Ewan Steery
KÖNYVKRITIKÁK
97. E. K. Johnston: Királynő végveszélyben
A történet azzal kezdődik, hogy a Naboon megválasztják királynőnek
a kiskorú Padmét, aki öt, szintén kiskorú udvarhölgyet vesz maga
mellé segítőknek és védelmezőknek a palotába. Vagyis nem tudjuk
meg, hogyan került Padmé hatalomra? Mikor és miért döntött úgy,
hogy indul a királynő választáson? Miket csinált előtte? Minden
tapasztalat és iskolai végzettség nélkül egyszerűen rábízzák egy
egész bolygó irányítását egy éretlen gyerekre? Kik támogatták a
kampányát? Mivel tudta meggyőzni az embereket, hogy ő jobb
választás, mint egy érettebb, tapasztaltabb felnőtt? És mit kértek
tőle a támogatói ezért cserébe? Ők miért nem jelennek meg később,
soha, sehol, hogy továbbra is támogassák és elmondják neki, mit
akarnak tőle?
Ahhoz képest, hogy elvileg mennyi dolga lenne, Padmé alig csinál
valamit, mármint az öltözködésen, sminkelésen és egyetlen
csillagközi politikai találkozó megszervezésének a kezdeményezésén
kívül. Nem találkozik és tárgyal rendszeresen a minisztereivel,
tanácsadóival, szakértőkkel, politikusokkal, támogatókkal,
ellenzékiekkel. Nem találkozik a néppel, nem hallgatja meg a
véleményüket, teljesen megfeledkezve azokról, akik rá szavaztak.
Még soha életében nem látott egyetlen gungant sem, nem találkozott
a bolygón élő másik civilizáció egyetlen képviselőjével sem. Az
első gungan, akivel szóba áll: Jar Jar Binks. Miért? Ugyanígy nem
ismeri a galaxis más népeit és fajait sem, akik elvileg a
bolygójára látogathatnak, illetve akiknek nagykövetségeik lehetnek
a Naboon.
Padmé nem ad interjúkat, nem szerepel a tévében, interneten, ahol
nincsenek róla hírek, pletykák, semmi. Egyetlen újságíró sem
kíváncsi rá, mint a bolygó legfontosabb személyére. Nem jelennek
meg körülötte a fontos emberek: bankárok, arisztokraták, énekesek,
filmsztárok, befektetők, milliárdosok, hírességek, karrierista
ügyeskedők, de még csak egyetlen jóképű, fiatal srác sem, akiből
futó kaland, titkos szerető, nyilvános pasi vagy hivatalos kérő
lehetne esetleg. De nem is lenne sok értelme, mert Padmét, a
hormonaival küzdő, serdülő tinilányt semennyire nem érdeklik a
fiúk, abszolút aszexuális minden megnyilvánulása. Akárcsak az
udvarhölgyeinek, akik közül a legérettebb sem képes eljutni még
egy csókolózásig sem az alkalmi udvarlójával.
Padmé nem lép fel a nagy nyilvánosság előtt, nem mond beszédeket,
jószerével alig utazik bárhová is, egyetlen mezőgazdasági jellegű
látogatást kivéve. Nem látogatja meg soha a családját, sem a
barátait, nem hívja meg őket a palotába, ahogy az udvarhölgyei
sem. Állítólag azért, hogy így védjék meg őket a különféle
lehetséges, de fel nem sorolt veszélyektől. Még a nevét is ezért
változtatta meg Naberrieről Amidalára. Csakhogy ez esetben hogy
szavazhatott rá bárki is? Ha azt sem tudták róla a bolygó lakói,
kicsoda ő? Kinek a gyereke? Milyen családból származik? Senki nem
is próbálta meg kinyomozni, ki ez az ismeretlen, névtelen,
támogatók nélküli tinilány, aki hip-hop az általános iskolából
csak úgy beugrott királynőnek?
Padmé nem megy szabadságra, nem fogad el meghívásokat és nem is
hívják sehová, semmilyen okból. Gyakorlatilag önként vállalt,
izolált gyerekkort él uralkodóként, behúzódva a palotába, ahol nem
ismeri a személyzetet, kapcsolatba sem kerül velük soha, mintha
nem is léteznének. Az államapparátusról és annak tagjairól semmit
sem tudunk meg, a biztonsági erők arctalan, névtelen tagjairól és
a munkájukról alig valamit. A palotában dolgozó droidoknak még a
nevét sem említi meg a szerző, ahogy R2-D2 sincs névvel említve.
Padménak nincsenek tanárai, nem tanul semmit. Se politikát, se
diplomáciát, se uralkodást, se jogot, se közgazdaságtant, se
hadászatot, semmit. Honnan tudja akkor, hogy kell egy ilyen
hatalmas, bonyolult, bolygószintű társadalmat irányítani? Nem
beszélve a külpolitikáról és a külkereskedelmi kapcsolatokról?
Illetve honnan tudja, hogy kell a bolygóját visszafoglalni? Mert a
Baljós árnyakban csak úgy, lazán osztja a parancsokat és ismerteti
a haditervét az öreg, tapasztalt tábornokokkal, akik vita nélkül
el is fogadják a döntését. A tinilány csapat önvédelmi és
fegyveres kiképzéséről éppen csak szó esik, mellékesen, hogy
valamikor volt ilyen a történet közben, de konkrétumok nélkül.
Pedig érdemes lett volna bemutatni, hogyan teljesítettek a lányok
a harci kiképzés során? Hogy mentek nekik a lőgyakorlatok, a
verekedés puszta kézzel és különféle kézifegyverekkel, használati
tárgyakkal? Plusz a járművek vezetésének és a különféle
számítógépek használatának megtanulása?
Komoly hibája a történetnek, hogy nem korlátozódik Padmé
"munkájára" és Palpatine ármánykodására, hanem a szerző
kiterjesztette a leírásokat Darth Maulra, Qui-gon Jinnre, Shmí
Skywalkerre, Valorum kancellárra és Yodára is, bemutatva, mit
csináltak azelőtt, hogy a Baljós árnyakban összefutottak volna
egymással. Ezek a jelenetek szerintem teljesen fölöslegesek a
történet szempontjából, jobb lett volna kihagyni őket és helyettük
inkább a fontosabb dolgokra koncentrálni; mindazon hiányosságok
pótlására, amiket fentebb felsoroltam.
Az első kétszáz oldal olyan, mint egy naiv lányregény: a
királynősködésről és az udvarhölgyeskedésről szól, ami kimerül az
öltözködésben, sminkelésben, higgadt viselkedésben, egymás
utánzásában, menstruációs görcsökben és a trónon való fegyelmezett
ücsörgésben. Az utolsó száz oldal pedig a Baljós árnyak
rövidített, egyszerűsített, hiányos újramesélése Padmé és
udvarhölgyei szemszögéből, gyakorlatilag teljesen fölöslegesen.
Majd egyszerűen véget ér a sztori, anélkül, hogy megtudnánk, mi
történt ezután? Mi lett az udvarhölgyeivel?
A szerző annyira hiányosra és felületesre írta meg a történetet,
amennyire csak lehetséges, gondosan kerülve a realitásoknak még a
kósza látszatát is. Meg sem próbálta a Baljós árnyak hibáit,
hiányosságait, gyengeségeit kiegészíteni, toldozni-foltozni,
javítani rajta. Inkább még tovább növelte a végtelen balladai
homályt. Ez így, szerintem, az igényes megfogalmazás ellenére is
egy nagyon gyenge egyes alát érdemel. Vagyis semmivel sem jobb,
mint a korábbi fércműve (A királynő árnyéka).
További elképesztő logikátlanságok és értelmetlenségek:
1. A szerző szerint a Naboo királynőjének 16 testőre van, akik 4
fős csoportokban váltják egymást körülötte. Na most 4 testőrt
játszi könnyedséggel elintéz egy kisebb kommandós vagy
mesterlövész csapat. Egy ekkora védelem komolytalan egy bolygó
uralkodójához, még akkor is, ha egyébként béke van.
2. Padmé udvarhölgyei a következő álneveket veszik föl: Rabé,
Yané, Eirtaé, Saché, Sabé. A regényből kimaradt Cordé és Dormé,
akik feltehetően később csatlakoztak Padméhoz, amikor szenátor
lett belőle, szintén tisztázatlan körülmények közt, bármiféle
tapasztalat és előképzettség nélkül? A hasonló nevek a könnyű
összetéveszthetőséget szolgálják, hogy Padmé álruhában
elvegyülhessen, amíg valamelyik lány helyettesíti. Mintha nem
léteznének korszerű személy felismerő, azonosító rendszerek: a
gazdájukat felismerő droidok, kézi szkennerek, biztonsági kamerák,
mozgás és viselkedés elemző programok, személyi nyomkövetők, stb.
3. Amikor a lányok éjszaka kiszöknek a palotából egy koncertre,
ezt úgy teszik, hogy kihasználják a biztonsági rendszer
vakfoltjait. Na most egy jó biztonsági rendszernek nincsenek
vakfoltjai, mert különben nem biztonságos. Milyen palotaőrség az,
ami mellett csak így ki-be lehet grasszálni éjszaka?
4. A szerző semmivel sem indokolta meg, miért szakadt két részre
az udvarhölgyek csapata. Yané és Saché miért maradtak a Naboon? A
királynővel kellett volna tartaniuk, mivel ott a helyük. Talán
azért tette, mert a filmben az 5 udvarhölgyből csak 3 látszott az
űrhajó fedélzetén?
5. Amidala meg sem próbált fegyveres támogatókat, szövetségeseket
vagy legalább felbérelhető zsoldosokat szerezni a Naboo
felszabadításához? Egész más lett volna a helyzet, ha egy kisebb
harci flottával tér vissza és egy-két hadosztálynyi gyalogossal,
meg rengeteg fegyverrel, utánpótlással, hogy ellássa velük a
nabooi lakosságot. Királynőként joga lett volna megígérni a
zsoldosoknak a bőséges jutalmat, a győzelme esetére. És ki is
tudta volna fizetni a kincstárból, ha nem rögtön, akkor később,
részletekben. Hisz a megszállók nyilván kiürítették a Naboo összes
kasszáját a megszállás során és minden mozdítható kincset
elvittek.
6. Padménak a győzelem után eszébe sem jut, hogy segítsen
Anakinnak, hálából a Tatuinon nyújtott segítségéért és a nabooi
harcokban való részvételéért. Fel sem merül benne a gondolat, hogy
megvásárolja és felszabadítsa az anyját a rabszolgaságból.
Legalább megpróbálkozhatott volna a feladattal. A királynő árnyéka
regényben is épp csak meg van említve, hogy később azért nyomozott
Shmí után, de eredménytelenül.
7. A történetben minden benne van, kivéve a címe: hogy a királynő
végveszélyben lenne. Erről szó sincs sehol. Nem ártott volna
fokozni a történet drámaiságát és belecsempészni egy csomó
izgalmat meg akciót is, hogy legyen valami Star Wars jellegű íze
az egésznek.
8. A regény végén szereplő rövid leírás Leiáról abszolúte nem
illik ide, szó szerint semmi keresnivalója itt. Ez ugyanaz az
elhibázott befejezési mód, mint A királynő árnyéka regény végén.
Összegzés: A szerző által elkövetett számos hiba közül talán a
legnagyobb, hogy a cselekmény utolsó harmada átfedi a Baljós
árnyak eseményeit. Így sajnos rövidre, kapkodóra, vázlatosra,
hiányosra sikerült, ami szerintem rossz megoldás volt a részéről.
Helyesebb lett volna ennek a regénynek a Baljós árnyak kezdeténél
véget érnie és egy külön regényben leírni a Baljós árnyak közben
történt egyéb eseményeket, jóval részletesebben, mint ahogy itt
tette. Hiszen biztos, hogy rengeteg dolog történt ezekben a
napokban Padméval és udvarhölgyeivel, meg a többi nabooi
szereplővel.
Készült: 2021.02.06.