Mit akarunk?

Hogyan csináljuk?

Mit kínálunk?

BGR-TÉKA ajánlás

BGR-TÉKA MEGRENDELŐLAP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MIT KÍNÁLUNK?

A J Á N L Á S

Többcélú kistérségi társulás(ok)nak

BGR - Belső gondozási rendszer

mint az esélyteremtés lehetősége a közoktatási szolgáltatásban

A többcélú kistérségi társulásokban megszervezendő közoktatási feladatellátás a legfontosabb közszolgáltatás. Megalapozója a kormányprogramban megfogalmazott esélyteremtés, mely a gyermek/tanuló mindenek felett álló érdekének szem előtt tartásával, a közoktatási intézmények színvonalának és finanszírozási stabilitásának növelésével a kistérségi közoktatás kiemelt céljait is jelenti.

E célok egy lehetséges, ténylegesen jó megoldását jelentheti a BGR (Belső Gondozás Rendszere).

A BGR holland fejlesztésű modell, amely ma Magyarországon kb. 150 intézményben (főleg általános iskolában és óvodában, illetve néhány középiskolában és kollégiumban) működik közel egy évtizede jó tapasztalatokkal, sikerrel. Elsősorban az intézmények minőségpolitikájában kínál konstruktív gyakorlati megoldást. Ez a minőségpolitika a gyermek/tanuló igényeinek felmérésére, fejlesztésére irányítja a rendelkezésre álló anyagi erőforrásokat olyan módon, hogy a pedagógusok tudásának és gyakorlati működésének növelésével intézményen belül, illetve kistérségi kooperációban szervez(het)i meg (ameddig csak lehetséges) az egyes tanuló/gyermek ellátását, fejlesztését.


MI IS AZ A BGR?

A BGR a tanórai szintről kiinduló, intézményi szintre – az oktatás-nevelés területére - kiterjesztett folyamatszabályozáshoz egy jól működ(tethet)ő rendszert jelent az intézmények számára, mely egyúttal lehetővé teszi a folyamatos fejlesztés képessége és a szervezeti kultúra alakításában való előrelépést is. Az egyes BGR - modellel működő intézmények pedig regionális szinten további lehetőséget kaphatnak folyamatos fejlesztésre/fejlődésre.

Ha a Belső Gondozás Rendszerének mibenlétét röviden meg akarjuk határozni, akkor azt mondhatjuk, hogy működése révén az intézmények szereplői képessé válnak a gyermekek/tanulók tanulási és szociális-emocionális fejlődéséről folyamatosan szerzett információk alapján az iskola, az osztály és a tanuló szintjén fejlesztési terv készítésére, kivitelezésére és értékelésére, az intézményfenntartók koordinált, hatékony együttműködése révén, pedig kistérségi szinten szervezett gazdaságos feladatellátásra.

A BGR - filozófiája szerint - a tanítási-tanulási folyamatba beépített garanciák révén kívánja elérni, hogy a legfőbb partner, a gyermek/tanuló önmaga lehetséges maximumáig jusson az oktatás-nevelés keretein belül. Ennek érdekében az intézmény gyermek/tanulógondozást vezet be, mely részben az intézményen belül a nevelőtestület tagjai közötti folyamatos szakmai konzultáció kereteinek, fórumrendszerének kialakítását, részben tanórán/foglalkozásokon megvalósuló differenciált (minden gyereknek a neki megfelelő) oktatás-nevelés biztosítását jelenti. A differenciált, személyre szóló fejlesztés, az eredmények folyamatos nyomon követése lehetővé teszi a tanulási hátrányok csökkentését, s ezáltal az osztálytermi folyamatok minőségének fejlesztését. Ebben az értelemben a BGR részét képezheti az intézmény minőségirányítási programjának.

BGR-ben a fejlesztési cél az egyénre, csoportra irányuló preventív (megelőző) pedagógusi cselekvés. Ennek megvalósításához szükséges, hogy az intézmény pedagógiai megközelítése integrálja e szemléletet.

A BGR olyan modell, mely a tanulók előrehaladásának intézményi szintű nyomon követésére, és egyéni fejlesztések megtervezésére szolgál. Intézményi szinten kialakított olyan tevékenységrendszer, mely szervezeti keretet és cselekvési módot, formát jelent a nevelők számára azzal, hogy:

•  a csoport, az osztály, illetve az egyes gyermekek, tanulók fejlődéséről tervszerűen és koordináltan gyűjtenek információkat, adatokat

•  a feltárt tények alapján, problémafeltáró megbeszéléseken megtervezik, majd értékelik a fejlesztéseket

•  a fejlesztési program kivitelezése az osztály, a csoport és az egyes tanuló, gyermek szintjén valósul meg, melyben a régió összehangolt humánerőforrás-gazdálkodása kerülhet előtérbe.

A BGR intézményi szintű kiterjesztése együttműködést feltételez, melyben a pedagógusok folyamatosan és koordináltan konzultálnak egymással. Ezáltal lehetővé válik a szervezeti kultúra fejlődése és a folyamatos team-építés az intézményen belül, valamint az intézmények közötti kommunikáció révén a társulás tagjai között.

A BGR kiépítése intézményi innováció keretében, külső konzulens (speciálisan felkészített tanácsadó) támogatásával valósul meg, és kb. egy tanévet vesz igénybe. Ezen idő alatt az egyes pedagógus, valamint a nevelőtestület megszerzi azon képességeket, amelyekkel a rendszert hosszú távon a mindennapi működés természetes keretévé teszi. E sajátos bevezetési folyamatban a struktúra kiépítése során egy új szereplő, a belső gondozó (BG) feladat- és hatásköre kerül meghatározásra az intézményben, illetve kerülhet definiálásra - speciális feladatokkal - kistérségi szinten. A kistérségi társulás intézményeiben a BGR összehangolt kiépítése és működtetése hosszútávon gazdaságos, és szakmailag gyümölcsöző lehetőségként kínálkozik.