Toót-Holló Tamás, 2010. január 20.
1. Ez egy stúdióalbum? (Csak azért kérdem, mert korábban
arról volt szó, hogy koncertalbummal jöttök ki… Ebben a sajtóanyagban pedig ez
nincs konkrétan így kimondva.) Ha viszont koncertalbum, akkor azt kérdezném,
melyik koncertek felvételei szerepelnek rajta.
GA- Ez egy koncertalbum, a bemutatkozó, 2009. április
25-ei Petőfi Csarnok-beli koncert, és a 2009-es turnét záró A38-as hajón adott
koncert felvételeiből állítottuk össze. Ezt a válogatást egészítettük ki a
„Holdvilág” koncertfelvételével.
2. Mondtad a telefonban, hogy régi számok mellett új
számok is vannak az albumon – és a régiek is valamelyest újraértelmezett
változatban szólalnak meg. Akkor írj valamit, légy szíves, a régi számok
újraértelmezéséről (és arról, hogy a régiek közül éppen miért azokat vettétek
elő, amelyeket elővettetek). És valamit az új számokról. Hogy milyennek érzed
őket – olyanoknak, amelyeket a régi VHK is megalkothatott volna, vagy ezek
elválaszthatatlanok attól, hogy 2009-ben születtek.
GA- Ezen a lemezen három vadonatúj szám, és öt régi VHK-s
szám feldolgozása hallható. Vannak olyan zenék, amelyek csak erősebbek lesznek
az idők folyamán. Mi pedig minden próbán és koncerten nyitottan hagyjuk a
számokat, egyiket sem tekintjük lezártnak, késznek: a lényeg, hogy
lélegezzenek, elragadjanak bennünket, a többi már magától megy. Mivel az Életerő
– ahogy nevéből is kiordít – a fékezhetetlen életerő, és ahogy írják, elsöprő
lendülettel és élvezettel játszva csúcsformában van, a lemezre felkerült öt
szám majdnem mindegyike jelentősen megújult, kiegészült: zene közben elkapja az
embert az érzés, megnyílik a föld, az ég, látomások csapnak le és ragadnak el
bennünket, röpülünk új világok felé. Hogy milyennek érzem őket? Sokan mondják,
hogy az ember szinte nem hisz a fülének, mert egyik-másik mintha jobb lenne,
mint az eredeti! A Fénysuhamlás, a Hunok csatája, az Élő Világegyetem, az
Örökkévalóság úgy látom, teljesebb fényekben törtek elő most, mint valaha. A
Halló, Mindenség! hangulata sem akármilyen. Bár rengeteg VHK-szám újult meg a
próbákon, talán ez az öt szám lett a koncerteken a legjobb, ha a felvétel
minőségét is figyelembe vesszük. Azt tapasztaltam, hogy az Életerő a VHK-s
számokban időnként még messzebb, még mélyebbre merészkedik, még közelebb kerül
a Világmindenség varázslatos törvényekben forgó, lélegző, végső
bizonyosságához. Hosszabbak lettek az improvizációk, látomásosabbak, a
látomások szervesebben fogják egybe a zene és a szöveg spontán kibomlását,
ahogy azt az Élő Világegyetem második része is jelzi. Az új számok pedig
szerintem végletesebbek, mint az várható lett volna: a Forgószél például egy
elemi erővel kitörő öröm-szökőkút, őrület-roham, a lebírhatatlan őserő örömtől fickándozó,
túlcsorduló érzés-árama; a „Távoli világok” szinte kamaszkori üdeségű
különleges tudatállapotban megszülető világot követ megszületésétől időtlen
virágzásáig; a Holdvilág egy rövid, négyperces stúdiófelvétel, kozmikus látomás
a Hold csodálatos, kozmikus varázslat-emlékmű mivoltáról. Felmerült, hogy ebből
lehet a lemez egyik sikerszáma. És mi a véleményem? Szerintem érezni a
megújulást ezekben a számokban. Kilenc év a VHK nélkül óriási érzéseket,
indulatokat mozdított meg bennünk, szinte emberfeletti erőkkel viaskodtunk. És
megtisztulva, megerősödve kerültünk ki a megpróbáltatásból. Jó érzés hallani,
amikor együtt zenélünk, érezni, hogy megtisztult a bennünket összetartó, éltető
erő.
3. Két dolog tűnik fel a koncert beharangozásában. De ez
a kettő egy és ugyanaz persze. Az egyik az, hogy hangsúlyosan a régi magyar
hagyomány szerinti időszámítással helyezitek el a tér és az idő koordinátái
közt a koncertet – miért fontos ennek hangsúlyozása? Hogy éppen Jégbontó
Havának Taksony napján léptek színpadra? Milyen hagyományhoz, milyen ősi
tudáshoz közelítitek magatokat ezzel?
GA- A Vágtázó Életerő az életerő teljének jegyében él és
alkot. És életünk nem magányos élet: közösségi életünkben szárnyakat tudunk
adni egymásnak. Hiszen el sem képzelhető, hogy ilyen zenéket képes lennék
egyedül otthon így megjeleníteni – ehhez kell az a többlet, amit a zenekar, a
közösség ad, és amit a koncerteken a közönség jelenléte ad ehhez. Sokan azért
élnek-halnak, hogy mindig átélhessék a koncertélményt, a közönséggel kialakuló
rejtélyes, de mindennél értékesebb lelki kapcsolatot. A koncerteken a közönség
inspirálja a zenekart, a zenekar a közönséget: vagyis szárnyakat adunk egymásnak!
Őrület, ha belegondolsz, hogy emberéletek ezrei kapcsolódnak össze, hogy
szárnyakat adjanak egymásnak! És persze nálunk ezzel sincs vége, mert a
lélekvilágban nincs fizikai határ, a koncerteken minden élet előjön, minden
élet újra egymásra találhat, együtt ünnepelhet minden lélek, és ha a zene
olyan, elér egészen a csillagokig, a Mindenség életközpontjáig, a Világegyetem
zenei civilizációinak ütegei megszólalnak, megcsendül az öröklét rejtélye. Maga
a Természet is megújul, erőre kap egy-egy istenigazából elkapott közösségi
szertartáson, ahogy őseink élték életüket. Nagy érzés, amikor megmozdul bennünk
a Természet, amikor őseink érzésvilága feltör belőlünk, és ráismerünk arra,
hogy ezek az érzések mindig is élni fognak, ahogy mindig is éltek őseinkben. Az
élet teljessége, közössége, épsége örök parancs, az elidegenedés csak hamis máz
az emberen, amitől megtisztulva ismét egésszé, elemi erejű, a kozmikus
mindentudásba beavatott lényekké válhatunk, bekerülhetünk őseink, az állatok, a
növények és a csillagok életközösségébe. Akinek elege van a civilizációs
ártalmakból, annak gyógyír lehet az Életerő koncertje: itt megidézzük a Nagy
Egész ünnepét! Ehhez az ősi tudáshoz közelítünk, mert az örök életközösség
teljességéhez őseink is hozzátartoznak, és velük összekapcsolódva tudunk igazán
kiteljesedni.
4. Ugyanide tartozik a sárkányok megidézése is – különös
tekintettel arra, hogy egyszerre tesztek említés a magyar népmesék és a kínai
hagyomány sárkányairól. (A magyar népmesékben – például a Benedek Elek
gyűjtötte Kígyó Darvitézben is - őrződik persze a „jó sárkány”, a döntően
egyfejű Kígyókirály alakja, aki nem más, mint az ázsiai hagyomány szentnek
tisztelt egyfejű sárkánya, de azért döntően a mi hétfejű (és persze néha még
ennél is jóval több fejű) sárkányaink inkább negatív szereplők a meséinkben –
lásd Kalamonát. Ti hogyan kapcsoljátok össze ezt a két hagyományt? Ti az
emberekkel szemben félelmetesnek mutatkozó vagy a jóindulatú, segítőkész erők
forrásaként idézitek meg a sárkányokat?
- Megdöbbentőek a népmeséinkben felbukkanó ősvallási
elemek. Tele vannak a forgószél közepén utazó mesehősökkel! Érdekes, hogy
Zarathusztra egy imájában ezt mondja: „a forgószél közepén utazó csend vagyok”.
Hogyan értsük ezeket? Talán valósággal tudtak a forgószél közepén utazni? Talán
annyira jóban voltak a Természet erőivel, hogy a forgószél hívásra odaröppent a
mező közepére, felkapta a mesehőst, és oda röpítette, ahová a mesehős akarta? Vagy
ezek az események a lélek valóságában zajlottak le? Az ősi ember belső erői a
Természettel egybeforrva váltak elemi erejűvé. Micsoda életet élhettek! A
népmeséket kutatva egyre valóságosabb összefüggésekben látom a mesevilágot. Ez
a világ néhány ezer éve még létezett, itt a Földön! A sárkányok a lélekvilágban
éltek, de ez a lélekvilág akkor még sokkal valóságosabb valóság volt számunkra,
mint ma! A lélekvilág és a valóság sokkal szorosabban összetartozott. A
sárkányok például elsősorban a Nap életerejének jelképei voltak, és aki
lélekerőivel rácsatlakozott a Nap lélekerejére, a Napkapun keresztül, egy
lélekutazás során, az valóságosan átélhette a Nap óriási, kozmikus viharként
tomboló életenergiáját! A Napot őseink tüzes élőlénynek fogták fel, és a
napfogyatkozáskor saját szemükkel látták, hogy a Nap testéből aranyló
nyakak-fejek türemkednek ki, és ezek aztán tűzcsóvákat dobnak ki magukból – a
napkitörések során! Valóság! A jó sárkány emléke az eurázsiai síkságon a
Kárpát-medencétől Kínáig ma is él. Én ezt a hagyományt, ezt a szellemiséget
meseszerűen csodálatos és valóságos viharként élem át, és ezt szeretném a
koncerten is átadni.
5. És még ugyanide tartozik a forgószél felemlegetése is
– ami lehet, hogy csak a koncertjeitek elemi erejét hivatott jelezni, de ha a
magyar folklór hagyománya felől közelítünk rá erre a motívumra, akkor a
sárkányokkal és a bikákkal viaskodó garabonciások és táltosok közeledtének jele
is lehet. Az „imhol kerekedő” fekete felhőben érkező garabonciások és táltosok
viadalai pedig ugye arról szólnak, hogy a sárkányokat rituálisan le kell
győzni… Ez is benne van a képben? Vagy ti inkább sárkányokat szelídítetek? Vagy
ti magatok vagytok azok a sárkányok, akiket ti magatok győztök le a színpadon?
GA- A Forgószél!
című számunk az elemi erők ősi emberbarátságát, és az ősi ember érzésvilágának
elemi erejét jelenti számomra. Igen, a
garabonciás-hagyományban egyértelműen jelen van a sárkányjárás és a forgószél. A
garabonciások nem népmesehősök, hanem valóságos személyek – de akkor hogyan
tudtak sárkányokat lovagolni, forgószelet támasztani? Itt szerintem a lélek
rendkívüli erejéről, képességeiről van szó, és éppen ezeket a lelki
képességeket elevenítjük föl a koncerten! És ha sikerül, ha minden összejön, ha
ég-föld összejön, akkor súrolni fogja a sárkányok hasa a Dürer-Kertet! És az
nem mindennapi élvezet lesz, részesülni a kozmikus sárkányok röpítő erejében!
6. Olter Wanda rituális sárkánytánca hogyan került a
színpadra? Ti kerestétek meg őt vagy ő titeket? Egyáltalán, hogy derült ki róla
számotokra, hogy ő ilyesmire is képes? (Rákerestem a neten, a Megasztárban
láttam táncolni – tehát elvben ő távol kéne legyen a ti világotoktól, miközben
nem lehet távol tőletek, ha mégis magatokhoz szólítottátok őt…) És mit kell
értenünk azon, hogy rituális sárkánytánc? (Bár ezt tőle is meg fogom kérdezni…)
GA – Már a Forgószél!
c. számban is jelentkezett a Természet bűvös erőivel összekapcsolódás élménye,
és ezt csak tovább erősítik azok az eurázsiai népzenei sárkányos elemek,
amelyekkel mostanában a próbákon dolgozunk. Olter Wanda nem mindennapi hatású
előadását Barcsik Géza – lemezborítóink, díszleteink készítője, aki
ős-VHK-tagnak számít - látta, mégpedig sámánasszony-szerepben, hatalmas súlyú
sámándobokat hajigálva, olyan érzéseket kavarva fel, mint a VHK Rituális
Színháza. Ezért ajánlotta, és amit én láttam Wanda műsorairól, az is elég
ígéretes volt.
7. És pontosan mit tisztelhetünk a pszichedelikus punk dj
set körülírásban? Ami ugye az éjszakát zárná…
GA: Erre az alkalomra olyan dj-t hívunk, aki a punk és a
pszichedelikus zenék határán, a vhk-hoz közelálló zenéket játszik. Ezt egészítjük
ki a zenekar tagjainak kedvenc, kimondottan táncra perdítő számaiból álló
válogatással. Én is összeállítok egy-két CD-re való tüzes talpalávalót!