Cherubion Stratégiai Gyűjtögetős Társasjáték


Gyakran Feltett Kérdések

A következőkben a játékkal kapcsolatos, az első kiadás után feltett kérdésekre igyekezünk válaszolni. Bízunk benne, hogy a következőkben leírtak segítenek a szabályok teljesebb megértésében, s azok az apróbb akadályok is elhárulnak a játék elől, melyek esetleg hátráltatják a maradéktalan élvezhetőségét. Ha mégis kérdésed lenne, kérünk látogasd meg a fórumunk Szabályrendszer témakörét.

1. Kötelező-e harcba bonyolódnom egy ellenséges karakterrel, ha vele azonos mezőre lépek?
Nem (különben nem lenne értelme a szövetségeknek). Azonban a másikjátékost senki nem tarthatja vissza attól, hogy amikor a körben rá kerül a sor, akkor megtámadja a karakterével azonos mezőn álló karakteredet.

2. Van-e lehetőség arra, hogy egy körben többször is lépjek a karakteremmel?
Nem. A szabályleírásban külön ki van emelve, hogy amennyiben egy karakter megszakítja a mozgását (pl. varázsol, azaz lapot használ), akkor leghamarabb a következő körben folytathatja a haladást!

3. A nem közvetlenül ellenfélre ható lapok használata.
Ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mint általában a lapok használatára. Azaz a lapok alapértelmezés szerint 4 (illetve 5) mező távolságból használhatóak. Ha valaki megtöbbszörözi a kijátszási költséget, akkor növekedik a hatótávolság is. Például ha valamilyen fejlesztő lapot akarsz a karakteredre tenni, akkor megteheted - amennyiben a karakter használhatja a lapot (általában bármely és saját isten). Ha azonban olyan lapot akarsz használni rá, amit alapértelmezés szerint ő nem tud használni (pl. idegen félisten lapját), akkor kell egy karakter, aki használhatja a lapot (egy fogoly vagy a félistened). A két karakter távolsága meghatározza a lap kijátszási költségét, azaz ha távolabb vannak egymástól 4 (illetve 5) mezőnél, akkor többszörözni kell a kijátszási költséget, vagy közelebb kell lépniük egymáshoz. Ne feledkezz meg arról sem, hogy a félistenek negatív bonusszal használják egymás lapjait. Azaz ha Sang egy 20 pontos Otoaak lapot akar kijátszani, neki 22 pontjába fog kerülni!

4. A játék elején tetszőleges helyre helyezhetem a karaktereimet (pl. a szimbólumokra)?
Igen. Azonban ne feledkezz meg arról, hogy amikor a szimbólumokon harc folyik vagy több isten karaktere tartózkodik ott, a szimbólumok hatása felfüggesztődik!

5. Ha két szövetséget kötött játékos karaktere azonos mezőn áll, majd az egyik ellép róla, menekülésnek minősül-e?
Nem, hiszen ez alapjaiban rengetné meg a szövetséget.

6. Hova kell felépíteni az energiaforrásokat?
A játéktérre. Célszerű közel a saját Bázisodhoz, mert úgy könnyebb védeni. Ha elég pontod van az építéshez, tégy a játéktérre egy eseményjelzőt és jegyezd fel magadnak, hogy melyik eseményjelzővel, milyen energiaforrást jelölsz! Ha az energiaforrásodat bővíted, nem kell új eseményjelzőt felhelyezned, csupán javítanod a jegyzetedet.

7.   A zombik is használhatják a Choler lapokat?
Természetesen. A szabályfüzetben leírtak szerint, minden karakter képes a bármely és a saját istene lapjait használni. Kivételt képez Sámán (Melan karaktere), illetve a félistenek. Sámán Choler lapokat is használhat (10 pontig), míg a félistenek minden olyan lapot, melynek használata egyébként nincs tiltva a számukra. Az idegen lapokat a félistenek 2 ponttal többért játszhatják ki.

8. Egy xinaf utazik a wyvernen. Mi történik, ha a wyvernt lelövik?
Ha a xinaf egyébként nem tud repülni (
Repülés), akkor lezuhan és meghal. A félisteneknél ez nem probléma, hiszen képesek átkelni a mezők felett. Esetünkben tehát a félisten a wyvern lelövése esetén leszáll arra a mezőre, ahol éppen tartózkodik.

9. Képes-e a tank mocsáron átkelni?
Igen.

10. Megidézett lényre hat-e a Hazatérés lap?
Nem. Megidézett lények nem léphetnek be a Bázisra!

11. Ha áttérítek egy foglyot, akkor a csapatomban mindenki képes lesz használni az ő istenének lapjait?
Nem. Csak az áttérített fogoly.

12. Ha az ellenfél felrobbantja az egyik energiaforrásomat, a veszteséget én osztom el a Bázison lévő karaktereim között. Van-e lehetőség arra, hogy a teljes veszteséget egy karakterre irányítsam?
Nem. Egyrészt egyik karakter sem szenvedhet az aktuális ÉP-jénél nagyobb veszteséget, másrészt minden karakternek minimum 1 ÉP-t kell veszítenie (ha elég nagy a robbanás okozta ÉP mennyiség).

13. Ha mérgezéssel támadom az ellenfelemet, a sebzés kumulatív-e?
Nem. Az ilyen támadásra a Speciális sebzéseknél leírtak vonatkoznak. A megfelelő részt olvasd el a szabályfüzetben!

14. Mi történik, ha egy terepjáróra Choler Halálvarázst mond?
A terepjáróban ülő gyalogos meghal, de a jármű továbbhaladhat. Azaz ha a terepjárót ezután kilövik, nem lesz helyette belőle gyalogos.

15. Az alakváltó esetében az elszenvedett sebzések mindig az eredeti ÉP-ből vonódnak le, azaz ha nulla alá csökken, az alakváltó elpusztul. Azaz az alakváltó a célpont lény ÉP-jét nem kapja meg.

16. Mekkora távolságból támadható a célpont játékos vagy célpont bázis?
Bárhonnan. Egyszeres költséggel.

17. Az Éjsötét Napja csak a sebzést növeli?
Nem. Hat a lapok kijátszási távolságára is. Azaz a Melan lapok 10, a többi lap 8-8 mező távolságból lesz alkalmazható általa. Ezenkívül duplázza az erőforrások kitermelését is (természetesen minden játékosét). A hatás mindig mindenkire érvényesül. Azaz a támadott karakter visszavágása is dupla veszteséget fog okozni a támadónak (ha sikerül). A sebzésen kívül nem befolyásolja a főértékeket (TK, VSZ, Mozgás, ÉP).

18. Vannak olyan lapkombinációk, melyekben idegen félistenek lapjai szerepelnek, melyeket ráadásul az én félistenem nem is használhat. Hogyan lehet ezeket mégis alkalmazni?
Például a fentebb említett
Hatalom lap segítségével. Ezenkívül ha foglyot ejtesz, s átállítod a saját oldaladra, máris megoldódik a probléma.

19. Zűrzavart tettek a félistenemre, aki megtámadta az egyik karakteremet (távharccal). A megtámadott ilyenkor lemondhat a visszatámadásról?
Igen. A lap ugyan kényszeríti rá, hogy megtámadja a saját karakterét, azonban arra nem, hogy az vissza is támadjon.

20. A Levegő-Föld Rakéta technikai eszköz? Kijátszható-e a Hatalom kirakása után, ha nincs helikopterem?
Nem technikai eszköz, tehát nem lehet
Karbantartani, és az Újrafelhasználás sem fog hatni rá. Helikopter híján a Levegő-Föld Rakéta nem működik.

21. Akkor van vége a játéknak, ha mindenki meghal a karaktereim közül, vagy pe­dig csak azoknak kell pusztulniuk, amelyek a játéktéren tartózkodnak (a többiek a Bázison tartózkodnak, azaz nincsenek játékban)?
A játék alapértelmezés szerint a félisten halálával ér véget. Opcionális szabályok használata esetén lehetőség nyílik a megmaradt karakterekkel új félistent keresni a csapatnak. A Bázison lévő karakterek játékban vannak, mindössze még nem léptek ki a csatatérre (a játéktérré). Például ha valaki bemenekül egy játéktéren emelt építménybe, azért még játékban marad. Ha minden játéktéren lévő karaktered elpusztul, de a félistened még él, s vele néhány karakter a Bázison, akkor folytatnod kell a játékot!

22. A sebzés hatásnak számít? Kijátszható-e a Szomszéd Tehene mondjuk egy különösen nagy, fegyverrel okozott ÉP veszteség után?
Hatásnak számít (erre hivatkozunk az
Éjsötét Napja szövegében is). A Szomszéd Tehene bármilyen módon történt sebzésre alkalmazható.

23. Mit jelent a +2 energiapont költség az X-es kihozatali költségű lapoknál?
Nézzünk egy konkrét példát! Sang kijátszik egy
Időzített Bombát, melynek alapban 3X a kihozatali költsége, és X ÉP veszteséget okoz. Sang kettővel több pontért használhatja a lapot, tehát nála a költség a következőképpen fog alakulni: 3X+2. A sebzés viszont megmarad X-nek, azaz Sang semmilyen előnyhöz nem jut a több energiapont felhasználás miatt.

24. Ha az Időzített Bomba a Bázison belül robban, mi tekintendő szomszédos mezőnek?
Az
Időzített Bomba 4 karakterre hat Bázison belül. A sebződött karaktereket a Bázist birtokló játékos választja ki!

25. Mikor következnek be azok a hatások, melyek például „max. 3 kör múlva" történnek?
A megadott időintervallumon belül bármikor, ha a lapot kijátszó játékos bejelenti az eseményt (pl. most robban fel az
Időzített Bomba). Ha az idő letelt, azaz példánknál maradva a harmadik kör véget ér, és ismét a lapot kijátszó játékos következne, az esemény nyomban bekövetkezik.

26. Ha egy félisten megnövelt költséggel játszik ki lapot (nagyobb távolságból), mennyiért ellenvarázsolható? Idegen félisten lapjait (2 ponttal magasabb kijátszási költség) mennyiért lehet Ellenvarázzsal vagy Fejlesztett Ellenvarázzsal semlegesíteni?
A nagyobb távolságból kijátszott lapok ellen a normál költséget kell figyelembe venni (X kihozatalú lapok esetében is), ugyanis a megnövelt kihozatali költség csupán a hatótávolságot és nem a lap erejét növeli. Idegen félisten lapjánál már kicsit bonyolultabb a helyzet. Az
Ellenvarázzsal nincs gond, mert ott konkrétan meg van határozva a kihozatali költség (ha 10 pontnál nem nagyobb...). A Fejlesztett Ellenvarázs esetében a lap kihozatali költségét kell figyelembe venni (ami a bal felső sarokban található), függetlenül a valóban elköltött pontoktól. Tehát ha Sang egy Melan lapot dupla távolságból játszik ki, akkor a Fejlesztett Ellenvarázs alkalmazásánál csak annyi pontot kell elkölteni, amennyi a semlegesíteni kívánt lapon fel van tüntetve. Tehát Ellenvarázsolni mindig a célpont lényre (mezőre) kell, s a célpont távolságának függvényében változik a lap kihozatali költsége is (a megnövelt távolságra például szövetségek esetén lehet szükség).

27. Ha meghal egy félisten, abban a körben egy Újraélesztéssel visszahozhatom-e játékba?
Nem. A félisten elég hatalommal rendelkezik ahhoz (pl. Öngyógyítás), hogy ha egyszer meghalt, már ne lehessen feltámasztani. Az alapértelmezett játékszabály különben is úgy szól, hogy a játék (2 játékos esetén), az egyik félisten pusztulásáig tart. Többjátékos esetén a megmaradt félistenek között folyik tovább a harc.

28. Az idézett lények tudnak-e varázsolni, s lehet-e belőlük 3-nál több egy mezőn?
Minden megidézett lény (beleértve a nevesített hősöket is) használhatja a bármely lapokat, és a megidézője lapjait. Ilyenkor olybá tekintendők a lények, mintha a félisten hatalma teljesedne ki általuk. Egy mezőn egyidőben legfeljebb 3 figura (karakter, lény, technikai eszköz, halálontúli, stb. vagy ezek bármilyen kombinációja) állhat.
Chlovia (és azok a megidézett lények, ahol a lapok fel van tüntetve a más isten lap­jainak megidézési képessége) képes Romin'yarak lapok használatára akkor is, ha a megidézője nem Romin'yarak.

29. Melan Sámánja képes olyan Choler lapot kijátszani, amely használata csak Cholernek és a csapatának engedélyezett?
Igen, de csupán 10 pont felső határig. Sámán ugyanis Choler csapatának volt régebben a tagja.

30. A vámpír megidézője Choler? Azaz a 60-as főérték elérésekor Cholerre fog támadni?
Nem. A vámpír megidézője az a félisten, aki a
Vámpír Teremtése lapot kijátssza. Következésképpen ha a vámpír túl hatalmassá válik, akkor nem Choler ellen fog fordulni, hanem az igazi megidézője ellen.

31. Alogaor Hamis Üzenete után a célpont karakter hazateleportálódik vagy elindul hazafelé?
Elindul a Bázisa felé, s céljáról semmilyen ok (kivéve egy
Ellenvarázs vagy hasonló) térítheti csak le. Ha megtámadják, visszacsap, de folytatja az útját (s ez nem fog menekülésnek számítani!). Az elébe helyezett csapdákat kikerüli (mert bár kényszer hatására cselekszik, de nem ostoba). Amennyiben a karakter rendelkezik speciá­lis képességekkel (dupla haladás, teleportálás, stb.), akkor ezeket a képességeket is igénybe fogja venni a minél gyorsabb hazatérés érdekében. Körönként legalább 1 MÉ-t el kell költened a hazairányított karakter mozgására!

32. Láthatatlan karakterre lehet-e „nem sebző" lapokat használni (pl. Hazatérés)?
Igen, de csak olyan karakterrel (lénnyel, stb.), amelyik képes a láthatatlanság látására (pl.
Barlangi Gyík).

33. Azokat a lapokat, melyeknek nincs  hatósugaruk (pl. Ménes) hogyan  lehet ellenvarázsolni?
A kijátszásuk pillanatában. Utána a
Maradandóság Feloldása és Kötés Oldása és hasonló típusú lapok használhatók a semlegesítésükre.

34. A félistenek öngyógyítása automatikus, vagy csak akkor képes használni, ha legalább 1 ÉP-je van?
Nem automatikus, bejelentés alapján történik. Azaz a játékos bejelenti, hogy a félistene meggyógyítja önmagát. Erre akár 0 alatti ÉP esetén is lehetősége van, de csupán azonnal az őt nulla alá sebző támadást követően. Ha a játékos elfeledkezik a bejelentésről, akkor a félistene meghal (hacsak valami más technikával nem hozza vissza az életbe).

35. A Halál Szava (félistenek speciális képessége) működik-e az idézett lényekre, technikai eszközökre, stb.?
Igen. A célpont mezőn mindenki elpusztul (kivéve egy másik félistent, aki immúnis a hatásra).

36. Mi a varázstárgy, és mi nem?
A legtöbb, lapok segítségével megidézhető különleges fegyver (pl.  
VámpírkardTomboló), páncél vagy oltalmazó eszköz (pl. Oltalmazó Köpeny), gyűrű (pl. Stessgyűrű, Qrgan Gyűrűje, stb.), az összes Éj típusú eszköz (Az Éj Köve, Az Éj Könyve, Éjpáncél), stb. Nem minősül varázsfegyvernek a legtöbb technikai eszköz (Föld-Levegő Rakéta, RPG, Gázálarc, Térsemlegesítő, Lézerpisztoly, stb.), a közönséges fegyverek, kiegészítők (pl. Pallos, Fegyverállvány, stb.).

37. A Szörnyek Mestere a játéktéren lévő aktív lapokra, a kézben tartott lapokra vagy a pakliban lévő lapokra érvényes?
A pakliban lévő lapok kivételével mindegyikre. Azaz az aktív lapokat is a Temetőbe küldi.

38. Használhatom-e a másik félisten által épített teleportáló helyet?
Igen. Bárki használhat minden teleportáló helyet.

39. Ha nem karakterre ható varázslatokkal támadok (pl. Istenek Haragja, stb.), akkor is meg kell lennie a 4 (5) mező távolságnak?
Nem. Ilyen esetben a lap hatása közvetlenül a játékosra vagy a Bázisra irányul, s a működéséhez nem kell hatótávolságon belülre kerülnie egyik karakternek sem.

40. A Kötés oldása és a Marandóság feloldása lapok hogyan működnek?
Bár mindkét lapon az szerepel, hogy maradandó, ám ez csak a hatásukra igaz, tehát ha valamely maradandó lapra kijátszom a kötés oldását, akkor annak a hatását maradandóan feloldom, azaz a lap a Temetőbe kerül. (Természetesen a
Kötés oldása is.) Ugyanez igaz a Maradandóság feloldása lap hatására is.

41. A Hatalom kártyalap használata.
A lap kijátszása után bármilyen más félisten lapját is kijátszhatod büntetőpontok nélkül, feltéve, hogy az eredeti kihozatali költségre maradt pontod. Azaz a
Hatalom kijátszása után Sang (vagy bármelyik karaktere, szörnye, stb.) képes például Romin'yarak lapot használni, ha a rendelkezésre álló energiapontok ezt még lehetővé teszik.

42. A Ménes hatására a megidézett, de mozgásra képtelen szörnyek is tudnak mozogni?
Igen, mivel a lap a csapat minden tagjára vonatkozik.

43. Ha egy leidézett lény MÉ-je 1-6, ez azt jelenti, hogy a normális 2k6-on kívül lehet még egy kockával dobni neki mozgást?
Pontosan. Azaz eldöntöd, hogy a dobott MÉ-ből mennyit költesz a haladására, majd ezután még egy kockával dobhatsz, ám az így kapott lépést kizárólag ez a karakter teheti meg.

44. Ha valaki egy teleportáló kapuba idéz meg egy lényt, mi történik?
Minthogy a mezőn egy időben három karakter tartózkodhat, így a teleportáló kapu mellett még a lény is „elfér". A lény mindemellett két teleportáló kaput tartalmazó mező között szabadon mozoghat (nem kell MÉ). A teleportálás nem automatikus, a játékosnak be kell jelentenie, hogy a lénye elteleportál, különben a helyén marad.

45. Mi történik, ha egy karakter belép egy épületbe (pl. arMenien), majd az épület megsemmisül?
A karakter meghal. Ugyanakkor, ha az őt irányító játékos az utolsó csapást megelőzően bejelenti, hogy a karakter visszatér a Bázisra, akkor természetesen életben marad (ennek feltétele, hogy az épület és a Bázis között engedélyezett legyen a teleportálás).

46. Az arMenienbe belépő karakterek automatikusan Otoaak Bázisára kerülnek? Otoaak arMenienen keresztül hozhat ki karaktereket a Bázisáról? Ahhoz, hogy varázstárgyak készüljenek arMenienben, Otoaaknak ott kell tartózkodnia? Az elkészült varázskardot hogy lehet átadni valakinek (bárki megkaphatja 4 mezőn belül)?
Kezdjük az elején. ArMenien nem azonos Otoaak bázissal, de a kettő között szabad a teleportálás. Azonban ha a játékos nem jelenti be, hogy az arMenienbe belépő karaktere a Bázisra teleportál, akkor az épület megsemmisülésekor a karakter is meghal (lásd fentebb!). Otoaak arMenienen keresztül is hozhat ki karaktereket, de ebben az esetben is meg kell fizetnie a karakterek kihozatali költségét. A varázstárgyak készítéséhez Otoaaknak arMenienben kell tartózkodnia, s az elkészült varázstárgyakat csak az arMenienbe belépő karakterek kaphatják meg. (Azaz idézett lények nem, hiszen ők nem képesek belépni a Bázisra, márpedig arMenien a Bázis részének tekintendő!)

47. Harc során a támadódobás után, de még a sebzés előtt ki lehet játszani azonnali lapot?
Igen.

48. A lapok kihozási költségénél az X előtti szám szorzónak számít?
Pontosan. Azaz 3X azt jelenti, hogy háromszor annyi pontot kell elköltened, mint amilyen hatást el akarsz érni. Az
Éjpáncél esetében tehát 20 pontot elköltve 10 ponttal növekedik a VSZ.

49. A Közös Sors hatására a támadó és a támadott is elszenvedi 3 körig a támadásokat?
Pontosan. Az is nem véletlenül van kiemelve.

50. Mit tekintünk szomszédos, és mit érintkező mezőnek?
Szomszédos mező alatt a háromszög oldalaival szomszédos három mezőt értjük. Érintkező mezőnek pedig az oldalakkal és a sarokpontokkal kapcsolódó mezőket nevezzük. Azaz szomszédos mezőből 3, érintkező mezőből 6 kapcsolódik egy háromszöghöz.

51. Ha fagycsapással támadják a karakteremet (lidérc speciális képessége), visszatámadhat-e?
Elvileg igen. A támadás visszatámadásra jogosít fel (de alapban csupán körönként egyre). Azaz ha több lidérc támad rád egy körben, te csupán egyikükre tudsz visszatámadni.

52. A Lila Buborék blokkolja a félisteni képességeket?
Igen. Se ki, se be, ahogy a lapon le van írva.

53. A Vadászrepülő, ha bemegy a Bázisra, hogyan (mikor) jöhet újra ki? Újra meg kell idézni?
Nem, gyakorlatilag bármikor játékba hozható a játékos saját körében.

54. Korlátlan Teleportálással játékba hozható saját karakter?
Igen.

Utolsó módosítás : 2005. július 25.