A tojásírás
A tojásírás is fennmaradt, nemzedékről nemzedékre szállt. Biztos kezű,
néphagyományokat tisztelő, szeretettel ápoló asszonyok nagypénteken
elkészítették az írott tojásokat. Az írott tojások készítésének technikája
néphagyománnyá vált, de sajnos napjainkban (1964-ben) már kihalóban van.
Az andrásfalviak közül már csak Ömböli Józsefné (78 é.) és Ömböli Samuné
(79 é.) hidasi lakosok utolsó művelői a tojásírás művészetének.
Elkészítésének módja sok hasonlóságot mutat az ország más részén
készített hímes tojások írásával.
Lehetőleg nagy, fehér héjú tojásokat választanak ki. Az esetleges
szennyeződéseket eltávolítják róla, majd keményre főzik. A főtt tojásokat egy
edénybe (szakajtóba, tányérba) rakják. Kiteszik az ablakpárkányra, vagy a fődes
ereszbe, ahol a forró tojások gyorsan lehűlnek 30-40 oC -ra.
A tojásokat langyos ecetes vízben megmossák, hogy a zsírfoltokat eltávolítsák,
majd kirakják száradni. Egy edényben a füttő
végére teszik, ahol egyenletes melegen maradnak. Az előbb említett hőfoknál
nem szabad melegebbek legyenek, mert akkor szétfut, – nem szabad, hogy
hidegebbek legyenek, mert akkor ráfagy a rajviasz.
nA rajviaszt egy kis edényben állandóan tűzön tartják, forralják. Egyes
helyeken kormot kevernek bele, mert így jobban látszik
és nem folyik el a rajviasz.
A tojásírás szerszáma az írókés. Ezzel a kis írókéssel viszik a rajviaszt a tojásra. Ezt a szerszámot az
ország különböző vidékein ismerik és sokféleképpen
nevezik.
[270]
Az írókés 150-
A tojásírás műveletét a füttő mellett kell végezni, mert a
viaszt állandóan melegen kell tartani.
A tojásíró asszony arcához nyomja a langyos tojást, így méri meg a tojás
hőfokát. A tojásírás közben a tojást a bal kéz ujjhegyein tartja és a
díszítménynek megfelelően az ujjak ügyes mozgatásával
forgatja azt. Jobb kézben fogja az írókést. Belemártja a viaszba, megkoppantja,
nehogy később a tojásra csepegjen a felesleges anyag. Mindkét kezét a csípőjére
szorítja, támasztja - így biztosítja kezének stabilítását. Ahol az írókést
végighúzta, a rajviasz néhány
másodperc alatt rá is fagy. Így nyugodtan forgathatja a tojást, nem kell attól
félnie, hogy eldörzsöli az ékítményt, a korábban húzott vonalakat. Amikor az
egyik tojás írását már befejezte, akkor beleteszi a már fentebb leírt sárgíttóba. Amikor megsárgul, sárik színt kap, kiszedi –, lehetőleg
fakanállal, nehogy lekarcolja az írást – belerakja a pirosíttóba. Amikor a következő 3-4 tojást is megírja, akkorra a pirosíttóban lévő tojásokat megfogja a
festő. A tojásokat folyamatosan cseréli. A pirosíttóból
kikerülő tojásokat a viasszal borított rész kivételével mindenhol szép
egyszínűre fogja be a festék. Az írott tojásokat a guduba rakja. Itt megszáradnak és megolvad rajtuk a viasz. Ezután
száraz, puha ruhával letörli. A tojás felületén szétkeni a megolvadt viaszt.
Tisztítás után a viasszal fedve volt felület fehéren maradt. Egyesek még
szalonnabőrkével is átkenik a tojásokat, ámbár a szétkent rajviasz amúgy is
szép színt ad. Régen Bukovinában - még egyes öregek emlékeznek – a tojásírás
alapanyaga rajviasz helyett faggyú volt. „Egy laposra faragott pálcikát forró
faggyúba mártottak, s azzal írtak a tojásokra.” A tojásírás további menete
azonos volt a fentebb leírtakkal.
Az andrásfalviak, bár ismerték a választóvizet
és hatását (szűcsmesterek használták), a tojások díszítésénél mégsem
használták. Távol állt tőlük a vegyszeres díszítés. Bátrabban dolgoztak a házuk
táján is megtalálható természetes anyagokkal. A viaszos, illetve faggyús
díszítési módon kívül más tojásdíszítő eljárást nem ismertek és nem is fogadtak
el. Elutasítottak mindent, ami számukra új és idegen volt. Ennek köszönhető az
is, hogy a Bukovinába való betelepedésük óta az idegen elemek behatásának
dacára ősi szokásaikat mindenekben, így a tojásírásban is, megőrizték.
A tojások rajzai fokmérői is a nép szépérzékének, míveltségének, ezekben a rajzokban igazán a nép beszél hozzánk. Az
ornamentika egyszerűsége, motívum gazdagsága, változatossága a néplélek tükre.
Az andrásfalvi motívumok rendkívül egyszerűek és stilizáltak. A tárgyakat
ábrázoló motívumok a mindennapi életben leggyakrabban használt munkaeszközöket
örökítik meg. A természetszeretet, a természet másolásának vágya is kifejezésre
jut egy-egy növényt ábrázoló motívumon (pl. csillagos, tulipántos, stb.).
Díszítő elemként egyenes, hullámos, vagy cikcakkos vonalakat, valamint
pontokat alkalmaznak. A tojás felületét a legnagyobb (csúcsokon átmenő) körök
2, 4, 8, illetve a kereszt-átlóra fektetett főkör 2, 8, 8, 16 egyenlő részre
osztják. De vannak olyan virágot ábrázoló motívumok, ahol a vonalas felosztás
elmarad.
[271]
Az ékítmények a tojás két oldalán szimmetrikusan helyezkednek el. A
tojások díszítménye nagyon szép, egyszerű, legtöbbször geometrikus alapokra
épül. Sok díszítmény elvont. A név sokszor alig magyarázza a naív ábrázolást,
máskor meg pompásan jellemzi. Érdekes a motívumok elnevezése is. A kantáros a nevét, elnevezését az
ételhordó edények szállítására használt kantártól
kapta. Az asztallábas motívuma azonos a Székelyföldön gyűjtött kantáros díszítmény közepén elhelyezkedő
motívum részletével. Valószínű, hogy az idők folyamán a kantáros elég bonyolult vonal rendszere leegyszerűsödött,
átalakult. Így keletkezhetett az asztallábas
elnevezésű motívum. Hiszen a népi alkotások vándorlásuk közben állandóan
változnak, csiszolódnak, formálódnak, csak a főbb alkotóelemek maradnak meg és
élnek tovább. Ezeket párosítják más motívumok kiegészítő elemeivel.
A szántó vasas motívum egyszerű
és stilizált. Talán az évszázadokkal korábbi eke formáját őrzi. Talán a nagyon
nehéz földművelő munkát akarták megkönnyíteni azáltal, hogy a szántóvasat tojásra írták. Talán a föld
terméshozamának növelését akarták elérni a motívumnak a tojásra vitelével.
Lehet, hogy a föld gonosz szellemeit akarták kiengesztelni e motívummal.
Előfordulhatott, hogy először alakult ki a szántóvasas
motívum, és csak később fűződött hozzá babonás hiedelem, hiszen a funkció
nem elsődleges alakító tényezője a formának.
Sajnos ma már nem tudjuk bizonyítani, hogy a tojásírás esetében ilyen
folyamat lejátszódott volna, mert a nép tudatában már nem él a motívumok
funkciójára vonatkozó adat. Ugyanezt elmondhatjuk az ördögtérgyes, veszettutas, csobánkankós és még nagyon sok
motívumról.
A forma még él, de a tartalom már elhomályosult.
Az alapelemek száma igen csekély, mint minden primitív stílusnál. Mivel
kevés alapelem van, ezeket variálva díszítik a tojásokat. Különböző motívumok
alapelemeit párosítva új motívumokat hoznak létre. Az új motívum új nevet kap,
és önálló alkotásként él tovább a tojásírás hagyományában. De az is előfordul,
hogy két különböző motívumot egy tojásra írnak; nagyon érdekes ez a párosítás a
gerebjés-villás motívumnál. Míg a
tojás egyik oldalán a gerebje a fő
díszítő elem, a negyedelő vonalakra fektetett villák pedig mellékmotívumok, a másik oldalon éppen fordítva van.
A variálás legegyszerűbb formája a csipkerózsás
variánsain figyelhető meg. Mindegyik tojáson ugyanaz a motívum, csak a
lényegtelen alkotóelemeket változtatják meg. A díszítő pontok elhelyezésének
megváltoztatásával, esetleg elhagyásával, határvonalakat cifrázó elemek
alkalmazásával megváltozik a tojás képe.
A stilizálás fejlődésének menetében némely idom annyira átalakult, hogy
növényi eredetére nehezen lehet ráismerni. A virágot ábrázoló motívumok
stilizáltak. Legtöbbször a tojás hossztengelyének palástját fedik, de vannak
kivételek is. Legkedveltebb virágmintáik: a rózsák (csipkerózsa, kerekrózsa,
tubarózsa), a tulipán és a gyöngyvirág. De szívesen ékesítik a tojásokat csereággal, cserelapival is.
Egyetlen motívumot találunk, amit nem tudunk sehova bekategorizálni; ez a
karikásizirkós. Ez a rajzolat magában
foglalja több csoport sajátos építőelemeit.
Az
Andrásfalván fellelhető motívumok egy része – melyek geometrikus elemeket
tartalmaznak – az ősi időkből maradtak ránk. Ezt azért állíthatjuk, mert az ősi
motívumok mindig egyszerűek, világosan tagoltak, kerülik a túlzott színpompát,
az elemek túlzott zsúfolását. Bizonyítékul azt is felhozhatjuk, hogy a
középkori parasztművészetben a geometrikus formák
uralkodtak. A név is, a rajzolat is ős eredetű, mely nemzedékeken át
fennmaradt.
[272]
Az andrásfalvi díszítmények legközelebb állnak a Székelyföldön fellelhető
tojásmotívumokhoz. Az andrásfalvi díszítmények nagy része – kisebb-nagyobb
eltéréstől eltekintve – azonos a Székelyföld tojásainak motívumaival. A
motívumok hasonlósága, néhány esetben azonossága bizonyítékul szolgálhat, hogy
a még most is élő motívumok 1764 előtt keletkeztek, s már akkor is régiek
voltak. Az andrásfalvi ornamentika megőrizte a székelyföldi díszítő művészet
alapjait.