Egy magyar népcsoport születik

Solymár Imre – Szőts Zoltán: 
A bukovinai székelyek  történetének legkorábbi dokumentumai 1766-1848 (részlet)

Források a bukovinai székelyek történetének tanulmányozásához


(Babits Kiadó, Szekszárd, 2000. 14-17. oldal)

... A politika porondján - a magyarországi viszonyokhoz  hasonlóan - a bécsi udvar és a feudális uralkodó osztály küzdelme folyt. Az erdélyi rendek foggal-körömmel védelmezték a rendi alkotmányt, ragaszkodtak privilégiumaikhoz, az adómentességhez.

Ugyanakkor gazdasági téren kevés hozzáértést mutattak.

Az udvar modernizáló törekvéseivel szemben - ha az nem sértette kiváltságaikat - kevés ellenállást tanúsítottak.

A 18. század a második jobbágyság kialakulásával járt Erdélyben is. Az Elbától keletre eső területek sajátosságaihoz helyi jellegű súlyosbító feltételek járultak. Az elaprózott nemesi birtokokon nem szerveződtek majorságok, de a földesurak itt is növelték a jobbágyok terheit, s törekedtek a robotoltató árutermelés teljes megvalósítására.

Hadik András, Erdély magyar gubernátorának elaborátuma szerint:·„...A robot mértéktelen és rendszertelen."·A másik probléma a jobbágytelkek elaprózottsága. Ezek ugyanis „...országszerte igen aprók, megközelítőleg sem állnak arányban azokkal a terhes szolgálatokkal, melyeket haszonélvezésük fejében a jobbágyoknak teljesíteniük kell."



A kisnemesi birtokelaprózódás is a jobbágyot sújtja.

A kor- és kórkép legszembetűnőbb jelei:
§a rendi társadalom differenciálódása, a szabad elemek lesüllyedése,
§a gazdasági hanyatlás, az ínség,
§a kedvezőből kedvezőtlenné váló földrajzi fekvés,
§a helyi viszonyokban sokszor eligazodni sem tudó idegen hatalom, stb.
A kilátástalan szociális helyzetben lévő jobbágyságnak egyetlen menedéke maradt - a kivándorlás.

A bukovinai magyar telepek lakóinak nagy része azok közül kerül ki, akik a század közepén, majd a madéfalvi veszedelmet követően Moldvába futottak.

A Moldvában eltöltött másfél-két évtizedről - a források hiányában - igen keveset tudunk. De nem sokat tudott a tárgyalt időszak történetbúvárja sem.
A „Nemzeti Társalkodó"-ban 1836-ban megjelent Nagyajtai-cikk foglalkozott csak a moldvai évekkel.
Legértékesebb adata mégis Zöld Mátyásnak, az 1764-ben Moldvából titokban visszatérő és elfogott madéfalvi ifjú legénynek a bizottság előtt tett vallomása. Ebből tudjuk meg, hogy bojárok birtokaira telepedtek, s falvaik felépítéséig adókedvezményben részesültek. Állataikat kénytelenek voltak eladni, hogy pénzhez, élelemhez jussanak.
Egyesek viszont -mint az oda menekült csíki nemes, guberniumi kancellista Lázár István, Zöld Péter delnei plébános stb. - tisztséget kaptak, szíves fogadtatásban részesültek.
Halmágyi úgy tudja: „...a vajda nem kergeti az adóért őket, és örömest maradnak..."Jött pátens az orosz cári kormánytól is, mely nagy adókedvezményekkel csalogatta őket.

Hogy látjuk e kérdést ma?

A 18. század második felében a román fejedelemségek török iga alatt nyögtek, a korszak a fanarióták kora. A földesúri kizsákmányolás a szüntelenül növekvő adók következtében elviselhetetlenné vált.

"Constantin Mavrocordat fejedelem a 18. század 40-es évtizedében biztosította ugyan a jobbágyok személyes szabadságát, de a század végén igen megnövekedtek és terhessé váltak a robotterhek. Moldva kis népsűrűségű terület volt. A vajdák és bojárok szívesen látták a betelepülőket, századok óta. A külföldről érkezők helyzete sokkal kedvezőbb volt a hazai jobbágyokénál. Akik a ritka népességű bojári birtokokat művelték, a földesúrral kötött szerződés alapján dolgoztak. Kevesebb robottal tartoztak, s ezt pénzzel meg is válthatták."

Érthető tehát, hogy az ide települt székelyjobbágyok számára Moldva a jómód ígéretét és kisebb tehertételét jelentette. A moldvai bojárok birtokain megtelepedő bujdosók ezrei új telepeket, új falvakat hoztak létre. Csak a töredékük tért vissza Erdélybe. Többségük még beljebb, az ország belsejébe, az ottani csángó falvakba került, főleg a Bűnfenyítő Bizottság által üldözöttek és a katonaszökevények.
Hallgat a korabeli irodalom a madéfalvi veszedelem tényéről. Annál büszkébb az udvar bukovinai telepítési akciójára!
Bukovinát 1774. február 25-én engedte át I. Abdul Hamid török szultán Mária Teréziának. A tartományt átvevő osztrák csapatok többnyire magyar katonákból álltak. A Somogy megyei születésű Splényi Gábor lesz az új tartomány első kormányzója. Székhelyül Csernoviczet teszi meg.

A népesség meggyérült, telepítéssel kell pótolni. Jó irányba viszi az ügyet a Moldvából érkező magyar családok megjelenése: 1776-ban a Beszterce és Szeret folyók között fekvő Szamoska községből száz székely-magyar család kerekedik fel, s jön át Bukovinába. Ezzel egyidejűleg hívta át a katonai közigazgatás Mártonffi Mór szerzetest Moldvából... A telepítések kincstári birtokra történtek. Az első telepes falu a székely-magyar Istensegíts.

1783-ban II. József császár első ízben utazta be az új tartományt. A látottakkal nem volt elégedett. Maga írja Hadiknak: „...Bukovina népességének növelése elsőrendű gond legyen, és hogy ez megtörténjen, mindent el kell követni, de különösebb kiadások nélkül..."
Az „olcsó" telepítés egyik módja: újabb székely csoportok átcsalogatása Moldvából. Ennek érdekében 1784 augusztusában a császár általános kegyelmet hirdet azoknak, akik átjönnek. Enzenberg, az új bukovinai kormányzó Mártonffi Mór szerzetest 1784 szeptemberében - megbízással - visszaküldi Moldvába. Enzenberg 1784 legvégén máris tudósíthatja Hadik Andrást Bécsbe küldött levelével, hogy Csernovicz közelébe újabb magyar csoportok érkeztek. A válaszlevél 1784. január 19-i keltezésű. Hadik pártfogást és különböző segélyeket biztosít. 1785 nyarára már 140 család jön össze. Június 4-én Mártonffi Mór szentmisét mond a leendő hadikfalvi templom puszta helyén. Enzenberg ünnepélyesen kijelenti, hogy az új telepet „Hadikfalvá"-nak nevezik el.
1786 nyarán II. József másodszorra is bukovinai utazást tett. Bizonyos „Tolova" nevű birtokon ötven magyar családot talált, a Szucsáva folyótól nyugatra. Ők még 1785 nyarán érkeztek, de körülményeik szánalmasak voltak. Egy éve földkunyhóban laktak. A császár igás állatokkal, gazdasági felszerelésekkel ajándékozta meg őket. A felépülő új falu neve - a császár keresztneve után -Józseffalva.
1786 februárjában jelentette Mártonffi Mór a bécsi Haditanácsnak, hogy újabb magyar családok léptek Bukovina földjére. Ezek letelepítésével hozták létre - 1786 tavaszán - ötven családdal az ötödik telepes falut: Andrásfalvát. Végül meg kell említenünk a bizonytalan alapítású Laudonfalvát, mely mindenképpen 1790 előtt jött létre, a Szeret városa melletti balkóczi birtokon. Amíg létezett, „hat magyar gyarmatok"-ról beszéltek a híradások. Báró Laudon osztrák táborszernagy nevét viselte, ki Hadik Andrástól vette át a fővezérséget és 1788-tól a török elleni hadjáratot vezette.

További nevezetes dátum 1786, amikor Bukovina megszűnt katonai közigazgatású lenni, polgári igazgatásra tért át. Ugyanekkor leállt a telepítés. Néhány évtizeddel a telepítések befejezése után minderről alig tud valaki.

Az 1848-ig megjelent híradások áttekintése után megállapítható, hogy a bukovinai magyarok ügyében a reformkori közvéleményt két kérdés érdekelte:
Az első kérdésre eléggé eltérő információkal szolgáltak. Batthyáni Vince ítélete elmarasztaló, Kiss Károly hadnagyé megértő, az elmaradottságot az oktatás hiányának, illetve alacsony színvonalának tulajdonítja. Cegő Elek az első, aki részletesebb leírást ad az életmód, a karaktervonások mellett a népszokásokról is. Biró Mózes az előítéletekről szól, melyek már alaptalanná váltak.

A második kérdést, az idegenbe került népcsoport sorsát először Kiss Károly hadnagy vetette fel: „...valjon nem volna-e kedvök a magyar hazába által költözni...?"
MikorJerneyJános a „magyarok őshelyeinek felkutatására" Moldvában jár, útjáról sajtócikkben számol be a „Jelen-kor" hasábjain. „...A magyar puszták benépesítése idegenek helyett a Kárpátokon kívüli magyarokkal történjen!" - írja. Érthetően erős sajtó visszhangja támad. Az egyik cikkíró megkérdőjelezi a módszert: nem inkább a megtartásukra, megerősítésükre kellene törekedni? Más államok is így teszik, s ezáltal „rokonszenvű" népeket tudhatnak messze idegenben is.

 

Foki-Solymár-Szőts: Források