6. A megtévesztett szem

Optikai csalódások
A vízesés-effektus
A kávéház fala
A háromdimenziós képek

6.1. Optikai csalódások

Az optikai csalódások a látási folyamat téves észlelései, amelyek általában azért jönnek létre, mert a látvány az érzeteket kiértékelő neuronrendszer számára egymásnak ellenkező módon értelmezhető jeleket tartalmaz. Ilyenkor általában az “erősebb” jel hatása dominál, még akkor is, ha tudatunk jelzi ezt az ellentmondást.

Fiatal lány vagy öregasszony?

Fiatal lány vagy öregasszony?

Valamennyi illúziót természetesen lehetetlen megmagyarázni, már csak azért is, mert az illúzió fogalma maga sem tisztázott, a vizuális utóhatásoktól a rémképekig mindent jelenthet. Mégis érdemes általánosabb szinten foglalkozni a téves észleletek fiziológiai alapjaival. Egy érzetet a továbbiakban akkor nevezünk illúziónak, ha van olyan objektív mércénk, amelyhez viszonyíthatjuk, s amihez képest hamisnak bizonyul. Az alábbiakban ismertetett néhány optikai csalódás működését ma is vizsgálják a látással és észleléssel foglalkozó tudósok, pedig ezek többségét a múlt század második felében ismerték fel és írták le. Ezek az illúziók az őket először leírók nevét viselik.

Ilyen például az ún. Zöllner-illúzió. A hosszú, átlós vonalak valójában párhuzamosak, de a keresztvonalkák miatt váltakozó irányúnak látszanak. És bár egyiküket sem látjuk párhuzamosnak a szomszédjával, ha figyelmesen és tudatosan nézzük, mégis látszik, hogy bármely ponton azonos távolságra vannak egymástól. Az illúzió oka az, hogy az elrendezés nagyon sok olyan elemet tartalmaz, amely a perspektíva érzékeltetésére szolgál, ezért a szemünk mindenképpen perspektivikusnak “akarja” érezni. A ferde vonalaknak azonban a “helyes” térbeli ábrán közeledni, a függőleges és vízszintes vonalaknak sűrűsödni kellene. Mivel ez nem így van, agyunk úgy érzi, ilyen képet csak széttartó egyenesek adhatnak. A Zöllner-illúzió

A Zöllner-illúzió

A legegyszerűbb, de valószínűleg szintén a kezdetleges perspektivikus hatáson alapszik a következő ábrán látható optikai csalódás is, ahol a valójában azonos hosszúságú vonalakat különbözőként érzékeljük. A merőleges szakaszok esetén az lehet a jelenség oka, hogy az ábra függőleges vonala olyan érzetet kelt, mint a szabad térségek távolodni látszó vízszintesei. Megerősíti ezt a feltevést az is, hogy a vizsgálatok során az ábra erősebb hatást tett azokra, akik nyílt térségek lakói, és hozzá vannak szokva a távlatokhoz.
Vonal-illúzió
A folyosó-illúzió és az úgynevezett út-illúzió (Ponzo-illúzió) esetén például a perspektivikus hatás és a méretkonstancia kelt ellentétes érzetet, és az előbbi dominál. A folyosó hatását keltő vonalazáson álló alakokat illetve az út illúzió esetén az összetartó egyeneseken keresztbe fekvő vonalakat különböző távolságban lévőknek látjuk. Ha a “távolabb” lévő alak vagy vonal ugyanolyan nagy, mint a “közelebbi”, akkor sokkal nagyobbnak kell lennie – a nagyítást az agyunk végzi el. Folyosó-illúzió

Az előbbivel éppen ellentétesen működik az Ames-szoba néven ismert illúzió.
A képen lévő elrendezés olyan, hogy a két, valójában különböző távolságban lévő személy körül mesterségesen eltünteti a perspektívavonalakat. Emiatt a közelebbi óriásnak, a távolabbi törpének, a tér pedig kis mélységűnek látszik. Az Ames-szobában egyetlen párhuzamos vonalpár sincs, a szoba minden fala trapéz. A hatást tovább fokozhatják azzal is, hogy a padlót megfelelő méretűre és alakúra vágott csempékkel fedik le.

Az Ames-szoba illúzió Az Ames-szoba szerkezete

Az Ames-szoba illúzió és a szoba szerkezete

Látórendszerünk azon “igyekezete”, hogy minden ábrát térbelinek lásson, néha paradoxonhoz vezet. A rajz lehetetlensége csak akkor válik feltűnővé, amikor elemezni kezdjük, milyen tárgyat is ábrázol:

ÁBRA: a térbeliség érzékeltetése a.) ÁBRA: a térbeliség érzékeltetése b.)
Plasztikusságot keltenek az árnyékok is. Az ábra értelmezésekor általában azt feltételezzük, hogy a fény felülről érkezik, de az ettől eltérő, sőt ellentmondásos árnyékolást sem érezzük idegennek. Plasztikusságot keltő árnyékok
Szobor és negatívja A valódi szoborról és homorú negatívjáról az árnyékok játéka egyértelművé teszi, hogy csak az egyik lehet domború. Mégis, a két arcot csak pozitívnak tudjuk érzékelni.

6.1.1. A vízesés-effektus

Az optikai csalódások gyakori kísérőjelensége egyfajta zavarodottság, amely abból ered, hogy az egyes, egymástól független jeleket felfogó érzékelő rendszerek között diszharmónia lép fel. Ez adódhat például abból, hogy a kisebb receptormezővel rendelkező sejtek jelei, mivel kevésbé torzulnak, dominálnak a nagyobbakkal szemben.
Ilyen hatás alakul ki akkor is, ha előzőleg sokáig néztünk valamilyen egy irányban mozgó alakzatot. Ezt az utóhatást vízesés-jelenségnek hívjuk, mert különösen szépen jelentkezik akkor, ha hosszasan bámulunk vízesésbe, aztán a környező mozdulatlan sziklára tekintünk. Minden tárgy, amire ránézünk a mozgó dolog szemlélése után, az ellenkező irányba látszik sodródni. Természetesen az így “mozgó” tárgy nem változtatja a helyét a környezetéhez képest, tehát ellentmondás lép fel a folyamatos nézéstől elfáradt mozgás- és a meg nem zavart helyzetérzékelő rendszerből érkező jelek között. Aránylag egyszerű megmagyarázni ezt az észlelési utóhatást is: a látókéreg sok neuronja csak egyfajta irányú mozgásérzékelésre képes, és ha kifárad egy ilyen sejtcsoport, akkor az ellenkező irányú mozgást regisztráló sejtek aktívabb működése spontán mozgásérzetet kelt. Normális körülmények között a mozgás érzékelése valószínűleg az összes ilyen idegsejt kimenő jelének összehasonlításával történik.

6.1.2. A kávéház fala

Bristol egyik kávéházának falán különös csempesor található. A csempék természetesen egyforma méretűek, mégis mintha elhajlanának, a vízszintes élek felváltva a fal bal, illetve jobb széle felé összetartani látszanak.

Csempesor egy bristoli kávéház falán

A látással foglalkozó bristoli kutatók a hetvenes évek elején figyeltek fel erre a jelenségre. Az első tanulmányokban a kávéházi csempesort a Hugo Münsterberg által már a múlt században leírt mintázattal hasonlították össze.

A Münsterberg-féle ábrán elhajlani látszanak a csempék alsó és felső élei

A Münsterberg-féle ábrán is elhajlani látszanak a csempék alsó és felső élei, de a látszólagos összetartás kisebb mérvű, mint a kávéházi fal esetén.

A kutatók megfigyelték, hogy a kávéházi fal mintája által keltett optikai csalódást erőteljesebb, ha a csempék árnyalata erősen eltér, a köztük lévő vakolatcsík pedig keskeny, és tónusa a kétféle csempe színe közé esik. Ha a vakolatcsík pontosan olyan világos, mint a fehér csempék, az illúzió sokkal gyengébb, vagy létre sem jön. Amikor viszont a vakolatcsík olyan sötét, mint a fekete csempék, az elrendeződés a kevésbé hatásos Münsterberg-féle optikai csalódást váltja ki. Ha pedig a vakolatcsík a fekete csempéknél is sötétebb, a vonalak nem látszanak összetartóaknak.

A látás idegrendszeri alapjainak megismeréséhez gyakran nem a látás "normális", hanem a téves működésének vizsgálata nyújthat segítséget. A kávéház fala által keltett illúzió részletes vizsgálata során is számos új ismerethez jutottak a tudósok.

6.1.3. A háromdimenziós képek

Csak néhány éve terjedt el egy újfajta divat, amelynek hatása alatt gyerekek, ifjak és idősebbek merednek a semmibe révedt tekintettel bizonyos zavarosnak tűnő színes ponthalmazokra. Talán ezek a képek bizonyítják leginkább, mennyire egyéni élmény a látás: egy-két perces kísérletezés után a sikeres próbálkozó diadalittasan keres valamilyen partnert, akivel élményét megoszthatja, de általában ez nem sikerül igazán, kimerül az "Én már látom!" szintű felkiáltásokban. Ezeken a képeken ugyanis nem lehet megmutatni, hogy mit is és hol kell nézni, a pontok sokaságából az agyunk alkotja meg a megfelelő képet.

Ez a trükk a két szemmel történő térlátásunkon alapszik, azon, hogy a bal és jobb szem kissé eltérő képet lát, de ebből az agyunk egy képet készít.

 
A módszer megértéséhez végezzük el a következő kísérletet:

Rajzoljunk egy fehér papírlapra, egymástól kb. 5-6 cm-re tollal vagy filctollal egy-egy pontot! Ezután emeljük a lapot egészen közel a szemünkhöz úgy, hogy az egyik pont az egyik, a másik a másik szemünk előtt legyen! (Aki járatos az ilyen 3D ábrák nézésében, az folytassa a szokásos eljárást!) A lapot kicsit távolítva, ellazult szemmel figyeljük a látványt! Ha valóban ellazult a szemünk, a lapon nem két, hanem egy, három vagy négy pontot is láthatunk. Ha közel tartjuk a papírt, kis koncentrálással el tudjuk érni, hogy középen egyetlen pontot lássunk, ilyenkor ez a pont úgy keletkezik, hogy a két szemünkből érkező képet rakja össze az agyunk. A kissé távolabb tartott papíron már valószínűleg érzékelünk egy jobb és bal oldali képet is, ezek már külön-külön a két szem "termékei", ha viszont túl messze van a papír, a két pont mindkét szem látóterébe bekerül, ezért ellazult szemmel négy pontot látunk.

A 3D képeken a két szemmel készített képet kell előhívnunk úgy, hogy az alakzatot valóban ilyen pontokból, foltokból, és nem a szokásos módon körvonalakból vagy sziluettből alkotjuk meg.
Ezeket a képeket számítógéppel készítik a következő módon: A látványt jobb és bal oldali nézőpontból vizsgáljuk.

ÁBRA: a számítógéppel készített 3D képek emberi szemmel Képzeljük el, hogy egy tárgyat úgy nézünk egy üveglapon vagy papíron keresztül, hogy ahol a tárgy egy pontjából kiinduló és a bal illetve jobb oldali szembe érkező fénysugár áthatol ezen a lapon, oda egy pontot rajzolunk. Így a tárgy minden egyes pontjának a lapon két pont felel meg, egy a jobb, a másik a bal szem számára. Ha megoldjuk, hogy ezeket a pontokat a két szem külön érzékelje, ezekből az agyunk egy képet rak össze.
A kép készítésekor először az alakzatot véges sok pontra kell bontani, majd soronként végighaladva rajta, az előbb ismertetett leképezéssel minden pontról el kell készíteni a képpontokat. A számítógéppel az is megoldható, hogy egy tartományon belül más nézőpontból is elvégezzék ezt a leképezést, így az észlelt kép a fejünk mozgatásakor ugyanúgy változik, mint amikor a valódi tárgyat is egy kissé más szögből nézzük, tehát a térbeliség illúziója tökéletes. 3D kép a.)

A "letapogatáskor" az egyes sorokat általában más színnel jelenítik meg, az élek mentén pedig szintén más színt kapnak a megfelelő pontok. Így tehát olyan ponthalmazokat kapunk, amelyet a "látósugarak" rajzoltak volna ki a lapra. Ha most egyesíteni akarjuk a képet, ellazult szemmel annyit kell csak elérnünk, hogy a megfelelő pontok külön-külön a két szembe jussanak.

3d kép b.)

 


A fény ] [ A fény terjedése ] [ A kép ] [ A fényérzékelés ] [ A látás mechanizmusa ] [ A megtévesztett szem ] [ Vizualitás és kultúra ]
Főmenü ] [ Tartalomjegyzék ]

Illúzió a természetben Illúzió a természetben
Illúzió a művészetben Illúzió a művészetben
Vizualitás és kultúra Vizualitás és kultúra
Illúzió és meggyőzés llúzió és meggyőzés
Fel Vissza a lap tetejére
Előző oldal Vissza az előző oldalra



© MOZAIK OKTATÁSI STÚDIÓ
SZEGED 2001.06.27. 10:44:22 szerda