Cherubion Stratégiai Gyűjtögetős Társasjáték
Gyakran Feltett Kérdések
A következőkben a játékkal kapcsolatos, az első kiadás után feltett kérdésekre igyekezünk válaszolni. Bízunk benne, hogy a következőkben leírtak segítenek a szabályok teljesebb megértésében, s azok az apróbb akadályok is elhárulnak a játék elől, melyek esetleg hátráltatják a maradéktalan élvezhetőségét. Ha mégis kérdésed lenne, kérünk látogasd meg a fórumunk Szabályrendszer témakörét.
1. Kötelező-e harcba bonyolódnom egy
ellenséges karakterrel, ha vele azonos mezőre lépek?
Nem (különben nem lenne értelme a szövetségeknek). Azonban
a másikjátékost senki nem tarthatja vissza attól, hogy amikor
a körben rá kerül a sor, akkor megtámadja a karakterével
azonos mezőn álló karakteredet.
2. Van-e lehetőség arra, hogy egy körben
többször is lépjek a karakteremmel?
Nem. A szabályleírásban külön ki van emelve, hogy
amennyiben egy karakter megszakítja a mozgását (pl.
varázsol, azaz lapot használ), akkor leghamarabb a
következő körben folytathatja a haladást!
3. A nem közvetlenül ellenfélre ható lapok
használata.
Ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mint általában a
lapok használatára. Azaz a lapok alapértelmezés szerint 4 (illetve
5) mező távolságból használhatóak. Ha valaki
megtöbbszörözi a kijátszási költséget, akkor növekedik a
hatótávolság is. Például ha valamilyen fejlesztő lapot
akarsz a karakteredre tenni, akkor megteheted - amennyiben a
karakter használhatja a lapot (általában bármely és
saját isten). Ha azonban olyan lapot akarsz
használni rá, amit alapértelmezés szerint ő nem tud
használni (pl. idegen félisten lapját), akkor kell egy
karakter, aki használhatja a lapot (egy fogoly vagy a
félistened). A két karakter távolsága meghatározza a lap
kijátszási költségét, azaz ha távolabb vannak egymástól 4
(illetve 5) mezőnél, akkor többszörözni kell a
kijátszási költséget, vagy közelebb kell lépniük
egymáshoz. Ne feledkezz meg arról sem, hogy a félistenek
negatív bonusszal használják egymás lapjait. Azaz ha Sang egy
20 pontos Otoaak lapot akar kijátszani, neki 22 pontjába fog
kerülni!
4. A játék elején tetszőleges helyre
helyezhetem a karaktereimet (pl. a szimbólumokra)?
Igen. Azonban ne feledkezz meg arról, hogy amikor a
szimbólumokon harc folyik vagy több isten karaktere
tartózkodik ott, a szimbólumok hatása felfüggesztődik!
5. Ha két szövetséget kötött játékos
karaktere azonos mezőn áll, majd az egyik ellép róla,
menekülésnek minősül-e?
Nem, hiszen ez alapjaiban rengetné meg a szövetséget.
6. Hova kell felépíteni az
energiaforrásokat?
A játéktérre. Célszerű közel a saját Bázisodhoz, mert
úgy könnyebb védeni. Ha elég pontod van az építéshez,
tégy a játéktérre egy eseményjelzőt és jegyezd fel
magadnak, hogy melyik eseményjelzővel, milyen energiaforrást
jelölsz! Ha az energiaforrásodat bővíted, nem kell új
eseményjelzőt felhelyezned, csupán javítanod a jegyzetedet.
7. A zombik is használhatják a Choler
lapokat?
Természetesen. A szabályfüzetben leírtak szerint, minden
karakter képes a bármely és a saját istene lapjait
használni. Kivételt képez Sámán (Melan karaktere), illetve
a félistenek. Sámán Choler lapokat is használhat (10
pontig), míg a félistenek minden olyan lapot, melynek
használata egyébként nincs tiltva a számukra. Az idegen
lapokat a félistenek 2 ponttal többért játszhatják ki.
8. Egy xinaf utazik a wyvernen. Mi történik,
ha a wyvernt lelövik?
Ha a xinaf egyébként nem tud repülni (Repülés), akkor lezuhan és meghal. A
félisteneknél ez nem probléma, hiszen képesek átkelni a
mezők felett. Esetünkben tehát a félisten a wyvern lelövése
esetén leszáll arra a mezőre, ahol éppen tartózkodik.
9. Képes-e a tank mocsáron átkelni?
Igen.
10. Megidézett lényre hat-e a Hazatérés lap?
Nem. Megidézett lények nem léphetnek be a Bázisra!
11. Ha áttérítek egy foglyot, akkor a
csapatomban mindenki képes lesz használni az ő istenének
lapjait?
Nem. Csak az áttérített fogoly.
12. Ha az ellenfél felrobbantja az egyik
energiaforrásomat, a veszteséget én osztom el a Bázison
lévő karaktereim között. Van-e lehetőség arra, hogy a
teljes veszteséget egy karakterre irányítsam?
Nem. Egyrészt egyik karakter sem szenvedhet az aktuális
ÉP-jénél nagyobb veszteséget, másrészt minden karakternek
minimum 1 ÉP-t kell veszítenie (ha elég nagy a
robbanás okozta ÉP mennyiség).
13. Ha mérgezéssel támadom az ellenfelemet,
a sebzés kumulatív-e?
Nem. Az ilyen támadásra a Speciális sebzéseknél leírtak
vonatkoznak. A megfelelő részt olvasd el a szabályfüzetben!
14. Mi történik, ha egy terepjáróra Choler
Halálvarázst mond?
A terepjáróban ülő gyalogos meghal, de a jármű
továbbhaladhat. Azaz ha a terepjárót ezután kilövik, nem
lesz helyette belőle gyalogos.
15. Az alakváltó esetében az elszenvedett sebzések mindig az eredeti ÉP-ből vonódnak le, azaz ha nulla alá csökken, az alakváltó elpusztul. Azaz az alakváltó a célpont lény ÉP-jét nem kapja meg.
16. Mekkora távolságból támadható a
célpont játékos vagy célpont bázis?
Bárhonnan. Egyszeres költséggel.
17. Az Éjsötét
Napja csak a sebzést
növeli?
Nem. Hat a lapok kijátszási távolságára is. Azaz a Melan
lapok 10, a többi lap 8-8 mező távolságból lesz
alkalmazható általa. Ezenkívül duplázza az erőforrások
kitermelését is (természetesen minden játékosét). A
hatás mindig mindenkire érvényesül. Azaz a
támadott karakter visszavágása is dupla veszteséget fog
okozni a támadónak (ha sikerül). A sebzésen kívül
nem befolyásolja a főértékeket (TK, VSZ, Mozgás, ÉP).
18. Vannak olyan lapkombinációk, melyekben
idegen félistenek lapjai szerepelnek, melyeket ráadásul az én
félistenem nem is használhat. Hogyan lehet ezeket mégis
alkalmazni?
Például a fentebb említett Hatalom lap segítségével. Ezenkívül ha foglyot
ejtesz, s átállítod a saját oldaladra, máris megoldódik a
probléma.
19. Zűrzavart
tettek a félistenemre, aki megtámadta az egyik karakteremet (távharccal).
A megtámadott ilyenkor lemondhat a
visszatámadásról?
Igen. A lap ugyan kényszeríti rá, hogy megtámadja a saját
karakterét, azonban arra nem, hogy az vissza is támadjon.
20. A Levegő-Föld
Rakéta technikai eszköz?
Kijátszható-e a Hatalom
kirakása után, ha nincs helikopterem?
Nem technikai eszköz, tehát nem lehet Karbantartani, és az Újrafelhasználás sem fog hatni rá. Helikopter híján a Levegő-Föld
Rakéta nem működik.
21. Akkor van vége a játéknak, ha mindenki
meghal a karaktereim közül, vagy pedig csak azoknak kell
pusztulniuk, amelyek a játéktéren tartózkodnak (a
többiek a Bázison tartózkodnak, azaz nincsenek játékban)?
A játék alapértelmezés szerint a félisten
halálával ér véget. Opcionális szabályok használata
esetén lehetőség nyílik a megmaradt karakterekkel új
félistent keresni a csapatnak. A Bázison lévő karakterek
játékban vannak, mindössze még nem léptek ki a csatatérre (a
játéktérré). Például ha valaki bemenekül egy
játéktéren emelt építménybe, azért még játékban marad.
Ha minden játéktéren lévő karaktered elpusztul, de a
félistened még él, s vele néhány karakter a Bázison, akkor
folytatnod kell a játékot!
22. A sebzés hatásnak számít?
Kijátszható-e a Szomszéd Tehene mondjuk egy különösen nagy, fegyverrel
okozott ÉP veszteség után?
Hatásnak számít (erre hivatkozunk az Éjsötét
Napja szövegében is). A
Szomszéd
Tehene bármilyen
módon történt sebzésre alkalmazható.
23. Mit jelent a +2 energiapont költség az
X-es kihozatali költségű lapoknál?
Nézzünk egy konkrét példát! Sang kijátszik egy Időzített
Bombát, melynek
alapban 3X a kihozatali költsége, és X ÉP veszteséget okoz.
Sang kettővel több pontért használhatja a lapot, tehát nála
a költség a következőképpen fog alakulni: 3X+2. A
sebzés viszont megmarad X-nek, azaz Sang semmilyen előnyhöz
nem jut a több energiapont felhasználás miatt.
24. Ha az Időzített
Bomba a Bázison belül
robban, mi tekintendő szomszédos mezőnek?
Az Időzített Bomba
4 karakterre hat Bázison belül. A sebződött karaktereket a
Bázist birtokló játékos választja ki!
25. Mikor következnek be azok a hatások,
melyek például „max. 3 kör múlva" történnek?
A megadott időintervallumon belül bármikor, ha a lapot
kijátszó játékos bejelenti az eseményt (pl. most robban
fel az Időzített Bomba). Ha az idő letelt, azaz példánknál
maradva a harmadik kör véget ér, és ismét a lapot kijátszó
játékos következne, az esemény nyomban bekövetkezik.
26. Ha egy félisten megnövelt költséggel
játszik ki lapot (nagyobb távolságból), mennyiért
ellenvarázsolható? Idegen félisten lapjait (2
ponttal magasabb kijátszási költség) mennyiért
lehet Ellenvarázzsal vagy Fejlesztett
Ellenvarázzsal
semlegesíteni?
A nagyobb távolságból kijátszott lapok ellen a normál
költséget kell figyelembe venni (X kihozatalú lapok
esetében is), ugyanis a megnövelt kihozatali költség
csupán a hatótávolságot és nem a lap erejét növeli. Idegen
félisten lapjánál már kicsit bonyolultabb a helyzet. Az Ellenvarázzsal nincs gond, mert ott konkrétan meg van
határozva a kihozatali költség (ha 10 pontnál nem
nagyobb...). A Fejlesztett
Ellenvarázs esetében a lap
kihozatali költségét kell figyelembe venni (ami a bal
felső sarokban található), függetlenül a valóban
elköltött pontoktól. Tehát ha Sang egy Melan lapot dupla
távolságból játszik ki, akkor a Fejlesztett
Ellenvarázs alkalmazásánál
csak annyi pontot kell elkölteni, amennyi a semlegesíteni
kívánt lapon fel van tüntetve. Tehát Ellenvarázsolni mindig a célpont lényre (mezőre) kell,
s a célpont távolságának függvényében változik a lap
kihozatali költsége is (a megnövelt távolságra például
szövetségek esetén lehet szükség).
27. Ha meghal egy félisten, abban a körben
egy Újraélesztéssel visszahozhatom-e játékba?
Nem. A félisten elég hatalommal rendelkezik ahhoz (pl.
Öngyógyítás), hogy ha egyszer meghalt, már ne lehessen
feltámasztani. Az alapértelmezett játékszabály különben is
úgy szól, hogy a játék (2 játékos esetén), az egyik
félisten pusztulásáig tart. Többjátékos esetén a megmaradt
félistenek között folyik tovább a harc.
28. Az idézett lények tudnak-e varázsolni,
s lehet-e belőlük 3-nál több egy mezőn?
Minden megidézett lény (beleértve a nevesített
hősöket is) használhatja a bármely lapokat, és a
megidézője lapjait. Ilyenkor olybá tekintendők a lények,
mintha a félisten hatalma teljesedne ki általuk. Egy mezőn
egyidőben legfeljebb 3 figura (karakter, lény, technikai
eszköz, halálontúli, stb. vagy ezek bármilyen kombinációja)
állhat. Chlovia (és
azok a megidézett lények, ahol a lapok fel van tüntetve a más
isten lapjainak megidézési képessége) képes
Romin'yarak lapok használatára akkor is, ha a megidézője nem
Romin'yarak.
29. Melan Sámánja képes olyan Choler lapot
kijátszani, amely használata csak Cholernek és a csapatának
engedélyezett?
Igen, de csupán 10 pont felső határig. Sámán ugyanis Choler
csapatának volt régebben a tagja.
30. A vámpír megidézője Choler? Azaz a
60-as főérték elérésekor Cholerre fog támadni?
Nem. A vámpír megidézője az a félisten, aki a Vámpír
Teremtése lapot
kijátssza. Következésképpen ha a vámpír túl hatalmassá
válik, akkor nem Choler ellen fog fordulni, hanem az igazi
megidézője ellen.
31. Alogaor
Hamis Üzenete után a
célpont karakter hazateleportálódik vagy elindul hazafelé?
Elindul a Bázisa felé, s céljáról semmilyen ok (kivéve
egy Ellenvarázs
vagy hasonló) térítheti csak le. Ha megtámadják,
visszacsap, de folytatja az útját (s ez nem fog
menekülésnek számítani!). Az elébe helyezett csapdákat
kikerüli (mert bár kényszer hatására cselekszik, de nem
ostoba). Amennyiben a karakter rendelkezik speciális
képességekkel (dupla haladás, teleportálás, stb.), akkor
ezeket a képességeket is igénybe fogja venni a minél gyorsabb
hazatérés érdekében. Körönként legalább 1 MÉ-t el kell
költened a hazairányított karakter mozgására!
32. Láthatatlan karakterre lehet-e „nem
sebző" lapokat használni (pl. Hazatérés)?
Igen, de csak olyan karakterrel (lénnyel, stb.), amelyik
képes a láthatatlanság látására (pl. Barlangi
Gyík).
33. Azokat a lapokat, melyeknek nincs
hatósugaruk (pl. Ménes) hogyan lehet
ellenvarázsolni?
A kijátszásuk pillanatában. Utána a Maradandóság
Feloldása és Kötés
Oldása és hasonló
típusú lapok használhatók a semlegesítésükre.
34. A félistenek
öngyógyítása automatikus, vagy csak akkor képes használni,
ha legalább 1 ÉP-je van?
Nem automatikus, bejelentés alapján történik. Azaz a
játékos bejelenti, hogy a félistene meggyógyítja önmagát.
Erre akár 0 alatti ÉP esetén is lehetősége van, de csupán
azonnal az őt nulla alá sebző támadást követően. Ha a
játékos elfeledkezik a bejelentésről, akkor a félistene
meghal (hacsak valami más technikával nem hozza vissza az
életbe).
35. A Halál Szava (félistenek speciális
képessége) működik-e az idézett lényekre, technikai
eszközökre, stb.?
Igen. A célpont mezőn mindenki elpusztul (kivéve egy
másik félistent, aki immúnis a hatásra).
36. Mi a varázstárgy, és mi nem?
A legtöbb, lapok segítségével megidézhető különleges
fegyver (pl. Vámpírkard,
Tomboló), páncél vagy oltalmazó eszköz (pl.
Oltalmazó Köpeny), gyűrű (pl. Stessgyűrű, Qrgan Gyűrűje, stb.), az összes Éj típusú eszköz (Az Éj Köve, Az Éj Könyve, Éjpáncél),
stb. Nem minősül varázsfegyvernek a legtöbb technikai
eszköz (Föld-Levegő Rakéta, RPG, Gázálarc, Térsemlegesítő, Lézerpisztoly, stb.), a közönséges fegyverek,
kiegészítők (pl. Pallos, Fegyverállvány, stb.).
37. A Szörnyek
Mestere a játéktéren
lévő aktív lapokra, a kézben tartott lapokra vagy a pakliban
lévő lapokra érvényes?
A pakliban lévő lapok kivételével mindegyikre. Azaz az
aktív lapokat is a Temetőbe küldi.
38. Használhatom-e a másik félisten által
épített teleportáló helyet?
Igen. Bárki használhat minden teleportáló helyet.
39. Ha nem karakterre ható varázslatokkal
támadok (pl. Istenek
Haragja, stb.), akkor
is meg kell lennie a 4 (5) mező távolságnak?
Nem. Ilyen esetben a lap hatása közvetlenül a játékosra
vagy a Bázisra irányul, s a működéséhez nem kell
hatótávolságon belülre kerülnie egyik karakternek sem.
40. A Kötés
oldása és a Marandóság
feloldása lapok hogyan
működnek?
Bár mindkét lapon az szerepel, hogy maradandó, ám ez csak
a hatásukra igaz, tehát ha valamely maradandó lapra kijátszom
a kötés oldását, akkor annak a hatását maradandóan
feloldom, azaz a lap a Temetőbe kerül. (Természetesen a Kötés
oldása is.) Ugyanez
igaz a Maradandóság feloldása lap hatására is.
41. A Hatalom
kártyalap használata.
A lap kijátszása után bármilyen más félisten lapját is
kijátszhatod büntetőpontok nélkül, feltéve, hogy az eredeti
kihozatali költségre maradt pontod. Azaz a Hatalom kijátszása után Sang (vagy bármelyik
karaktere, szörnye, stb.) képes például Romin'yarak lapot
használni, ha a rendelkezésre álló energiapontok ezt még
lehetővé teszik.
42. A Ménes
hatására a megidézett, de mozgásra képtelen szörnyek is
tudnak mozogni?
Igen, mivel a lap a csapat minden tagjára vonatkozik.
43. Ha egy leidézett lény MÉ-je 1-6, ez azt
jelenti, hogy a normális 2k6-on kívül lehet még egy kockával
dobni neki mozgást?
Pontosan. Azaz eldöntöd, hogy a dobott MÉ-ből mennyit
költesz a haladására, majd ezután még egy kockával
dobhatsz, ám az így kapott lépést kizárólag ez a karakter
teheti meg.
44. Ha valaki egy teleportáló kapuba idéz
meg egy lényt, mi történik?
Minthogy a mezőn egy időben három karakter tartózkodhat,
így a teleportáló kapu mellett még a lény is
„elfér". A lény mindemellett két teleportáló kaput
tartalmazó mező között szabadon mozoghat (nem kell MÉ). A
teleportálás nem automatikus, a játékosnak be kell
jelentenie, hogy a lénye elteleportál, különben a helyén
marad.
45. Mi történik, ha egy karakter belép egy
épületbe (pl. arMenien),
majd az épület megsemmisül?
A karakter meghal. Ugyanakkor, ha az őt irányító
játékos az utolsó csapást megelőzően bejelenti, hogy
a karakter visszatér a Bázisra, akkor természetesen életben
marad (ennek feltétele, hogy az épület és a Bázis
között engedélyezett legyen a teleportálás).
46. Az arMenienbe
belépő karakterek automatikusan Otoaak Bázisára kerülnek?
Otoaak arMenienen keresztül hozhat ki karaktereket a
Bázisáról? Ahhoz, hogy varázstárgyak készüljenek
arMenienben, Otoaaknak ott kell tartózkodnia? Az elkészült
varázskardot hogy lehet átadni valakinek (bárki megkaphatja 4
mezőn belül)?
Kezdjük az elején. ArMenien nem azonos Otoaak bázissal, de
a kettő között szabad a teleportálás. Azonban ha a játékos
nem jelenti be, hogy az arMenienbe belépő karaktere a Bázisra
teleportál, akkor az épület megsemmisülésekor a karakter is
meghal (lásd fentebb!). Otoaak arMenienen keresztül is
hozhat ki karaktereket, de ebben az esetben is meg kell fizetnie
a karakterek kihozatali költségét. A varázstárgyak
készítéséhez Otoaaknak arMenienben kell tartózkodnia, s az
elkészült varázstárgyakat csak az arMenienbe belépő
karakterek kaphatják meg. (Azaz idézett lények nem, hiszen
ők nem képesek belépni a Bázisra, márpedig arMenien a Bázis
részének tekintendő!)
47. Harc során a támadódobás után, de még
a sebzés előtt ki lehet játszani azonnali lapot?
Igen.
48. A lapok kihozási költségénél az X
előtti szám szorzónak számít?
Pontosan. Azaz 3X azt jelenti, hogy háromszor annyi pontot
kell elköltened, mint amilyen hatást el akarsz érni. Az Éjpáncél esetében tehát 20 pontot elköltve 10 ponttal
növekedik a VSZ.
49. A Közös Sors
hatására a támadó és a támadott is elszenvedi 3 körig a
támadásokat?
Pontosan. Az is nem véletlenül van kiemelve.
50. Mit tekintünk szomszédos, és
mit érintkező mezőnek?
Szomszédos mező alatt a háromszög oldalaival szomszédos
három mezőt értjük. Érintkező mezőnek pedig az oldalakkal
és a sarokpontokkal kapcsolódó mezőket nevezzük. Azaz
szomszédos mezőből 3, érintkező mezőből 6 kapcsolódik egy
háromszöghöz.
51. Ha fagycsapással támadják a karakteremet
(lidérc speciális képessége), visszatámadhat-e?
Elvileg igen. A támadás visszatámadásra jogosít fel (de
alapban csupán körönként egyre). Azaz ha több lidérc
támad rád egy körben, te csupán egyikükre tudsz
visszatámadni.
52. A Lila
Buborék blokkolja a
félisteni képességeket?
Igen. Se ki, se be, ahogy a lapon le van írva.
53. A Vadászrepülő, ha bemegy a Bázisra, hogyan (mikor) jöhet
újra ki? Újra meg kell idézni?
Nem, gyakorlatilag bármikor játékba hozható a játékos
saját körében.
54. Korlátlan
Teleportálással
játékba hozható saját karakter?
Igen.
Utolsó módosítás : 2005. július 25.