megjelent: KAPU, 2004.02.
Grandpierre K. Endre-Grandpierre
Attila:
Attila és a hunok -
kordokumentumok és legújabb tudományos eredmények tükrében
1. rész
Attila, a hun király a
világtörténelem egyik legkiemelkedőbb, legvitatottabb, legvonzóbb,
legelutasítottabb, legjelentősebb, és legkevésbé ismert meghatározó szerepű
alakítója. Még az is vitatott kérdés, hogy a magyar történelem alakja-e. Ezzel
összefüggésben kell látnunk azt a tényt, hogy a magyar történelemben a
kereszténységre térítés során beállt törés sok mindent, ami ez előtt a korszak
előtt történt, ellentétes előjellel állíttatott be, nemkívánatosnak minősített.
Így Attila valóságos szerepe is már Gézától és Szent Istvántól kezdve élesen
átértékelődött a magyar hagyományban, s a rá vonatkozó ősi dokumentumokat
begyűjtötték és elégették. Mégis, a krónikások a tények nyilvánvaló súlya alatt
képesek voltak az Attilára vonatkozó és még megtűrt tudást átmenteni a későbbi
századokra, a pillanatnyi politikai-vallási helyzet függvényében. A magyar belső hagyomány mégoly rejtett és
sokszor ellenkező előjelű beállításban történő átmentési kísérlete azonban
majdnem kudarcba fulladt. Anonymus ugyan a magyar hagyományokról látszólag elmarasztalólag ír, a parasztok és a regösök egyes „hamis
meséi és csácsogó énekei”-t ilyen feddő fedő alatt mégis átmenti. Mégis
elnyelte Anonymus Gesta Hungarorum-ját
a kíméletlen idegenérdekű süllyesztő, és hét évszázadnyi eltemettetés után,
csak 1746-ban került elő az ismeretlenség homályából Schwandtner
János György jóvoltából (Grandpierre K. Endre, 1998 –
a továbbiakban GKE). Attila személyét és
a magyar-hun kapcsolatot IV. Béla és udvara (1242 körül) nem vállalta, mert
uralkodóvá vált a vallási türelmetlenség az országban – írja Sebestyén László
(2000, 113. oldal). Mégis, a mindenki által tudott és nyilvánvaló tények súlya
alatt (ld. Hambis, 1972, 5-7) a Rákóczi
szabadságharcig (1700 körül) és az 1848-as szabadságharcig Magyarországon és
világszerte uralkodó nézet volt a hun-magyar folytonosság. A magyarság
múltjának eltörlésére az i.u. 1000 körül elindított
hadjárat 1848 (és 1945) után újabb erőre kapott. Kitagadták Attilát a családból
a külföldről hazánkba telepített, idegenérdekű történész-iskolák, amelyek a
Bach-korszakban a Magyar Tudományos Akadémiát is uralmuk alá hajtották, és
amelynek idegen szemléletű s valóság-torzító hagyományaitól máig nem sikerült
megszabadulni. Nem kis fegyvertény ez: betelepül egy idegen a családba, és
kitagadja a családból a szülőket, s ezt a szülő-kirekesztést, anya-megtagadást,
árvaság-hitvallást a családban megmaradt utódok számára kötelezővé teszi.
Márpedig minden nemzet létének legfontosabb alapja az őseredetig visszanyúló, a
nemzeti történelem egészére kiterjedő és ahhoz minden külső hatásnál jobban
ragaszkodó nemzeti öntudat. Úgy tűnik, nem mértük föl kellőképpen, milyen
óriási tragédia számunkra múltunk kötelezően előírt megtagadása. Egy
hasonlattal: képzeljük el, hogy kényszerrel besoroznak bennünket és egy olyan cégnek kell dolgoznunk, amelynek soha nem akartunk. Ez a cég előírja, hogy mindent, ami a céghez kényszerítés előtt
történt, meg kell tagadnunk, ismereteinkkel, írás-, számolás-tudásunkkal,
egykori képzettségeinkkel együtt, születésünk időpontját a céghez
kényszerítéstől kell számítanunk, meg kell tagadjuk egész előző életünket,
gyermekkorunkat, szüleinket, sőt, egész múltunkat egyenesen az ördög művének
kell kikiáltanunk, viszont istenítenünk kell gondolkozás, a legkisebb kritika
nélkül mindent, amit a cég főnökei parancsolnak számunkra, azé a cégé, amelyik
pedig elgyengített, elszegényített, megcsonkított, és rabszolgasorsba vetett
bennünket, szeretteinket, gyermekeinket, népünket.
De látnunk kell az érem
másik oldalát, annál is inkább, mert az éremnek ez az oldala van mindmáig alul,
és így többnyire a másiknál kevésbé látható. Bármilyen furcsa legyen is, a
történelemben nemcsak a hamisítás, rontás erői érvényesülnek, még akkor sem, ha
minden korban mellettük áll a hatalom, és a siker, az érvényesülés, a
megélhetés lehetőségét a múltat végképp eltörlőknek, a hamisítóknak, a valóság
eltorzítóinak, megmásítóinak biztosítja. Az eltelt évszázadokban a hatalom
által nemkívánatosnak minősített és elvermelt krónikák egész sora bukkant
felszínre, látott napvilágot, még ha csak szűk kör számára is, és még ha e szűk körnek is csak egy része volt képes
felismerni e dokumentumok valódi értékeit. Furcsa módon megindult a
nem-hivatalos történetírás – saját lelkiismeretükre hallgató, a történelemben
tátongó óriási ködöket megvilágító, a nemzet sorsát szívükön viselő
történetírók által. Megindult a múlt-feltáró történetírás és a múlt-eltörlő,
hivatalos történetírás küzdelme. És mivel a tudomány eredeti hivatása a valóság
hű megismerése, az igazság kockái elkezdtek újra összeállni. Amikor a
hatalomnak alárendelt történetírás színvonalát a független történetírás
megközelíti, az igazság többlete végleg a valósághű történelem felé billentheti
a mérleget. Korunkban a genetikai, mikrobiológiai, állat- és növényföldrajzi
tudományok bekapcsolódásával a természettudomány egyre nagyobb szerepet kap a
népcsoportok vándorlásainak feltérképezésében. Az a tény, hogy a
természettudományban a tárgyilagosság szempontja kevésbé kopott meg, arra
vezetett, hogy külföldi tudósok és kutatócsoportok egyre nagyobb számban
ismerik fel, hogy nem a múlt-eltörlő, hanem a múlt-feltáró történelem áll
közelebb a valósághoz. Érdekes módon, a legújabb természettudományos eredmények
éppen arra a felismerésre vezettek, hogy a magyar nép Európa ősnépe. Tizenhét
tagú nemzetközi kutatócsoport nemrég a Science
magazinban közölt tanulmányában bebizonyította, hogy a magyarok kárpát-medencei
múltja 40 000 évre vezethető vissza (Semino et al.,
2000; Szabó István Mihály, 2003). A fémmegmunkálásra vonatkozó hasonló
bizonyítékok (Dayton, 1978; Bárczy,
1999), valamint az írástörténeti kutatások eredményei (Varga, 2001)) együttes
súlya úgy tűnik, perdöntő lehet a hun-magyar rokonság kérdésében, és már nem
sokáig lehet visszatartani az igazság óráját. Mindezek a vizsgálatok Attila
személyére és tetteire is egészen új fényt vetnek, mélyebben világítják meg
tetteinek mozgatórugóit s igazi jelentőségét.
Tanulmányunk egy
előzetes, bevezető változata a Grandpierre K. Endre
több évtizede készülő, nagy Attila-munkájához felhalmozott ismeretanyagból irandó munkának. Sajnos, a munka félbeszakadt, és így ez a
munkánk jelentős részben kiegészített, újjászervezett és felfrissített
változat. Az itt bemutatott eredmények a terjedelem korlátozottsága miatt
szükségképpen vázlatosak, és a vállalt rövid határidő miatt szükségképpen nem
nyerhették el kiérlelt alakjukat. Kérjük, tekintsék ezt a munkát inkább
figyelemfelkeltőnek, bevezetőnek a remélhetőleg nemsokára sajtó alá rendezhető
nagy Attila-munkához.
1. rész.
1.1.
Buda halála az alapdokumentumok tükrében
1.1.1.
Jordanes változata Buda haláláról:
Attila atyja Mundzuc volt, akinek testvérei voltak Octar
és Roas, kikről azt beszélik, hogy Attila előtt a
hunok felett uralkodtak, bár nem mindazok felett, akik felett ő maga. Ezek
halála után testvérével, Bledával együtt jutott a
hunok trónjára és hogy a vállalat előtt, amelyre készült, elég erős legyen,
erejének gyarapodását rokongyilkossággal keresi és övéinek erőszakos halálával tör az általános döntésre. De ha hatalma ily gyalázatos
módon növekedett is, az igazság mérlege dicstelen véget készített neki
kegyetlenségéért. Miután Bleda testvérét, aki a hunok
nagy részén uralkodott, csalárdsággal életétől megfosztotta, az egész népet
saját hatalma alatt egyesítette. A többi népeknek is, akik hatalma alatt
voltak, nagy számát összegyűjtvén, a világ első nemzeteit, a rómaiakat és a
vesegótokat igyekezett leigázni. Hadseregét 500.000
főre becsülték. Ez a férfiú, ki a földkerekség rémeül
a nemzetek megrendítésére született a világra, nem tudom, mi okból, mindent
betöltött a rettenetesség hírével, amely róla elterjedt.
1.1.2.
Az „Üngürüsz története” magyar krónika változata
Buda haláláról:
De a krónikások és regösök úgy adják elő, hogy
amikor Atilusz (Attila) király testvérét, Budát a
helyére helytartónak kinevezte és hadjáratra ment, ez az esztelen a sok
mulatozás (szórakozás) miatt azt gondolta, hogy immár elmúlt az ideje annak,
hogy Atilusz király megjöjjön ezekbe a tartományokba,
ha vissza akart volna jönni, annyi idő óta már visszajött volna; gondolta
(magában). Szívét megragadta az uralom utáni vágy és a tartományt magának
akarta megkaparintani, Szikambria székhelynek a nevét
(ami most) Ó-Budin, megváltoztatta, mivel az ő neve
Buda volt, mindkét székhelynek a Buda nevet adta s ezek a mai napig is Ó-Buda (EskiBuda) és Új-Buda (Yeni Buda) néven (ismertek).
De röviden: úgy beszélik,
hogy azokban a napokban Konsztantinijjének
(Konstantinápoly) volt egy padisahja, akit Szekiz-Munduznak
hívtak. Buda ezzel nagy barátságban volt és ezt az alávalóságot is annak
bujtogatására tette.
Innen térjünk vissza:
Ezenközben Atilusz király visszatért és saját
országába tette a lábát. Atilusz hívei közül néhányan
titokban a király elé terjesztették és tudtára adták neki Buda helyzetét. A
király megérkezését Buda is hírül vette, (áruló) gondolatát megbánta. A király pedig ezeket a híradókat széjjelkergette és
széjjelszórta. Másrészt Buda tanácstalan volt és elhatározta, hogy katonaságot gyűjt és testvérével szembeszáll. De látta, hogy az ország
népéből senki sem jön segítségére, sőt az egész ország népe a királytól való
félelmében vért hugyozott. Ez oknál fogva hiába menne a király elé őt fogadni,
egy táborhelyen vele találkozni és beszélni. (Atilusz)
ezalatt vándorolva-táborozva egy nap megérkezett a
városba és trónjára ült. Mivelhogy testvére, Buda, trónja és élete ellen tört,
ez oknál fogva nagyon elszomorodott. Az
is nagyon nehezére esett, hogy mind a két székhelynek a nevét a saját nevére
változtatta.
Ez oknál fogva Budát egy
nap a színe elé hívatta. Mihelyt megjött, abban az órában, késedelem nélkül
parancsot adott, hogy üssék le a fejét és testét
vessék a Dunába.
1.1.3.
Jordanes összevetve az Üngürüsz
történetével
Igencsak valószínűtlen, hogy Attila
uralomvágyból megölte Budát, mégis birodalma székhelyét áldozatáról nevezte el.
Tény az is, hogy a német források gyakran Etzilburg
néven említik Attila fővárosát. Az pedig kizárható,
hogy Attila egyszerre elrendelte, hogy a fővárost egyrészt Budának, másrészt Attilavárnak, Etzilburgnak
nevezzék. A főváros Buda és Etzilburg neve
félreérthetetlenül az Üngürüsz történetében megadott
változatot igazolja a Jordanes krónikájában
megadottal szemben.
1.2.
A catalaunumi csata
1.2.1.
A magyar krónika változata a catalaunumi csatáról:
Miközben a Firenk (frank) sereg szemben állt Atilusszal,
Firandzsijja (Franciaország) királya azt mondta, hogy
tőrbe kellene Atilusz királyt ejteni,
de mivel a király
minden tekintetben óvatos volt, látta, hogy nem talál rá módot. Megértette… …különféle cselt szőtt és ezt mondta Atilusz
királynak:
„Hatalmas király! Adjon
nekem engedélyt, hogy a parancsom alatti katonasággal felkerekedjek és az
ellenség hátába támadjak, ugy,
hogy legyen Önnek erről tudomása (szolgáljon bizonyítékul), hogy az Ön szolgája
(azaz én) őszinteségével milyen módon dolgozik az Ön utján.”
Ezzel a cselvetéssel Firandzsijja tartományának neves és előkelő bégjei közül
sok személyt és nagyon sok más országbeli béget maga alá rendelve, együttesen
megszöktek és a Firenk sereghez mentek s hozzájuk csatlakoztak. Atilusz
királlyal szembeszállva harcba bocsátkoztak. Atilusz
király azonban emiatt nem szomorkodott, mert bátor ember volt s oly
rettenthetetlenül harcolt, amilyent még szem nem látoott.
A krónikás szavai szerint, ahogy beszélik,
három nap, három éjjel tartott a harc és öldöklés, végülis
Atilusz király alkalmat talált (a győzelemre). A Firenk és a Rim sereget kardélre
hányta és a két oldalon száznyolcvanezer katona esett el.
1.2.2.
Jordanes változata a catalaunumi
csatáról:
…Gyzerich, a vandalok királya, a kiról elébb
szóltunk, amikor megtudta hogy ez az egész világot el
akarja pusztítani, sok ajándékkal a vesegótok elleni háborura
sarkallja, minthogy félt, nehogy Theodorid, a
vesegótok királya a leányán tett gyalázatot megbosszulja... Attila Gyzerichtől megvesztegetve már rég készült a háborura és Itáliába Valentinianushoz
követeket küldvén, a gótok és a rómaiak közé az
egyenetlenség magvát hintette, hogy a kiket harczban
nem tudott legyürni, azokat belső gyülölködéssel
döntse meg, azt állítván, hogy az állam iránti barátságát semmiben sem sérti
meg, hanem hogy neki Theodoriddal, a vesegótok
királyával van küzdelme. Mivel szerette volna, hogy szívesen fogadtassék, a levelet egyébként az üdvözletek szokásos
hízelgéseivel töltötte meg, és azon volt, hogy hazugsága hitelre találjon.
Hasonló módon levelet írt Theoderidhez, a vesegótok
királyához is, buzdítván, hogy a rómaiak szövetségétől álljon el és emlékezzék
vissza azon ellenségeskedésekre, amelyeket kevéssel azelőtt ellene szítottak.
Így harcolt csalárdsággal ez a nagy vadsága mellett is ravasz eszü ember, mielőtt hadba indult volna. Erre Valentinianus császár a vesegótokhoz s azok királyához, Theoderidhez követséget küldött ezen
szavakkal: „Saját okosságtok parancsolja, ti nemzetek legvitézebbje, hogy
szembeszálljatok a világ zsarnokával (Attilával - GA), a ki az egész földet
szolgaságba akarja hajtani. A harczra okokat sosem
keres, hanem akármit tett legyen is, azt jogosnak véli. Nagyravágyása
mértéknélküli, dölyfét erőszak táplálja. Törvényt, jogot semmibe sem vesz, még
a természetnek is ellensége. Mindenek gyűlöletét érdemli az, a ki mindenek
közös ellenségének bizonyul. Emlékezzetek csak vissza, kérlek, arra, a mit
elfelejteni ugy sem lehet, hogy a hunnok
benneteket nem harcban vertek le, amelyben az esélyek egyformák, hanem a mi
sokkal aggasztóbb, csalárdsággal támadtak meg. Ha
saját magunktól eltekintünk is, képesek vagytok boszulatlan
türni ezt a dölyfösséget? Fegyverben hatalmasok,
engedjetek saját haragotoknak és nyujtsatok
szövetséges kezet. Legyetek segítségére az államnak is, amelynek egyik alkotó
részét magatok is bírjátok. Hogy pedig mi mennyire várjuk, mily örömmel
fogadjuk a szövetséget, kérdezzétek meg az ellenség terveit.” Ezen és hasonló
szavakkal teljesen megnyerték Valentinianus követei Theodorid királyt, a ki így felelt nekik: „Rómaiak, - ugymond – kívánságtok meg lesz; Attilát nekünk is
ellenségünkké tettétek. Követni fogjuk, bárhova hívjon is és jóllehet dölyfösködik a népeken nyert különféle győzelmekkel, tudnak
a gótok harczolni kevélyekkel is. Egy háborut sem tudnék veszedelmesnek tartani, ha csak az ügy
maga nem rossz és nem ijeszti azt a veszély, a kire a dicsőség mosolyog.” ... Igy jöttek össze a catalanaumi mezőkre (Chalons sur Marne körül), amelyeket mauiriacuminak is hivnak és hosszuságban, mint ahogy a gallok hivják,
száz leuványira, szélességben
pedig hetvenre terjednek. Egy gall leuva pedig 1500
lépésnek felel meg. A földnek ez a része tehát most megszámlálhatatlan népeknek
porondjává lett. Mindkét nép hatalmas csatasorokban állott fel, semmi sem
történt alattomos meglepetéssel, hanem nyilt harczban mérköztek. Minő okot
lehetne találni, a mely méltóbb volna ennyi embernek mozgósítására. Vagy micsoda izzó gyűlölet volt az, hogy igy
mindenek egymás ellen fegyverkeztek. Bebizonyult hogy az emberi nem a
királyoknak él, midőn egyetlen egy balga ötletére népek mészárlása történhetett
és egy dölyfös király önkényéből egy percz alatt
megsemmisült, amit a természet annyi századon át létre hozott.
…De mielőtt még a
csata lefolyását vázolnók, szükségesnek látszik elmondani, amik magukban a harczoknak mozgalmaiban történtek, minthogy ezen ütközet
amilyen híres, ép annyira szétágazó és szövevényes is. Az alánok királya, Sangiban ugyanis a jövendőtől rettegve, megigérte
Attilának, hogy átpártol hozzá és Aurelianát (ma Orleans), Gallia városát, ahol ekkor állott, kezére játsza. Mikor ez Theodoridnak és Aetiusnak tudomására, Attila megérkezése előtt a város
körül nagy sánczokat emelnek, a gyanus
Sangibant őrizet alá veszik és népével segédseregeik
közt a középre állítják. Ez az esemény Attilát, a hunnok királyát zavarba hozta és erejében többé nem bízván,
félt megütközni. És miközben a futásra gondolt, amely még magánál a halálnál is
szomorubb, elhatározta, hogy a jósokkal a jövőt kifürkészteti.
Ezek a szokott módon majd a barmok zsigereit, majd pedig a lekapart csontokon
bizonyos ereket szemlélve a hunnoknak
szerencsétlenséget jósolnak, de mégis némi vigaszul azt jövendölték, hogy az
ellenkező részen az ellenség fővezére el fog esni és halála a győzelem után a
diadalt meg fogja zavarni. Minthogy Attila azt határozta, hogy Aetiusnak halálát, mivel terveiben utjában
állott, bár a saját romlásával is, elő fogja idézni, ezen
jóslat miatt nyugtalankodva, minthogy a hadi dolgokban jártas volt, a csatát
nagy aggodalommal a nap kilenczedik órája (délután
három óra) körül kezdte meg, hogy a közelgő éj segedelmére legyen, ha esetleg
hátrálnia kell.
…Az ellenfelek, a
mint mondtuk, a catalaunumi mezőkön találkoztak. A
lejtős terület ugy feküdt, hogy emelkedéssel
magaslattá növekedett. Ezt mind a két sereg igyekezett elfoglalni, mivel a hely
alkalmas volta nem kevés előnynyel kinálkozott. A jobboldali részt a hunnok
foglalták el övéikkel, a baloldalit pedig a rómaiak és
vesegótok a segédcsapatokkal és tetejének gerinczét
szabadon hagyván, a harczot megkezdik. A jobb
szárnyon a vesegótokkal Theoderid állott, a balon pedig a rómaiakkal Aetius; Sanguibant, aki, mint említettük, az alánokat vezérelte,
közbül helyezték, katonai elővigyázattal előre gondoskodva, hogy őt, kinek
lelkületében nem igen biztak, hiveik
serege zárja körül. Ugyanis könnyen ráfanyalodik a harczra
az, a kinek a futás meg van nehezitve. A hunnok csatasora pedig
ellenkezőleg ugy volt elrendezve, hogy a középen
legderekabbjaival maga Attila állott, amely elrendezésnél a király leginkább
önmagát vette figyelembe, hogy népe zömébe helyezkedve a fenyegető
veszedelemtől ment legyen, a szárnyakat pedig sok féle
népsége és az általa leigázott különféle
nemzetek foglalták el. Ezek között különösen az ostrogótok
serege Valamir, Theodemir
és Videmer testvérek vezetése alatt, akik nemesebbek
voltak, mint maga a király, a kinek szolgáltak, mert őket az Amalok származásának nagysága dicsőítette. Itt volt a
gepidák megszámlálhatatlan seregeivel a nagy hírü
király, Ardarich is, aki Attilához való nagy hűsége
miatt ennek tanácskozásaiban is részt vett. Az éles elmével mérlegelő Attila
ugyanis az összes főnökök közül őt és Valamert, az ostrogótok királyát szerette legjobban. Mert Valamir titoktartó volt, nyájas beszédü
és a cselekben jártas, Ardarich pedig, mint mondtuk,
hűsége és eszessége által emelkedett ki. Méltán is hihetett nekik, a kik
rokonaik, a vesegótok ellen készültek harczolni.
Azonban, ha igy beszélhetünk, a királyok többi
csoportja s a különféle nemzetek vezetői csatlósok módjára vártak Attila
parancsaira, és ha szemével intett, mormogás nélkül félelem és rettegés közt
jelentkezett mindegyik és bizonyosan megtette, a mi neki parancsolva volt.
Attila azonban, a királyok királya mindnyájuk felett, gondoskodott is
mindnyájukról. Azon alkalmas helyért tehát, a melyről szóltunk, megindul a
küzdelem. Attila elküldi övéit, hogy a hegytetőt foglalják el, de Thorismund és Aetius megelőzik,
akik erejüket megfeszítették, hogy a halom tetejére jussanak, előbb értek fel
és az érkező hunokat a magaslat segedelmével könnyen lezavarták. …És bár a dolog állása félelmetes volt, a tétovázókat a
király jelenléte a csüggedéstől visszatartotta. A tusa kezdetét veszi:
borzasztó, sokoldalu, kegyetlen, makacs harcz, amelyhez foghatóról soha sehol, ahol ilyen tettek
vannak elbeszélve, nem szól a régiség. Úgy hogy nem volt semmi nagyszerübb, amit bárki is életében láthatott volna, aki ezen csodának szemtanuja nem
lehetett. Ha ugyanis az öregebbeknek hihetünk, a patakocska, a mely az említett
mezőnél sekély parttal elfolyik, a megöltek sebeinek bő vérétől felduzzadt és
nem, mint szokása volt, záportól növesztve, hanem szokatlan folyadéktól
duzzasztva, vér okozta gyarapodás folytán zuhataggá lett. És azok, a kiket
kapott sebük égő szomjuk oltására oda kényszerített,
vérrel vegyítve nyelték a nedvet: és ugy szürcsölték
ivás közben nyomorult sorsuktól behálózva a vért, amelyet megsebesülve
ontottak. Ekkor Theodorid király, midőn buzdítva
végigsietett seregén, a lóról levettetvén, övéi által összetapostatott és
életét korai öregségben végezte. Mások pedig azt
mondják, hogy Andages fegyvere találta el az ostrogótok részéről, akik ekkor Attila alattvalói voltak.
Ez volt, amit Attilának a jósok imént megjövendöltek, bár ő ezt Aetiusra értette. Ekkor a vesegótok az alánoktól elválva a hunnok csapataira támadnak és tán magát Attilát is megölték volna, ha az előrelátólag
már elébb meg nem szalad és magát és övéit rögtön vissza nem vonja a tábor
kerítése mögé, amelyet szekerekkel sánczolt körül.
Jóllehet gyarló volt az erősség, mégis itt keresték életük megmentését, akiknek
kevéssel az előtt semmiféle falsáncz ellenállni nem
bírt. Thorismund pedig, Theodorid
fia, a ki Aetiusszal a halmot előre elfoglalta és a
magaslatról az ellenséget lezavarta, azon hitben, hogy saját seregéhez ér, a
vak éjben ismeretlenül az ellenség szekereihez jutott. Ezt valaki, miután fején
megsebesült, vitéz küzdelemben lováról levetette, de övéinek gondossága folytán
megmenekülvén, a harcz erőltetésével felhagyott. Aetius is, a ki az éj zavarában szintén eltévedt és mikor
az ellen közepén bolyongott, félve tudakolta, vajon nem érte-e valami baj a
gótokat, végre a szövetséges táborhoz ért s az éj hátralevő részét a paizsok védelme alatt huzta ki.
Mikor másnap megvirradt, látván, hogy a mező holttestekkel van borítva és hogy a hunnok előtörni
nem mernek, ugy ítélték, hogy övék a győzelem,
minthogy tudták, hogy Attila csak akkor vonul vissza a harczból,
ha nagy vereséget szenvedett. Mindazáltal legyőzetve sem mutatkozott
csüggedtnek, hanem fegyvert csörtetve trombitákat fuvatott
és támadással fenyegetőzött, mint midőn a vadászlándsákkal
üzött oroszlán a barlang szája körül jár és sem támadni nem mer, sem a környéket ordítással
ijeszteni meg nem szünik; úgy nyugtalanította a
bezárt, harczias király győzőit. Összegyülnek
ezért a gótok és rómaiak és tanácskoznak, hogy mit csináljanak
a legyőzött Attilával. Ugy határoztak, hogy ostrommal
fárasztják ki, minthogy elesége szükön volt és
íjászai, akik a táborkerítésen belül voltak elhelyezve, folytonos nyilazással
meggátolták az odajutást. Beszélik, hogy a nevezett király, a ki még ezen kétségbeesett helyzetben is mindvégig fennkölt
lelkületet tanusított, lónyergekből
máglyát készített és magát a lángok közé akarta vetni, ha elleni betörtek
volna, hogy senki az ő sebének ne örvendhessen és annyi nép ura az ellenség
hatalmába ne jusson.
…Az ostrommal való
késlekedés közben pedig a vesegótok királyukat, a fiuk
atyjukat keresik, csudálkozván kimaradásán, mikor
szerencse érte. Midőn sok keresés után, mint ahogy vitéz férfiakhoz illik, a legsürübb holttestek közt ráakadtak, énekkel dicsőítve az
ellenség szemeláttára vitték el. Látni lehetett ekkor, miként végezik a
gótoknak zord csapatai összhangzatlan hangokkal még a
dühöngő harcz alatt a gyészszertartást.
Folytak a könnyek, de olyanok, a minőket vitéz férfiakért szoktak hullatni.
Halál volt ugyan, de dicsőségteljes még a hunn tanusága szerint is és hihető volt, hogy az ellenség
büszkesége is meg fog hajolni, midőn nézte, hogy temetik el méltóságának
jelvényeivel ennek a nagy királynak holttestét. A gótok
pedig megadván a végtisztességet Theodoridnak,
fegyverzörej közt vitték tova a királyi felséget és a vitéz Thorismud,
mint fiuhoz illik, követte a legszeretettebb atya
földi maradványait a gyászmenetben. Miután ennek vége volt, indíttatva árvasága
fájdalmától és sarkallva vitézségétől, a mellyel tündökölt, midőn atyja
haláláért a hunnok maradványán törekedett bosszut venni, megkérdezte Aetius
patriciust, mint öregebbet és ez irányban tapasztalattal
birót, hogy mit tegyen a dolgok ilyetén állása
mellett. Ez pedig félve, nehogy a hunnok
teljes kiirtása utána római birodalom a gótoktól zaklattassék,
azzal a javaslattal felelt, hogy menjen vissza hazájába, ragadja magához az
uralmat, melyet atyja hátrahagyott, nehogy testvérei az atyai javakat
hatalmukba kerítvén, a vesegótok feletti uralomra törjenek és neki övéivel
kelljen nehéz s ami még rosszabb, szerencsétlen harczot
vivnia. Minthogy ezt a választ nem kétértelmüen, mint adva volt, hanem inkább saját javára
fogta fel, a hunnokat elhagyta és visszatért
Galliába. Igy csalja meg önmagát, mikor utat nyit a gyanunak az emberi gyarlóság és leginkább akkor, amikor
alkalma van nagy tettek véghez vitelére. Ebben a legvitézebb nemzetek
leghíresebb csatájában a két részről 165,000 halottról tudósítanak, nem
számítva azt a 15,000 gepidát és frankot, kik a nyilt
ütközet előtt éjjel összecsapva egymást kölcsönös sebekkel összevágták, mialatt
a frankok a rómaiak részén, a gepidák pedig a hunnokén harczoltak.
Attila pedig, mikor a gótok
elvonulását megtudta, mint ahogy váratlan eseménynél következtetni szokás, ezt
inkább az ellenség cselének tartotta és huzamosabb időn át a táborban maradt.
Mikor azonban az ellenség kimaradására hosszu csend
következett, gondolata győzelemre emelkedik, előre érzi örömét és a hatalmas
királynak lelke régi szerencséjéhez fordul. Thorismud tehát atyja halála után már a catalaunumi
mezőn, mint ahol harczolt is, felruháztatott a
királyi méltósággal és Tolosába megy. Bár itt egy
sereg vitéz testvérnek örvendett, uralkodása kezdetén olyan mérsékletet
mutatott, hogy senkivel sem kellett az örökösödés miatt küzdenie.
1.2.3.
Jordanes összevetve az Üngürüsz
történetével. A két krónika olyan mértékben mond ellent, hogy el kell döntsük, mit is tartsunk hitelesnek belőlük. Ehhez
fontos látnunk a többi krónikát, a krónikák belső és külső ellentmondásait, ha
vannak ilyenek, az adott történelmi helyzet minden fél által elfogadott
alaptényeinek tükrében. Most, előzetes mérlegelésről lévén szó, csakis magukat
a krónikákat vessük egybe, és csakis azt emeljük ki, amelyben mindkét krónika
megegyezik. Összesen két ilyen egyezést találtunk. Először is, mindkét krónika
megegyezik abban, hogy a harcot cselvetés előzte meg, s ez a cselvetés Attila
ellen irányult. Másodszor, a két krónika megegyezik az elesettek számában.
Mindkét krónika 180 000 főt ad meg. Ezért ezt a számadatot vitán felül állónak
tekinthetjük. Az összes többi állítást függőben levőnek tekinthetjük, amíg a
meghatározó körülmények logikája nem ad kétségbevonhatatlanul szilárd fogódzót.
Ilyen meghatározó tény, amiben minden krónika
megegyezik, hogy a katalanaumi csata után nem sokkal,
452-ben Attila újabb hadjáratra indul, mégpedig Itáliába, és itt a római
seregek képtelenek a legkisebb ellenállást tanúsítani. Ez az alaptény
egyértelműen arra utal: Attila a katalanaumi csata
által meghatározó fölényre tett szert a rómaiakkal szemben. Ez
pedig azt jelenti, hogy a katalanaumi csatában Attila
kellett győzzön! E kulcsfontosságú tény fényében mérlegelve a két krónika közül
az Üngürüsz története bizonyul hitelesebbnek.
(folyt. köv.)