Ewan Steery
AZ UTOLSÓ JEDIK KRITIKÁJA
Az utolsó Star Wars film - amiért hajlandó voltam beülni a moziba,
de ezt is megbántam. Óriási csalódás a számomra ez a fércmű, több
szempontból is, bár van benne néhány dolog, amire jót is tudok
mondani. Viszont a rossz dolgok messze felülmúlják a jókat
összességében, így a sötét oldal ismét győzedelmeskedett a Disney
stúdióban. Sajnos.
Kezdem először a jó dolgokkal:
1. A színészi munka nagyrészt ismét pazar, igényes és remek, ahogy
az várható volt. A főszereplők tényleg megizzadtak a feladattal és
megkönnyezték rendesen a szerepüket. Hacsak nem facsartak a
jelenetek előtt vöröshagymát a szemükbe...
2. A díszletek, kosztümök, fegyverek, űrhajók, járművek, épületek,
tájak a megszokott színvonalat mutatják. De semmi kiugróan
emlékezeteset nem látunk.
3. Volt kb. két humoros jelenet a filmben, amin tényleg lehetett
mosolyogni. Az egyik a fűszállal (levéllel?) csiklandozás, a másik
a vállról való por lepöccintés. A többi humor erőltetett, béna és
oda nem illő, amiktől jobb lett volna megkímélni a nézőket.
4. A tróntermi csata nagyjából az volt, amit el lehetett várni
tőle. Eltekintve attól az apróságtól, hogy Rey, aki nem tanulta a
fénykard használatot (Luke ugyanis nem tanította meg erre abban a
pár napban amit nála töltött!), olyan profin harcolt, mintha évek
óta összeszokott párost alkotna Kylo Rennel. Ha bénább lett volna,
azt inkább el tudnám hinni neki és jobban tudnám szeretni érte.
5. A zene csupa régi SW motívum újrahangszereléséből áll, meg
néhány totálisan jellegtelen, felejtős futamból kiegészítésnek.
Végre nem vacak a zene! Mondjuk jó sem, tehát emlékezetesnek
semmiképp sem mondható, de már ez is valami, a korábbi két film
színvonaltalanságához képest legalábbis.
A rossz dolgok:
1. A legrosszabb - vitán felül - a forgatókönyv. Ez így egy gyenge
egyes alá. Még Az ébredő erő siralmasan rossz forgatókönyvét is
messze alulmúlja. Ezzel megszületett az eddigi legrosszabb
cselekményű SW mozifilm, ami igazi negatív rekord. A történet
kiagyalóját lassú fénykardtűzön kéne ropogósra sütögetni érte.
2. A mellékszereplők színészi alakításai javarészt siralmasak. A
Holdo admirálist játszó Laura Dern egy nagy nulla, a szerepe és a
viselkedése miatt is, de annyira, hogy az már űberciki, mennyire
nem a helyzetnek megfelelően viselkedik. A Rose Tico szerepét
játszó Kelly Marie Tran produkciója szánalmas. Nem értem, hogy
kerülhetett be egyáltalán ebbe a filmbe? A DJ szerepében dadogó
Benicio Del Toro egy abszolút felejthető, lényegtelen karakter,
minden sármos, rosszfiús nézése ellenére is, akit nyugodtan ki
lehetett volna hagyni a filmből, észre sem vennénk a hiányát.
3. A látvány effektusok javarészt jók, de egy (lényeges) ponton
nagyon el lettek szúrva. A vezérhajó szétrobbanásának jelenetsorát
szerintem csúnyán elbénázták. Hiába a kismillió szétrepülő
törmelék meg a fényvillanások, ez így együtt egy nagy túró
szerintem, a korábbi filmek látványvilágához képest legalábbis.
Ezt ezerszer jobbra kellett volna megcsinálni - és főként nem
kifelejteni a hangot a robbanásból, miközben mindenhol máshol
remek hangeffektek vannak az űrben, ráadásul időbeli késleltetés
nélkül.
4. A vágás több helyen el lett rontva. A szükségesnél hosszabbak
egyes jelenetek, ezeket feszesebbre, rövidebbre kellett volna
vágni. A két és fél óra kész kínszenvedés volt egy ilyen gyenge
történethez. Főleg úgy, hogy a sztori háromnegyede lassú és
javarészt unalmas átvezető jelenetekből áll a két csata között,
amik nagy része értelmetlen vagy fölösleges.
5. A filmet telepakolták teljességgel fölösleges állatokkal, amik
közül a legbénábbak a porgok, amiknek semmi szerepük nincs a
filmben azon kívül, hogy kiabálnak és útban vannak. A többi
állatfaj is inkább csak gyerekcsalogató díszlet, semmint konkrét
szereppel, jelentőséggel bíró mellékszereplő. Ez így nagyon
szomorú és sajnálatos húzás a játékfigurákból meggazdagodni
próbáló Disney részéről.
6. A csaták minden képzeletet alulmúlóan bénák. A film elején a
menekülős űrcsata a legcikibb ütközet, amit eddig produkált az
SWU. Én a készítők helyében nagyon szégyellném magam emiatt. És
nem csak azért, mert a csillagrombolók elfelejtettek tüzelni, mert
a csatahajó lövegeit gyerekjáték kilőni egy X-szárnyúval (azzal az
ürüggyel, hogy a lövegek kilógnak a védőpajzson, ennélfogva
könnyen sebezhetők) vagy mert az ellenállás hajói béna kacsák
módjára állnak az űrben az ellenség orra előtt, gyakorlatilag
céltábla alakzatban és szintén elfelejtenek lövöldözni. Hanem mert
ez a bombázó támadás a leghiperbénább csatajelenet, amit csak ki
lehet találni. Ennyi erővel középkori vitorlás sorhajókat is
odarajzolhattak volna lassúzni, szerintem. Már az első világháború
kétfedelű, vászonborítású bombázógépei is gyorsabban repültek rá a
céljukra, mint az ellenállás harci gépei, pláne úgy, hogy szemből
közeledtek az ellenséghez, amikor a sebességek ugye összeadódnak.
A bolygófelszíni csata szintén teljességgel komolytalan, a hothi
csata gyenge és elbénázott, befejezetlenül maradt utánzata, amit
kitalálni is kár volt, nemhogy leforgatni. Az pedig, hogy a csata
közben megállnak a lépegetők és türelmesen kivárják, hogy Kylo
kardozhasson egyet Lukekal a semmi közepén, mialatt az ellenállók
elmenekülnek, kész röhej. Ez így, összességében nem a Csillagok
háborúja, hanem az Agyatlanok töketlenkedése címet érdemli meg.
A film filozófiájáról:
Gyenge. Lényegében semmi értelmeset vagy fontosat nem tudunk meg
se az erőről, se a Jedikről, se a szereplőkről. Csak Luke kesereg
a múlton és Jedik pusztulását akarja, hogy örökre tűnjenek el a
galaxisból, ami fölöttébb furcsa, mivel elfelejti rendesen
megindokolni. Az szerintem nem indok, hogy Kylo egyszer keresztbe
tett Lukenak.
A halálesetekről:
Finn halálát nagyon vártam. Sajnos, csalódást keltő módon túlélte
ezt a filmet is, pedig nem kellett volna. Luke halála egy
totálisan érthetetlen és fölösleges jelenet, aminek szerintem
abszolúte semmi keresnivalója nem lett volna ebben a filmben.
Snoke halála béna és gyenge. Ennél ezerszer komolyabb és
látványosabb halált érdemelt volna ez a pacák, ahelyett, hogy
lazán, lesből kettévágják.
Tudnivalók:
Egy nagy nulla. Nem derült ki semmi lényeges. Továbbra sem tudjuk,
kicsoda Rey és Finn. Nem tudjuk, mitől van ennyire bepöccenve
Kylo. Semmit sem tudunk meg a Ren lovagokról, akik ebből a részből
teljesen kimaradtak, még egy grammnyi sem került be belőlük a
filmbe. Semmit sem tudtunk meg Snokeról és valószínűleg már nem is
fogunk. Nem tudjuk meg, mi a politikai, gazdasági, katonai,
közéleti helyzet az Új Köztársaságban a Hosnian rendszer
megsemmisítése után, illetve hogyan viszonyulnak a galaxis népei
az Ellenálláshoz, azon kívül, hogy mindenki szarik rá és senki sem
segít nekik. Az Ellenállás ebben a filmben gyakorlatilag
felszámolódik és megsemmisül, a tehetségtelen parancsnokainak
köszönhetően. A maréknyi túlélő még egy rendes kocsmai
verekedéshez sem lenne elég a részeg rohamosztagosokkal.
Pár gondolat a régi főszereplők leszerepléséről:
Leia szerepe csekély és lényegtelen. Csak ott van, az idő nagy
részében eszméletlenül fekszik az egészségügyi részlegen, aztán a
tettei kimerülnek abban, hogy lelövi Poet bénítósugárral, nehogy
már csináljon valamit a helyzet javítása érdekében. Folyamatosan
hátramozdítja az eseményeket, parancsnokhoz méltatlan módon.
Csubakka szerepe szintén csekély és jelentéktelen. Egyszer ráüvölt
Lukera, aztán csak táplálja a tábortüzet, majd vezeti a Falcont.
Egyébként mintha ott sem lenne.
C-3PO és R2-D2 szintén csak háttérdíszletek, akik igazából semmit
sem csinálnak, sőt, gondosan próbálnak kimaradni az eseményekből.
Az Artu által levetített Leia hologram bemutatása erőltetett
múltidézésnek hat, amivel nosztalgiát próbáltak kelteni a
nézőkben.
Végezetül:
Van egy sejtésem Rey származásáról, ami remélhetőleg kiderül majd
a következő filmben. Rey önmaga klónja! A 9. rész arról fog
szólni, hogy valamikor, valamiért, valahogyan időutazással vissza
fog térni a múltba, valószínűleg a Jedi Rend újraalapításának
idejébe. Ott valakik valamiért klónozzák Reyt, majd ez a kislány
kerül valahogyan (elrabolják?) a Jakkura. Reyjel nem tudni, mi
történik a múltban, de valószínűleg meghal a templomi csata során
(Klyo és Luke valamiért nem ismerik fel, a logikai bukfenc
elkerülése érdekében, például mert maszkot visel vagy eltorzult a
teste, stb.). A kislány meg felnőve visszakerül a múltba, hogy
klónozhassák. És ezzel kész is van az az időhurok, amiben ő
létezik, igazából oktalanul, önmaga okaként. Ezért mondja magáról
azt a filmben, hogy ő egy senki és semmi. Ezért nem látja a
szüleit a barlangban a tükör előtt állva. Pontosabban látja! Az
erő megmutatja neki az igazságot: azt, hogy ő önmaga szülője,
anyja és apja egyben, így ő önmaga lánya is! Ezt jelképezi a
mindkét irányban végtelenbe nyúló tükörkép sorozat, mivel ő önmaga
létezésének oka.
Készült: 2017.12.14. - 18.