek magukról, és többet adtak minden másra, mint a
törlesztésre. Úgy, hogy elkövetkezett
aztán 1905, és az a 15 év, amit a kincstár kikötött magának, hogy
ha az alatt valaki hanyagul fizet, akkor azt kipereli a vagyonból. S bizony
alig törlesztettek ez idő alatt öten-hatan ebből a 92 telepesből, s a többiek mind hátralékba voltak. S a kincstár
pedig ragaszkodott a lefektetett feltételekhez.
Hát fogta magát a kincstár, és Aradról kiküldte
az ügyészt, a kincstári ügyészt, hogy mindazokat a telepeseket, akik még nem
fizettek, perelje ki a telepből, és eressze szélnek. Meg is érkezett az
igazgatóság ügyésze, de olyan tapintatlan volt, hogy sehol sem jelentkezett,
sem a városi, sem a megyei hatóságoknál, senkinél. Hanem egyenesen felment a
telekkönyvi hivatalba, s elvetette ezeknek a
telepeseknek a telekkönyvit ABC szerint, s megkezdte őket elbírálni. Egy
úgynevezett szállóban, a Nemzeti Casinoban szállt meg. Este vagy délután, mikor
végzett a munkájával, lejött oda a szállodájába és kivette a vacsoráját. Leült
egy asztal mellé egyes-egyedül s falatozni kezdett. Közbe a városnak s a megyének
előkelősége, ha csak ott voltak Déván, örökké ott a kaszinóba jöttek össze:
beszédre, tárgyalásra. Mert ez utóvégre az ő tulajdonuk volt, az ö pénzük
feküdt benne, hogy felépítették azt a szállodát.
S ott volt Hunyad megye főispánja is, Borcsay
Kálmán. Hát ennek a Borcsay Kálmánnak valahogy ezek a bukovinai telepesek
tetszettek. Ő 1901-ben jött – mint főispán –
a királynak a megbízásából.
S ezek a telepesek, ezek a bukovinai telepesek, édesapámnak a
vezérletével egy szép lovas bandériumot csináltak a fogadására.
S ez annyira megtetszett a főispánnak, hogy aztán testileg-lelkileg a mi
emberünk lett.
…és akkor, amikor ez az ügyész lement oda
vacsorázni, meglátták ezek az emberek, urak, ügyvédek, törvényszéki bírók,
polgármester, főispán, alispán stb. Kérdik
egymástól, ki ez, mert eddig ez az úr nem jelentkezett Déván sohase.
S nem üsmerjük - mondják egymásnak. - S akkor felkelt a főispán
Borcsay Kálmán, odament meghajtotta magát előtte s bemutatkozott, hogy én
vagyok Borcsay Kálmán Hunyad megye
főispánja, s nevezze meg az úr is magát,
hogy kicsoda, kihez van szerencsém?
S akkor szégyenkezve az ügyész bemondta a nevét, és azt is
bemondta, hogy az aradi
jószágigazgatóságnak az ügyésze, és a
felügyelő-bizottságnak a megbízásából jött, hogy
azokat a hanyag székely telepeseket perelje ki,
akik eddig még semmit sem
fizettek.
Erre azt mondja a főispán, Borcsay Kálmán,
hogy ügyész úr, legyen szíves vegye a széket s
a vacsoráját, s üljön át hozzánk –
aszongya –,
ahol mi ülünk. (Egy nagy hosszú
társalgóasztalnál ültek.) Hát essze is szedte magát az ügyész s oda ült. És akkor újból
megkérdezte a főispán, hogy ügyész úr – aszongya –, maga mikor megérkezett Dévára, valamelyen hatósági hivatalos helyen
jelentkezett-e?
–
Azt mondja, hogy nem, mert erre nem kaptam utasítást.
No lássa, nagy hibát követett el – aszongya –
ügyész úr, mert akárhol, ha jelentkezett volna, ez nem történt volna meg, hogy
maga – aszongya – a mai napot a Telekkönyvnél eltöltötte, hogy evvel a székely
testvérek ügyével foglalkozzék.
Én kijelentem magának, vegye tudomásul ügyész úr,
hogy én ezt a népet innet nem eresztem el semennyiért sem. Azért, amiért ők nem
tudtak szegénységükből kifolyólag fízetni, mert én tudom, én üsmerem az
életüket, hogy melyen nyomorúság között tengődnek. Dehát én ezt a népet nem
engedem ki, mert ez nekem, a megyének a közepén olyan, mind egy szép bokréta
egy kalap tetején. Én ezt a népet nagyon sokra becsülöm, és tisztelem bennük,
hogy több mint száz éve idegen földön vannak, s még az asszonyaik nem es tudnak
egy szót se idegen nyelvet, csak magyarul. Ezt a népet nekem meg kell becsülni,
és meg kell tartani.
Legyen szíves ügyész úr, ha visszamegy a
hivatalába, jelentse főnökeinek, hogy én, Hunyad vármegye főispánja, Borcsay
Kálmán, aki a király után az első vagyok a megyében, én nem engedem ki ezt a
népet csak azért, amiért nem tudott fizetni mostanáig.
Jaj annak a Magyarországnak, aki arra van
szorulva ma, amit ezektől bevasalna. S így vége lett, tovább nem bántottak.
Megsemmisítették a régi szerződést, s 1908-ba kijött egy új mérnöki küldöttség,
s újra felmérték a határunkat. Kaptunk volna 50
évi haladékot, de erre nem került sor, mert kiütött a világháború s aztán az
mindennek véget vetett.”
Közben folytak a
jóindulatú fellobbanásokat követő, de
nagymértékben meggondolatlan telepítések, amelyek szervezői mit sem gondoltak
az áttelepítettek további sorsáról. Mi lesz velük, hogyan tudjak majd
fenntartani magukat? Így e módon 1892-ben a kincstár Vajdahunyadon a dévaihoz
hasonló telepítést kezdett. Ide főleg hadikfalviak települtek át összesen 19 család, mintegy 93
fő.
1905-ben Marosludasra 13 család, 98 fő,
1910-ben Sztrigszentgyörgyre 52
család, 268 fő és
Csernakeresztúrra 110
családot, mintegy 623 főnyi székelyt hoztak.
Ezekkel egyidőben a Temes vármegyei Babsára, a
Szolnok-Doboka vármegyei Vicére, és a Beszterce-Naszád vármegyei
Magyarnemegyére is irányítottak bukovinai székelyeket, akik itt kevésbé tudtak
meggyökeresedni.
A legnagyobb baj az volt, hogy ez a dimbes-dombos vidék nagyon
csapadékos volt. Záporok, gyakori felhőszakadások gyakran tönkretettek mindent.
Az
idetelepült családok néhány év múlva koldus szegényen vándoroltak vissza
Bukovinába. Volt olyan család is, hogy csak Besztercéig jutott el. Ott az állomáson levő deszka raktárba szegődtek
be, hogy valamiből éljenek.
Itt megint csak
László János dévai telepes gazda néhány sorát
kell idéznem: „Milyen kár, hogy a
magyar kormány azt a telepítést, melyet 1883-ban elkezdett, nem folytatta tervszerűen. Nem olyan helyekre telepített, ahol könnyű a
megélhetés, s a szegény embernek nem kell nagyon erőlködnie, hogy rendes ember
váljék belőle.
Nagy kár volt
az is, hogy nem állítottak a telepítések
élére olyan embereket, mint a dévai
Iszekutz, Barabás és Boga voltak.
Marosludas volt az egyedüli olyan
telep, ahonnan senki sem ment vissza Bukovinába. Jó nagy földterület volt minden ház körül, ami megkönnyítette a
gazdálkodást. Ezzel a módszerrel a bukovinai lakosságot meg lehetett volna
kétszerezni, ami a vegyes lakosságú Erdélynek és a nagy magyar hazának is nagy
javára vált volna."
[118]