Nálam a protoss faj egyet jelent a védekezés orientált, lassú offenzívás, aprólékosan kidolgozott játékkal. Az első, és legfontosabb dolog, hogy soha, de soha ne hagyjuk, hogy kifogyjunk az ásványból és a gázból a játék kezdeti szakaszán. Tehát minden kristályra 1;5 probe jusson ( 8 kristályra 12 probe), és egy gejzírre 4 szedő. Hogy miért? Lássuk csak.

 

A játék elején azonnal kezdj probeokat gyártani. Ezekből kilencet tud ellátni a nexus önmagába, tehát legkésőbb a nyolcadik építsen egy pylont. Mikor kijön a kilencedik, ne küldd el azonnal ásványt gyűjteni, hanem amint lehet, építs egy Warpgate-et, amiben a földi egységeket tudod kifejleszteni (nem legyártani, mert az olyan nyers). Ezek után gyárts 3 zealotot (ha eddig nem gyártottál mást, mint pár probeot, akkor összegyűlt már kb. 300 k, ami elég 3 zealothoz) Mindig, ha a határra értél a befogadóképességnek, lehetőleg az egység gyártása alatt építs egy új pylont. Amíg 6 zealot nincs kész, addig ne állj le a zealotok készítésével. (gyorsabb felállítás érdekében építhetsz két warpgatet.) Ezalatt, ha van elég kristályod, építs egy forgeot, ahol az egységek páncélzatát, és fegyverzetét fejlesztheted, és kezdj bele a pengék fejlesztésébe (Protoss weapons) , mivel páncélzatuk (protoss armory) már van eleve. Tehát, majd ha kész a fegyverzet, következzen az energiaburok (protoss plasma shields), de ha erre nincs elég pénzed, nyugodtan folytathatod a páncélzattal. De amíg ez lefolyik, mindenkép szánj egy kis pénzt a photon cannonokra (foton ágyúk) mert ezek a föld mellett, a légre is védekeznek, plusz észlelik a láthatatlan egységeket (wraith, ghost, lurker, meg a föld alá bújt zergek), és ez egy zergling-hydra-lurker támadásnál igencsak jól jöhet! Tehát minimum két, de inkább négy foton ágyút rakjál le a fontosabb épületek közé, vagy oda, ahonnan szerinted támad majd az ellenség. Ezután mindig legyen gondod arra, hogy folyamatosan kibővítsd a foton ágyúk tüzelési határát (tehát minél messzebb rakjál le a bázisodtól), de soha sem egy sorban, mert bármilyen erős, könnyen áttörhető, tehát ha kész egy sor, rakjál le még egyet mögé, majd még egyet… Persze, négy sornál nem kell több. De ezelőtt, még a kezdeti szakaszon 200kristály fejében építs egy Cybernetic Core nevű építményt, amely segítségével dragoon harcosokat tudsz majd gyártani. Amint felépült, ha van rá elég nyersanyagod fejlesztd ki a dragoon lőtávját, aminek segítségével még halálosabb egységet kapsz majd. Valószínűleg ekkor még nem lesz elég anyagod, de pár perccel később kezd el a dragoonok, és zealotok gyártását vegyesen. Itt kettéágazik a stratégia, te döntöd el, melyiket alkalmazod:

 

a; A következő nagy lépés az, hogy építs fel egy Robotic Facilityt. Ez azért kell, hogy építhess egy Observatoryt, ami által Observereket tudsz készíteni. Az Observatoryban fejleszd ki a gyorsaságát először, és aztán gyártsál párat. Most még keveset, mert annyira nincs rájuk szükség. Ezután építs egy Templar Archivot, és fejlesztd ki benne a psyonic stormot, majd gyárts Protoss High templarokat.

 

b; Építs egy templar archivot, ahol kifejleszted a Psyonic Stormot, majd gyárts high templar nevű csodalényeket. Építs minél többet, majd ha gyártottál 3-at, az utána gyártott templarokat rendezd párba, majd idézz belőlük Archonokat. (Summoning). Archonokból eleinte 1-2, ezért építs egy Robotic Facilityt, majd egy Observatoryt, és készíts egy-két Observert. Ha van elég anyagod, fejleszd ki a gyorsaságát.

 

Kábé, ha az elején még nem rusholtak, akkor most fognak támadni (adja az ég, hogy ne egyszerre). Mindenképp a foton ágyúk mögé rakd be a dragoonokat, eléjük a zealotokat, leghátra a templar egységeket. Amíg nem szükséges, ne használj psyonic stormot, mert az a te egységeidet is sebzi, ha a hatókörébe ér. Itt a fajokhoz az általam használt védekezés:

 

Terran ellen: Hagyd, hogy a marineokat ledarálják a foton ágyúk, ha mégsem, a dragoonokkal segíts be. A firebat egység nem kavar be nagyon, mert az már az elején felrobban (hehehehehe), általában csak marine-firebat-medic csoporttal támad, ám ha mégsem, nyugodtan uszítsd a zealotokat a siege tankokra. Persze csak akkor (igazán nyugodt szívvel), ha kifejlesztetted a gyorsasági mozgásukat a citadel of Adunban, még a zealot-dragoon gyártás alatt. Ha jön néhány lidérc is (wraith) observerekkel kuksizd meg, azt a dragoonok már tudják a dolgukat. De ritka az ilyen, légi egység, és mechanikus jármű csak a második rohamnál van, de az, jóval később lesz.

 

Zerg ellen:  Hogy mire várhatsz? Totális vérfürdő (persze csak az övéjük)! A várható „sereg” egy zergling-hydra-lurker csoport, néhány overlorddal. Ahogy terranok, ők is bevárják egymást, aztán egyszerre megindulnak. A zerglingek nem érdekesek, mert azokat eleve ledarálod a foton ágyúiddal, de a hydra-lurker csoport kicsit nehezebb. A trükk annyi, hogy vond vissza a csapataidat, és a templarokat előre küldve, használj psyonic stormot. Miután ledarálták őket, a dragoonokkal távolról végezz a megmaradt ellenséggel. Persze zealotokkal, és dragoonokkal is szétverheted őket, de ehhez előbb lődd ki az overlordjait, majd kuksizz oda az observerrel. Ez kicsit szaftosabb, de lényegében ugyanaz a veszteségi ráta, vagy ennél egy kicsit nagyobb.

 

Protoss ellen: Ez a legnehezebb. Szerintem egy zealot rushra számíthatsz, de dragoon, templar, esetleg archon egységekkel nagyobb veszteség nélkül leverheted őket. Ha templar is jön, azokat támadd a zealotjaiddal, mert ők a közvetlen közelében támadnak, és ha rájuk villámot szór, azzal önmagát is sebzi! Dragoonokat, is inkább zealotokkal intézd el, mivel a dragoonok tüzelési sebessége lassabb. A zealot rush a gyorsaság, és keménység miatt veszélyes, de jó felállással kiküszöbölhető!

 

 

Nos, túlélted az első rohamot. Most kezdj el új lelőhely után keresni, és ha van, vidd oda őket. (szállítóhajót csak a legvégső esetben alkalmazz!). Ha odaértél, tedd le a nexust, majd három-négy pylont köré. Ha ezek felálltak, kezdj el veszett módjára foton ágyúkat építeni a nyersanyaglelőhely, és a kolónia köré. Először kicsit, majd egyre nagyobbat. FONTOS! Sose hagyd egyedül a pylonokat, egy jó kis közelharci egység maradjon ott, mert egy siege roham véget vethet a foglalatoskodásodnak. Ajánlott „kis” csapat: 6-8 zealot, 5-6 dragoon, 3 templar, 2 dark templar, és 1-2 archon. Ez nem szükséges mind, de sokkal kevesebbet se rakj le! Ügyelj arra, hogy mind légre-földre tüzeljen, és arra is, hogy ezt az egységet már nem viheted harcba! Ez már itt marad, és védi a kolóniát. Még nagy veszély esetén is max. a felét küldd „haza”, de elsöprő erejű támadásnál nincs túl sok értelme, hogy őket is legyilkolják. Ezért építs egy warpgatet az új kolóniára is. Fontos, hogy itt is folyamatosan bővítsd a védelmedet!

 

Odahaza se tétlenkedj! Ha kisebb bajokkal túlélted az első támadást, építs két Protoss Stargate-et, és ha ez kész kezd el a Scoutok gyártását. Fontos, hogy ha az elején van pénzed, kezd el a repülő egységek pajzs/fegyverzet fejlesztését. Ez az 1-es szintig megy, és hogy tovább tudjad fejleszteni, építened kel egy Beacont, amiben fontos fejlesztésként fejleszd ki a gyorsaságát!  A játék első órájának végére ezzel a módszerrel, ha minden simán megy már három kolóniád van, kész a földi egységek kettes szintje, akár csak a légieké. Amint elkészült az első 12 scout, nevezd el őket (CTRL+ egy szám), majd építs még kettőt. Ezután ez lesz a győzelmed kulcsa (Hidd el nekem). Amíg nincs kész a légi 3/3/3 (armory/ plasma shields/ weapon) ne indítsd el őket. Amint vége a fejlesztésnek, indítsd el őket a leggyengébb, vagy legközelebbi ellenséges kolónia felé. Azért kellenek a tartalékrepülők, hogy a szétrobbantak helyére léphessenek azonnal. De ez nem jogosít fel arra, hogy a vesztükbe küldd őket! Pontos, precíz akciók – ezért nehezebb a protoss győzelem kicsikarása! A fajoknál különféleképpen vezetem le a támadást:

 

Terran: a rám veszélyes elemeket (marine, goliath, wraith, valkirye, battlecruser), elcsalogatom a bázisomhoz, ahol a pár carrier, foton ágyú, és dragoon szeretettel várja, majd a megmaradt egységeket ledarálom, és elkezdem a civil épületek, és gyárak rombolását (persze ha akad egy-két turret, azokat az egységek legyilkolása után veszem elő.). A gép buta, és minden egy lapra tesz fel, így egy fél óráig viaskodunk az érkező egységekkel, mire lerohad a gyártásuk, és tényleg elkezdődik a móka. Ilyenkor a többi kolónia gyengén védett részei kerülnek az utamba, majd a gyárak, végül a civil épületek. Település, település után bukik el, és egy óra alatt, lesöpörhetd őket. A bunkerekbe általában csak 3 marine-t, és 1 firebat-et rak be, ezért nyugodtan megtámadhatod. Végül: ne felejts el Observert vinni magaddal!

 

Zerg: A spore Colonyk kerülnek először számításba. Ennél a fajnál a csalogatósdi kicsit tovább tart, mivel „szaporodékonyabbak”, mint a terranok, és főleg hydrákra építkezik, és mutaliskokra. De lényegében itt ugyanaz a taktika, mint Terran barátaink ellen. Először kapd le a nehéz fiúkat, majd nyugodtan ess neki a védtelen épületeknek. Kicsit lassabb itt az offenzíva, de a rengeteg vér, és hörgés mindig kárpótol! J

 

Protoss: Nos, itt is használhatod a scout rajodat, de itt használhatod a földi egységeidet is. Talán ennél szoktam egyedül a Corsair nevű gépet használni a Description Web varázslata miatt. Ez a varázslat jó időre lebénítja az adott épületet. Bénítsd le a határ menti foton ágyúkat, és repítsd be a csapatodat. Ha gondolod, és van feljáró, beküldhetsz egy 3/3/3–as zealot- dragoon -reaver csoportot is (bár a reaver annyiból hátrány, hogy folyamatosan venni kell bele a bombákat (Scarabeus), és erre csata közben nehéz odafigyelni. Ha minden rendben megy, gyorsan lesöpröd őket. Talán egyszerűbb mód, ha közvetlenül a pylonokat veszed célba, mert ha azok felrobbannak,  a belőle táplálkozó épületek lebénulnak. A protossoknak kevés bázisa van, de keményebb ellenfelek, így garantáltan megizzadsz, mire az utolsó épülete is a lángok martaléka lesz.

 

Talán általános érvényű igazság, hogy használd a Hold Position parancsot, hogy egységeid ne császkáljanak szanaszét. A protoss stratégiák az offenzívákra épülnek, és a meglepetésszerű akciókra. Ha vajákosabb vagy használhatsz Carriereket, és Arbitereket, de csak akkor, ha van elég pénzed. Ha szeretsz gonosz lenni, fogj el Mind Controllal (Dark Archon varázslat) az ellenséges faj egy-egy építőjét. Muris volt, amikor az ellenfél hidráit széttépték az enyéim, meg amikor a roskatag Terran kolóniánál felcsendült az ellenfél számára a halálos ítélet: Nuclear Launch Detected!

 

 

Ugyanez Starcraftban: A Corsaireket helyettesítsd még több Scouttal, és Dragoonnal, és mivel a dragoon, és még néhány egység drágább, mint a broodwarban, épp ezért több nyersanyag lelőhelyet kell birtokolnod. Ennek ellenére könnyebb dolgod lesz, mivel a terránoknál nincs medic, nincs fejlesztés a goliath-hoz, és a zergeknél sincs lurker. Egy szó, mint száz: ugyanez, csak a fejlesztést, és az új egységek hiányát fizikai erővel kárpótoljuk. FONTOS! A sima Starcraftban mindenki téged támad, szóval minél több ellenfeled van, annál nehezebb (mivel ott nincs free for all üzemmód).

 

 

Vissza