Megjelent: Arany Tarsoly, 2010. január.
A cófalvi
aranyfokosok tanúsága
Az ókori civilizációkról írt könyvek,
tankönyvek a mai napig Mezopotámiát, Egyiptomot, Mükénét, az Égei-tenger
környékét, olykor az ázsiai civilizációkat ismertetik. A legújabb kutatások
azonban már a Hajdúsámson-Apa néven ismert tiszai-erdélyi
civilizációt is kiemelkedően előkelő helyen tárgyalják.
1.
kép. Egy cófalvi aranyfokos spirál díszitésekkel.
A cófalvi (Trei-Scaune, Tufalau) aranylelet 1840-ben került napvilágra, az akkori Czofalva és Barátos faluk között egy szekér kereke arany
csákányokban akadt meg. Az ezt követő keresésben négy arany fokos (csákány,
balta) jött napfényre, majd arany láncok, nyeregszerhez tartozó boglárok, arany
lóállazó, gombok, s tömör arany kerültek elő egy
fazékból. Az aranyak 20 karátosak, a csákányok súlya fél kilogramm körüli. A
meglevő cófalvi balta díszítés
nélküli, de az elveszett, e baltához legközelebb álló másik darab díszítéseit a
róla fennmaradt rajz megőrizte: sarlóveleles minta,
alatta két emberi alak és egy állatalak,
talán ló, a baltán zegzugos vonalak, az él fölött valószínűleg egy napkorong,
amelynek négy küllője között a küllőből kiinduló spirálisok láthatók. A spirál
nemcsak díszítőelemként, hanem a fokos alakjában is feltűnik, jelezve
kitüntetett jelentőségét (lásd 1. kép, cófalvi fokos).
A Felső-Tisza vidéke és Erdély az őskor óta egységes műveltséget alkotott (a
régészetben Hajdúsámson-Apa horizontnak is nevezik
bronzkori szakaszát; egészen Székelyföld legdélkeletibb
csücskéig elért) és aranyból készítették a kultikus szerepet
játszó fokosokat, s rajtuk a leggyakoribb motívumok egyike a spirál (lásd a 2.
kép, bronzfokosok az erdélyi Apa-Nagyfalu környékén, 3.
kép, bronzfokosok Hajdúsámson körzetében).
2. kép. Bronzfokosok az erdélyi Apa-Nagyfalu környékén működő érdélyi műhelyből (i.e. 1 750-től), amelyik ellátta a Felső-Tisza vidékét, majd később Skandináviát, Görögországot.
3. kép. Hajdúsámsoni bronzfokosok az i.e. 17. századból.
A leletek
alakja, a díszítő elemek stílusa és típusának elemzése alapján a cófalvi aranyleletek kora a középső bronzkorra (i.e.
19.-14. század) tehető. A cófalvi kerek aranylemezek
eredetével kapcsolatban a lelet legalaposabb ismertetője, Mozsolics
Amália azt írta: „Nem lehet puszta véletlen, hogy mind e motívumok otthonosak a
mykenai művészet körében, még a komplikáltabbak is,
amelyekről képtelenség volna feltennünk, hogy egymástól függetlenül jöttek
volna létre amott és hazánkban.” Ez a kérdés egyértelműen tisztázott és valóban
nem kérdéses, hogy egységes, stiláris egyezésekről van szó – tette hozzá.
Kétségtelen a cófalvi balták keleties jellege is (u.
ott), vagyis az összefüggés a közép-ázsiai andronovói,
az erdélyi és a mükénéi műveltség között. Ugyancsak a keleti, sztyeppei
kapcsolatra utalnak a szívalakú csüngők, amelyek a cófalvi és egykorú rokon somogyomi
aranyleletben szintén megtalálhatók. Kétségtelen a lovasnomád
műveltség hatása is.
A
történelem-tudomány, a nyelvtudomány, a régészet nem egzakt tudomány. Még a
fizikában is előfordul, hogy az ok-okozat kapcsolat vitatott, illetve fordítva
értelmezett. A történelemben, a nyelvtudományban, a régészetben ez a
bizonytalanság még nagyobb mérvű. Gondoljunk csak a finnugor rokonság tételére!
Abból, hogy a finn és a magyar nyelv között bizonyos mértékű rokonság mutatható
ki, egyáltalán nem következik, hogy a magyar nyelv a finnből származik, ahogy
azt a magyar nyelv finnugor besorolása sugallja. A rokonság ugyanis kétirányú és
sokféle lehet. Éppúgy az is előfordulhat, hogy a finn nyelvet kellene a magyar
nyelvcsaládhoz tartozónak nevezni. Elvileg az is lehetséges, hogy az erdélyi
műveltség hatott a mükénéire. Ezt a kérdést közelebbi vizsgálat hivatott
eldönteni. Lássunk most néhány érvet az erdélyi műveltség elsősége mellett!
1.
Mükéné és Erdély bronzkori műveltségének viszonyát annak alapján szokták
megítélni, hogy a spirál minta Mükénéből ered. A spirál viszont Mükéné (i.e. 1 600-1
100) koránál jóval korábban az őskori és ókori Erdélyhez kötődik, sőt,
legalábbis az i.e. 6 000 körüli időszaktól kezdve határozottan Erdély a
spirál minták kiinduló központja. Erre a következtetésre jutott a mezopotámiai
Ur városát feltáró világhírű régész, Woolley is: „A Duna völgyének földművelői vitték a spirál és meander mintát (tökfélék-inspirálta
edényeikre vésve) szét egész Európában”.
Az egyik legkorábbi ilyen műveltség a Gura Baciului kultúra (i.e. 6 500-tól), Kolozsvár
közelében, amely kiterjedt Szerbiára, Erdélyre, Pannóniára, Olténiára.
Díszítőművészetének jellemzői az újkőkor tipikus jelképei: kör és spirál, a Nap
jelképei, csigavonalú (hullámos mintázatú) lángok, meanderek
és emberszerű alakok.
4.
kép. Kukutyini kerámiák jellegzetes, erdélyi spiráldíszítéssel. I. e.
5 500-2 700.
Megemlítjük,
hogy a rézkori Erősd-ön (i.e. 5 500 –
3 000) is szép spirál-díszítéseket alkalmaztak. Egymásba
kapcsolódó spirálokat láthatunk a rézkori erdélyi kukutyini (Cucuteni) műveltségben (i.e. 5 500-2 750; 4. kép)
ugyanúgy, mint később, az i.e. 3. évezredbeli írországi megalit,
Newgrange bejáratánál (5. kép), és ez a jellegzetes
motívum a hunokra is jellemző volt (6. kép, Mezőberényi hun fejék aranydíszei,
7. kép, hármas hun spirál Kékesd lelőhelyről, 8. kép, hun király szőnyege).
5. kép. Hármas spirálok Newgrange megalit építményének bejáratán – az i.e. 3000 körüli időszakból
6. kép. Mezőberényi hun fejék aranydísze, i.sz. 4.-5. század
7. kép. hármas hun spirál Kékesd lelőhelyről, i.sz. 4.-5. század
8. kép. hun király szőnyege Közép-Ázsiából, i.sz. 2. század
A
spirál jelkép kiemelkedő, kultikus szerepének ez a rendkívüli, sokezer évre kiterjedő folytonossága felveti a kérdést:
jellemző-e ma a spirál, kettős spirál a székely népművészetre? A válasz: a spirál jelkép ma is a székelység egyik
legjellemzőbb, leggyakoribb és legfontosabb jelképe. Ezt jelzi a spirál
minták elterjedtsége és szerepe a székelykapukon is (9.
kép). Más szóval: a spirál jelkép
térbeli és időbeli eloszlása nem a mükénéi műveltség elsőbbségét jelzi az
erélyivel szemben, hanem azt, hogy a székelység többezer
éve folytonosan jelen van Erdélyben.
9. kép. Székelykapu
spirálokkal. 20. század.
2. A spiráldíszek az újkőkorban
(i.e. 6 000 – 4 400) a Kárpát-medencéből terjedtek szét Európában. Az
újkőkori művészetben Közép-Európa löszös vidékein,
Ukrajna és a Balkán területén a spirálok és a meanderek
voltak a kedvenc motívumok – írja az Encyclopedia
Britannica.
5. Az erdélyi Tordos-Vinca
(kora: i.e. 6. évezred-i.e. 3. évezred) kerámia jellemzői: spirál, a
madár-alakú váza, az állatfejekkel díszített oltár. Az erdélyi központú Cucuteni-Tripolje kultúrában (i.e. 5 500 – 2 750)
a spirálok és a meanderek nagyon gyakoriak.
6. Az erdélyi Erősd (i.e.
5000-3000) újkőkori-rézkori település leleteinek
gyakori díszítőelemei a spirális meanderek, egymásba
kapaszkodó futóspirálok.
7. Az erdélyi Boian
kultúra (kb. i.e. 4 100 – 3 700) népének edényeit bemélyített,
valamint bekarcolt technikával készített spirál-, sakktábla-,
farkasfogmotívumok, valamint pontokkal kitöltött párhuzamos vonalak díszítik. A
Boian kultúra után következő kultúrákban, például a Gumelnita kultúrában (i.e. 3 800 – 3 000), a Cernavoda kultúrában (i.e. 4 000 – 3 200), a kora
bronzkori Schneckenberg, vagy Jigodin
kultúrában a spirál jelkép folytonos.
A cófalvi aranylelet fokosok mellett talált tárgyai nem
Mükénéből, hanem Erdélyből eredhetnek. A cófalvi
aranyleletben (i.e. 1 750-1 400) a szívalakú
un. halántékgyűrűk lánccal összekapcsolva jelennek
meg. Ilyenek fordulnak elő a meótiszi Kubán folyó vidékén és a délorosz sztyeppevidéken a rézkorban (i.e. 5 500- 3 000). Tallgren a cófalvi halántékgyűrűk
központjának az Erdély-Bohémia-Morávia körzetet
tekinti, és megemlíti, hogy egészen Uralszk-ig
elterjedtek. Seger az ovális alakú halántékgyűrűk
hazáját Erdélyben keresi.
10. kép. Az eurázsiai síkság lakói i.e. 1 900
körül a kimmerek és a szkíták elődei.
10. Erdély, a Hettita Birodalom és Mükéné az
i.e. 2. évezredben szoros kapcsolatban álltak
egymással. „Az i.e. 2. évezredben Eurázsiában négy
kiemelt hatalmi térség létezett s e mellett hat központ működött. Anatólia az Égeikummal, a Kárpát-medence, az eurázsiai sztyeppe és a
Kaukázus volt a meghatározó négy térség. Az egymással is kapcsolatot tartó
hatalmi központok pedig a következők: a hettita
birodalom, a trójai birodalom, Mükéné, a Kárpát-medence (Hajdúsámson, Piliny
I-II), a kaukázusi trialéti-kirovakáni kultúra és a szintastai-andronovói sztyeppei kultúra.” (Bakay, 2005, III. 82-83). Ha
hozzátesszük, hogy az erdélyi (I), Duna-torkolatvidéki (II), meótiszi (III), Volga-kámai (IV) és kaukázusi (V) műveltség
népe Erdélyből áramlott ki az i.e. 5 100 körüli időszaktól kezdve és
legalább 3 000 éven át szoros kapcsolatot tartott fenn egymással (lásd a
mellékelt térképen, 11. kép), akkor világossá válik, hogy a gerendavázas és az andronovói műveltség
népe erdélyi eredetű, és az i.e. 6. évezredtől a mükénéi korig (és tovább)
sikerült megőriznie Eurázsia jelentős részére kiterjedő egységét, szoros
kapcsolatait. Az andronovói kultúrát hivatásos
régészek is összekapcsolták az ősmagyarok (ugorok) hagyatékával, pl. Fodor
István és Bakay Kornél Tegyük hozzá, hogy a legtöbb
szakértő az andronovói műveltséget a gerendavázas
kultúra keleti kiterjedésének tartja – tehát a hatalmas eurázsiai síkság
európai és ázsiai felén egyetlen hatalmas, egységes műveltség virágzott az i.e.
2. évezredben.
11. kép. Az újkőkori-rézkori
magasműveltség kiáramlása az Erdély-Felső-Tisza
körzetből i.e. 5 100-tól (I) az Al-Duna (II), Meótisz
(III), a Volha-Káma folyóköz (IV) és a Kaukázus (V)
térségébe. Az öt műveltségi körzet évezredeken át fenntartotta szoros
kapcsolatait Erdéllyel. Utódaik a kimmerek és a
szkíták.
Régészeti tárgyak egész sokaságának eloszlása
bizonyítja, hogy a korai bronzkorban szoros
kapcsolatok álltak fenn Kelet-Közép-Európa, Anatólia, a kelet-európai síkság,
Észak-Itália és Dél-Skandinávia között.
Ezek a régészeti eredmények alátámasztják és
igazolják Orbán Dezső azon eredményeit, melyek szerint a mükénéi akhájok
székely-magyar eredetűek lehetnek, és azt is, hogy a Kárpát-medence és a
Hettita Birodalom szoros kapcsolatot tartott fenn az i.e. 2. évezredben.
A Kárpátok körzetében magasan fejlett bronzkori
társadalmak jöttek létre a második évezred elején. A Kárpát-medencéből terjedt
szét a bronzkori magasműveltség Európában. A
bronzkori fémművesség a Kárpát-medencében kiugró mennyiségi és minőségi
színvonalat ért el, legalábbis az i.e. 1750/1700 időszaktól kezdve. „Egész sor
új fegyver- és ékszertípus fejlődik ki – hosszú kardok, lándzsák, csatabárdok,
karperecek, bokaperecek, csüngők stb., újfajta fémöntési technológiák, új,
stabil ón-ötvözés, az Unetice műveltségben
szokásosnál enyhén alacsonyabb ón-tartalommal. Az ékszerek és a fegyverek a
korábbinál mind nehezebbek, mind változatosabbak és magasabb technikai és
művészi ügyességet árulnak el. A termeléshez és elosztáshoz a rétegződött
települési rendszer, megerősített központi településsel lehetővé tette az új
fémipar szervezett, széleskörű elterjesztését, főként presztízs-javak,
fegyverek és ékszerek terjedtek el. A politikai hovatartozás szerint egyes
körzetek a kerámia-stílusok eltéréseket mutatnak – ezek alapján jelölik az
egyes helyi műveltségeket a Wietenberg, Vatya, Vedterov, Ottomani, Madarovce nevekkel. Az
egyszerűség kedvéért mindegyikre az Ottomani
műveltség nevet használjuk. A közép-európai társadalmak szervezettsége
valószínűleg nem volt alacsonyabb a korabeli szárazföldi görög társadalmakénál
(a paloták és városok csak sokkal később fejlődtek ki a görög szárazföldön), és
olyan cserehálózatot hoztak létre, amelyik összeköttetést biztosított
Skandináviával és a Fekete-tenger partjával.”- írják. „Az uralkodó elit
jelképei a jogarak, az ivócsészék és a borostyán
ékszerek” (u. ott, 126. o.), vagyis az Erdélyből az i.e. 5 100-tól kezdődően
kiáramló „jogarhordozó nép” jelképei. Érdekes módon a jogar és az ivócsésze
kultusza a szkítáknál és a székelyeknél is fennmaradt.
A bronzkor harmadik fázisában, amely i.e.
1600/1500-tól i.e. 1300-ig tartott, tűnik fel Mükéné műveltsége, éspedig erős kárpát-medencei hatások alatt. Tünetértékű, hogy a mükénéiek
a minósziaknál jobban vették át a
Fekete-tengeri/Kárpát-medencei műveltség egyes elemeit. A Kárpátoktól a pontikus sztyeppéig, és tovább dél felé Anatólián át (a
korai hettitákig), Görögországig (a korai mükénéiekig),
létezett egy elit anyagi műveltség a harci szekerekkel, lószerszámokkal és más
főnöki jelvénnyel kapcsolatban.”
Foglaljuk most össze az elmondottakat! Ezek
szerint tehát nem Mükéné kultúrája (i.e. 1600/1500-tól i.e. 1100-ig) előzte meg
az erdélyi bronzkori magasműveltséget, hanem Erdély
középső bronzkori műveltsége (i.e. 1750/1700-tól) előzte meg Mükénéét. A két
körzet kölcsönhatásában Erdély hatása a kezdeményező és a meghatározó, és ezen
meghatározó kulturális hatások a jellegzetes tárgyak alakjában és díszítésében
egyaránt kimutathatók. Az erdélyi-felső-tisza-vidéki, a magyar régészek által
régebben „mükénéi típusúnak” nevezett hosszú kardok itt, a Kárpát-medencében
fejlődtek ki, helyesebb tehát őket az újabban szokásos Hajdúsámson-Apa
típusú kardoknak nevezni. Külön kiemeljük, hogy a kardok tárgyi jellemzőinek
alapján, ahogy az a mellékelt képeken jól látható, Mükéné és Erdély harcosainak
tárgyi kultúrája az őskori magyar műveltségből ered, és a folytonos
fennmaradást a görögök által szkítának nevezett nép biztosította az i.e. 1.
évezredben. Ez pedig alátámasztja, hogy a mükénéi
műveltség hordozói a Kárpát-medencéből települtek át Mükénébe. Mivel pedig az
ókori Mükéné műveltségét mindmáig a korabeli Európa egyik legfejlettebb, ha nem
egyenesen a legfejlettebb megnyilvánulásának tartja a köztudat, ezért
rendkívüli jelentőségű egy, a korabeli Európa egyik legfejlettebb műveltségénél
is fejlettebb műveltség felfedezése hazánk, elsősorban Erdély és a
Felső-Tiszavidék területén.
Alapvetően új eredményre jutottunk. Az erdélyi-felső-tiszavidéki műveltség a bronzkorban páratlan
színvonalat ért el, technikai és művészi szempontból egyaránt. Ez a műveltség
az emberiség világörökségében kétségkívül kiemelkedő szerepet játszik. Ennek
megfelelő figyelemmel érdemes azt is figyelemben tartani, hogy ez a kultúra
szerves része a többezer évvel előtte és utána itt helyben
fennálló műveltségeknek, és ezekkel szerves egészet alkot.