Megjelent:
Élet és Irodalom, 2003 augusztus 1.
A c s e n d t i t k a i
Különös a csend világa, különös mélységei, titkai,
kincsei vannak, amiknek én magam mégcsak a tudója sem vagyok, titkok, amelyek
én rajtam, tudatlanon, csak keresztüláramlanak, titkok, miket alighogy
megsejtek, eszméletemen úgy nyilall át némelyik, akár holmi madár, amely a
szivárvány minden színében pompázó délelőttön sem vet árnyékot, áttetsző madár,
amelynek nincs szárnya, madár, amely csupa szárny s ismeretlenül is ott él
minden vágyunkban, érzésünkben, gondolatunkban; meglehet, mindezek a teremtés
titkos üzenetei, mik rajtam, tudatlanon, méltatlanul keresztüláramolva
haszontalanul elvesznek, ismét titkokká töppednek, titkokká szürkülnek vissza,
láthatatlan ajtóik visszacsukódnak holmi makacsul ismétlődő ostoba
kopácsolástól; de hogyan is idézhetném s tárhatnám fel én e titkokat, távoli
üzeneteket, ha nincs rá képességem, semmilyen lehetőségem: önként, a magam
elszánásából, a magam erejéből hogy merülhetnék én alá sejtelmes mélységekbe,
ősvilági kincsek mágikus birodalmába, én, akinek értelme éppencsak pislákol,
akár a rosszul égő faggyúgyertya, melyet a legközönségesebb száj is kifújhat,
tétova figyelésem hogy érhetne a tartományokig, szeretni, nem mondom, szeretném
és akarnám, de az akaraterő itt magatehetetlen, meddő, a meghőkölő büszke értelemre
pedig az alázat órái jönnek, a vezeklés sápasztó órái; a csend ritmusát
ízlelem, úgy lehet patakcsörgedezésként szivárgó bárgyú ritmus ez, a kiüresedés
ritmusa, amely szinte magától kínálkozik, s amely a gondolattalan lélekre
vattaként rátelepülhet, lomhán a lomhára, akár gémberedett test ócska hintára,
de máris hinta-palinta, kényelmes tingli-tangli, lebegés, üresjárat, és kell az
üresjárat, a pihenés, a lélek önösszeszedése, észrevétlen, lassú
szedelőzködése…Vakolatverő hang: "Hé, zárja el már azt a magnót!"…
Dadogok, dadogásba fulladok,
csupán ezt akartam volna mégis elmondani, hogy milyen különös, áldott közeg a
csend, s hogy valójában mindenhez csend kell; csendben születik az élet, csend
(a másikra figyelés) a szerelem nélkülözhetetlen eleme, ez az az éltető meleg
közeg, holmi örökös tohuvabohu, amely összeköti a sorsokat, csendben születik a
gondolat, csend az a mikro-univerzum, amelyből a gondolat fölszökik a
gázködkamrán s mikrorészecskeként átnyilall, csend (belső harmónia, nyugalom) kell
az öleléshez, csend, de nem azbeszt csend, nem az atombomba steril csendje,
hanem őserdők sejtelmes surrogással, növények susogó hangjaival telített
csendje, csend, amely olyan, akár a harsogó eső a Bakonyban, szétfoszló
égtájakkal két összebújó szerelmes szemében, vagy forróégövi dzsungel
felszabadult niagara-harsogása, mikor üvegzöld-hófehér vízözönként rázúdul a
nagyszemű trópusi eső, az életteremtő élet zsongva ujjongó, boldog
felhőszakadása, a megújulás tobzódó tajtékzása, mikor a felhalmozódott hőség
már olyan fokú, hogy önmaga nyugalmán túláradva gyönyörbe ível át, amely
szerelmesek ölelkezéséhez hasonló, gyümölcsök édes túlcsordulásához gyönyörtől
ájuló ínyen, csend, amelyben a Kozmosz elveszti vad ridegségét s közelivé,
érzékelhetővé teszi az érzékelhetetlent, magát a létezést, a lelket keretező
testet, a levegőt s megszünteti a tárgyakat elválasztó közöket, csend, amely
áttöri a háború zsilipjeit és eltávolítja az erőszakot, csend, amely tavaszi
viharként, virágfakasztó áradásként az önmagára találó emberi tudat dobhártyáin
dörömböl, csend, amely a tudat ájulása, ájulásos feltámadása, iramlás, amely
áthatja a Világegyetemet, s ugyanakkor - hogy az eszméltetés lehetővé váljék -
megállítja az időt; érlelődő szőlőszemek aszú- és muskotályízű csendje, csend,
amelyben a tökéletesedésre törő létezés voltaképpeni mivolta ütközik ki,
szerelemben kiteljesedő mivolta, csókokba olvadó mozgások szakadatlan
változatosságának egysége és azon belül valahol megfoghatatlanul a
változatlanság képzete: a változatlanság érzékelése, mindenütt jelenvalósága, a
figyelő tudat változatlansága, magáé a figyelésé, az eszméleté; a világ csak
akkor válik létezővé, lehetségessé, amikor valami felfogja és érzékeli, tehát
amikor valaki figyel a világra, márpedig ehhez csend kell: a változatlanság
képét öltő maradandóságnak, ennek a szörnyű, boldog tévedésnek ebben áll a
lényege, és ebben áll a csend varázsa, titka; a csend eszméletbontogatás,
emlékköltögetés, s miféle emlékeké,
miféle sejtéseké, hova kell visszanyúlnunk, miféle elsüllyedt atlantiszokba,
miféle sorsontúli mélybe, a feledésnek miféle mélységeibe, miféle szakadékok
ezek, ahova már csak a tudatalatti tud alászállni, s ahonnan az eszmélet
visszahőköl.
És hol székel ez az
emlékeken túli, tudaton túli emlékezés, hol székel s mi őrizte meg, miféle
szerv, a gének miféle titkos karavánja, az emlékezésnek miféle sejtelmes
raktárai? Csupán a csend.
Tán ezért hat így ránk a
csend, mert az öntudatra eszmélés folyamatát elsősorban azok az élethelyzetek
segítették elő, mikor az ember tétlenségre volt kárhoztatva.
Grandpierre
K. Endre
Grandpierre K. Endre, író, költő, történelemkutató temetése 2003 augusztus
5-én 14 óra 15 perckor lesz a Farkasréti Temetőben.