Egy magyar népcsoport születik
Solymár Imre – Szőts Zoltán:
A bukovinai székelyek történetének legkorábbi dokumentumai
1766-1848 (részlet)
Források a bukovinai székelyek történetének
tanulmányozásához
(Babits Kiadó,
Szekszárd, 2000. 14-17. oldal)
... A politika porondján -
a
magyarországi viszonyokhoz hasonlóan - a bécsi udvar és a
feudális uralkodó
osztály küzdelme folyt. Az erdélyi rendek foggal-körömmel védelmezték a
rendi
alkotmányt, ragaszkodtak privilégiumaikhoz, az adómentességhez.
Ugyanakkor
gazdasági téren
kevés hozzáértést mutattak.
Az udvar
modernizáló törekvéseivel
szemben - ha az nem sértette kiváltságaikat - kevés ellenállást
tanúsítottak.
A
18. század a második jobbágyság kialakulásával járt Erdélyben is. Az
Elbától
keletre eső területek sajátosságaihoz helyi jellegű súlyosbító
feltételek
járultak. Az elaprózott nemesi birtokokon nem szerveződtek majorságok,
de
a földesurak itt is növelték a jobbágyok terheit, s törekedtek a
robotoltató
árutermelés teljes megvalósítására.
Hadik András, Erdély magyar
gubernátorának
elaborátuma szerint:·„...A robot
mértéktelen és rendszertelen."·A másik probléma
a jobbágytelkek elaprózottsága. Ezek ugyanis „...országszerte igen
aprók, megközelítőleg sem
állnak arányban azokkal a terhes szolgálatokkal, melyeket
haszonélvezésük fejében a jobbágyoknak teljesíteniük kell."
A kisnemesi birtokelaprózódás is a jobbágyot
sújtja.
- üAz
egy-két jobbággyal rendelkező kisnemesek kénytelenek kurializálódni,
saját kezelésbe venni.
- üJobbágyaikat
elkergetik, növelve ezzel a nincstelen parasztok számát. Ugyanakkor
Erdélyben - a nemesi jog egyik sarkalatos tétele szerint - a
földesúrnak joga volt
a paraszti irtásföldeket is saját kezelésbe venni. A paraszti sérelmek
jogorvoslását pedig az úriszék tette lehetetlenné.
- üAz
elavult rendi területi szerveződés megakadályozta a Székely székekről,
a túlnépesedett területekről a ritka lakosságú részekre való települést.
- ü„...A
jobbágyállapot örökletes, mely apáról fiúra száll. Senkinek sem áll
módjában a földesúri tulajdont képező jobbágycsaládból kiszakadnia, s
más székben, más megyében új családot alapítani." -mondja az elaborátum.
A
kor- és kórkép legszembetűnőbb jelei:
§a
rendi társadalom differenciálódása, a szabad elemek lesüllyedése,
§a
gazdasági hanyatlás, az ínség,
§a
kedvezőből kedvezőtlenné váló földrajzi fekvés,
§a
helyi viszonyokban sokszor eligazodni sem tudó idegen hatalom, stb.
A kilátástalan szociális helyzetben lévő jobbágyságnak egyetlen
menedéke maradt - a kivándorlás.
A bukovinai magyar telepek lakóinak nagy része azok közül kerül ki,
akik a század közepén, majd a madéfalvi veszedelmet követően Moldvába
futottak.
A Moldvában eltöltött másfél-két évtizedről - a források
hiányában - igen keveset tudunk. De nem sokat tudott a tárgyalt időszak
történetbúvárja sem.
A „Nemzeti Társalkodó"-ban 1836-ban megjelent
Nagyajtai-cikk
foglalkozott csak a moldvai évekkel.
Legértékesebb adata mégis
Zöld Mátyásnak, az
1764-ben
Moldvából titokban visszatérő és elfogott madéfalvi ifjú legénynek a
bizottság
előtt tett vallomása. Ebből tudjuk meg, hogy bojárok birtokaira
telepedtek,
s falvaik felépítéséig adókedvezményben részesültek. Állataikat
kénytelenek
voltak eladni, hogy pénzhez, élelemhez jussanak.
Egyesek viszont -mint az oda menekült csíki nemes,
guberniumi
kancellista
Lázár István, Zöld Péter delnei plébános stb. -
tisztséget
kaptak, szíves fogadtatásban részesültek.
Halmágyi
úgy tudja: „...a vajda
nem kergeti az adóért őket, és örömest maradnak..."Jött pátens az orosz
cári
kormánytól is, mely nagy adókedvezményekkel csalogatta őket.
Hogy látjuk e kérdést ma?
A 18. század második felében a román fejedelemségek török iga alatt
nyögtek, a korszak a fanarióták kora. A földesúri kizsákmányolás a
szüntelenül növekvő adók következtében elviselhetetlenné vált.
"Constantin Mavrocordat fejedelem a 18. század 40-es évtizedében
biztosította
ugyan a jobbágyok személyes szabadságát, de a század végén igen
megnövekedtek
és terhessé váltak a robotterhek. Moldva kis népsűrűségű terület volt.
A
vajdák és bojárok szívesen látták a betelepülőket, századok óta. A
külföldről
érkezők helyzete sokkal kedvezőbb volt a hazai jobbágyokénál. Akik a
ritka
népességű bojári birtokokat művelték, a földesúrral kötött szerződés
alapján
dolgoztak. Kevesebb robottal tartoztak, s ezt pénzzel meg is
válthatták."
Érthető tehát, hogy az ide települt székelyjobbágyok számára Moldva a
jómód
ígéretét és kisebb tehertételét jelentette. A moldvai bojárok birtokain
megtelepedő
bujdosók ezrei új telepeket, új falvakat hoztak létre. Csak a töredékük
tért
vissza Erdélybe. Többségük még beljebb, az ország belsejébe, az ottani
csángó
falvakba került, főleg a Bűnfenyítő Bizottság által üldözöttek és a
katonaszökevények.
Hallgat a korabeli irodalom a madéfalvi veszedelem tényéről. Annál
büszkébb
az udvar bukovinai telepítési akciójára!
Bukovinát 1774. február 25-én engedte át I. Abdul Hamid török szultán
Mária
Teréziának. A tartományt átvevő osztrák csapatok többnyire magyar
katonákból
álltak. A Somogy megyei születésű Splényi Gábor lesz az új tartomány
első
kormányzója. Székhelyül Csernoviczet teszi meg.
A népesség meggyérült, telepítéssel kell pótolni. Jó irányba viszi az
ügyet
a Moldvából érkező magyar családok megjelenése: 1776-ban a Beszterce és
Szeret
folyók között fekvő Szamoska községből száz székely-magyar család
kerekedik
fel, s jön át Bukovinába. Ezzel egyidejűleg hívta át a katonai
közigazgatás
Mártonffi Mór szerzetest Moldvából... A telepítések kincstári birtokra
történtek.
Az első telepes falu a székely-magyar Istensegíts.
1783-ban II. József császár első ízben utazta be az új tartományt. A
látottakkal
nem volt elégedett. Maga írja Hadiknak: „...Bukovina népességének
növelése
elsőrendű gond legyen, és hogy ez megtörténjen, mindent el kell
követni,
de különösebb kiadások nélkül..."
Az „olcsó" telepítés egyik módja: újabb
székely
csoportok átcsalogatása Moldvából. Ennek érdekében 1784 augusztusában a
császár
általános kegyelmet hirdet azoknak, akik átjönnek. Enzenberg, az
új
bukovinai kormányzó Mártonffi Mór szerzetest 1784
szeptemberében -
megbízással - visszaküldi Moldvába. Enzenberg 1784 legvégén máris
tudósíthatja
Hadik Andrást Bécsbe küldött levelével, hogy Csernovicz közelébe újabb
magyar
csoportok érkeztek. A válaszlevél 1784. január 19-i keltezésű. Hadik
pártfogást
és különböző segélyeket biztosít. 1785 nyarára már 140 család jön
össze.
Június 4-én Mártonffi Mór szentmisét mond a leendő hadikfalvi
templom
puszta helyén. Enzenberg ünnepélyesen kijelenti, hogy az új telepet
„Hadikfalvá"-nak
nevezik el.
1786 nyarán II. József másodszorra is
bukovinai utazást tett. Bizonyos „Tolova" nevű birtokon ötven magyar
családot talált, a Szucsáva folyótól nyugatra. Ők még 1785 nyarán
érkeztek, de körülményeik szánalmasak voltak. Egy éve földkunyhóban
laktak. A császár igás állatokkal, gazdasági felszerelésekkel
ajándékozta meg őket. A felépülő új falu neve -
a császár keresztneve után -Józseffalva.
1786 februárjában jelentette Mártonffi
Mór
a bécsi Haditanácsnak, hogy újabb magyar családok léptek Bukovina
földjére.
Ezek letelepítésével hozták létre - 1786 tavaszán - ötven családdal az
ötödik
telepes falut: Andrásfalvát. Végül meg kell említenünk a bizonytalan
alapítású
Laudonfalvát, mely mindenképpen 1790 előtt jött létre, a Szeret városa
melletti
balkóczi birtokon. Amíg létezett, „hat magyar gyarmatok"-ról beszéltek
a
híradások. Báró Laudon osztrák táborszernagy nevét viselte, ki Hadik
Andrástól
vette át a fővezérséget és 1788-tól a török elleni hadjáratot vezette.
További nevezetes
dátum
1786, amikor Bukovina megszűnt katonai közigazgatású lenni, polgári
igazgatásra
tért át. Ugyanekkor leállt a telepítés. Néhány évtizeddel a telepítések befejezése
után minderről alig tud valaki.
Az 1848-ig megjelent híradások áttekintése után megállapítható, hogy a
bukovinai magyarok ügyében a reformkori közvéleményt két kérdés
érdekelte:
- hogyan élnek kortársaik,
- mi legyen és milyen legyen jövendő sorsuk?
Az első kérdésre eléggé
eltérő
információkal szolgáltak. Batthyáni Vince ítélete elmarasztaló,
Kiss
Károly hadnagyé megértő, az elmaradottságot az oktatás hiányának,
illetve
alacsony színvonalának tulajdonítja. Cegő Elek az első, aki
részletesebb
leírást ad az életmód, a karaktervonások mellett a népszokásokról is. Biró
Mózes az előítéletekről szól, melyek már alaptalanná váltak.
A második kérdést, az idegenbe került népcsoport sorsát először Kiss
Károly
hadnagy vetette fel: „...valjon nem volna-e kedvök a magyar hazába
által
költözni...?"
MikorJerneyJános a „magyarok őshelyeinek felkutatására"
Moldvában jár, útjáról sajtócikkben számol be a „Jelen-kor" hasábjain.
„...A magyar puszták benépesítése idegenek helyett a Kárpátokon kívüli
magyarokkal történjen!" - írja. Érthetően erős sajtó visszhangja támad.
Az egyik cikkíró megkérdőjelezi a módszert: nem inkább a megtartásukra,
megerősítésükre kellene törekedni? Más államok is így teszik, s ezáltal
„rokonszenvű" népeket tudhatnak messze idegenben is.