Horgászladik saját kezűleg |
|
Előkészületek
Ladik tervrajzának az elkészítése. Ezután jött az anyagbeszerzés, majd a
szabadság ideje alatt "aktív pihenésként" a csónak megépítése. A
ladik elkészült, a sikerdíj több láda sör, amit kétkedő ismerőseimtől nyertem,
de a lényeg, hogy ladikom számomra tetszetős, arányos a mérete, jól fekszi a
vizet, és könnyű vele evezni. Mondhatnák, hogy minden jó, ha a vége jó, de el
kell ismerni, hogy építésekor - tapasztalat híján - voltak gondjaim és hibákat
is vétettem. Mindjárt az elején mindenki figyelmébe ajánlom az elsőt. A
környéken ugyanis sehol sem kaptam kellő méretű, légszáraz deszkát. Ennek az lett a következménye, hogy a fenék-rész szoros illesztését
követő 5-6 nap múlva 3-4 mm-es hézag keletkezett a deszkák között. Ezt a
faanyag összeszáradása okozta. A ladik megépítéséhez egyébként az alább
felsorolt faanyagok szükségesek.
Anyaglista
10 db 20x200x5000 mm-es, lehetőleg csomómentes deszka. Ezekből
5 db a fenék-, 2-2 db az oldalpalánkokhoz, 1 db
Az orr- és fartükör, valamint a bordák elkészítéséhez min. 5x5 cm-es tölgyfa-,
akác-, vagy kőrisfa lécből kb. 16 fm-re van szükség.
A bordák eltérő nagysága, valamint a ráhagyás miatt a faléceket célszerű a
bordadarabok hosszát ideálisan összeadva kiválogatni, vagy méretre vágva
megrendelni.
A bordák sarok vasalataihoz 12
db 4x40x300 mm-es laposacélt szereztem be, a
felerősítésükhöz pedig 36 db 8x70 mm-es kapupántcsavar
szükségesek, a hozzávaló alátétekkel és csavaranyákkal együtt. A palánkok
felerősítéséhez én csavart szegeket használtam, a 3,5x50
mm méretűekből
Előmunkálatok
Amennyiben a megvásárolt deszka nem légszáraz, szellős,
árnyékos helyen pihentetni kell, hogy kellően kiszáradjon. Felületüket
ezt követően vékonyan legyalultam, és a deszkák éleinek egyenességét is
ellenőriztem. Ahol erre szükség volt, gyalulva korrigáltam a hibákat.
Ezután a laposvasat 300 mm-es darabokra vágtam. Mivel az elemeket 110 fokos
csúcsszögű idomokká kellett összehegesztenem, a darabolást már eleve úgy
végeztem el, hogy az első vágás szöge 55 fokos, a következőé pedig a hosszanti
élre merőleges volt. Így a darabok összeillesztése már nem okozott különösebb
gondot összehegesztésükkor. Hegesztés előtt azonban minden darabnál sablonnal
ellenőriztem a szárak azonos szögét. Az így összeillesztett sarokvasat mindkét
oldalon összehegesztettem, majd a varratot lecsiszoltam. A vasak sarkánál
visszamértem az éleken 20-20 mm-t, és ezeket a
sarkokat levágtam. Ezt a műveletet a bordák sarkainál is el kell végezni, mert
így a csónak belső oldala és a bordák között kis rés keletkezik, és ezeken a folyókákon az eső, vagy a becsapó víz a mélyebben
lévő bordák közé folyhat le. A kész sarokvasak felerősítéséhez a hegesztésnél
középen, valamint a szárak két végétől 15 mm-re és a sarkain 8 mm-es lyukakat
fúrtam mindegyik sarokvasba.
A ladik bordái
A
bordákat - méret szerint - 110 fokos dőléssel (sablonként a sarokvasakat lehet
használni) lapolva kell összeragasztani. Célszerű a bordák szárait 2-4 cm-rel hoszszabbra vágni. A bordák és a tükrök oldalsó és alsó
éleit a 4. bordától előre és az 5. bordától hátrafelé - a fenék íveltségéhez
igazodóan - ferdén rézselve kell lemunkálni, mert a
meghajlított deszkapalánkok majd csak így fognak megfelelően a bordákra
felfeküdni.
A rézselés mértéke (mm)
Orrtükör |
7. |
6. |
5. |
4. |
3. |
2. |
1. |
0. |
Oldalélekből |
12 |
6 |
3 |
0 |
0 |
3 |
4 |
8 |
Aljából |
9 |
4 |
2 |
0 |
0 |
2 |
3 |
6 |
Megvallom, én a tükrök és bordák elkészítését asztalos
ismerősömre bíztam. Igaz a költséget ez némileg növelte, de itt biztosra
kellett menni, ugyanis a pontos méretű és erős kötésű bordák, tükrök a
feltételei annak, hogy a csónak készítése közben ne csavarodhasson el, sőt az
erős bordák még a palánkdeszkák esetleges vetemedését is korrigálhatják. Az
összeragasztott bordák sarkaihoz illesztve átjelöltem a vasalatok
furatait, majd a szükséges lyukakat kifúrtam. A fúrásnál ügyeltem arra, hogy a
furatok merőlegesek legyenek. Célszerű az átfúrt bordákra a sarokvasakat
azonnal rácsavarozni, mégpedig - csupán csak a rend kedvéért - a fartükör
felőli oldalukra.
A palánkok héjkialakítása
E kényes művelethez 4 db, teljesen egyforma, kb.
A középső deszkára három-három felülről behajtott
csavarral, felfogattam a bordákat és alulról a tükröket. Sablon alapján fúrtam
elő a lyukakat és a bordákon is, így csak arra kellett ügyelnem, hogy a
berajzolt vonalaktól egyik borda se térjen el, s hogy a bordák sarka mindkét
oldalon a középvonaltól azonos távolságban legyen. A fenékre erősített bordák
így még természetesen a 4. és 5. bordától előre, ill. hátrafelé dőltek. A fenék
ívelésének beállításakor majd mindegyik függőleges lesz. Az így összeszerelt
hajófeneket a 4., 5. borda között egy nehéz
betonlappal lesúlyozva rögzítettem. Az orránál, majd a faránál a deszkázott
fenék végeit addig emeltem, amíg a bordák és a tükrök nem álltak be
függőlegesre. Én téglát, ill. faéket tettem a hajlítás alá. Az orr- és a
fartükröt - az ellenőrzés érdekében - felül, kétoldalt egy-egy erős madzaggal
is összekötöttem. Amint a hajlítások elérték a kívánt szintet, bejelöltem a
felső oldalpalánk rögzítési helyeit.
Először a középső, 4. és 5. bordára fogattam pillanatszorítóval mindkét oldalon
a palánkdeszkát, majd fokozatosan a tükrök felé haladva a többi bordákra is így
rögzítettem fel. Természetesen a pillanatszorító levétele előtt a deszkákat
mindig 2 szöggel rögzítettem a bordákhoz. A szegek beütésekor egy nagyobb
kalapáccsal ellent kellett tartanom, hogy az ütés ne terhelje meg a bordát, és
ereje is legyen. Ha a bordák vékonyítását jól végeztük el, akkor a deszkák a
hajlítás után tökéletesen ráfekszenek a borda külső felületére. Ahol igazításra
volt szükség a rézselésen, azt a szorítórögzítés
megszüntetése után azonnal elvégezhettem. Ennél a műveletnél szükségem volt
segítségre, hiszen a közel 6 méteres deszkákat igazgatni, tartani, rögzíteni és
szegelni egyedül nehéz, körülményes.
Hátra volt még az oldalpalánkok tükrökhöz való rögzítése.
Ezt is meg lehet oldani nagy méretű
pillanatszorítóval, de én a deszkákon átvetett kötél összetekerésével oldottam
meg. A tükrökhöz való rögzítéshez 4,2x70-es csavart
szegeket használtam, mert a deszka visszahúzó ereje az elején és a végén - az
erősebb ívelés miatt - nagyobb. Ellenőrzés után - mert most még volt
lehetőségem a kisebb hibák kiigazítására - a felső palánkdeszkákat véglegesen
rögzítettem, mégpedig egymástól 5-7 cm-re beütött csavart szegekkel.
Az előbbi műveletek eredményeként egy merev szerkezetet sikerült kialakítanom, amit ezt követően megfordítottam, majd a fenékpalánkok
felerősítése következett. A héjburkolat két alsó palánkdarabjának a beszabása
nem volt könnyű, ám miután a szélső fenékdeszkákat eltávolítottam, az
íveltségét lécre erősített ácsceruza segítségével átmásoltam a bordák élére
erősített deszkára, s az anyagvastagság visszamérése után már gond nélkül
lefűrészelhettem a feleslegét. Ezután a már ismert módon mindkét oldalon
felerősítettem az alsó palánkdeszkákat.
Vita tárgyát képezheti, hogy nem biztonságosabb-e a kötések teherbírása miatt
az oldalpalánkot szegelni a fenékdeszka élére. Amatőr lévén azonban sokkal
nehezebbnek tűnt számomra a ladik fenékdeszkáinak pontos alakra szabása, mint
az alsó oldalpalánkok fenékhez igazítása. A deszkákat
először a középső, 4. és 5. borda mellett szegeltem az oldalpalánkok élére,
mégpedig mind a két oldalon egyszerre, pontosabban egymást követően. A
szegelést - ügyelve arra, hogy az illesztés szoros maradjon - a jobb- és a
baloldalon is ennek megfelelően végeztem el. A továbbiakban a haladási sorrend
a következő volt: 3., 6., 2., 7. borda, majd a far- és
végül az orrtükör melletti részek következtek. A fenékpalánkok túlnyúló részeit
lefűrészeltem, az oldalak ívéhez igazodva szintbe gyalultam, lecsiszoltam.
Egyéb szerelvények
A
csónaktestet újra a fenekére állítva helyeztem el a bakokra, majd levágtam a
bordák palánkon túlnyúló részét, és helyére szereltem a két hablécet. Ezek a
palánkok felső élét védik a különféle verődésektől, és egyben meg is erősítik a
ladik felső részét. A felső élüket összegyalultam a palánkok szélével, majd
enyhén le is kerekítettem a külső sarkokat. Mivel én az orrtükröt úgy
alakítottam ki, hogy 2-3 cm-rel magasabb volt a palánk vonalánál, a ladik
orrára, az első bordáig lambéria lécekből leemelhető fedélzetet készítettem, és
az így kialakított tárolót - a vizet járva - jól ki tudom használni. Én a
bordák felső részére még belülről is felfogattam egy-egy 20x50 mm-es lécpárt,
ami részben a csónak kiemelésekor bizonyult hasznosnak, de e lécekre bármit,
halszákot, horgonyláncot stb. rá tudok kötni. E két léc a bordák felső végétől
20 mm-re lejjebb van. A lábrácsot, vagy taposódeszkát a fenékbordákra helyezve,
három darabból, kiemelhető kivitelben készítettem el. A 80-
Műgyantás laminálás
A
poliésztergyanta "ellenségei" a nedvesség, és a nem megfelelő
hőmérséklet. Köztudott, hogy a műgyanta 20 °C-nál
alacsonyabb hőmérsékleten lassan, rosszul szilárdul, 30 °C-nál
nagyobb melegben pedig túl gyorsan köt, ami feldolgozási problémákat okoz. Két
lehetőségem volt, vagy zárt helyen pld. garázsban kell
elvégzem ezt a munkát, vagy kivárom, hogy az időjárás megfelelő legyen. Mivel
szabad ég alatt szándékoztam dolgozni, már jó előre beszereztem egy nagy méretű takarófóliát, ezzel letakarva védtem a nyers
csónaktestet a nedvesség ellen. A laminálásra ugyanis csak a teljesen légszáraz
fafelületek alkalmasak. A műgyanta kb. 20-30 perces gélesedési
ideje miatt olyan műanyag edényt használtam, amelyben folyamatosan tudtam az
anyagot keverni, és a felhordó henger is belefért. A hengert minden felhordás
után azonnal kimostam acetonnal, mert máskülönben hamar bekötött volna. Mivel
új csónakra elég 300 g/m2 súlyú üvegpaplanból egy rétegű laminátot
készíteni, ilyen anyagból szabtam ki a szükséges darabokat. Az üvegpaplanból
először a fenékre, majd az oldalakra szabtam ki a szükséges darabokat. Az
átfedésekre 5-7 cm-t hagytam rá, majd a kiszabott anyagokat lazán feltekertem,
és megjelöltem a kezdővégeiket.
A laminálás előtt célszerű a fafelületeket tapadó alapozó lakkal bekenni. Ez az
anyag mélyen behatol a fa rostjai közé, és kiváló tapadást biztosít a
poliésztergyanta számára. Ha az alapozást követő 3 órán belül nem készül el a laminálás,
akkor az alapozóra mindenképpen célszerű felvinni egy réteg gyantát, így a
munka bármikor folytatható. Előkészületként kb. 0,5-
Hamar rájöttem arra is, hogyha erősen nyomom a hengert, a szövedék anyaga
megnyúlik, ráncosodik. Ezt gyengédebb áthengereléssel kerültem el. Így 60-80
cm-es szakaszokban haladva lamináltam végig a csónak fenekét. Arra nagyon
ügyeltem, hogy a műgyanta teljesen átitassa az üvegpaplan rostjait, és felülete
egyenletesen sima legyen. Az erősen ívelt részeken a paplan szélét ollóval
bevagdostam, hogy a felületen ne keletkezzenek gyűrődések. A ladik oldalát, és
a tükröket is az előzőkhöz hasonlóan borítottam be, a ráhagyásokat mindenhol az
éleken áthajtva hengereltem le. Így nemcsak a leválás esélye lett minimális,
hanem a sarkok, élek szilárdsága is nőtt. Miután az üvegpaplant rádolgoztam a
külső héj felületére, 1-2 órányi pihenő után újból műgyantát hengereltem rá.
Ezt a réteget folyamatosan és vastagabban terítettem fel az előzőnél, így a
paplan elemi szálait már teljesen elfedte. Ezzel a réteggel kiegészítve a
műgyantabevonat felülete fényes és sima lett. A külső, laminált felületek
védelmére gel-coat gyantaréteget nem feltétlenül
szükséges felhordani, ám mivel ez szívós és kemény bevonatot képez, célszerű
alkalmazni. A felhordásához puhaszőrű ecsetet kell használni.
A natúr fa felületkezelése
A ladik laminálását követően vártam két napot, majd a
fenekére állítva, belül még natúr felületeit lenolajjal kétszer átkentem. E
célra a favédő lazúrok is megfelelőek, ha használaton kívül nyílt téri tárolás
esetén a csónak fordítva, fenékkel felfelé lesz
tárolva. Nagyon ügyeltem arra, hogy a hajótér minden rejtett zugába jusson
kellő mennyiségű impregnáló szer, mert az ilyen helyek gombásodási gócok
lehetnek a későbbiek folyamán.
A gyanta teljes szilárdulása 5-7 nap, eddig vártam a vízrebocsátással. Nehéz
volt kivárni, de nem tehettem mást! Utána már csak a ladik egyedi
"hajózási" sajátosságait kellett kiismernem ahhoz, hogy partmentiből igazi ladikos horgásszá avanzsálhassak.