Megjelent: KAPU 2003.04, 42-44
A
Kozmosz fogalmának rejtélye - 4. rész
A
Kozmosz fogalmának megjelenése a nyugati civilizációban rejtélyt hordoz
magában. Egyrészt a Kozmosz fogalma minden kultúra legalapvetőbb fogalma.
Minden mitológia központi elemei a kozmogonikus mítoszok, és a kozmogonikus
mítoszok kulcsfogalma éppen a Kozmosz. A kozmogonikus mítoszok évezredekkel
(évtízezredekkel) megelőzték a nyugati civilizációt. Ugyanakkor a nyugati
civiliázció alap-kultúrájában, az antik görögségben a Kozmosz fogalma csak
Pitagorásznál tűnt föl először. A rejtélyt tovább hangsúlyozza, hogy minden jel
szerint Pitagorász is kívülről, a szkíta vagy a káldeus mágusoktól, valószínűleg
a szkíta Abar nevű mágustól vette át a Kozmoszról kialakított
magasszintű képzeteket a mágikus rendszer sok más elemével együtt. A mágikus
rendszerről, néhány fennmaradt nyomáról előző számunkban írtunk. Most tovább
követjük a mágikus rendszer megvilágítása révén a Kozmosz fogalmának rejtélyét,
tovább nyomozunk azután, hogyan jelent meg ez a fogalom, mennyire jelentett
újdonságot a görögség számára, és hogyan tudjuk mai ésszel felfogni a mágikus
rendszerbeli Kozmosz-fogalmat.
A
Kozmosz lenyűgöző szépségének forrása
Az amerikai nagyszótár, a Websters’
Third New International Dictionary (1986, 2: 1358) azt írja a “mágikus” címszó
alatt: “2b: valami, ami úgy tűnik, bűvöletbe ejt, vagy a másvilágiság hatását
adja”. Vessük össze ezt a Magyar Nyelv Értelmező Szótárában (1979, IV: 905)
találhatóval: “A mágikus – olyan <képesség, megnyilatkozás>, amelynek
hatása alól szinte lehetetlen szabadulni; bűvös, lenyűgöző, varázsos”. Miről
van itt szó? Az animizmus és a mágikus szemlélet, bár sok szempontból nehezen
különböztethetők meg, mégis mintha kezdene különválni, mintha már pontosabban
látnánk, miben is áll különbségük. De képesek vagyunk megérteni, ésszel, hogyan
lehet valóságos alapja egy ilyen “másvilági”, lenyűgöző, bűvös hatásnak?
Azt hiszem, minden adott már ahhoz,
hogy megérthessük a mágikus és az animista szemlélet azonosságát és
különbségét, és ennek a kérdésnek megoldása vezet el bennünket a Kozmosz
fogalma rejtélyének megoldásához is. Az animista szemléletben minden eleven,
tehát minden él. Pontosabban, az élet áthatja a világot, az élet maga pedig az
a jelenség, amikor a testi jelenségeket a lélek elve irányítja. Ez a felfogás
az ókori görög filozófia kezdeténél található (Eisler, 1927, 1: 52), és
az a tény, hogy a lelket elvként fogták fel, az élet elveként, visszautal a
káldeus őselvekre (lásd fent). Ha pedig a káldeusok a mágikus rendszerben
gondolkodtak, akkor az animizmusnak ez a tudományos válfaja a mágikus
kultúrkörből ered. Az animizmus másik válfaja a primitív népeknél jelentkező
hiedelem, ami szerint az emberben és a természeti tárgyakban lélek vagy szellem
található (u. ott). Ez a nem-tudományos megfogalmazás is lehet az ős egyetemes
mágikus kultúra nyoma, hiszen nem áll ellentétben az animizmus tudományos
megfogalmazásával. A mágikus felfogás szintén az élet egyetemességét vallja, az
élet a világ első elve (Grandpierre, 2001). Az animizmus ismert formáira
azonban nem jellemző a “bűvös, lenyűgöző, másvilági” élmény. Honnan eredhet?
Hogyan lehetünk képesek ennek felfogására? Miféle “másvilági” élményről lehet
itt szó, ha egyszer a mágikus rendszer jellemzője a tudományos, mélyreható
ésszerűség, vagyis éppen lényegében tér el a ködös, megfoghatatlanságot sugalló
miszticizmustól? Lehet-e világos és ésszerű a “másvilágiság”, ha egyszer egy világban
élünk, az itteniben? És ha tényleg másvilági, hogyan nyűgözhet le bennünket
itt, ezen a világon? És miért tartozik össze ilyen szorosan a mágikus
másvilágiság és a lenyűgöző élmény?
Ahogy "Az Élő
Világegyetem Könyve" c. munkámban láttuk (A fizikai törvények eredete
fejezetben), a világ nem egy, hanem három végső valóságból áll: az anyagi, az
élő és az értelmi valóságból. Minden valóság hármas alapú, és így minden
gondolatunkat, érvelésünket ezen hármasság jegyében kellene végiggondolnunk. Ha
az élettelen, anyagi jelenségvilág mellett, fölött létezik az élet világa,
akkor ez azt jelenti, hogy az élet egyetemes elve mindent átjár, vagyis az az
anyagiság, amely önmagában, laboratóriumi körülmények között, a fizikai
kísérletekre előírt szigorú feltételek között jó közelítéssel élettelen
viselkedést mutat, saját természeti körülményei és időléptéke szerint az anyagi
viselkedés mellett egyben élő természetet is mutat. Így például az a kő, amely
a Természetben jött létre, egy hegységképződési folyamat melléktermékeként, a
fizikus számára tökéletesen élettelen. Ha viszont természeti összefüggéseiben
vizsgáljuk, a kő egyszer megszületett, a Föld gyomrának felszínre kerülő
anyagából; részt vesz a víz körforgásában; reggel a napkeltekor a
fény-hősugarak hatására kitágul, éjjelre összehúzódik a hidegtől, mintha
lélegezne (hasonlóan a virágok reggeli kinyílásához, esti összecsukódásához!
Csak nem a kövek viselkedését erősítették föl a növények?); és életének
évszázezrei alatt fokozatosan és méltósággal elporlad, észrevétlen elenyészik,
talajjá lesz, vagy visszakerül a Föld gyomrába. Ha az élet valóság, mégpedig
végső valóság, akkor – fogjuk fel! – ugyanolyan valóság, mint az anyagi. Sőt,
figyelembe véve, hogy az élet képes parányi hatásai révén az anyagi viselkedést
irányítani is, az élet valósága lényegibb, fontosabb, mint az anyagi valóságé.
Már ott tartunk az animizmusnál; de a mágikus élmény eredetét nyomozva tovább
kell hatolnunk. Ha egy valóság létezik, az anyagi, akkor minden hatás anyagi
hatás. De mi van akkor, ha nemcsak egyfajta, anyagi valóság létezik? Ha létezik
egy másfajta valóság is, akkor ez a másik valóság is képes hatni az anyagi
valóságra. Így tehát nemcsak anyagi, hanem élő hatás is létezik egy kettős
világban. Ez a hatás mágikus hatás, mert mágikus az a hatás, amelyben a belső
világ eseményei, átrendeződései mintegy maguktól, vagyis látható anyagi
közvetítés nélkül kiváltják az anyagi hatást. Így jutottunk el a mágikus
szemlélet megértésének küszöbéhez és ellentmondásos értelmezésének okaihoz.
Az emberi történelem
során többféle olyan megismerési módszer jött létre, amely gyakorlati
szemléletű volt, a valóság anyagi átalakítására törekedett. Az egyik a mágikus
kultúra, amelyben a szükséges anyagi változásokat az ember anyagi, élő és
értelmi hatótényezőkkel érte el. A másik a racionális-materialista, amely a
belső világban a nem-anyagi hatások tevékenységére építve a külső világból
száműzte a nem-anyagi hatásokat. Abból, hogy a tudományos kutatómunka nem
képzelhető el anélkül, hogy életerőnkkel, értelmi erőnkkel ne élnénk,
következik, hogy a tudományos kutatómunka az életerő és az értelmi erő mágikus
hatásán alapszik. Ha értelmünk nem lenne képes befolyásolni tudatműködésünket,
nem lennénk képesek önállóan gondolkodni, az alkotó, elmélyült gondolkodás irányítása
nem lehetne a kezünkben, illetve értelmünkben. Bármennyire is a felszínesség
felé sodor az anyagelvű szemlélet, önálló gondolkodásunk kikapcsolására, mégis
rákényszerül egy bizonyos fokig az alkotó gondolkodásra, még ha az alkotó
gondolkodást a lehető legkisebb mértéket tűri is csak meg. Ebből pedig
következik, hogy a materialista-racionális tudomány ma és minden időkben végső
soron a mágikus hatáson alapszik: azon, hogy a magasabb létszintek képesek
csodamód befolyásolni, sőt, értelmesen, szinte mindenféle értékelhető
korlátozás nélkül irányítani szervezetünk, agyunk anyagi működését. Ha
belegondolunk egy pillanatra, felfoghatjuk e mindennapi hatás szédítő erejét. A
tény ugyanis a következő: gondolunk egyet, hopp! Szaladjunk! És már szaladunk
is. Gondolatunk tetszésünk szerint képes megszületni, és tetszésünk szerint
képesek vagyunk átadni magunkat neki (vagy ellenállni). A gondolat megszületése
tehát szinte akadálytalan, észrevétlenül parányi energia tartozik hozzá, annyi,
mint egy fény-elemé. De ugyanígy akadálytalan a gondolat érvényre jutása,
hiszen senki és semmi nem akadályozhatja meg (természetes körülmények között),
hogy szaladjunk, ha úgy tartja kedvünk. Ahogy felvillant agyunkban az ötlet,
egy parányi fény-elem formájában, beindít agyi áramokat, bioáramokat, és amint
az elhatározás is megszületik, az agyi áramok elkezdenek felerősödni és
kiterjedni, erősödnek, erősödnek, fényük egyre erősödik és kiterjed, távoli
területeken is kigyújtja fényeit, és szervezetünket hamarosan egy ünnepi fényekkel
kigyújtott karácsonyfához hasonlóvá teszi, még pontosabban: egy megelevenedő,
egyre elevenebben égő karácsonyfához. A bioáramok fölerősödésük során egész
szervezetünket lenyűgözik, hatásuk alá kerítik, és akkor következik be a várt
eredmény, és hopp! Szervezetünk egésze a levegőbe röpül! Ha ezt a figyelemre
méltó jelenséget ember-közeli nyelven akarjuk leírni, és az indító fény-elemet
olyan elemmel helyettesítjük, aminek létrehozására mi is képesek vagyunk, mint
amilyen a hangképzés, akkor az esemény leírása a következőképpen fest: 1.)
ssssss! Halk “ssss” hang hallatszik, megfelel a gondolat születésének; 2.) a
halk “sss” felerősödik, “ssssh!” lesz belőle, jelezve, hogy az elhatározás
megszületett, és 3.) szervezetünk a levegőbe röpül. Röviden össszefoglalva:
ssss – sssh! – szervezetünk a levegőbe röpül. Parányi, testetlen gondolat
következtében egy test a levegőbe röpül. Mi ez a jelenség, ha nem mágikus?
Ezek a meggondolások
közvetlenül és tudományosan is követhetők. Nincs tehát lényegi ellentét a
tudomány és a mágikus felfogás között. Fordítva: a tudomány legfontosabb
létalapját éppen a mágikus hatás adja. A mágikus hatás jellegének megértését
azonban a materializmus irányzatának kialakulása, az emberi felfogás egyre
szűkebb anyagi keretek közé terelődése gátolja. A szűk, anyagi látásmód ugyanis
a materializmusban csakis egy valóság, az anyagi létét ismeri el. Éppen ezért
tagadni kénytelen a valóságot is, mégha ezt a valóság legnyilvánvalóbb
eseteiben, mint például az alkotó gondolkodás, nem vallja nyíltan, és igyekszik
leplezni, hogy ezen a téren következetlen módon hallgatólagosan elismeri az
élet és az értelem anyagot irányító hatását.
De honnan ered a mágikus
felfogás “lenyűgöző, varázslatos” eleme? Ennek is nyomába eredhetünk, ha
megvizsgáljuk, miféle természetű az élet. Azt már kimutattuk, hogy az élet
leglényegesebb eleme az érzékenység, az érzékenység pedig a legtöbb hatásra
érzéketlen, de egyes hatásokra rendkívül
érzékeny, és ezeket képes óriási, kozmikus mértékben (sok milliárdszorosan)
fölerősíteni. Azt is láttuk, hogy az élet és az értelem világa közvetlenebbül,
és szinte korlátlanul áll rendelkezésünkre. E kettő együtthatásakor tehát a
várható eredmény: tetszésünk, vágyunk szerint korlátlanul, szabadon
megvalósulnak érzéseink, gondolataink! És ha a belső valóság, érzéseink és
gondolataink is valóságosak, akkor szabadságunk és teremtő képességünk látszó,
érzékelhető korlátlansága csodaszerűen tág valóságot jelent! Létezik egy olyan
valóság, amely a miénk, és amiben éppen legbensőbb természetünk képes alkotó
módon kibontakozni! Szabadságunk, korlátlanságunk szinte követelménnyé teszi,
hogy ebben a valóságban a legmagasabbra hajtó kiteljesedést kövessük! A
legragyogóbb szépséget teremtsük meg! A legkáprázatosabb valóságot alakítsuk
ki! Az élő és értelmi valóság valóságossága tehát egyben egy felszólítást is
rejt magában: élj legmélyebb természeted szerint, teremtsd meg legmagasabb
kiteljesedésedet! Ez a legmagasabbra hajtó hatás a mágikus hatás lényege.
Ebben a kisiklatott,
elidegenedett világban, amiben ma találjuk magunkat, az élet mágikus hatása
meglehetősen rendkívülinek számít. Ahhoz, hogy átéljük, felfoghassuk, valami
olyasminek kell történnie, ami az élet legmélyebb titkával függ össze, azzal a
valamivel, ami éppen mert annyira rejtőző, ritkán fordul előre, és épp azért
rejtőző, mert fénye szinte elviselhetetlenül vakító, elemi ereje félelmetes,
szinte őrjítő. De vannak olyan létezők a világon, amelyek igazi mivoltát csak
belső képességeink végső mozgósításával foghatjuk fel. Legszemélyesebb belső
életerőnk olyan titkot rejt magában, amit a mai materialista vagy anyag-közeli
felfogás már csak madártávlatból szemlél. Az anyagias gondolkodás az élettől
elrugaszkodás révén igyekszik megtalálni szilárd talaját. Csakhogy mivel a
világ élő, ezért az élettől elrugaszkodás egyben a valóságtól elrugaszkodást is
jelenti. Igaz, az élet maga a változás, ezért úgy tűnhet, erre a folyton
változó valóságra nem lehet építeni, ahogy egy folyton változó alapra sem lehet
magas házat építeni. Ebben a kettős szorongattatásban, egyrészt az anyagi nem
kizárólagos mivolta, másrészt az élő és szellemi belső, szabad természete adta
szorongattatásban egyszerű megoldás nincs, és az egyetlen követhető irány a
magasabb szintű megértés felé törekvés. Ebben a kettős szorongattatásban, az
élet és az anyag elve kettős valóságának érzékelésében, és a közöttük feszülő,
felfelé ívelő kapcsolat érzékelésében alakult ki az emberiség őseredeti,
mágikus gondolkodása, amit ebben az értelemben Grandpierre K. Endre fedezett
fel először (1992, 2000).
Ha az élet maga is egy
egyetemes, kozmikus valóság, akkor az életerő maga is kozmikus természetű. A
kozmikus életerő pedig, éppen mert külső érzékszervekkel láthatatlan, csakis a
belső, érzelmi-értelmi összehangoltság állapotában közelíthető meg. Ahogy belső
érzékelésünkkel ráhangolódunk erre a kozmikus életvilágra, figyelmünk fényétől
észrevétlenül megelevenednek belső világunk jelenségei, és ily módon képessé
válunk a valóságos, alkotó érzékelésre, arra az érzékelésre, amely a lényegre
irányulva a kozmikus életerő feléledése során értelmi összefüggéseket tár fel.
Ez a feltáró, alkotó tevékenység ahhoz hasonlítható, amikor egy vak megtanul
látni, és ahogy alkotó módon fejleszti látását, lassan kibontakozik előtte egy
addig soha nem sejtett szépségű táj. A kozmikus életerőre ráhangolódva
figyelmünk éltető fényétől lassan feléled a kozmikus életvilág bensőséges, élő
természete. És mivel az élet lényege az érzékenység, és a vele járó
felerősítés, a kozmikus életerőre történő belső ráhangolódás gondolataink
megelevenedésével, vagyis gondolati életerőnk felerősödésével jár együtt! Ez a
hatás rendkívül figyelemre méltó, és közelebbről tanulmányozandó természetű,
hiszen bár teljesen logikus, logikai alapon jön létre, mégis ritkán leljük
párját az anyagi világban. Nemcsak arról van szó ugyanis, hogy egyre tisztábban
látjuk a kibontakozó belső tájat. Arról is szó van, hogy eközben, mivel az
előttünk kibontakozó táj – él, szemünk előtt elevenedik fel, ezért eközben
belső látóerőnk is egyre erősödik! Ez pedig rendkívüli hatás, másképp szinte
nem is lehet elnevezni, mint varázslatos hatásnak, amiben maga a résztvevő,
érzékelő szem lényege alakul át, amely magától, magától a természeti-logikai
törvényszerűség által egyre rohamosabban, vagyis ellenállhatatlanul megelevenedik!
Az ilyen szemre nem lehet megfelelőbb jelzőt találni, mint a varázslatos szem,
mágikus szem, varázsszem kifejezést! Ez a varázslatos hatás éppen rohamos,
egyre erősödő, önmagát erősítő, önmagát felélesztő hatása miatt valósággal
szédítő, varázslatos tisztaságba szédületként borítja el elménket,
ellenállhatatlanul. A teljesebb, átfogóbb igazság szele ez, az az
ellenállhatatlan, bűvös szél, amely az anyagias szemlélet számára valóságosan
másvilági jellegű, mégis valóságos. Másvilági, hiszen éppen lényegében tér el a
megszokott, különösebb értelmi erőfeszítés nélkül adott világtól. Másvilági,
hiszen élet-lényegű, ami éppen lényegében tér el az élettelen-lényegű, anyagias
szemlélettől. Másvilági, és ugyanakkor szükségszerűen, törvényszerűen bűvös, elragadó,
lenyűgöző és ellenállhatatlan, hiszen felfogásának, érzékelésének alapja, hogy
érzékelése közben maga az érzékelés is lényegében átalakul, meghaladja gépies,
élettelen sémáit, és valóságos élettel telítődve alkotóerejét képes
kibontakoztatni.
Figyelmünk az élet világa
felé röpül, csodálatos, légies madárként, és eközben az élet erejét a
legvégsőkig kiterjeszti, amikor már csak engedni, hagyni kell szárnyalni,
engedni szárnyait kiterjeszteni oda, ahol az élet ereje megmámorosodva teremni
és teremteni kezd. Ez a féktelen tűz, a teremtő életerő mindig életünk csak
értelmünkkel elérhető, megközelíthető határán lobog; aki meri, megközelítheti,
ahogy az ősember is megközelítette és imádta a tüzet. Ez a tűzistenség maga az
élet, és egyben az a lélek, amely az élet világának megismerésében feléledve
ebben a feléledésben önmaga lényegét, kiteljesedését ismeri fel; az a lélek ez,
ami a Napban is lobog, ami minden élet forrása, tovább és magasabbra hajtója,
ez az égre, az ég felé hajtó vágy, a végtelen láng. A megismerő értelem és
lélek önmaga igazi természetét csak a végső valóságok megközelítésével, az élet
és az értelem világának felfogásával ismerheti meg. Az élet lényege csakis a
lélek által ismerhető meg, a lélek lényege pedig csakis az élet világának megközelítésével.
Ha pedig az élet lényege a lélek révén, a lélek lényege pedig az élet révén
fogható fel, akkor a kettő, az élet és a lélek egylényegű kell legyen. Az a
felismerés tehát, hogy az élet hajtóereje a lélek, valójában a mágikus
érzékelés, a varázslatosan megelevenedő, megerősödő érzékelés révén jöhetett
létre. Az animizmus tehát vagy felszínes képzetek alapján kialakult
fél-igazságot jelent, vagy a mágikus, mélyrehatóan értelmi, mágikus logika
révén létrejövő gondolkodáson alapszik.
A mágikus erejű életláng
az élet megvilágosodásra sarkall, a legteljesebb vágyra, melynek csírája
mindannyiunk mélyén ott él, lappang, ami az élet magasra jutását vágyja,
akarja, sürgeti, ösztönzi, ami, ha istenigazából lobogni kezd, teremteni kezd,
teremteni kezdi azt a világot, aminek a legmélyebb természeti
szükségszerűségek, érzésbeli és értelembeli törvényszerűségek alapján létre
kell jönnie. Amikor a mágikus érzékelés bennünk föléled, és eljut kiteljesedése
küszöbéig, a Mindenség és minden, minden mint egy magától, szinte mágnesesen
mozgásba jön, kiteljesedése felé zuhan, átjárva a bűvös erőtől, ami minden
élőnek a magja, mag ereje, belseje, széke, lelke, amitől minden élni kezd és
továbbteremti a Természetet. A mágikus
érzékelés életélményét a mágusok kultúrájából a régi magyarság őrizte meg
legtovább. Ha a kozmikus életerő
közelítő figyelmünk hatására rejtekéből előtűnik, mágikus, lenyűgöző hatása
alól szinte lehetetlen szabadulni, mert magyarosan kitombolja tündöklő erejét,
az erőt, amit szinte csak révületben érzékelhetünk, révületben, ami átvisz a
magasabb élet világába, ami elménket megmámorosítva átvisz minket a teremtő
Világba, ahonnan jöttünk, amiből keletkezett a Természet, a csillagok, a
galaxisok, amitől a világ világolni kezdett, aminek emlékeit őrizve a regősök
regölték el öreg időkben, amit legrégibb regéink őriznek, ami az a Teremtő
világ, ahol – emberek – örök reggel van, mert örökké kel a Nap, mert mindig
akkor érkezünk, amikor kel a Nap, mert ez a teljesebb valóságban világító Nap
éppen az élet felé röpülő saját tulajdon értelmünk.