K a l a n d o z ó
TÓTH FERENC
L e b e g v e, a v i l á g f ö l ö t t
Szerző pár éve már nincs az élők sorában, hátrahagyott emlékei az idő teltével pedig egyre elevenebbek, értékesebbek.
Tóth Feri bácsi - mindenki így szólította az erdélyi fotóstársadalomban, nem csak a fiatalok - a népi demokrácia hőskorában vált filmes szakemberré, miután bukaresti szakértők meglátták hegyi felvetéleit egy nagyváradi turisztikai iroda kirakatában, ahol dolgozott. Amikor egyetemre szólították a tehetségkutatók, már három gyerekes családapa. Bukarestben, bár alig tudott románul, egy órás látványos diavetítésével meggyőzte a bizottságot, hogy az egyetemen a helye. A több mint 100 jelentkezőből 12-őt vettek fel, köztük őt is. Az ezerkilencszáz negyvenes évek végén akkora operatőrhiány volt Románia-szerte, hogy számukra a négy éves tananyagot egyetlen évbe zsugorították. Ők voltak a romániai népi demokrácia első operatőr évjárata.
A végzős Tóth Ferenc az alig egy éve létesült Sahia dokumentumfilm stúdióhoz került, ahol a heti mozihíradó is készült. Képesítés nélküli, amatőr csapatot talált ott, aki olyan nehezen hozta össze a nyersanyagot, hogy a heti híradó négy hétben csak egyszer frissülhetett.
Feri bácsi és társai jövetelével látványosan meglendült a romániai dokumentumfilmgyártás. Tóth Ferencnek az egész élete a filmgyárban telt el. Kalandjai a szakmájával kapcsolatos változatos témákhoz és helyszínekhez kötődtek. Ő volt az a filmes, aki a dunai Vaskapu közelében valamikor idegenforgalmi szenzációként is közismert, török lakosságú, Romániához tartozó Ada-Kaleh szigetet a vaskapui vízierőmű megépítssése előtt, elárásztását megelőzően a filmstúdió megbízásából még egyszer, utoljára lefilmezte. Ezt a riportot vetítik azóta naponta többször is a vaskapui vízierőmű mellett berendezett múzeum előadó termében, ahol a létesítmény története mellett a letűnt Ada-Kaleh és lakossága is feléled 20 perc erejéig.
Az alábbi emlékezés Feri bácsi egy hosszabb, 1987-ben tollba mondott vallomásának egy összefüggő részlete. (csg)
1.
Vidéken vetítettük egy filmünket, majd kötetlen beszélgetésre készültünk a nézőkkel. A teremben szorongó, jobbára kamaszkorú fiúcskák azt a kérdést szegezték nekem - mert a filmben helikopteres jelenetet is láthattak -, hogy zuhantam-e már le életemben helikopterrel.
Nem akartam kedvüket szegni a bölcs válasszal, hogy ha azt mondom, "igen",~akkor most nem közöttük, hanem a temetőben lennék. De azért nem is hallgathattam, s így eszembe jutott három történet, amelyek kivétel nélkül jól végződtek, de hajszálon múlott, hogy egyáltalán túléltem őket.
Egyszer a Fogarasi-havasok felé közeledtünk, érződött a másodpercek alatt lehűlő levegőn. Szokásom szerint kint ültem az operatőri helyemen, a helikopter nyitott ajtajában, félig bent, félig kint. Szokatlan magasra kellett emelkednünk, mert a Negoi fölött készültünk repülni. A pilótákkal gégemikrofonon át értekeztem, de beszédünket mindenki hallotta: mind a meteorológiai szolgálat, mind a légi irányító központ. Egyszer csak hallom, hogy a meteó értesít: figyelem, igen erős légáramlati "folyosón" fogunk átrepülni, de jóformán be se fejezte a mondatot, már éreztem is, hogy a hatalmas gép ahelyett, hogy előremenne, oldalirányba lavírozik. Egyik pillanatról a másikra szörnyű hideg lett. Csupasz térdem majd lefagyott, mire kikerültünk a rettentő erős széláramlásból.
Egy bucsecsi filmezés után tartottunk hazafelé, s hideg eső zendített rá. Repülés közben szigorúan tilos - mert biztos halálhoz vezet - az ajtóba kikötött operaőrnek kioldani a gurtni hámrendszert. Gyártásvezetőnk, aki bent, a gépben ült, a hátam mögött, egyre unszolt, hogy oldjam ki a gurtnit, s húzódjam be az esőből. Én meg, a szabályokkal mit sem törődve, szót fogadtam, s kioldottam a kötelékem, hogy becsússzam. A pilóták erről mit sem tudtak, de ha abban a pillanatban egy parányit billen a gép, rögtön kizuhantam volna. A főpilóta, amikor leszállás után elmeséltem neki az esetet, szörnyen letolt, és azon csodálkozott, hogyan menekültem meg mégis.
Harmadik kalandom egy dupla szárnyú iskolagépen zajlott le, ahol én a hátsó ülés mélyedésében, minden fedél nélkül repültem. Indulás előtt két-három pokrócot kértem magam alá, hogy ne csak a fejem legyen kint a mélyedésből, hanem derékig a törzsem is. Miközben javában repültünk, a hegyekben légzsákba kerültünk, s egy hatalmas zökkenés nyomán, a pokrócnak köszönhetően hajszál híján kiestem a gépből...
E vérfagyasztó kalandok ellenére sose élt bennem a félsz, hogy e légifilmezések netán kötelezően átsegítenek a másvilágra. Pedig sok ezer kilométernyi repülés volt a hátam mögött!
Legelső helikopteres feladatom az volt, amikor a Deltában készítettünk filmet a tőkehal-halászatról. A Razelm-tó kijáráti része, Portila fölött kavartuk a levegőt a hatalmas légcsavarral, ott, ahol a sós tengervíz mintegy 100 méteres sávban keveredik a tó édesvizével. A 180-200 kg-os tőkehalak fel-felugrottak a levegőbe a nyári napsütésben. Csakhogy a vízben acélhuzalok voltak kifeszítve, s azokon egyenlő távolságra óriási, tűhegyes svéd horgok fityegtek. Fickándozás közben testük valamely részével a halak hozzácsapódtak egy-egy horoghoz, ami pillanatok alatt beléjük fúródott. A hatalmas állat minél inkább próbált szabadulni, annál jobban fennakadt a horgon. Egy kollégám lentről, csónakból filmezett, én pedig, fentről céloztam meg a tükörsima vizet, amelyből olykor-olykor kiugrott egy-egy óriási test, siralmasan vergődve. A halászok egy idő után csónakon közelítették meg áldozatukat, s egy kb. 8 kilós tölgyfarönk-bunkóval akkorát sóztak a fejére, hogy egy ökör biztosan összeesett volna tőle, ez viszont rá se hederített. Láttam, hogy elhúzódik a kiemelés, a helikopter pedig nem tud sokáig egy helyben maradni, amire pedig szükség lenne a zavartalan filmezéshez. Borzalmasan remeg a 2500 lóerős motor, amit nagyon erősen kell túráztatni, hogy viszonylag egy helyben maradjon. Ilyen esetben ún. liftjelenethez szokás folyamodni, ami abban áll, hogy a helikopter a lehető legalacsonyabbra ereszkedik, ott tartja magát, amíg tartja, majd függőlegesen fölemelkedik, mint a lift, s eközben a kamera regisztrálja az érdekes jeleneteket. Ehhez viszont pontosan tudni kell, melyik felvevőlencsével lehet a legjobb eredményt elérni. Nekem elég hamar sikerült kitapasztalnom mindezt, s aztán már nem is igen küldtek mást helikopterrel, mert a légi filmezési költségek nagyok voltak, s a stúdió lehetőleg biztosra akart menni.
A pilóta megértette, hogy mit kérek tőle, s szabályosan ráereszkedett az alant folyó, elkeseredett küzdelemre, sokáig lebegett, s szép lassan tartotta az irányt. A hallal közben már alig bírtak az emberek, s amikor azt lehetett hinni, hogy na, végre legyűrték, akkor a sok halászt egy kétségbeesett farkcsapással mind egy szálig beseperte a vízbe, s a küzdelem kezdődött elölről, míg végül sikerült csónakba emelni. Akár egy hízott disznó - 173 kg-os volt!
Már eldöntötték, hogy a Dunára vízierőmű épül, s bár még egyetlen teodolitot sem állítottak fel, engem azonnal helikopterre ültettek, hogy Turnu-Severintől Új Moldováig filmezzem le a Duna vonalát. A „végállomásnál" megfordultunk, és visszarepültünk. Sikerült is szépen megörökítenem az egykori medret, a Duna akkori légi képét. Visszaúton kérdezte a pilóta, leszálljon-e Adah Kaleh szigetén? Akkor már mindenki tudta, hogy a sziget víz alá fog kerülni, s a lakosok egy része már át is költözött Orsovára, Turnu Severinbe. De azért még maradtak néhányan, főként idősek. Egy nyolcvanéves bácsi azt is hitte rólunk, hogy valami küldöttség-féle vagyunk, s hosszasan győzködött minket, a pilótát és engem, hagyjuk őt a szigeten maradni. Próbáltuk neki érthetően elmagyarázni, hogy nekünk csak a filmezés a feladatunk, egyébbel nem szolgalhatunk, de nem hitte el, az udvarán makacsul leült egy karosszékbe, s kijelentette, hogy akkor is ott fog ülni, amikor emelkedik majd a vízszint. Ő onnan el nem mozdul...
Persze, mint később megtudtam, a bácsi végül mégiscsak elment, beletörődött a gondolatba, és az utolsó pillanatban csónakba szállt, amely a legutolsó lakókat szállította el...
Már javában növekedett a Duna vízszintje, amikor újra arrafelé repültem, és nem ismertem rá a tájra. Kérdem a főpilótát, hol is kezdődik a Kazán-szoros? Lemutatott: az ott. Mert azóta 30 métert emelkedett a Duna, s Ada-Kaleh jegenyéfáinak a hegyét még épp hogy látni lehetett.
Az élmény hatásara fogtam magam és megkerestem a Dunáról és a szigetről készített dokumentumfilmem fölösnek ítélt, kimetszett nyersanyagát, s emlekül hazavittem belőle néhány celluloidkockát...
2.
Amióta legelőször megláttam a Fogarasi-havasokat, gyökeret vert bennem a szándék, hogy egy nagyobb filmben örökítsem meg téli szépségeit. Csakhogy a magashegyi forgatás rengeteg nehézséggel jár. Akkor még sehol sem volt a Transzfogarasi átkelőhely, s akár északról, akár délről készült fölmenni oda az ember, akármilyen télidőben is csak gyalogos expedíció árán jutott el a Bîlea-tó partjára, az ottani menedékházhoz. Számolva minden nehézséggel, javasoltam munkatervemben egy Fogaras-filmet, s minden további nélkül el is fogadták. Az volt az elképzelésem, hogy egy kis történetet is kerekítek a film képanyaga köré; eszerint egy turistacsoport útját kísérjük nyomon, amint bejárja a hegyeket, meglehetősen felkészületlenül. A kétezres magasságon felül aztán - így a forgatókönyv - beborul felettük az ég, elromlik az idő, előkerül a rumosüveg, s amikor kiderül, hogy eltévedtek, a téli vihar is kitör a havason. Ez volt a "szüzsé", ami elég érdekesnek tűnt, s ennek keretében aztán nyugodtan felvonultathattuk a havasi táj jellegzetes szépségeit. A stúdió eleinte idegenkedett attól, hogy irodalmiasítsuk a témát, de aztán elfogadta a forgatókönyvet, mi pedig felköltöztünk a Bîleához, magunkkal vittük a turistákat játszó hat embert, meg három kolozsvári alpinistát is, akik ismerték a jégtechnikát, mert a tervek szerint ez utóbbiak fogják majd megmenteni a viharba került, már-már életveszély fenyegette kirándulókat. Negyven napra szabályosan megszálltuk a menedékházat, sőt, a gondnokot is rávettük, hogy Cezar nevű kutyájával szerepet vállaljon a filmben. Az volt a feladata, hogy amikor az ”eltévelyedők", akik a menedékháztól indultak útnak, nem érkeznek haza, türelmetlenül nézegesse a kakukkos órát, amely éppen esti hatot üt, ez pedig télen meglehetősen kései idő; vegye a viharlámpást, s Cezarral együtt induljon a keresésükre... A kutya szerepe az volt, hogy· nyomra vezesse a gondnokot. De hogyan filmezzük le a kutya "nyomozó munkáját", mert bármilyen értelmes állat is, Cezarunk magától képtelen fölfedezni a zugot, amelyben a turisták menedéket találtak. Akkor eszembe jutott, hogy Cezar szereti a cukrot. Kivittem a konyhából a cukrosdobozt, s a menedékháztól a jégzugig vékony csíkban elszórtam az édes kristályszemeket. A kutya, mihelyt orrát belenyomtam a hóba, buzgón nyalogatni kezdte azt, szerencsére esti filmezés volt, a félhomályban meg úgy hatott, mintha szimatolna. Sajnos, egy-egy helyre több cukor szóródott, ott túl sok ideig lehorgonyzott, ezért hátulról állandóan kellett noszogatni, hogy ne vesztegessünk annyi filmet és időt. Ultrarapid filmmel dolgoztam, s előbb a menedékházi gondnok gázharisnyás lámpása világított, majd a segítségü1 érkező alpinisták kezébe nyomott, sztearinból és foszforból készített óriási fáklyák. A forgatókönyv szerint az eltévedésre a 2500 m-en felül került sor, egy jégfal alatt, fel is cipeltük oda a társaságot, hogy az útjukat s magát a tájat filmezhessük, a megmentést viszont a menedékház közelében rendeztük meg. Emlékszem, kemény téli este volt, fújt a szél, s hogy a hóvihar látványosságát fokozzuk, füstgránátokat használtunk, amiket a produkciósunk hozott utánunk egy lapáton. Állandóan utasítottam, merre tartsa, hogy a szél a kívánt irányba fújja a meglehetősen fojtogató füstöt. Ám egy váratlanul megforduló szélroham egyszer csak az egészet az illető arcába csapta, ő pedig a hirtelen slukktól szabályosan elterült a hóban. Kínos pillanatok következtek, egyrészt mert szükségünk volt továbbra is a füstre, hogy ne álljunk le a filmezéssel, másrészt azt se szerettük volna, ha a gyártásvezetőnk megbetegszik. Szerencsére aztán magához tért, s mi is elkészíthettük a zárójelenetet, amelyen az alpinisták mintegy 500 méter magasból síléceken, lobogó fáklyákkal a fejük fölött, mesterien kanyarogva siklanak le a hegyoldalon.
Hasonló buzgalommal szerveztük meg a deltai Letea erdőről szóló dokumentumfilmünk forgatását. A védett területként számon tartott, nem túlságosan nagy kiterjedésű, természeti ritkaságnak számátó, liánokkal teliszőtt erdőnek sötét útvesztője van, vállig érő málnabokrok és süppedős ingoványok váltakoznak benne; az egész pedig homokon terül el, hiszen Leteát a Caraorman nevezetű homokdűnék határolják. Ahhoz, hogy az erdőben állatokat is filmezhessünk - márpedig állatok néilkül nem tudtam elképzelni a filmet -, sok pénzre lett volna szükségünk, ráadásul nem is volt biztos, hogy találkozhatunk állatokkal:.. Az ilyenfajta kockázatnak nem sok értelmét láttuk, de hogy mégse nélkülözzük az állatszereplőket, javasoltuk: béreljünk a fővárosi állatkerttől néhány itt honos állatot, azokat vigyük el Leteára, nézzük meg, hogyan viselkednek abban a természeti környezetben, s egyben le is filmezzük. Kaptunk e célból három nagyocska rókafit, két borzot és egy vadmacskát, s jött velünk egy· szakértő is, az állatkert részéről. Tehergépkocsira rakodtunk, amivel eljutottunk Tulceáig, ott behajóztunk, később meg csónakra raktuk az állatseregletet. Közben amiatt főtt a fejünk, hogy a bérelt szereplők szabadon bocsátása nagy körültekintést kíván, bár a költségvetést úgy számították ki, hogy az állatok a filmezés befejeztével a leteai erdőben szélednek szét. Még indulás előtt igyekeztem hozzászoktatni. főkönyvelőnket a gondolathoz: meg ne forduljon olyasmi a fejében, hogy mi majd a rókákkal és társaikkal aztán megbeszéljük, hogy mivel sok pénzbe kerülnek, legyenek olyan jók, és maradjanak veszteg. Ketrecben szállításuk is rengeteg nehézséget okozott, valósággal sajnáltuk az állatkerti kollégát, amiért ilyen hálátlan pályát választott, de ő egyszer se jött ki a béketűrésből, szenvedélyesen szerette a munkáját. Patakfalvi Ferenc kollégámmal filmeztem, egy szép tisztáson állítottuk fel a gépet, a ládák közelében, s kiosztottuk a feladatokat, hogy ki hova álljon, amíg filmezünk, hogy milyen irányból, és merre kezdjék ereszteni az állatokat.
A rókákkal kezdtük. Patakfalvi állt a gép, én meg a ketrec mögött: Az első róka villámgyorsan és nyílegyenesen az erdőbe inalva eltűnt a szemünk elől, nem is láttuk többé. A másik kettő - állatkertben született és nevelkedett rókákról volt szó felbaktatott egy dombocskára; ott maguk alá tűrték a farkukat, leültek, és kiváncsian nézegettek körbe. Feri eszeveszetten filmezett; nem is reméltük, hogy ekkora szerencsénk lesz, majd pár perc múlva abbahagyta. Rákiáltottam: még, húzzad, ameddig lehet, az ilyesmiből sosem elég!... Nemsokára azonban ezek a rókák is elinaltak. Sajnáltuk őket, arra gondolván, mihez kezdenek szegények a szabadsággal, hiszen nem szoktak hozzá az . önálló táplálékszerzéshez; de hát ez most már nem volt a mi gondunk. Arra voltunk kíváncsiak, mire megyünk a borzokkál. Bemértülk a fényt, távolságot, mindent, s kinyitottuk a ketrecajtót. Az egyik borz mintegy tíz méternyit szaladt a fűben, s ott gyors mozdulatokkal kezdte beásni magát. Látszott, hogy valamikor a szabadban született, s úgy fogták be, fiatal koraban. Visszafojtott izgalommal filmeztük a kotorék készítését, s közben kíváncsian néztük, vajon a másik mit csinál. Hát látjuk, hogy amíg a társával foglalkoztunk, őkelme fogta magát, s szépen visszasétált a ketrecébe! Ezért potyára fizetünk, mondtam, de úgy ítéltük, borzból elég volt egy is; jöjjön tehát a vadmacska! Karda rendezőkollégám azt tanácsolta; tegyük föl a fára. Rendben van, de hogy? Mert ez nem áll meg nekünk! Akkor meg kell kötni a hátsó lábát. Azt nem lehet, mert látszana a filmen, hogy lehet ilyet el is képzelni? Elengedjük? Mint az őrült elszalad, s ott maradunk az ablakon kidobott pénzzel, 5000 lejünkbe került
Végül az állatkerti emberhez fordultunk tanácsért: „Tetszik, nem tetszik, meg kell kötni a lábát, mégpedig nagyon erősen, mert ha sarokba szorítják, szörnyen veszedelmes." Az állatkerti ember megkötötte a kandúr lábát. Az állat veszettül fújt, csapkodott, csattogtatta fogait. Közben kiválasztottunk egy magányos fatörzset, a ketrecet melléje helyeztük, ámde amikor kinyitottuk az ajtót, a macska nem a fa felé indult, hanem egyenesen a gondozónak ugrott, aki a kötelet tartotta, tűéles körmével megszaggatta a nadrágját, s több helyen a bőrt is felhasította. Emberünknél azonban készenlétben állott egy acélhurok, amit villámgyorsan a kandúr nyakába helyezett, kettőt csavart rajta, mire a karmok rögtön el is engedték. Az állat szabályosan fuldoklott. Erre lazított a hurkon, a nyakánál fogva a fatörzshöz közelítette a macskát, amely a felmenetel helyett inkább lefelé akart jönni. Hogy makacskodását megtörje, idónként még szorított egyet-egyet a hurkon. Utasítottam Patakfalvit, használjon 75-ös teleobjektívet, hogy ne kelljen a macskához közelítenie, s mégis félportrét csinálhasson, mert szörnyen látszott a drót, amit ki kellett iktatnunk a képkivágatból. Mintegy kétméternyit vánszorgött felfelé, csúnyán fújt ránk, és vicsorgatta a fogait, mellső lábával felénk csapott. De nekünk ennyi elég volt a filmezéshez . . . Közben telefonáltak Bukarestből, hogy ha már úgyis a Deltában tartózkodunk, ugorjunk át Tulceára, mert az ottani nyérctelepen a gondozók befogtak egy földikutyát. Én addig ilyen álatról nem is tudtam, fogalmam sem volt, hogyan néz ki. Kocsiba vágtuk magupkat, s meg nem álltunk a telepig. Egy tavacska partján szálltunk ki, amelyet az erdészet emberei dorongokkal fölfegyverkezve körülálltak. A színeiben hiénára emlékeztető, csíkos bundás állatkát, amely rendszerint úszó földszigeteken tanyázik, beeresztették a vízbe. Mi úgy készültünk, hogy úszása közben filmezzük. Valaki bedobott a tóba egy henger alakú fát, amire a kutya menten fel akart mászni, de a rönk minden egyes próbálkozásra pörgött egyet, s az egészből nevetséges cirkuszi mutatvány lett. Ugyancsak azon az úton láttam, miként szervezik még halászatukat a gödények (másképpen pelikánok). 25-30 madár tartózkodott egy helyen, egy részük félkörben állva. Mivel csónakon közelítettünk feléjük, ránk se hederítettek, annyira megszokták a vízi járművön közlekedő embert. A félkört alkotó madarak szárnyukkal erőteljesen csapkodták a vizet, a középen állók felé hajtva a halakat. Valósaggal dúskáltak a zsákmányban, s ha sejtettük volna, milyen élmény vár ránk, nyugodtan hozzuk a horgászfelszerelést is; mert minden egyes dobásra biztosan halat fogunk. A meglepeés ezután kezdődött: mikor a középen állók megszedték magat, helyet eseréltek az addigi hajtókkal, s most már ők csapkodtálk nekik a vizet, amíg azok is pukkadásig laktak.
3.
Az Alexandru Sahia Filmstúdió programszerűen vitte filmre az ország természeti szépségeit, amelyek közül nem hiányozhatott a Retyezát sem, ahol egy szép, mintegy 2000 hektáros rezerváció igyekszik megőrizni az erdei állapotokat, s nyújt menedéket jó pár, ritkaságnak számító állatnak, mint amilyen például a zerge. A Retyezát-filmet több részből szándékoztunk elkészíteni, a terv szerint 10-12 felvonásos, flórát és faunát bemutató produkció lett volna. Többször kiszálltunk oda, mindenféle évszakban, s lassanként úgy ismertem az ottani erdei csapásokat, ösvényeket, mint a tenyeremet. Egyik kiutazásom a zergék párzási időszakában történt. Egyenesen a Gura Zlata-i menedékházhoz igyekeztem, amellyel átellenben a rezerváció „kapuja” áll: Ha arrafelé útnak indul az ember, két órai túra után, egy csodaszép bükkösön át a Gemene-tó partjához ér, ahol az Akadémia magashegyi tókutató intézetének egyik részlege székel. November eleje lehetett, a háznál már csak az őr tartózkodott, a kutatószezon befejeződött, de azért befogadtak bennünket éjszakára. Csatangoló útra indultam a tó környékére. Itt láttam azt a furcsaságot, hogy a téliesedő napjárás miatt a .tó nak az egyik fele, egyenes vonal mentén be volt fagyva, a másik pedig nem. Térkép után tájékozódva haladtam tovább, vállamon géppel és egy könnyű akkumulátorral. Hirtelen, a szemben levő hegygerincen fekete, papírkivágásra emlékeztető zergebakk-sziluetteket vettem észre, amint egymásnak rontottak. Volt nálam egy 200-as teleobjektív, ami viszonylag közel hozta a jelenetet, de a távolság túlságosan nagy volt ahhoz, hogy fejük tisztán látszott volna. Próbálták egymást a nem túlságosan széles sziklapárkányról mindenáron letaszítani. Látványos, dekoratív küzdelem volt, filmeztem is vagy 60 méternyi anyagot, majd áldottam a szerencsémet, hogy kóborlásra csábított, különben aligha kapom el a természet ritka nagylelkűséggel felkínált ajándékát. Ez aztán bekerült a Retyezát-filmbe, akárcsak az a medve-felvétel is, amit szintén a retyezáti rerervációban készítettünk, egy oda beszabadult vérmedvéről.
A rezerváció területén érvényes szabály, hogy az ott élő állatokat nemcsak megölni vagy foglyul ejteni nem szabad, de bántani és zavarni sem. Ilyen körülmények között egy betévedt vérmedve kész csapás a zóna ökológiai egyensúlyára nézve, s mi vállaltuk, hogy segítünk megtalálni, egyúttal pedig le is filmezzük. Kirendeltek mellénk egy idős vadászembert, Pietraru bácsit, akinél külön engedély volt a kilövésre, arra az esetre, ha a medve emberéletet veszélyeztetne. A vállalkozás méreteire jellemző az is, hogy katonai telefonnal szereltek föl bennünket, hogy könnyen kapcsolatba léphessünk a segédoperatőrökkel és a rendezővel. Nehezen haladtunk előre, két héten át hiába kerestük az állatot. Főhadiszállásunkat egy hegyi tó partján ütöttük fel, nagy, lakható sátorban. Egyik nap, amint a hevenyefenyők között járkáltunk - úgy hatott, akár egy óriási méretű perzsaszőnyeg, mintha nyírógéppel vágták volna belé az ösvényt; másfél méter szélességben -, azt mondta Pietraru: itt a közelben dögnek kell lennie! És mutatta az ide-oda cikázó zöldlegyeket. Jóformán magamhoz se tértem, s majdnem beleütköztünk egy jókora, leütött tehéntetembe. Ki volt belőle éve már a mája, a tüdeje, a lágy részek. Telefonáltunk a rendezőnek, hogy ráakadtunk a filmezési helyre, ahová biztosan ellátogat még mackó koma, hiszen a jelek szerint kb: .18-20 órával korábban járhatott itt utoljára. Pietraru bácsi úgy számított, hogy a következő látogatás időpontja alkonyatra tehettő, hiszen még csak egyszer fogyasztott a dögből. Beástuk magunkat egy 10 m2nyi helyen, sátor hátvédelemmel. A kamerára 300-as teleobjektívet szereltünk, s az egészet alaposan, gallyakkal álcáztuk. Szétfeszítettük a dög mellső lábait, mert a hátán feküdt, hogy a kamera jobban beláthasson a lakmározás esetleges színhelyére. Mindennel elkészültünk, mire Pietraru bácsi figyelmeztetett: csend legyen, ne mozogjon senki, jön a medve! Csak úgy hullámzott. lépteitől a hevenyefenyő. De egy idő után hirtelen abbamaradt a mozgolódás. Ez lefeküdt, mondta a vadászunk, s esetleg éjjel, ha jön. Ugyan mihez kezdünk vele a sötétben? Ő meg belakik az éjszaka leple alatt, s másnap megint csak lustálkodni fog, de nem látótávolságban! Gyorsan menesztettünk valakit a közeli esztenához, hozzon egy kicsi csengőt. Azt egy drótra kötöztük, a drótot pedig a dög lábai közé feszítettük, majd őrséget állítottunk éjszakara. Mintegy éjfél tájban hallottuk, csilingel ám a dög. Felpattantunk, ordítoztunk, ahogy a torkunkon kifért. Sikerült elűznünk a hús közeléből. Hajnalban újra enni próbált, de akkor is résen voltunk, és távol tartottuk. Reggel kilenc óra felé járhatott, amikor Pietraru bácsi figyelmeztetett: most aztán tessék készen lenni!
Belenéztem a gépbe s hát jött is, két lábon lépegetve, mint egy ráérős parasztgazda. Kétszer-háromszor körüljárta a dögöt, kíváncsi gyanakvással elnézett az álcazott felvevőgép felé, szerencsére a széljárás nekünk kedvezett, nem fogott szagot, s medve koma egysrer csak lezöttyent a földre. Karmos praclijával odacsapott a dögnek, csak úgy sercegett a leszakított hús. Negyven méternyire voltunk tőle, kezdetben nem teleobjektívvel filmeztük, hogy befoghassuk a tájat is, nehogy még azt gondolja a néző, hogy arénában rendeztük meg a felvételt! A rendező a hátam mögött próbált meggyőzni, hogy elég lesz ennyi is; én el voltam szánva, hogy ha a nálam lévő egész anyagot elfilmezem is a .medvére, akkor se elég; még egy ilyen alkalmam mikor lesz, közel jutni egy vérmedvéhez?! Ekkor teleobjektívvel is közel hoztam az állat fejét, láttam, csurgott szájából a véres nyál, ahogy zabált, persze, hogy színesben ment a felvétel. Evés közben már nem zavartatta magát, mi nyugodtan beszélgethettünk a közelében, oda se figyelt. Engemet a hideg rázott az örömtől, hogy ilyen zsákmányhoz volt szerencsém, mígnem az öreg mackó alaposan kikerekedve elhallbagott. a sűrűbe...
Az íráshoz mellékelt illusztráció ama bizonyos filmkocka, amit Feri bácsi a szerkesztőnek adott emlékbe Adah Kalehről
K a l a n d o z ó