Megjelent: Piac és Profit, 2002 szeptember, 75-77.

 

A vágtázó próféta

 

Grandpierre Attila a csillagászat kandidátusa, a nemrég még koncertező Vágtázó Halottkémek énekese, a László Ervin vezette Közösségi tudatosság kutatására szerveződött csoport munkatársa augusztusban Az élő világegyetem könyve címmel háromszáz oldalas tudományos értekezést adott közre. Egyik méltatója, Szilágyi Ákos, enciklopédikus műnek nevezte a könyvet. A szerzővel írása kapcsán életről, világegyetemről, halálról és Istenről beszélgettünk.

 

 

 

 

 

Keretes

A Modernek: mindemellett jellemzőek rájuk megkülönböztető értékek és
hiedelmek. Ilyenek:
- sok pénzre szert tenni vagy sok pénzzel rendelkezni
- a célok felé vezető sikerlétrát mérhető lépésekben megmászni
- jól nézni ki, stílusosnak lenni
- a legújabb trendek és újítások terén elsőnek lenni
- a média által nyújtott szórakozási formák kedvelése.
Legnagyobb részükre jellemző:
- a test nagyon is olyan mint egy gép
- a társadalmi szervezetek is gépszerűek
- a nagy üzlet és a nagybani kormányzás uralja a helyzetet és a legjobban
tudja, mit kell tenni
- a nagyobb jobb is egyúttal
- azt lehet megtenni, ami mérhető is
- a problémamegoldás legjobb módja a dolgokat részeikre bontása
- a hatékonyság és gyorsaság elsődleges szempontok - az idő pénz
- az élet különálló szférákra bontható: munka, család, társadalmi élet,
szeretkezés, oktatás, politika, és vallás.

A hagyományosok a múltbeli értékek felé fordulnak.
- patriarchális családfelfogás
- a férfiak büszkék hazájuk katonai szolgálatára
- a szabad fegyverhasználatot lényegesnek tartják
- mindenki családhoz, közösséghez, egyházhoz tartozik
- bármely vallást vallja, az a helyes vallás
- az életvezetéshez szükséges összes ismeret megtalálható a Bibliában
- a családi és hagyományos életmódot fenn kell tartani
- a vidéki és falusi életmód több virtust jelent a városinál
- a nemi életet szabályozni kell, beleértve a pornográfiát, tizenéves
szeretkezést, és házasságon kívüli kapcsolatokat
- az abortusz bűn az élettel szemben
- az országnak többet kell tennie a virtusos viselkedés támogatásában
- az erkölcstelen viselkedés korlátozása és büntetése fontosabb mint a
civil szabadságjogok biztosítása
- a külföldiek és külföldi árucikkek nem kívánatosak.



A Kulturális Kezdeményezőket fémjelző jegyek:
Könyvek és rádió: több könyvet, magazint vesznek, többet hallgatnak rádiót,
főleg a híreket és klasszikus zenét. Ők nézik legkevésbé a tévét.

Művészet és kultúra: sokan vadul vásárolják a művészetet, kultúrát, gyakran
járnak a szabadba és vesznek részt amatőrként vagy profiként a művészetben,
kultúrában

"Egész folyamat" információ: a történet egész folyamatát akarják, a
müzli-termékek dobozától a termékleírásig és magazin-cikkekig. Elutasítják a
felszínes reklámot és termékleírást, többet szeretnének tudni arról, honnan
erednek a termékek, hogyan készültek, ki készítette őket, mi fog velük
történni felhasználás után.

Hitelesség: valódi, hiteles javakat és szolgáltatásokat akarnak. ők
vezették a fogyasztói lázadást a hibás, utánzati, eldobásra való, klisé és
puszta divatcikkek ellen.

Szelektív fogyasztás: nem impulzusaik hatására vásárolnak. Kutatnak utána,
elolvassák a címkéket, biztosítják magukat hogy azt kapják, amit akarnak.
Részt vesznek hétvégi műhelyeken, spirituális gyűléseken, személyes
növekedés gyakorlatokon, élmény vakáción, stb. Ökológiailag megalapozott,
hatékony javakat keresnek.

Puha innováció: magas tudástartalmú termékeket hoznak létre, és ebben
hatékony vélemény-formálók.

Étkezési szokások: szeretnek az étkezésről beszélni, szabadban enni,
barátokkal főzni, természetes egészségen alapuló étkeket.

Otthon stílus: használt házakat alakítanak át, hálózatos berendezés.

Holizmus: ez a közös szál. Ez lép előtérbe a természetes, manipuláció-mentes
táplálkozásban, a holisztikus egészségápolásban, a holisztikus belső
tapasztalatokban, az egész rendszer információban, a munka és játék közti
holisztikus egyensúlyban, a  fogyasztásban és a belső növekedésben.
Önmagukat egyesítőknek (szintetizálóknak) és gyógyítóknak tekintik, nemcsak
a személyes szinten, de közösségi szinten és a nemzet szintjén, egészen a
planetáris szintig. A személyes értékekben szeretnének változást elérni és
a nyilvános viselkedésben, amely az uralkodó kultúrát a modern
szétaprózódáson és a gépiességen túl viszi.

Forrás: Paul H. Ray, Sherry Ruth Anderson: The Cultural Creatives, Harmony Books, New
York, 2000.

 

Ezek az emberek lényegében egymástól függetlenül felismerték a feladatot – a világ válságba jutott – és egymáshoz meglehetősen hasonló válaszokat adtak rá. Nem lehet a véletlen műve, hogy ilyen tömegben egy adott helyzetre ennyire hasonló megoldások szülessenek.

 

Rejtő Gábor