Megjelent KAPU, 2003.02,
36-38.
A Kozmosz fogalmának
rejtélye – 2. rész
Úgy tűnik, az ókori
görög társadalom a történelemben valóban addig páratlan "sorozást"
kapott, amitől elkábult, elfelejtette eszményeit, és nem tudta visszanyerni
eredeti méltóságát. Így ebben a társadalmi környezetben a kultúra is lezüllött,
elanyagiasodott. Az első görög filozófusok (i.e. 600-400) éppen abban tűnnek
ki, hogy a világot nem egységes, élő egészként, hanem egy anyagi tényező
(szubsztancia) anyagi változásaiként fogják fel. Az ión bölcselők azonban az
őket megelőző szkíta-káldeus kultúrából még sokat megőriztek, így szellemi
erejük jelentős volt. Újdonságuk abban állt, hogy ezt a más kultúrából
kölcsönvett szellemi erőt az anyagelvűség szolgálatába állították. Ennek
legjobb példája, hogy az akkori világban közismert végső elvek (arché) helyébe
anyagi testet állítottak, Thalész (~i.e. 580) például a vizet tette meg az
egyetlen archénak. Csakhogy egy elv mindig szellemi természetű, az anyagi test
pedig mindig anyagi, és így a "görög gondolat" a szellemi anyagival
felcserélésén alapszik. Anyaggal ugyan nem lehet megmagyarázni semmit, hiszen a
víz maga nem bír magyarázó erővel, de ezt a beszűkülő, elanyagiasodó görög
látás már nem érzékelte, hiszen csakis az anyagit volt képes felfogni. Nem
csoda, hogy a szellemi létkör, a lélek is háttérbe szorult.
A homéroszi alapállásban
csak az evilági lét valós, minden földi dolog csak átmeneti, a lélek az élet
után az alvilágba kerül, de annak már nincs semmi jelentősége (Zeller, 1963).
Fontos azt is látnunk, hogy Homérosz – legalábbis műveinek írásban rögzített
változataiban - az olümposzi istenek mitológiájának megfogalmazásakor a görög társadalom
válságos sorsfordulóiban mindig következetesen és egyértelműen a
kalóz-kereskedő újgazdagok oldalára állt. Gilbert Murray (1917-1925)
megfogalmazásában "A legtöbb nép istenei azt állítják magukról, hogy ők
teremtették a világot; az olümposziak legfeljebb csak azt, hogy
meghódították...És mivel foglalkoznak hódításuk után? Támogatják talán a
kormányzatot, segítik a földművelést vagy kereskedelemmel, iparral
foglalkoznak? Egyiket sem teszik. Miért is végeznének valamilyen tisztességes
munkát, amikor könnyebben megélnek a jövedelmeikből, és egyszerűen lesújtanak
villámaikkal azokra az emberekre, akik nem fizetnek. Ők hódító törzsfők,
királyi kalózok. Harcolnak, ünnepelnek, tivornyázás közben mennydörgő kacajjal
gúnyolódnak a nekik felszolgáló sánta kovácson." Talán nem merő véletlen,
hogy éppen Homérosz effajta költeményei váltak általánosan ismertté a görögség
és a nyugati civilizáció részére. Amíg a görög kultúrát megelőző (és környező)
magaskultúrák vívmányait tűzzel-vassal pusztították, a görögséget mint az
emberi kultúra megteremtőjét, egyedüli letéteményesét ünnepelték. Minden
valószínűség szerint az eredeti, hagyományos emberi kultúra fennmaradásában
ellenérdekelt görög újgazdagok gondoskodtak Homérosz költeményeinek társadalmi
szintű elfogadtatásáról, jelentősége, társadalmi súlya mesterséges
megnöveléséről, és a megelőző kultúra egyidejű kiirtásáról, hogy az
összehasonlítási alap eltűnjék. Úgy tudjuk, hogy a hellén civilizáció első
nevezetes terméke Homérosz volt. Az athéni ifjúság könyv nélkül tanulta
Homéroszt, s ez alkotta nevelése fő részét. Felmerül a kérdés: vajon a Homérosz
szerzőségével kapcsolatos kételyek és viták nem amiatt támadtak-e, hogy az
eredeti Homéroszt később meghamisították, az uralkodó hatalmasok érdekei
szerintivé írták át, és csak ezután rögzítették írásban és tették társadalmi
szinten kötelezővé? A homéroszi vallás isteneiről írja Russell: “Morális
értelemben aligha lehet bármit is felhozni mentségükre”. “A vak poéta
álláspontja: a kor nagyhatalmú vezető emberei isteni eredetűek. Homérosz a
gazdag földtulajdonosok érdekeinek szószólója...a korabeli világnézetet
megfosztja emberiesítő-torz vonásaitól” - számol be Pais István több mint 2000
év távolából, lelkesen. De mióta tekinthető éppen az emberi - torznak? Miféle
eszményváltás zajlott itt le? Talán az emberivel szemben éppen az embertelen
állítandó az ép és szép, követendő mintának?
Megdöbbentő, de hasonló
nézetek maradtak fenn a Homérosz utáni jelentős költő, Hésziodosz (i.e. 7.
szd.) művében is. Hésziodosz "Munkák és napok" című munkájában a
hitvilág és értékrendszer központjában az agathos (hatalom) és az arete (az
anyagi jólét, a szabadidő, a társadalmi helyzet) áll (Adkins,1985). Sajátos
jelenség, amiről jó, ha tudunk, hogy a következő korok több bölcselője (köztük
Platón, aki szintén mágusoknál tanult) elkeseredett harcot vív Homérosz és
Hésziodosz gondolatvilága ellen.
Fordulat a görög
gondolkodásban
Ráadásul itt egy még
alapvetőbb kérdés: Ha a görög gondolatvilág alapjában ennyire materialista,
lélektelen, erkölcstelen, és a hatalom gátlástalan kiszolgálására irányuló,
akkor hogyan tudott később olyan értékeket felmutatni, amik - Homérosz és
Hésziodosz műveinek szükségszerű átértékelése után - ma is alapvető szellemi
vívmányokat jelentenek? Induljunk el a görög fordulat felderítésére!
Dodds (1951) alapvető
művében a szkítáknak tulajdonítja a lélek erkölcsi fontosságának eszméjét.
Bizonyítékai alapján "Szkítiából a Helleszpontoszon át jutott (a lélek
erkölcsi lényegének) puritán eszméje az ázsiai Görögországba, talán a Krétában
túlélő minószi kultúra maradványaival egyesülve, majd a messzi Nyugatra
Püthagorász közvetítésével". De hogyan jutott Püthagorász a szkíta
lélek-eszme ismeretéhez? Hérodotosz (szül. i. e. 484) szerint a görög kultúrára
jelentős hatást gyakorolt a tőlük északra elterülő Szkítia kultúrája. Talán a
“hüperboreus” (a görögökhöz képest északi) Apollón (a bölcsesség, a Nap, a fény
istene, az Élet Forrása) is a szkíták révén került a görög mitológiába. Szkítia
az i.e. 7. századtól került közvetlen kapcsolatba Görögországgal. “A
Fekete-tenger megnyitása a görög kereskedelem előtt az i. e. 7. században
Görögországot először ismertette meg egy sámánizmuson alapuló kultúrával”
(Dodds, 1951, 142). A sámánizmus említése ebben az összefüggésben félrevezető.
Nem kőkorszaki körülmények között élő népek hiedelmeirő1 van itt szó, hanem az
ókor legmagasabb kultúrájáról, a mágusokéról. A sámánizmus kifejezést csak több
mint 2000 évvel később hozták létre német tudósok a szibériai népek
gondolatkörének jellemzésére. Itt tehát helyesebben egy eddig kellőképpen fel
nem ismert jelentőségű, történetesen éppen magyar mágikus kultúra lép a görög
történelem színpadára! Milétosz, a görög filozófia és tudomány bölcsője,
terjeszkedése során érintkezésbe került a Fekete-tengerrel, az ott lakó
szkítákkal és a szkíta kultúrával. “Ez teszi érthetővé, miért alakult ki a
görög köztudatban az a vélekedés, hogy a hellének számára korábban
>>barátságtalan<<-nak (axeinosznak) számító Fekete-tenger a
milétosziaknak köszönhetően vált a görögség szempontjából
>>barátságos<< (euxeniosz) tengerré” (Pais, 1982, 20). Így tehát
könnyen lehet, hogy a görög írásbeliség újjászületése a szkíta magaskultúrával
érintkezés hatására alakult ki.
Nemcsak az ókori hét
bölcs egyike, Anacharsis volt szkíta származású, de egy egész sor látnok,
vallási tanító tűnt fel Északról, Szkítiából, köztük is az egyik legjelentősebb
Abarisz (mivel a görög nyelvben uralkodó szokás szerint a nevekhez, ha kell,
magánhangzó közvetítésével, -sz végződést ragasztanak, az eredeti alak “Abar”
lehetett). Abar a szkíta Apollón mágus papja volt. Neve alatt sok jóslat és
bűvös mondás keringett a görögök között. Suidas görög krónikaíró (Adler, 1971,
22) szerint Püthagorász Abar tanítványa volt. Burnet (1908, 94) megállapítja,
hogy a legrégibb és legújabb beszámolók megegyeznek abban, hogy
Püthagorászt...egyfajta “orvosságos embernek” fogják föl”. Ha pedig ehhez
hozzátesszük, hogy az “orvosságos ember” az angolban másnéven sámánt, illetve
mágust jelöl (Burnet idézett könyvében Abariszt és Ariszteászt is különös
orvosságos embereknek nevezi (1908, 87); ugyanőket a legtöbb szerző mágusként
említi meg), előáll a kép: Püthagorászt kortársai és utódai mágusnak tartották.
Ennek egyik oka, hogy Püthagorász felfogásában a fő isten Apollón volt. Apollón
pedig a Nap istenének görög neve. A Napisten azonban olyannyira idegen a
görögségtől, hogy Apollónt inkább “a mértékletesség jellegzetesen görög
isteneként” emlegették. De miért lett a Napisten a mértékletesség istene? Ezt
is könnyen megérthetjük a görög hagyományból. Az Ikarosz-monda ugyanis arról
szól, hogy ha a Napisten kissé közelebb kerülne a Földhöz, megégnénk, ha kissé
távolabb kerülne, megfagynánk. Így tehát a mértékletesség görög istene mögött
egy nem-görög Napisten bújik meg. Burnet (1908, 97) megemlíti, hogy Krotoniates
Püthagorászt a hiperboreus Apollóval azonosította. A hiperboreusok elnevezés a
görögöktól északi népekre, elsősorban a magyarokra, szkítákra vonatkozik.
Valóban, a magyarok a Napot élőlénynek tartották, valósággal isteni lénynek, és
így a napistenhit a magyar kultúra kisugárzásaként kerülhetett a görögséghez.
Burnet még hozzáteszi (1908, 97): “Abarisz és Ariszteász nevei egy misztikus
mozgalomra utalnak, amely párhuzamos az orfikussal, de Apolló kultuszán
alapszik. A későbbi hagyomány őket teszi meg Püthagorász elődeinek; és hogy
ennek van történelmi alapja, az kitűnik Herodotosz (IV, 13 skk)-ből, de
mindenekelőtt abból az állításból, hogy Ariszteásznak szobrot emeltek
Metapontionban, abban a városban, ahol Püthagorász meghalt”. Ez a “misztikus
mozgalom”, amit Burnet már felfedezett, valójában egyáltalán nem misztikus
volt, ahogy azt nemcsak Püthagorász nézeteinek valódi értelme megmutatja, de az
a tény is, hogy az ókori magyarságot a világ a mágusok napistenhívő népeként
ismerte (ld. pl. Bakay,1999, 5; Fehér, 1999, 66). Ha pedig itt egy nem
misztikus, hanem mágikus mozgalomról van szó, akkor a görög,
anyagias-szemléletű kultúrában jelen levő élet-szemlélet, a világban az életet
és az értelmet az élettelen anyagnál fontosabb és alapvetőbb jelenségként
felfogó mágikus szemlélet forrása is a szkíta-magyar kultúra lehetett. Mattéi
(1992, l: 300) a francia filozófiai enciklopédia “Püthagorász” címszavának első
mondatában azt írja, hogy a dokumentumok alapján Püthagorászt, ahogy gyakran
felfogják, keleti sámánnak kell tartani. Persze az ókori Keleten nem voltak
sámánok, csak éppen a francia nyelvben a “sámán” szót használják a “mágus”
helyett. Miért gondolják, hogy Püthagorász inkább keleti, mint szkíta-magyar
mágus? Ennek fő oka abban rejlik, hogy a szkíta-magyar magaskultúra igazi
jelentőségét nem ismerték fel a nyugati, indoeurópai szemléletű tudományok.
Másrészt, ebben közrejátszik az is, hogy a görögségnek nemcsak a
Fekete-tengerrel, hanem Közép-Ázsiával is megerősödtek kapcsolatai.
Burnet (1908, 85) a
korai görögségről írt, széles körben alapvetőnek tekintett munkájának második
fejezetét így kezdi: “Mostanáig (Püthagorász fellépéséig - G. A.) nem
találkoztunk a tudomány és a néphit közötti éles antagonizmus semmiféle
nyomával...de az i.e. 6. században vallási újjászületés söpört végig Hellászon.
Ezen időszak filozófiai történelmének fő alakjai Püthagorász és
Xenophanész...Herodotosznál látható, hogy a perzsák Kis-Ázsiába hatolása
vándorlások sorozatát indította be...és ez, természetesen, jelentős változást
okozott mind a filozófiában, mind a tudományban”. Tekintettel arra, hogy az
első görög filozófus, Thalész i.e. 624-ben született, tevékenysége tehát az
i.e. 6. században bontakozott ki, elmondhatjuk, hogy a görögség az i.e. 7.-6. században
a magyar és a káldeus műveltség “harapófogójába” került. Mivel pedig a magyar
műveltség ősműveltség (Herodotosz, i.e. 5. sz./1989, Negyedik Könyv;
Grandpierre K. E., 1990), több tízezer évre nyúlik vissza (Grandpierre K. E.,
1996, Varga, 2001), és kimutatható, hogy a káldeus őselvek párhuzamosak a
magyar őselvekkel (Grandpierre, A. 2001 ), ezért következtetésünk az, hogy a
görögség szellemi alapjainál és különösen egyik meghatározó forrásánál, az
élet-közeliség világszemléleténél, a mágikus magyar világlátás hatása
kimutatható.
Valóban, így Püthagorász
nemcsak a lélek “a görög kultúrától teljesen idegen” erkölcsiségének eszméjét
tanulhatta el Abartól, a szkíta mágustól, hanem a szkíta magaskultúra sok egyéb
alapeszméjét is. Maga Dodds még úgy gondolja, hogy Püthagorász csak
lélek-felfogását kölcsönözte a szkítáktól, de egyéb alapvető tanait, a számok
természettudományos jelentőségéról és a kozmikus harmóniáról már magának
Püthagorásznak tulajdonítja. Dodds szerint tehát Püthagorász három alapvető tantétele:
l.) a lélek halhatatlan, és tetteink lényegi meghatározója az erkölcs kell
legyen; 2.) a számok alapvető szerepet játszanak a Természet megismerésében;
3.) a kozmosz harmóniára törekszik. Fontos azonban tisztázni, hogy Püthagorász
kozmosz-felfogása ismét alapvető szakítást jelent az addigi görög felfogással.
Jaeger (Theology, 132, idézi Dodds, 1951, 146) megállapítja, hogy a kozmosz
spirituális felfedezése radikális szakítást jelent az akkori vallásos
hiedelmekkel. A kozmosz fogalmának megalkotása Platón szerint egy ismét csak
mágikus, nem-görög eszméből ered, és ez a létezők társ-lényegűségének eszméje.
A görögök magukat a Természet és az emberiség többi népe (a “barbárok”) fölé
igyekeztek helyezni, és mint láttuk, a Természet előttük merőben anyaginak,
tárgyinak tűnt fel, önálló lényegiség, szellemiség nélkül. Platón Gorgiasz-beli
beszámolója (1984, l: 611) szerint “A bölcsek is azt mondják, hogy a közösség,
a barátság, a rendezettség, a józan mérték és az igazságosság fűzik egybe az
eget és a földet, az isteneket és az embereket. Ezért hívják a mindenséget (más
fordításban: az Egészet, - G. A.) is világrendnek (más fordításban: kozmosz-nak
- G. A.)”. Ahogy ma nem írhatja valaki egy könyvben, hogy a bölcsek ezt
tartják, azt mondják, hiszen a megfogalmazással szemben elemi követelmény, hogy
tudjuk, miről van szó, úgy Platónnál, különösen mint filozófusnál, a
filozófusok egyik legnagyobbjánál is biztosra vehetjük, hogy olvasóit nem
hagyta, nem hagyhatta bizonytalanságban, homályban, mert minden az ő korában
minden olvasó egyértelműen tudhatta, kikre gondolt Platón az adott
összefüggésben, amikor csak "bölcsek"-et említ. Az adott összefüggés
a kozmosz eszméjével kapcsolatos. Amint láttuk, itt alapjában egy mágikus
eszmérő1 van szó, a görög materiális gondolkodástól idegen fogalomról. A
mágikus eszme pedig nem eredhet mástól, mint a mágusoktól. Valóban, a “bölcsek”
kifejezést a régi világban elsősorban a mágusokra alkalmazták. Így például a
magyarban a “három bölcs” (a napkeletiek) elnevezés az angolban “three
Magi”-ként szerepel. Ha pedig a bölcseket a szövegösszefüggésnek egyébként is
megfelelően a mágusokra vonatkoztatjuk, egyezésbe kerülünk a már eddig is
alátámasztott értelmezéssel: a görögök a mágusok tanításából vették át a
kozmosz eszméjét!
“Náluk jelenik meg a
matematika és az erkölcs lényegi összefüggése”, mert a mágusok szerint a
hasonlót a hasonló, a vele azonos lényegű képes megismerni. A kozmosz fogalma
egyesíti magában a világ egészére kiterjedő rendet, elrendezettséget,
szerkezeti tökéletességet a szépséggel - a kozmosz, a Világegyetem szembeötlő
rendezettsége egyben legtündöklőbb ékessége, mert átfogó értelmet,
jelentőséggel telítettséget hordoz. Püthagorász tehát a kozmosz fogalmának
bevezetésével ugyanolyan lényegi újdonságot hozott be a görögségbe, mint amit a
lélek erkölcsi szigorúságú felfogásával. A püthagorászi lélek-felfogásban az
emberi lélek bensőséges kapcsolatban áll az élő és isteni természetű
Világegyetemmel. Az embert az Isten tulajdonának tekintették, és ezért az élet
rendkívüli jelentőségű, tehát a helyes életvezetés rendszeres képzést igényel.
Térjünk most már vissza
az alapvető püthagorászi tanok elemzéséhez! A hasonlóság elve, ami szerint
minden létező hasonló, pontosítva hasonló lényegűséget jelenthetett. De mi
hasonló lényegű és mivel? Ha a hasonlóság elve egyetemes, ez azt kell jelentse,
hogy az élővilág és a Világegyetem hasonló lényegűek. Más szóval: a hasonlóság
a kozmikus színtéren jelentkezik. Mivel pedig az élővilág lényege az életerő,
ezért a hasonlóság elvének mágikus eleme azt jelenti, hogy a Világegyetem élő
természetű! Ez a felismerés
tökéletesen megfelel azon logikának, amit “At Élő Világegyetem Könyvé”-ben
(2002) “A Világegyetem rejtélye” c. fejezetben fejtettem ki. Ebben a
megközelítésben a püthagorászi hasonlóság elve azzal egyértelmű, hogy az
életerő nemcsak az emberi, állati és növényi világban van jelen, hanem áthatja
a kozmikus világot is.
Menjünk tovább,
vizsgáljuk meg a lélek halhatatlanságának elvét. Ha az emberi elme olyan
elváltozásaitól eltekintünk, mint amilyen a nyugati felfogásban már
Epikurosznál, az egyik első materialistánál jelentkezett, akkor a lélek
halhatatlanságát az ember az ősi időkben életünk alaptényeként fogadta el. De
ha a lélek halhatatlansága tapasztalati, velünk született tudás által velünk
közölt alaptény, hogyan tudjuk ezt a felfogást ésszel megvizsgálni, és a
vizsgálat eredményeképpen elfogadni vagy elutasítani? Ha a lélek halhatatlan,
akkor élete örök, tehát az örökké létezők világában a helye. Az örökké létezők
világához pedig szemlátomást a csillagok világa áll legközelebb. A lélek tehát
a csillagok világában kell gyökerezzen. Ha tehát a lélek halhatatlan, akkor a
csillagvilág lényegében lelki lényegiséget is kell magában hordozzon. Más
szóval: a csillagvilág egésze élő természetű kell legyen! Ha pedig a
csillagvilágot átfogó, leginkább örök létezőig megyünk el, a Világegyetemig,
akkor összefüggést találtunk lelki halhatatlanságunk és a Világegyetem élő
természete között. Ha a lélek halhatatlan, akkor a Világegyetem élő és lelki
természetű! Világos, hogy ha a Természet, a szervetlen világ lényegében
élettelen lenne, a csillagok világával együtt, akkor a lélek nem tudná máshol
megőrizni magát, csak az élővilágban, növényi vagy- állati formában. A
lélekvándorlás szokásos, szűkebb értelmezése tehát már azt jelzi: a kultúra már
szakított az ősi elképzeléssel, a Világegyetem élő természetének érzékelésével.
Ez pedig döntő lépés a materializálódás felé.
Az alapvető püthagorászi
tanok következő eleme: a rnúltbeli események ciklikus folyamatban ismétlik
magukat. Vajon hogyan tudjuk felfogni ezt a mai, nyugati felfogás számára
olyannyira lényegében idegen, szokatlan állítást? Ha el akarjuk kerülni a
szokásos eljárást, azt, hogy minden más kultúrabeli állítást csakis a nyugati
kultúra szűk keretein belül értelmezzünk, akkor meg kell próbálnunk az eredeti
szempontok szerint gondolkodni. Ez pedig nem kis feladat az
évszázados-évezredes anyag-közeli szemlélethez hozzáidomulás után.
(folyt. köv.)