Tojásfestés
Andrásfalván a tojások díszítése kizárólag az asszonyok privilégiuma
volt. A tojások nagy részét egyszerű eljárással pirosra, zöldre és kékre festették.
Az egyszínű festésnek is tudománya van. A festéshez kiválogatják a sötét héjú
tojásokat, mert a festék jobban befogja. Forró vízben (kb. 10 perc) keményre
főzik. A főtt tojásokat ecetes vízben megmossák, zsírtalanítják. Utána az előre
elkészített „sárgíttó”-ba rakják.
Sárgíttó: A sárgíttóban a tojások barnás színt kapnak, ami
tulajdonképpen alapozásul szolgál a később ráfestett piros festőszernek. A
sárgított tojások festése könnyebb, mint a nem sárgítotté. A festék mindenhol
egyforma színűre festi be, nem lesz a tojás foltos. Sárgíttó készítésére
természetes anyagokat használnak: „savóba hagymahéjat tesznek, 2-3 napig benne
tartják. Nagycsütörtökön este kiszedik a hagymamalázt,
és belerakják a tojásokat. Másnap reggelig benne vannak a sárgíttóban.”
A hagymahéjhoz hasonlóan nagyon széles körben elterjedt sárgíttó anyagok
voltak: a kamillatea és a savanyított káposzta leve. A sárgíttóból kikerülő
tojásokat pirosíttóba tették.
Pirosíttó: A század első évtizedeiben természetes anyagokból
készült. „A zsidónál vettünk ojan tojásforgácsot –
ojan vót, mind a fűrészpor, s azt megfőztük, s annak erőst szép veres leve
vót. Ezt a forgácsot fárbe-nak es neveztük.” Ez a „tojás-forgács” valószínűleg
azonos az ország több vidékén ismert berzseny néven vásárolható forgáccsal.
Az 1930-as évek közepétől egyre inkább terjedt a vegyszeres tojásfestés,
a fonalfestőt használták pirosíttó készítésére.
A zöld és kék tojásokat is a fent leírt munkafolyamattal készítették; ugyanúgy
megfőzték, megsárgították, mint a piros tojást. A zöld tojást emlékezet szerint
– fonalfestővel festették. Már a mai öregek sem ismerik a természetben
előforduló zöldre-festő anyagokat. (Pl. zöld búza főzete.)
[269]
A kék tojásokat tintaceruzával festették meg. Amikor a pirosra, zöldre,
kékre festett tojásokat kivették a festő léből, puha rongyra tették, és hagyták
megszáradni. A száraz tojásokat szalonnával átdörzsölték. Ezzel kettős célt
értek el: egyrészt a tojások szép fényesek, mutatósak lettek, másrészt a
megajándékozottak kezét, ruháját nem fogta meg a festék.
A piros és zöld tojás festése nemcsak esztétikai igényeket elégített ki,
szimbolikus háttere is volt. A tojás a keletkező életet, termékenységet,
szaporaságot jelképezi. A nép azokat a tárgyakat, eszközöket, amelyek mitikus
jelentőséggel bírnak, feldíszíti.
A piros szín az örömök, a szerelmek, a megújuló életörömök jelképe. A
néphit szerint azért festették pirosra a tojásokat, mert ezáltal
„az Úr Jézus vére hullásáról emlékeznek”.
A zöld tojásnak is van vallási magyarázata: „megnyították az Úr Jézus
sebjit, s a sebjiből zöldes-sárgás vér folyt, s ennek emlékire festették zöldre
a tojásokat”. De ezen túlmenően más jelentéssel is bírt a zöld tojásszín. A
természet ölén élő ember szereti a természetet, kiváltképpen a mindent megújító
tavaszt. A zöld tojás a tavaszt, a természet megújulását jelképezte. Az új
tavaszi élet megindulását várták és talán a tavasz megérkezését akarták
siettetni a tojás zöldre festésével.
Kék tojást az 1930-as évektől kezdődően festettek. Itt nem találhatunk
semmiféle funkcionális hátteret. A kéket csakis a változatosság kedvéért
festhették.