Megjelent: KAPU, 2009.02, 72-74.
Grandpierre
Attila:
Hogyan
tudjuk a magyar népet a régészet segítségével visszafelé követni fél millió
évre? 1. rész
A
parányi kőeszközök népjelző mivoltának alapján nyerhető következtetések
Ahogy
a Wikipedia írja a „microlith” címszó alatt (http://en.wikipedia.org/wiki/Microlith): a
mikrolit olyan parányi, apró kőeszköz, amelyet tipikusan kovakőből pattintottak.
Azért parányi, mikro-, mert általában
A
régészeti szakirodalom számon tartja, hogy az i.e. 10 000 körüli
időszakban magányos vándor-íjászok éltek Eurázsia egyes körzeteiben, akik különös
régészeti leleteket hagytak maguk után: parányi, 3 centiméternél kisebb, rendszerint másfél-két centiméter méretű,
rendkívül finoman, magas szintű mesterségbeli tudással megmunkált kőeszközöket, nyílhegyeket, sarlókat. A
huszadik század egyik legelismertebb régésze, Vera Gordon Childe 1962-ben
magyarul is megjelent könyvében – címe: Az európai társadalom őstörténete – a
29-31. oldalon ezt írja: az i.e.
12 000 körüli időszakban „Nyugat-Európában ezek a nyílhegyek geometrikus
mintázatúak, s ez Kelet-Európa őskori vándor-íjászaira nem feltétlenül
jellemző. Kelet-Európa vándor-íjászainak a jégkor végén, az i.e. 12 000
körüli időszakban a
Mégis,
a régészek a mikrolitek létét rendszerint az i.e. 12 000- 6 000
körüli időszakra teszik. Csakhogy tegyük hozzá: a máig ismert legrégibb,
parányi nyílhegyek az i.e. 35 000 körüli időszakból származnak, és
ilyeneket éppen a Kárpát-medencében találtak. Így például Istállóskő
barlangjában, ahol, különleges módon, „miniatűr”, 2-
Kiváló
és elismert régészünk, Gábori Miklós „Ősemberek, ásatások” című, 1964-ben
megjelent könyvében írta a 173. oldalon: sokan azt hiszik, hogy aki régészettel
foglalkozik, ásatásokat végez, annak az inkák birodalmába vagy Egyiptomba, de
legalábbis Görögországba kell mennie. Pedig Magyarország világviszonylatban is
az egyik leggazdagabb terület a kutatók számára. Sajnos, mégsem folynak
tervszerű, célirányos régészeti kutatások Magyarországon múltunk minél
teljesebb megismerésére. A helyzetre jellemző, hogy régészeti feltárásra
manapság általában autópálya-építés során kerül sor, amikor, véletlenül, az
útépítés melléktermékeképpen, világszenzációt jelentő régészeti leletek egész
sorozatára bukkannak. Úgy tűnik, akárhol bolygatják meg a talajt, mindenhol
páratlan kincsek rejtőznek a Kárpát-medencében. Felmerül a kérdés: mi lehet
ennek az oka? Egyiptom és Görögország esetében a választ ismerjük: az emberi
civilizáció kiemelkedő magasműveltségéről van szó. Nem lehet más a válasz a
Kárpát-medence esetében sem.
Tulajdonképpen
megdöbbentő, hogy ilyen rendkívül parányi, 1-3 cm-es szerszámokkal dolgozik egy
nép. Márpedig tény, hogy ilyen parányi köveket erősítettek nyelekre, és az így
kapott sarlóval dolgozott egy különleges kultúra, éppen egy különleges
körzetben, a Kárpát-medencében. Ráadásul ezek a mikroszkopikus méretű kövek
eddig még figyelembe nem vett módon különös folyamatosságot mutatnak a
Kárpát-medencében, hiszen az i.e. 35 000 körüli időszakban ugyanúgy
léteztek, mint i.e. 12 000 – 6 000 között. Lehetséges, hogy még
messzibb múltba nyúlik a különlegesen apró kőeszközök műveltsége? Lehetséges,
hogy nem halt ki az i.e. 5 000 utáni időszakban sem? Ezeket a kérdéseket
rendkívül fontos megvizsgálni, különösen azért, mert a mikrolitek valami
rendkívüli jelentőségű képzethez kapcsolódnak, olyan képzethez, amely csakis
egy rendkívüli kultúrában játszott jelentős szerepet. Ez a kultúra egyrészt a
Kárpát-medencéhez kötődik, mint kisugárzó központhoz, másrészt kiterjed Európa
és Ázsia jelentős térségeire. Mivel pedig puszta létük annyira valószínűtlen,
hogy a képtelenség határát súrolja, ezért nem alakulhatott ki véletlenül,
csakis egy meghatározott népben élő eszmének köszönhetően, és csak közvetlen
átadás, leszármazás révén adódhatott át, és éppen ezért népjelzőnek tekinthető.
A népjelzőknek pedig rendkívüli jelentőségük van a régészeti nyomok között. Egy
különleges, nem igazán praktikus régészeti ismertetőjegy valóságos égi ajándék
a régészet tudományának. A manapság ismert népjelzők segítségével azonban
mindössze az i.e. első évezred elejéig tudunk visszafelé nyomozni a múltban. Ha
a mikrolitek ténylegesen használható népjelzőnek bizonyulnak, az az egész
régészetet forradalmasíthatja, hiszen a révén sokkal messzebb lehet majd
visszafelé látni a múltba, mint manapság. Ehhez persze a mikroliteknek nemcsak
különlegeses egyedi kultúrajelzőknek kell lenniük, hanem egy történelemből
ismert néphez kell kötődniük. Lássuk, ad-e a mikrolitek léte ehhez is kulcsot a
kezünkbe!
Ha
már felkeltette az érdeklődésünket e parányi kőeszközök kultúrája, vessünk fel
egy olyan szempontot, aminek eddig ilyen határozottan nem bukkantunk nyomára a
szakirodalomban. Melyik az a legrégibb időszak, amiben már ilyen jellegzetes
parányi kőeszközök, mikrolitek találhatók, és hol fordulnak elő? S ha
megvizsgáljuk az egész földkerekség összes ismert korszakában, mikor és hol
fordultak elő, akkor rendkívüli jelentőségű tényt ismerhetünk fel: a mikrolitek
már a vértesszőlősi, kb. 400 000 éves embernél, a Kárpát-medencében is
előfordultak (Vértes László: Kavicsösvény.
A vérteszőlősi előember regénye. Budapest, 1969, 44. o.). Ezek a
kő-eszközök (például sarlók) olyan kicsinyek (kisebbek 3, gyakran 2
centiméternél!), hogy méretük már súrolja a használhatatlanság határát. Úgy
tűnik, éppen ezért nem valószínű, hogy gyakorlati célok alapján választották
ezt a kis méretet. Sokkal inkább arra gondolhatunk, hogy nem választották,
hanem készen kapták ezeket az eszközöket, mégpedig olyan módon, ami
összefüggött ősvallásuk központi képzeteivel.
Ismeretes
a történelemben egy nép, amelynek eredetmondája szól az emberiség első
eszközeiről. Ez az eredetmonda azt állítja, hogy az emberiség első eszközeit
nem maga állította elő, hanem az égből kapta őket. Ez az eredetmonda azt is
megjelöli, melyik földrajzi térségben hulltak le ezek az égből küldött első
eszközök. Az első szerszámok eredetmondája szerint az első emberek Erdélyben, a
Hargita hegységben kapták az égből aláhullva első eszközeiket, mégpedig égő aranykincsek
formájában (Grandpierre K. Endre, 1990, Aranykincsek hulltak a Hargitára,
100-124. o.; 1998, Rögberejtett Isten kardja,118-119. o.). Ezek az első
eszközök az eke, a fejsze és az ivócsésze. Régészeti tény, hogy a gyakran
szkítának, pre-szkítának nevezett magyar népcsalád egyes népei, kultúrái
kultikus fokosokkal (ezeket nevezik harci fejsze, battle axe vagy
csatabárd-kultúráknak; így temetkeztek a szkíták, a hunok és a magyarok is),
más népei kultikus ivócsészékkel temetkeztek, illetve kultikus szobraik ilyen
kultikus ivócsészéket tartottak kezükben (a harangedények műveltségének népe, a
Bell Beaker nép; a szkíták, a hunok, a magyarok, a kunok). „A Kárpát-medence
őskőkora szinte mindegyik kultúra idején eltért az általánostól, bizonyos
mértékig mindig valamilyen különleges meghatározója, egyedi színezete, sajátos
eredete vagy fejlődése volt” – írta Gábori Miklós 1987-ben, A Magyarország
története c. mű 75. oldalán. Grandpierre K. Endre (Aranykincsek hulltak a
Hargitára, 1990, 100-124. o., Rögberejtett Isten kardja, 1998, 118-119.o.)
kimutatta, hogy ezek az égből kapott égő kincsek fémtartalmú meteorok voltak.
Ezt figyelembe véve feltűnik végre egy olyan új, eddig fel sem merült
magyarázat, amely kielégítően megoldja a mikrolitek méretének problémáját.
Feltételezésem szerint ugyanis az égből kapott első eszközök valóban parányiak
voltak. Természettudományos tény, hogy a kisebb meteorok sokkal gyakoribbak a
nagyobbaknál. Az első emberiség pedig mindenből, ami az égből eredt, szándékot
fedezett fel, és így a meteoritokat minden lehetséges esetben kitüntetett
figyelemmel vizsgálta meg, keresve s megtalálva, felfedezve bennük az isteni
szándékot. Ez volt az oka, hogy az emberiség Hargitán élt ősnépe az égből
kapott eszközök méretében is égi akaratot láthatott. Az eredetmondába foglalt
őstudás valóban tényleges választ adhat az eddig megoldatlan kérdésre, hogy
miért éppen ilyen rendkívül parányi mikrolit eszközöket használtak. Ha pedig
így volt, akkor a mikrolit-kultúra kiemelten kell kötődjön a Kárpát-medencéhez,
a magyar (szkíta-hun) népcsaládhoz, mert az apró kőeszközök műveltségének
nyomai, bármilyen megdöbbentő is legyen, legalábbis a kb. 350 000 éves
vértesszölősi emberig vezetnek. Megjegyezzük, hogy a vértesszőlősi mikrolit
műveltség már évtizedek óta ismert (Gáboriné, 1980, Az ősember Magyarországon,
124. o.). Azt is mondhatnánk, az a megdöbbentő, hogy ennek ellenére (Gábori
Miklóst és Gáboriné Csánk Verát kivéve) senki nem vette figyelembe a 10 000
éves és a vértesszőlősi, 350 000
éves mikrolitek közötti viszony kérdését. Gábori Miklós ugyanis észrevette: A
vértesszőlősi telep kultúráját elsősorban a feltűnően kis méretek jellemzik. A
kőeszközök átlagos hosszúsága mindössze
Úgy
tűnik tehát, hogy a ma ismert legrégibb mikrolit-kultúra kárpát-medencei – a
vértesszöllősi emberé. Ugyanakkor a régészeti tények jelzik, hogy a mikrolitek
később más körzetekben is megtalálhatók. Mégis, úgy tűnik, a Kárpát-medence
százezer éveken át, egészen az i.e. évezredig a mikrolit-kultúra központja,
legjelentősebb lelőhelye maradt. Ez a két tény együttesen kétszeres
bizonyítékként jelzi, hogy a mikrolit-kultúra gyökerei és törzse a
Kárpát-medence népe. Ha pedig a mikrolitek kiemelkedő gyakoriságát és
folytonosságát népjelzőként vesszük figyelembe, új és különösen hatékony
népjelzőhöz jutunk, amelynek segítségével rendkívül hosszú időszakot átható
népi folyamatosságot tudunk kimutatni.
A
parányi kőeszközökkel jellemezhető műveltség rendkívüli jelentősége
Parányi kőeszközök műveltségei a
történelemben
A parányi
kőeszközök (mikrolitek) alapkérdése tehát, hogy egyáltalán miért alakítottak ki
ilyen apró eszközöket, és miért ragaszkodtak ezekhez évezredek hosszú során át,
amikor az ilyen apró kőeszközök a gyakorlatban sokkal nehezebben használhatók?
Belfer-Cohen
és Gorring-Morris (2002, pp. 57-68) is felismerték e kérdés jelentőségét.
Válaszul felvetették, hogy ebben szerepet játszhattak a gazdaságossági
szempontok, a funkcióbeli változatosság, a nyílhegyek, lövedékek alakjára és
méretére vonatkozó fizikai törvényszerűségek, a nyélbe illesztés szempontjai, a
pattintási módszerek. Ugyanakkor világos, hogy a nyersanyag a legtöbb esetben
bőségesen rendelkezésre állt, a gazdaságossági szempontok tehát nem játszhattak
nagy szerepet. A funkcióbeli változatosság azonban megítélésem szerint nem
indokolja az éppen túlságosan kisméretű, két centiméteres sarlók kialakítását.
Belfer-Cohen és Goring-Morris (2002) azt írják,
hogy a parányi kőeszközök a pattintó képességek csökkenésével értelmezhetők,
ugyanakkor ezek hatékonysága és alkalmazkodóképessége valószínűleg nőhetett is.
De vegyük észre, hogy ezek a szempontok, mégha lenne is alapjuk, akkor sem
magyaráznák a parányi kőeszközök különös térbeli összpontosulását a
Kárpát-medencében, ahogy nem magyarázzák a több százezer éven keresztüli
fennmaradást, öröklődést sem. A parányi kőeszközök különleges térbeli és
időbeli eloszlása, helyhez kötődése új szempontokat vethet fel az ember és az
emberi műveltség fejlődése számára. Ugyanakkor a különleges, megkülönböztető
tárgyi leletek helyhez kötődése és folytonossága a régészet fő eszköze legfőbb
feladatának ellátására, a népek azonosítására és történelmük követésére. A
parányi eszközök eloszlása tehát rendkívüli jelentőségű, és ezért további
vizsgálatokat igényel.
(folyt. köv.)