XV. Peron Music Tehetségkutató
Fesztivál
(2010. szeptember 11. szombat, Tatabánya)
A Trick
zenekar nyerte a Peron Tehetségkutatót
A döntőn 14 zenekar játszott a
közönség és a szakmai zsűri előtt. A rendkívül magas színvonalú versenyen a
második helyen végzett a szentgotthárdi Zaporozsec, a
harmadik helyen pedig a kecskeméti Black Sound zenekar. Mindhárom csapat zenészei nagyon fiatalok,
és elementáris produkciót nyújtottak Tatabányán.
Különdíjban részesült négy csapat: a Vesztegzár zenekar
(Komárom), a Bunout zenekar (Székesfehérvár), a Mr. Acoustic (Tatabánya), és a PÉCS R" zenekar (Pécs).
Cserteg István szervező szerint a
tehetségkutató életének legmagasabb színvonala volt az idei. Bizonyára ezekből a csapatokból megszülethet a jövő nagy magyar sikere
is. Izgalmas színpadi produkciókat láthatott minden jelenlévő vendég és
szakember. Külön öröm számomra, hogy ilyen magas színvonal mellett végre megyei
zenekar vihette haza az első helyezést, és a vele járó díjakat. Az idén a fő
díjazást a stúdiókban való hangfelvételek elkészítése
jelenti a zenekarok számára.
A Trick zenekar tagjairól röviden. Csimár Csabáról bátran elmondhatjuk, hogy a dobszerelése
mögött nőtt fel, már több mint tíz éve tanul hangszerén. Az "üres"
részeket kreativitásával képes ötletesen megölteni. Ideje nagy részét általa rajongott
jazz lemezek hallgatásával, és elemzésükkel tölti. Biográfiai tudása szinte már
lexikális. Zdosek Ádám a funk
vizeiről evezett a Bartók Béla Konzervatórium jazz basszusgitár szakára, ahol
most tölti második évét. Telt, mély hangzás az övé, letisztult technika, ízes virtuozitás
jellemzi. Győri Attila pedig kedveli a tradicionális fender
hangzást, a "koszos" funk muzsikát. Egyedi
hangzásvilágban és hangulatban készíti a dalok alapszerkezetét. Idén nyert felvételt a Bartók
Béla Konzervatórium jazz-gitár szakára.
A zsűri tagjai voltak: Schneider
Zoltán (zenész), Újfalusi Gábor (Magyar Művelődési
Intézet és KL ), Szebeni
János (PÉCS-Kulturális Főváros menedzsere, zenész) ,
Határ József (zenész)
A zsűri a kreativitás és egyéni törekvések mellett a pontosságra,
a zenére, a dalszövegre figyelt. A legmagasabb pontszámot elérő csapatok
stúdióba és fesztiválokra (Pécs és Balatonboglár)
juthatnak el, illetve idén minden szereplő zenekarról film készült. A filmek
természetesen hamarosan felkerülnek az internetre. Ezen kívül zenei
kiegészítőkhöz juthattak a nyertesek.
Jeszenszky Zsolt a fő támogató képviseletében a következőket
mondta a rendezvény kapcsán: A ProArt - Szövetség a
Szerzői Jogokért nagy örömmel támogat minden olyan eseményt, rendezvényt, ahol
a jövő zenészei mutathatják meg tehetségüket. A zeneipar mai nehéz helyzete
sajnos elsősorban őket sújtja. Álságos és a valósággal köszönőviszonyban sincs
az a médiában is gyakran hangoztatott, kétségtelenül népszerűnek tűnő gondolat,
hogy az ingyenes letöltések, illegális zene felhasználási formák a nagy,
"zsíros" kiadókat teszik tönkre, a zenészek viszont kifejezetten jól
járnak. Lehet valaki bármilyen tehetséges, de akár ki is rakhatja a zenéjét
ingyen a különböző közösségi oldalakra; a közönség magától sohasem fogja őt
megtalálni a több millió másik akár hasonlóan, akár kevésbé tehetséges zenész
között. Megírhatja akár a világ legjobb dalait is; az csak akkor fog eljutni a
zenehallgatók százezreihez, millióihoz, ha komoly munkával, s nem utolsósorban
pénzbefektetéssel elkészítik nem csak a hangfelvételt, s kiadják a lemezét,
hanem azt reklámozzák, promótálják a legkülönbözőbb
csatornákon, hogy a közönség széles tömegei valóban megismerhessék őt.
Ha egy ilyen befektetésnek kicsi a megtérülési esélye,
nyilvánvalóan senki sem fogja vállalni a kockázatot - és ennem lehetünk ma
tanúi. Mivel a közönség nem akar fizetni a zenéért, sőt, szívesen kapaszkodik
mindenféle népszerű, de hamis ideológiákba, hogy miért is nem fizet érte
("drága a CD", "úgysem a zenészek kapják a pénzt", "vesszenek a
kiadók", stb.), s sajnos ez Magyarországon fokozottan igaz, ezért a
különböző tehetségkutatók résztvevői számára is igen kevés esély kínálkozik a
kitörésre, arra, hogy a zenélés, az alkotás megélhetést biztosítson számukra.
A Peron Tehetségkutató fellépői között 5-10 olyant is találunk,
aki elég tehetséges ahhoz, hogy kellő szakmai segítséggel és nem utolsósorban
anyagi háttérrel színvonalas, jó zenéket tudnak készíteni és széles tömegekhez
eljuttatni - a mai helyzetben sajnos valószínűleg még a legjobbnak, a
győztesnek sem lesz erre esélye. Aki tehát fizet a zenéért, akár CD-t vesz,
akár legális online forrásból szerzi azt be, épp azt teszi lehetővé, hogy a már
sikeres, befutott előadók zenéi által generált szerzett bevételekből a kiadók
újabb tehetséges zenészeket "fedezzenek fel" és juttassanak el a
közönséghez, s így a tehetségek lehetőségekhez, mi pedig mindannyian újabb és
újabb jó zenékhez juthassunk.