A BGR a tanórai szintről kiinduló, intézményi szintre – az oktatás-nevelés területére - kiterjesztett folyamatszabályozáshoz egy jól működ(tethet)ő rendszert jelent az intézmények számára, mely egyúttal lehetővé teszi a folyamatos fejlesztés képessége és a szervezeti kultúra alakításában való előrelépést is. Az egyes BGR - modellel működő intézmények pedig regionális szinten további lehetőséget kaphatnak folyamatos fejlesztésre/fejlődésre.
Ha a Belső Gondozás Rendszerének mibenlétét röviden meg akarjuk határozni, akkor azt mondhatjuk, hogy működése révén az intézmények szereplői képessé válnak a gyermekek/tanulók tanulási és szociális-emocionális fejlődéséről folyamatosan szerzett információk alapján az iskola, az osztály és a tanuló szintjén fejlesztési terv készítésére, kivitelezésére és értékelésére, az intézményfenntartók koordinált, hatékony együttműködése révén, pedig kistérségi szinten szervezett gazdaságos feladatellátásra.
A BGR - filozófiája szerint - a tanítási-tanulási folyamatba beépített garanciák révén kívánja elérni, hogy a legfőbb partner, a gyermek/tanuló önmaga lehetséges maximumáig jusson az oktatás-nevelés keretein belül. Ennek érdekében az intézmény gyermek/tanulógondozást vezet be, mely részben az intézményen belül a nevelőtestület tagjai közötti folyamatos szakmai konzultáció kereteinek, fórumrendszerének kialakítását, részben tanórán/foglalkozásokon megvalósuló differenciált (minden gyereknek a neki megfelelő) oktatás-nevelés biztosítását jelenti. A differenciált, személyre szóló fejlesztés, az eredmények folyamatos nyomon követése lehetővé teszi a tanulási hátrányok csökkentését, s ezáltal az osztálytermi folyamatok minőségének fejlesztését. Ebben az értelemben a BGR részét képezheti az intézmény minőségirányítási programjának.
BGR-ben a fejlesztési cél az egyénre, csoportra irányuló preventív (megelőző) pedagógusi cselekvés. Ennek megvalósításához szükséges, hogy az intézmény pedagógiai megközelítése integrálja e szemléletet.
A BGR olyan modell, mely a tanulók előrehaladásának intézményi szintű nyomon követésére, és egyéni fejlesztések megtervezésére szolgál. Intézményi szinten kialakított olyan tevékenységrendszer, mely szervezeti keretet és cselekvési módot, formát jelent a nevelők számára azzal, hogy:
a csoport, az osztály, illetve az egyes gyermekek, tanulók fejlődéséről tervszerűen és koordináltan gyűjtenek információkat, adatokat
a feltárt tények alapján, problémafeltáró megbeszéléseken megtervezik, majd értékelik a fejlesztéseket
a fejlesztési program kivitelezése az osztály, a csoport és az egyes tanuló, gyermek szintjén valósul meg, melyben a régió összehangolt humánerőforrás-gazdálkodása kerülhet előtérbe.
A BGR intézményi szintű kiterjesztése együttműködést feltételez, melyben a pedagógusok folyamatosan és koordináltan konzultálnak egymással. Ezáltal lehetővé válik a szervezeti kultúra fejlődése és a folyamatos team-építés az intézményen belül, valamint az intézmények közötti kommunikáció révén a társulás tagjai között.
A BGR kiépítése intézményi innováció keretében, külső konzulens (speciálisan felkészített tanácsadó) támogatásával valósul meg, és kb. egy tanévet vesz igénybe. Ezen idő alatt az egyes pedagógus, valamint a nevelőtestület megszerzi azon képességeket, amelyekkel a rendszert hosszú távon a mindennapi működés természetes keretévé teszi. E sajátos bevezetési folyamatban a struktúra kiépítése során egy új szereplő, a belső gondozó (BG) feladat- és hatásköre kerül meghatározásra az intézményben, illetve kerülhet definiálásra - speciális feladatokkal - kistérségi szinten. A kistérségi társulás intézményeiben a BGR összehangolt kiépítése és működtetése hosszútávon gazdaságos, és szakmailag gyümölcsöző lehetőségként kínálkozik.