Megjelent: Harmadik
Szem, 1992 április
Eltemetett világkorszak: a mágikus kor
Megítélésem szerint a
többé-kevésbé ismert utóbbi párezer éves időszak és a történelemelőttinek is
nevezett több millió éves időszak határán zajlott le az emberiség történelmének
legnagyobb katasztrófája, amelynek pszichikai, szellemi, fizikai
következményeit mindmáig viseljük.
Az emberiség írásos
emlékezete mintegy 5-7000 évre terjed vissza a múltba. A történelem előtti
idők, átölelve az ember megjelenésétől az írásos feljegyzések koráig, több mint
3 millió éves korszakot jelentenek. Ebben az időszakban az ismeretek szóban,
szájhagyomány útján terjedtek és őriződtek meg, a társadalmi élet központi
elemeként ünnepeken, szertartásokon hangzottak el. A népek történelme, az
emberiség közös múltjának emlékei téltett kincsként adódtak át az évezredek
beláthatatlan során. Tudjuk, hogy Homérosz eposzai, a Nibelung-ének vagy a
Kalevala is a szájhagyomány utáni lejegyzésekből maradt ránk. De milyen
hagyományok maradtak ránk az írásos történelem koránál felfoghatatlanul nagyobb
időről, az írás előtti korról? Az ősi szóbeli hagyományok elsősorban erről
kellett szóljanak! Hiszen a kezdetek mindig meghatározóak, s a két kor hossza
úgy aránylik egymáshoz, mint az ember magassága (kb.180 cm) bőrfelületének
vastagságához (kb. 2 mm).
Mit tudunk magunkról?
A hagyományok az
emberiség közös múltjáról alig vallanak. Szórványosan emlegetnek egy elsüllyedt
Aranykort, vallanak arról, hogy itt a Földön volt a Paradicsom, az Éden-kert,
hírt adnak a vízözönről. Másrészt a mai tudomány jórészt teljességében tagadja
az Aranykor vagy az egész emberiségre kiterjedő vízözön tényét. És a hagyomány
szerepe olyannyira lecsökkent, hogy súlya ma alig érezhető, dacára a
csillapíthatatlan érdeklődésnek, dacára annak, hogy ezek a kérdések ma is húsba
vágnak. Meghökkentően vakmerő, előzménytelennek tekinthető világtörténeti, az
emberiség pályájának őskori törésvonalait feltáró hipotézis alapjait vázolom
fel az alábbiakban.
Itt következett be az
embert emberré formáló évmilliók kialakította őseredeti emberi világfelfogás,
gondolkodás és hiedelemvilág, vagyis a mágikus kor, a mágikus világszemlélet
trónfosztása. Ez a világkorszak-váltás az ember szellemi fejlődését két élesen
elkülönülő, sőt szemben álló szakaszra osztja. A mágikus gondolkodás roppant
időkig tartó korszakára, amely a szellemi mélyvilág, a tudatmögöttes erők
kifejeződése és kiteljesedése volt, és a racionális tudatosság és a
miszticizmusra épülő vallások korszakára. Jellemző e feltételezés újszerűségére,
hogy még maga a kifejezés, a MÁGIKUS KOR vagy a MÁGIKUS GONDOLKODÁS KORÁ-nak
fogalma is ismeretlen. Mi több, még a "mágikus" szó tartalma is
tisztázatlan. Ahogy félreértelmezi egy barbár törzs az általa lerombolt
magaskultúra kulcsfogalmait, mert egyrészt nem képes igazi összefüggéseit
felfogni, másrészt szántszándékkal lejáratására törekszik, úgy kapott a mágikus
cselekvés központi fogalma egyre kisebb súlyt. A helyére tolt fogalom, a
"mágia" ellentmondásos, elvonatkoztatott fogalma ma már a puszta
szemfényvesztéssel, az egyértelműen hamis látszatban való csillogással
egyértelmű.
Valójában a mágikus
világlátás a minden létezőben működő elemi, dinamikus kozmikus erőket érzékeli.
Azokat az erőket, amelyek belső energiáik, késztetéseik alapján öntevékeny
cselekvésekre képesek, mintha saját akarattal és gondolkodóképességgel
rendelkeznének. Például a Napot, amely egy fizikai elven, a termonukleáris
energiatermelés elvén működő égitest, a mágikus érzékelés úgy fogja fel, mint
öntörvényű és önmagának tudatában lévő kozmikus cselekvésközpontot. Ezért ezt
természetfölötti tényezőnek érzékeli, élőlényként fogja fel, társélőlényként
Napistennek éli át, amivel emberiesíti, közel hozza az emberi világhoz, és így
mindaz, ami a Nap belső fizikájából fakad, a Napisten tudatos, a földi világot
életre keltő és tevékenységre segítő tényezőjeként közelíti meg. A Nap így
gondolkodó, emberhez hasonló lénnyé válik, egyben az emberrel közel egyenrangú
tényezővé, aki a maga szándékától, akaratától vezérelve cselekszik és árasztja
áldásait a Földre.
A mágikus érzékelés
révén a Nap az ember társává válik. Mindez csaknem teljesen igaz mai szemmel,
mert a Nap valóban a földi élet fenntartója. Valóban jelenségek hihetetlenül
gazdag változatossága zajlik le a Nap belsejében és a felszínen, öntevékenyen
és a Kozmosz egészével összehangolva. Az egyetlen nyitott kérdés, hogy a Nap
önmagának tudatában levő kozmikus cselekvésközpont-e, tudat érzékelésére és
mérésére alkalmas mérőműszer hiányában a mai tudomány számára is eldönthetetlen.
Ugyanúgy, ahogy a Kozmosz az Embert életre hívta, úgy hozta létre a Napot is. A
mágikus szemlélet nem kiragadja az embert valós összefüggéseiből, hanem
belehelyezi a természeti világba. A mágikus látás a világ minden elemét
egyenrangúnak tekinti, egymást kiegészítő, cselekvő részeinek. Az öntevékenység
képességével rendelkezik minden létező. Minden létező kozmikus erők folyama. A
szikla cselekszik, mert koppan, mert kemény, mert lezuhan. A növény öntevékeny,
mert önmagát kibontakoztatva fejlődik. A felületes, mai racionalitás tagadja,
hogy a növény önmaga tudatában tevékeny lehetne. Sőt, a mai világlátásban az
állat is egy lelketlen gépezet, egy alacsonyrendű teremtmény, amely az
Embernél, a Teremtés Koronájánál szükségképp alacsonyabb fokon áll a ranglétrán,
és így történelmileg vereségre, legyőzetésre ítéltetett.
Mi bizonyítja, igazolja,
hogy az állati világ valójában mégis testvére az emberének? Mi bizonyíthatja,
hogy az állat lélekkel bír és gondolkodik? Az ősi gondolkodás megjelenése a
világ megkettőzését tételezi fel. Az agy képmegjelenítő berendezés, a kívül
lévő világot képes belül is megteremteni, képekben újra előállítani. Az ősi
gondolkodás képekben érzékelte a világot. Minden cselekvés elemi feltétele,
hogy el tudjuk képzelni, mit akarunk tenni, mire van szükségünk. Hol van a víz,
milyen táplálékra van szükségem. Nem kezdhetünk el vaktában rágcsálni mindent,
ami kezünk vagy szánk ügyébe kerül, minden elképzelés nélkül. Vagyis minden
élőlény rendelkezik a képekben gondolkodás képességével. Ez kell a
tájékozódáshoz is. Csak az az élőlény képes fennmaradni, akinek megvannak a
szükséges képességei, akinek a gondolkodása "képes". Ha viszont az
állatok, a növények képesek hozzánk hasonlóan képekben gondolkodni, milyen
alapon tagadhatjuk meg tőlük a vallások által csak az embernek engedélyezett
halhatatlan lelket? Úgy tűnik, a mennyország óhatatlanul benépesedik
tigrisekkel, paradicsommadarakkal és skorpiókkal, cápákkal, tetvekkel !
Emlékezés a paradicsomi időkre
Képzeletben némelykor
ott járunk, ahol az ősi Paradicsom alszik, a Paradicsom előtti nevenincs
Paradicsom, érzékeink határán túli evilági föld lélegzik. Ősidők káprázatában,
amikor még bölcső volt a föld, langyforró őstengeri erjedés, boldog bizakodás
és készülődés, zsongó ismétlődésekből álló harmónia, a földi lét dimenziói:
föld+víz+levegő - fölött lebegő emberi létezés hangokkal telített nyelvszülő
Édenkertje. Madarak seregével együtt trillázó, harsogó emberkórus, zöldhullámú
szennyezetlen világ, duzzadó őssarjadzás, kristályzó énekszólamok, mikbe
folyamszerű titánsodratukkal beleörvénylettek az őssárkányok, beleüvöltöttek
kardfogú tigrisek és az Édenkert magzatvíz melegségű, ősóceánerdőinek önmagát
ünneplő ringását bevijjogták az archeopterix háromszögárnyú ősmadarak. A
gyepszőnyegek alatt élelemre sóvárgó állatok lopakodtak, mert az életnek élnie
kellett. De az ember és állat, ember és növény közt nem volt háborúság. A
teremtésben béke honolt, jelenörömű, jövőt álmodó béke, mert menedéket adott
növény állatnak, embernek, menedéket adott állat is embernek, ember állatnak,
béke volt s élettörvény, nem korláttalan pusztítás. Sokáig, sokáig így volt ez,
sokáig tartott az édeni békesség, a földi paradicsom zsoltárai úgy tetszett
sohasem enyésznek el. Ámde bekövetkezett a nagy meghasonlás, égig érő
fatörzsként eldőlt a virágkorszak, meghasadt az emberiség, letaroltattak a földi
világ egységének arany lobogói. Betört a halál az Édenbe, veszésnek indult a
Föld.
Ősemlékezetét vesztett emberiség
Miként lehetséges,
hogy az emberiség sok millió éves tevékenységéről, élet-alakulásairól nincs
semmilyen tényleges, kézzelfogható adat jóformán? És mitől fordult meg
ellenkezőjére az őskorszak megítélése? Milyen tényező fordíthatta az emberiség
tudatát évmilliók beidegzettségével és létező tapasztalatokkal, bizonyítékokkal
szembe? Mert ma is világ-szemlélet-mérgező tanok híresztelik: az ősember
("vadember"), akinek egyetlen szerszáma a bunkó, örökös félelemben,
szüntelen élelemhajszolásban és didergésben élt.
Félő, hogy
emlékezetirtás áldozatai vagyunk. Megnevezetlen korszakok jelöletlen erői
kifordítottak bennünket önmagunkból. Elveszítettük önazonosságunkat. A ma
embere nem azonos azzal az ősemberrel, aki teremtőként mivoltát kialakította,
sorsát adta. Mint katasztrófa felé rohanó vonat, kisiklottunk pályánkról, s
ugyanúgy, ahogy egy katasztrófa áldozatai sem emlékeznek, mi sem tudjuk, mi
történt velünk.
Elveszett évmilliók
hagyománya? Minden tapasztalati és
kultúrkincse, amit nemzedékek ezrei és ezrei halmoztak fel? Lehetséges ez? Nem,
ez teljességgel lehetetlen. Ilyen óriási idők tapasztalata nem veszhetett el.
Magamagától, természetes úton semmi esetre sem. Hiszen ez a roppant kor
beleivódott zsigereinkbe, ösztöneinkbe, világélményünk alapjaiba. Ki ne élte
volna át álmában, hogy halálfélelemtől sújtottan menekülünk valami irtózatos
szörnyeteg elől, de rettegéstől bénuló lábaink mély sárba, iszapba ragadnak -
vagy arra riadunk álmunkból, hogy zuhanunk: zuhanunk a vak éjszakába, mintha
kicsúszott volna kezünkből az ág, amelybe fogódzkodtunk? A mágikus kor emlékeinek
ilyen óriás mérvű kiirtása csak egy új, addig nem feltalált emberellenes
világtényező színrelépésével válhatott lehetségessé.
Az anyajogú társadalom bukása
Az anyajogú társadalom
az emberiség természeti őstársadalma volt. Az emberré válás az emberi lét
kezdeteitől a patriarchátusig terjedő óriási korszakot fogja át, mint a mai
társadalom előzménye. Az emberiség története tehát ebben a vonatkozásban is
kétfelé tagolható: egy többmillió éves anyajogú és egy pár ezer éves
patriarchális szakaszra. A matriarchátus lényegében anarchikus, azaz nem ismeri
a hatalmi erőszakszervezeteket, állami intézményeket és ismeretlenek előtte az
intézményesült vallás szervezetei is. Az anyajogú társadalom működését az ősi
természetjog szabályozta. A nő családban betöltött kimagasló szerepe lényegesen
befolyásolta a társadalmi szervezeteket. Öröklés, magántulajdon sem volt. Az
utódok megjelölésénél csak az anya számított. A társadalom szerelmi életét is
az ősi természeti viszonyok szabályozták, tehát nem ismerte az apajogú
társadalom korlátait és mesterséges ellentényezőit. A párkapcsolatok a természeti
hajlamok, hajlandóságok alapján jöttek létre.
Ezzel teljes
összhangban állt az ősi társadalom hiedelemrendszere is. A természetimádás
középpontjában az ősi ember által a leghatalmasabbnak ítélt természeti erő, a
Nap állt, amelyet mágikus szemlélettel természetfölötti lényként tiszteltek,
mint az egész természeti világ életre hívóját és fenntartóját. Ez a mai
természettudományos világnézetünkel is egyező hitvallás az emberiség egyetemes
ősi hitének mondható, mert a világon mindenütt ma is rábukkanunk az ősi
istenhit maradványaira és relikviáira. Ez volt az az ősi társadalom, amit a
mágikus hit és a mágikus erők áthatottak, és amit erőszakkal döntött romba a
hatalmi koncentrációra, erőszakszervezetekre, magántulajdonra és ezeket
alátámasztó vallásokra épülő patriarchátus.
A hatalom önállósodása
Az emberi
közösségeknek szükségük van vezetőkre. Az ősidők óta ezek a vezetők természetes
úton, mint legrátermettebbek válogatódtak ki, mégpedig nem azért, hogy
előjogokkal, kiváltságokkal ruházzák fel őket, hanem mert legalkalmasabbak
voltak a közösség szolgálatára képviseletére, ügyes-bajos dolgokban való
irányítására. Az önszervező társadalmi szervezetek vezetői épp az önszervezés miatt
nem különültek el az őket kiválasztó közösségtől, hanem annak részei maradtak
éppúgy, ahogy az agy, a cselekvő izmok, végtagok sem valósítanak meg elkülönült
uralmat a test fölött, s nem válnak ellenlábasává, elnyomó zsarnokává. A
vízözönt követően, az anyajogú társadalom megdöntésekor azonban bekövetkezett
ez a végzetes fordulat. A matriarchátus megdöntésének célja a vezetésnek a
közösség érdekei fölé emelkedő hatalommá átvedlése, átváltoztatása volt. Ez a
végzetes fordulat lett az emberiség első nagy önmeghasonlása. A
közösség-létrehozta vezetés lehetőségeivel visszaélve a közösségtől független,
azt szabad létében korlátozó, elnyomó erővé vált, horizontálisan mintegy
kettéhasítva az emberiséget. Immár nem a közösség szabta meg a vezetés létét,
tevékenységét, hanem a hatalommá vált vezetés a közösségéét, amelynek urává
vált.
A patriarchátus kiépítése
A patriarchátusnak
elemi érdeke volt a megdöntött ősi társadalom eszmerendszernek megsemmisítése,
minél tökéletesebb kiirtása. Az emberiség tehát a patriarchátusra való
áttérésekor szükségszerűen szembefordult saját szellemi múltjával. Mivel pedig
az anyajogú társadalom emberré válásunk során a természeti változások
alakulásai nyomán öntörvényűen jött létre az ősidők mágikus mélyáramaiban,
magában őrizve ősidők millióinak minden hagyományemlékét, a hatalmi vezetés
kicsikarta új, apajogú érdekérvényesítés évmilliók hagyományaival fordult
szembe, évmilliók felbecsülhetetlen, felmérhetetlen hagyománykincsét
pusztította el.
Az emberiség ezzel a
fordulattal mintegy önmagát vakította meg, saját gyökereit irtotta ki. Az
anyajogú ősi társadalom megdöntésével kényszerűen állandósult a hatalom, mint a
mesterséges állapot fenntartásának egyetlen biztosítéka. A hatalom árnyékában
létrejött a vagyoni érdek és a közösségi érdek fölé tolakvó magánérdek. Az
öneszmélés távlatait nyújtó múlttal szemben az élet a pillanatnyi lét szűk
karámjába záródott. Az ember- és életellenes fordulat alapja és következménye
is, hogy a tudat szembefordult saját mélyvilágával, a mágikus mélytudattal, a
mögöttes tudattal. A háttérbe szorult mélytudat lefokozódott és észrevétlen
háttérbe került. A tudat ilyen kozmikus szerepkiugrása elindította a szellemi
elcsökevényesedés máig tartó kontraszelekciós folyamatait. A természettől
korlátlanul szabad, kozmikus szerepet betöltő, világérzékelő és világeszmélő
szellem az élet és természetellenes hatalom rabja lett. Az új világrendben
mindenekelőtt a múlt eltörlésében, meghazudtolásában kellett segédkeznie.
Fellobbantak az első könyvmáglyák, miként erről a biblia is beszámol. A
létrejött hatalom ellenségévé vált az emberi tudásnak, a szabad gondolatnak és
tudománynak. A hatalom tudásellenessége kitetszik az ember bűnbeesésének
bibliai legendájából is. Eszerint hajdani üdvösségünk azért veszett el, azért űzettünk
ki a Paradicsomból, mert az ősemberpár evett a Tudás Fájának gyümölcséből, és
ezáltal istenellenes bűnt követett el. Valójában pedig azok űztek ki bennünket
a Paradicsomból, akik az első bűnt elkövették, és akik ennek fedezésére
megtiltották számunkra a Tudás Fája gyümölcsének élvezetét. Így váltak és
válnak azóta is a legszélesebb embertömegek jogfosztottá és kiszolgáltatottá,
agymosottá.
Így pusztítják
évezredek óta a mágikus kor minden máig fennmaradt nyomát. Ha ez a végzetes
fordulat kiterjed a belső mélyvilágra is, s kiöli a minden lény
önfenntartásához nélkülözhetetlen mágikus hatóerőket, ösztönöket, akkor a
majdani esetleges űrlátogatók kiírhatják az emberiség fejfájára: FUIT, azaz:
VOLT.
Tudat és mélytudat az
őskezdetektől eltekintve talán sohasem volt, nem lehetett tökéletesen egy. Az
önérzékelés, öneszmélés e két tartományát nem választották el áthatolhatatlan
falak, s a kettőt dinamikus kölcsönhatások kötötték össze : az
ős-önérzékelő-öneszmélô alapból, a mágikus töltésű mélytudatból szüntelenül
áramlottak a mágikus jelzések, sejtések, késztetések a fölöttes tudatba, a
célszerű, gyakorlati irányítás e szükségszerű szervébe, amely kései, gyér tényű
jelzőlámpásként villogott a mélytudat árammal telített roppant mezői fölött. Az
előbbre lépés a két tudatszféra egymáshoz közelítése, szorosabb egymásra
hatása, együttműködése lett volna. Az emberiség tragédiájára azonban nem ez,
hanem a két tudatréteg elkülönülése, egymás ellen fordulása következett be. A
következmények felmérhetetlenek és beláthatatlanok. A nagy szakítás a mélytudat
mágikus szellem- és ösztönvilágát trónfosztó felületi ügyintéző tudat kezébe
játszotta át az emberiség vezetését. Az ember ezen meghasonlás áldozataként
kiszolgáltatva, rabszolgaként tör a Természet és a lét minden szférája
uralására, hatalmi alávetésére, mint egy olyan világegyetem tényezője, melyben
minden és mindenki minden és mindenki elleni halálos gyűlöletes erkölcstelen
háborúba született, melyben egész élete ki
merül. Ide nyúlik vissza a gyökere az ember és a bioszféra kapcsolata
megromlásának. Az ember szembefordult az őt éltető természeti világgal,
kirekesztve a Természetet, a növény- és állatvilágot az élet szentségének
fogalomköréből is.
Ez a végzetes fordulat
nemcsak a mágikus világérzékelést, de értelmet is lefokozta. Az emberiséggel
szembefordult áruló vezetés elemi érdeke fűződött az emberi tisztánlátás
megzavarásához, tehát nem csupán a mágikus világ hiedelemrendszerének
megsemmisítése, de az emberi gondolkodás gátlása is. Erre kellettek a
miszticizmus alapján kifejlesztett vallási eszmerendszerek, mert ezek elfedték
azt a szörnyű törést, bűnt, amit a hatalom színrelépése jelentett.
A mágikus és a misztikus világszemlélet ellentéte
A mágikus
hiedelemrendszer végtelenül konkrét volt, mindent néven nevezett. Ennek az
ellentéte az elvont, ezt kellett a mágikussal szembeállítani, mert az elvont
mindig megfoghatatlan. A közmondás szerint "az ördög a részletekben
rejlik". És valóban, ott az igazság. Ha elmossuk a történések részleteit,
magát az igazságot mossuk el, és ezzel egyre nagyobb terepet kap a hazugság. A
misztikus Istennek éppen ezért nincsenek megfogható tulajdonságai. A misztikus
Isten az ellenőrizhetetlenségbe, a merő elvontság megfoghatatlanságába menekül.
A misztifikáció abban áll, hogy az abszolút elsikkasztott valamit, a
tökéletesen elvontat teszi meg a mindennek, az Istennek. A misztika a
természetfölötti erőket teljesen elvont formában vetíti elénk, aminek az a
lényege, hogy az értelem nem képes logikailag sem ellenőrizni, sem elfogadni
egy ilyen merőben elvont Isten létét. A miszticizmus nem más, mint a valóságos
természetfölötti vagyis kozmikus erők kivonása az értelem hatóköréből, a logika
ellenőrzése alól. A miszticizmus végső soron az emberellenes hatalom
fügefalevele. Olyan mesterkedés, ami az emberi gondolkodás korlátozására és
megzavarására törekszik. És ez meg is nyilatkozik a szentatyák, valláselméleti
szerzők munkáiban, akik nyíltan vallják, hogy hinni kell, nem gondolkodni.
A történelmi időkön
áthúzódó és folyamatosan egyre végzetesebben mélyülő világválságból keresnünk
kell a kiutat. Nem mindegy, milyen életet tudunk élni, milyen világba születnek
utódaink. Meglehet, hogy az emberiség megújulásához a bennünk élő mágikus erők
önmagára találása visz el.
Grandpierre K. Endre