|
6. A megtévesztett szem
| 6.1. Optikai
csalódások
Az optikai csalódások a látási folyamat téves észlelései, amelyek
általában azért jönnek létre, mert a látvány az érzeteket kiértékelő
neuronrendszer számára egymásnak ellenkező módon értelmezhető
jeleket tartalmaz. Ilyenkor általában az “erősebb” jel hatása
dominál, még akkor is, ha tudatunk jelzi ezt az
ellentmondást. |
 |
|
Fiatal lány vagy
öregasszony? |
Valamennyi illúziót természetesen lehetetlen megmagyarázni, már csak
azért is, mert az illúzió fogalma maga sem tisztázott, a vizuális
utóhatásoktól a rémképekig mindent jelenthet. Mégis érdemes általánosabb
szinten foglalkozni a téves észleletek fiziológiai alapjaival. Egy érzetet
a továbbiakban akkor nevezünk illúziónak, ha van olyan objektív mércénk,
amelyhez viszonyíthatjuk, s amihez képest hamisnak bizonyul. Az
alábbiakban ismertetett néhány optikai csalódás működését ma is vizsgálják
a látással és észleléssel foglalkozó tudósok, pedig ezek többségét a múlt
század második felében ismerték fel és írták le. Ezek az illúziók az őket
először leírók nevét viselik.
| Ilyen például az ún. Zöllner-illúzió. A
hosszú, átlós vonalak valójában párhuzamosak, de a keresztvonalkák
miatt váltakozó irányúnak látszanak. És bár egyiküket sem látjuk
párhuzamosnak a szomszédjával, ha figyelmesen és tudatosan nézzük,
mégis látszik, hogy bármely ponton azonos távolságra vannak
egymástól. Az illúzió oka az, hogy az elrendezés nagyon sok olyan
elemet tartalmaz, amely a perspektíva érzékeltetésére szolgál, ezért
a szemünk mindenképpen perspektivikusnak “akarja” érezni. A ferde
vonalaknak azonban a “helyes” térbeli ábrán közeledni, a függőleges
és vízszintes vonalaknak sűrűsödni kellene. Mivel ez nem így van,
agyunk úgy érzi, ilyen képet csak széttartó egyenesek adhatnak. |
|

A Zöllner-illúzió |
A legegyszerűbb, de valószínűleg
szintén a kezdetleges perspektivikus hatáson alapszik a következő
ábrán látható optikai csalódás is, ahol a valójában azonos
hosszúságú vonalakat különbözőként érzékeljük. A merőleges szakaszok
esetén az lehet a jelenség oka, hogy az ábra függőleges vonala olyan
érzetet kelt, mint a szabad térségek távolodni látszó vízszintesei.
Megerősíti ezt a feltevést az is, hogy a vizsgálatok során az ábra
erősebb hatást tett azokra, akik nyílt térségek lakói, és hozzá
vannak szokva a távlatokhoz. |
|
 |
| A folyosó-illúzió és az úgynevezett
út-illúzió (Ponzo-illúzió) esetén például a perspektivikus hatás és
a méretkonstancia kelt ellentétes érzetet, és az előbbi dominál. A
folyosó hatását keltő vonalazáson álló alakokat illetve az út
illúzió esetén az összetartó egyeneseken keresztbe fekvő vonalakat
különböző távolságban lévőknek látjuk. Ha a “távolabb” lévő alak
vagy vonal ugyanolyan nagy, mint a “közelebbi”, akkor sokkal
nagyobbnak kell lennie – a nagyítást az agyunk végzi el. |
|
 |
Az előbbivel éppen ellentétesen működik az Ames-szoba néven ismert
illúzió. A képen lévő elrendezés olyan, hogy a két, valójában különböző
távolságban lévő személy körül mesterségesen eltünteti a
perspektívavonalakat. Emiatt a közelebbi óriásnak, a távolabbi törpének, a
tér pedig kis mélységűnek látszik. Az Ames-szobában egyetlen párhuzamos
vonalpár sincs, a szoba minden fala trapéz. A hatást tovább fokozhatják
azzal is, hogy a padlót megfelelő méretűre és alakúra vágott csempékkel
fedik le.
 |
 |
Az Ames-szoba illúzió és a szoba
szerkezete |
Látórendszerünk azon “igyekezete”, hogy minden ábrát térbelinek lásson,
néha paradoxonhoz vezet. A rajz lehetetlensége csak akkor válik feltűnővé,
amikor elemezni kezdjük, milyen tárgyat is ábrázol:
| Plasztikusságot keltenek az árnyékok is. Az ábra
értelmezésekor általában azt feltételezzük, hogy a fény felülről
érkezik, de az ettől eltérő, sőt ellentmondásos árnyékolást sem
érezzük idegennek. |
|
 |
 |
A valódi szoborról és homorú negatívjáról az árnyékok
játéka egyértelművé teszi, hogy csak az egyik lehet domború. Mégis,
a két arcot csak pozitívnak tudjuk érzékelni. |
6.1.1. A vízesés-effektus
Az optikai csalódások gyakori kísérőjelensége egyfajta zavarodottság,
amely abból ered, hogy az egyes, egymástól független jeleket felfogó
érzékelő rendszerek között diszharmónia lép fel. Ez adódhat például abból,
hogy a kisebb receptormezővel rendelkező sejtek jelei, mivel kevésbé
torzulnak, dominálnak a nagyobbakkal szemben. Ilyen hatás alakul ki
akkor is, ha előzőleg sokáig néztünk valamilyen egy irányban mozgó
alakzatot. Ezt az utóhatást vízesés-jelenségnek hívjuk, mert különösen
szépen jelentkezik akkor, ha hosszasan bámulunk vízesésbe, aztán a
környező mozdulatlan sziklára tekintünk. Minden tárgy, amire ránézünk a
mozgó dolog szemlélése után, az ellenkező irányba látszik sodródni.
Természetesen az így “mozgó” tárgy nem változtatja a helyét a
környezetéhez képest, tehát ellentmondás lép fel a folyamatos nézéstől
elfáradt mozgás- és a meg nem zavart helyzetérzékelő rendszerből érkező
jelek között. Aránylag egyszerű megmagyarázni ezt az észlelési utóhatást
is: a látókéreg sok neuronja csak egyfajta irányú mozgásérzékelésre képes,
és ha kifárad egy ilyen sejtcsoport, akkor az ellenkező irányú mozgást
regisztráló sejtek aktívabb működése spontán mozgásérzetet kelt. Normális
körülmények között a mozgás érzékelése valószínűleg az összes ilyen
idegsejt kimenő jelének összehasonlításával történik.
6.1.2. A kávéház fala
Bristol egyik kávéházának falán különös csempesor található. A csempék
természetesen egyforma méretűek, mégis mintha elhajlanának, a vízszintes
élek felváltva a fal bal, illetve jobb széle felé összetartani látszanak.

A látással foglalkozó bristoli kutatók a hetvenes évek elején figyeltek
fel erre a jelenségre. Az első tanulmányokban a kávéházi csempesort a
Hugo Münsterberg által már a múlt században leírt mintázattal
hasonlították össze.

A Münsterberg-féle ábrán is elhajlani látszanak a csempék alsó és felső
élei, de a látszólagos összetartás kisebb mérvű, mint a kávéházi fal
esetén.
A kutatók megfigyelték, hogy a kávéházi fal mintája által keltett
optikai csalódást erőteljesebb, ha a csempék árnyalata erősen eltér, a
köztük lévő vakolatcsík pedig keskeny, és tónusa a kétféle csempe színe
közé esik. Ha a vakolatcsík pontosan olyan világos, mint a fehér csempék,
az illúzió sokkal gyengébb, vagy létre sem jön. Amikor viszont a
vakolatcsík olyan sötét, mint a fekete csempék, az elrendeződés a kevésbé
hatásos Münsterberg-féle optikai csalódást váltja ki. Ha pedig a
vakolatcsík a fekete csempéknél is sötétebb, a vonalak nem látszanak
összetartóaknak.
A látás idegrendszeri alapjainak megismeréséhez gyakran nem a látás
"normális", hanem a téves működésének vizsgálata nyújthat segítséget. A
kávéház fala által keltett illúzió részletes
vizsgálata során is számos új ismerethez jutottak a tudósok.
6.1.3. A háromdimenziós képek
Csak néhány éve terjedt el egy újfajta divat, amelynek hatása alatt
gyerekek, ifjak és idősebbek merednek a semmibe révedt tekintettel
bizonyos zavarosnak tűnő színes ponthalmazokra. Talán ezek a képek
bizonyítják leginkább, mennyire egyéni élmény a látás: egy-két perces
kísérletezés után a sikeres próbálkozó diadalittasan keres valamilyen
partnert, akivel élményét megoszthatja, de általában ez nem sikerül
igazán, kimerül az "Én már látom!" szintű felkiáltásokban. Ezeken a
képeken ugyanis nem lehet megmutatni, hogy mit is és hol kell nézni, a
pontok sokaságából az agyunk alkotja meg a megfelelő képet.
Ez a trükk a két szemmel történő térlátásunkon alapszik, azon, hogy a
bal és jobb szem kissé eltérő képet lát, de ebből az agyunk egy képet
készít.
  |
|
|
A módszer megértéséhez végezzük
el a következő kísérletet:
Rajzoljunk egy fehér papírlapra, egymástól kb. 5-6 cm-re
tollal vagy filctollal egy-egy pontot! Ezután emeljük a lapot
egészen közel a szemünkhöz úgy, hogy az egyik pont az egyik, a
másik a másik szemünk előtt legyen! (Aki járatos az ilyen 3D
ábrák nézésében, az folytassa a szokásos eljárást!) A lapot
kicsit távolítva, ellazult szemmel figyeljük a látványt! Ha
valóban ellazult a szemünk, a lapon nem két, hanem egy, három
vagy négy pontot is láthatunk. Ha közel tartjuk a papírt, kis
koncentrálással el tudjuk érni, hogy középen egyetlen pontot
lássunk, ilyenkor ez a pont úgy keletkezik, hogy a két
szemünkből érkező képet rakja össze az agyunk. A kissé
távolabb tartott papíron már valószínűleg érzékelünk egy jobb
és bal oldali képet is, ezek már külön-külön a két szem
"termékei", ha viszont túl messze van a papír, a két pont
mindkét szem látóterébe bekerül, ezért ellazult szemmel négy
pontot látunk. | |
A 3D képeken a két szemmel készített képet kell előhívnunk úgy, hogy az
alakzatot valóban ilyen pontokból, foltokból, és nem a szokásos módon
körvonalakból vagy sziluettből alkotjuk meg. Ezeket a képeket
számítógéppel készítik a következő módon: A látványt jobb és bal oldali
nézőpontból vizsgáljuk.
 |
Képzeljük el, hogy egy tárgyat úgy nézünk egy
üveglapon vagy papíron keresztül, hogy ahol a tárgy egy pontjából
kiinduló és a bal illetve jobb oldali szembe érkező fénysugár
áthatol ezen a lapon, oda egy pontot rajzolunk. Így a tárgy minden
egyes pontjának a lapon két pont felel meg, egy a jobb, a másik a
bal szem számára. Ha megoldjuk, hogy ezeket a pontokat a két szem
külön érzékelje, ezekből az agyunk egy képet rak
össze. |
| A kép készítésekor először az alakzatot
véges sok pontra kell bontani, majd soronként végighaladva rajta, az
előbb ismertetett leképezéssel minden pontról el kell készíteni a
képpontokat. A számítógéppel az is megoldható, hogy egy tartományon
belül más nézőpontból is elvégezzék ezt a leképezést, így az észlelt
kép a fejünk mozgatásakor ugyanúgy változik, mint amikor a valódi
tárgyat is egy kissé más szögből nézzük, tehát a térbeliség
illúziója tökéletes. |
 |
A "letapogatáskor" az egyes sorokat általában más színnel jelenítik
meg, az élek mentén pedig szintén más színt kapnak a megfelelő pontok. Így
tehát olyan ponthalmazokat kapunk, amelyet a "látósugarak" rajzoltak volna
ki a lapra. Ha most egyesíteni akarjuk a képet, ellazult szemmel annyit
kell csak elérnünk, hogy a megfelelő pontok külön-külön a két szembe
jussanak.

© MOZAIK OKTATÁSI
STÚDIÓ SZEGED 2001.06.27. 10:44:22
szerda
|