Milyen egy jó játék?

Milyen egy jó játék? Teszik fel a kérdést sokan. A kérdés egyszerűnek tűnik, azonban a válaszhoz sok szempontot kell figyelembe vennünk. Sokan úgy gondolják, hogy egy játék attól lesz jó, hogy az 3d-s. Nos, erre itt most nem térünk ki, ezzel egy külön cikk foglalkozik majd a közeljövőben.

De akkor mégis, mi számít jó játéknak manapság? Egyszerűen ugyanazon szempontokat kell néznünk, mint régen. Egy játék ugyanis nem a kinézetétől, de még csak nem is a hozzá letölthető 500 DLC-től lesz igazán jó. Hanem a hangulattól. Igen, a nagybetűs hangulattól. Ha újra, és újra be akarunk majd lépni a játékba, hogy lövöldözzünk, hogy kincseket gyűjtsünk, vagy esetleg a haverunk orra alá akarunk dörgölni egy kis puskaport, egy online/pvp játékban. Az új technológiák rohamosan fejlődnek, lépést tartani a sok-sok újdonsággal lehetetlen feladatnak tűnik. Aki játékot próbál készíteni, legyen az a legegyszerűbb játéktól kezdve, egy kiemelkedő AAA szintű játékig, annak bizony először azt kell magában letisztáznia, hogy az adott játékkal lehet-e egyáltalán szórakozni. Jó dolog, ha a fejlesztő maga is szívesen játszik a játékával, de az elsődleges szempont mindig a játékos marad. Hiszen nekik készülnek ezen játékok.

Fontos még az is, hogy töménytelen reklám ne szakítsa meg a szórakozást. Persze, ez ma már az androidos játékoknál szinte kikerülhetetlen dolog. Ez „jár” nekünk, cserébe az ingyen mókáért. Emellett fontos az is, hogy értsünk a témához, amire a játék világa épül. Amennyiben életünkben nem láttunk még (képeken sem) fegyvert, felesleges 3d-s lövöldözős játékban gondolkodni. Ugyanez igaz a természetre is, ha nem tudunk megkülönböztetni egy gombát egy fűszáltól, szintén hanyagoljuk az erdős, dús növényzettel ellátott területeket, grafikai elemeket. Amennyiben van egy jó ötletünk, írjuk fel, és dolgozzunk tovább. Az pedig, hogy bekerül e később az aktuális ötlet, a fejlesztés későbbi szakaszában derül majd ki. Az sem egy hátrány, ha a játék, már a kezdeti szakaszában igen élvezetes. Hiszen akkor már csak néhány pálya, esetleg egy kis csinosítás, és készen lehet a világmegváltó mű.

Természetesen egy neves kiadó, egy komolyabb, játékfejlesztéssel foglalkozó cég, ahol több ember küzd egy célért, nagyobb előnnyel indul a hobbi, avagy a garázsprojecteknél. Ettől függetlenül azonban ma már bárki, viszonylag könnyedén, kis idő ráfordításával eljuthat arra a szintre, ahol már minőséginek mondható játékokat tud készíteni. Azt ajánljuk, hogy inkább a hangulat legyen a mérvadó egy-egy játék megvalósításakor, mintsem a grafika, avagy az online jelenlét, hiszen utóbbi kettő nem nyom annyit a latba, mintha szórakoztató játékot készítettünk volna. Grafikák jönnek és mennek, a játékok pedig ma már a virtuális valóságban is egyre szebbnek, sőt, sokszor egyre kiforrottabbnak bizonyulnak. De egy dolgot sem ma, sem a jövőben nem tud egy látványelem sem helyettesíteni, a valódi, élményekkel teli szórakozást.

2022 Október

Vissza