Csötörtöki Lőrinc (1613 körül)

Jánosi község lelkésze a 17. század elején (1613 körül)

 

 

Leírás: Leírás: Leírás: Leírás: Jánosi református templomRimajánosi, (szlovákul Rimavské Janovce) ma Szlovákiában található magyar református község Rimaszombattól délre nem messze a mai magyar határtól az egykori Gömör vármegyében.

lásd bővebb információ< Jánosi - Wikipédia, a szabad enciklopédia

A község református temploma a 14. században épült, a 19. században teljesen átalakították.

 

E falak közt prédikált Csötörtöki Lőrinc református lelkész a 17. század elején, 1613 körül egy korabeli egyházlátogatási jegyzőkönyv szerint. A község egyébként 1596-tól 1686-ig a török hódoltság része volt.

 

Egyes adattárak Csötörtöki Lőrinc működésének kezdetét 1596-ra datálják.

/A tiszáninneni református egyházkerület lelkészei. D27. (Jánosi község) A kezdetektől a millenniumig adattár Szerkesztette: Ugrai János Lektorálta: Dienes Dénes. Sárospatak – Tiszaújváros, 2007./

 

Ez az adat véleményem szerint téves, és a Millenium idején, 1896-ban készült összeíráson alapul, amikor az egyes egyházközségek saját bevallásai alapján készült lelkészlista. A Rimajánosi Egyházközség a Millenium idején ugyanis még csak az egyházlátogatási feljegyzéseket ismerte, és csak jóval később, 1929-ben jelent meg Zoványi Jenő tizedjegyzékeken és nyugtatványokon alapuló lelkész-adattára.

/Protestáns lelkészek nyugtatványai régi tizedjegyzékek mellett. Magyar Protestáns Egyháztörténeti Adattár XIII. 1929. 5-141./

 

Mivel a Csütörtöki Lőrincről készült feljegyzés volt a Millenium idején ismert legkorábbi adat, ami ráadásul még az 1613-as egyházlátogatást megelőző időből származik, az egyházközség joggal feltételezte, hogy Lőrinc lehetett az első református lelkész Rimajánosin. Mivel pedig az egyházközség születését – talán egy kicsit a Milleniumra is tekintettel – 1596-ra datálták, egyéb adat hiányában Csötörtöki Lőrinc működésének kezdetét is 1596-ra tették.

 

A Zoványi Jenő által közölt tizedjegyzékek és nyugtatványok adatai alapján viszont egyértelmű, hogy nem Csötörtöki Lőrinc volt Rimajánosi első református lelkésze, mivel már 1600-ban Mohácsi Mihály, 1608-ban Kecskeméti V. János volt ott a lelkész. Mindebből az következik, hogy Csötörtöki Lőrinc valamikor 1608. és 1613. között kerülhetett lelkészként Jánosira.

 

 

 

 

D27. Jánosi

 

Első említés: 1596.

Státus: anyaegyház.

Lelkészek névsora

 

 

Csötörtöki Lőrinc

1596-?

 

Mohácsi Mihály

16004

 

Kecskeméti V. János

16084

 

Csötörtöki Lőrinc

16131

 

Kapossi János

1665-1674

 

Szentpéteri István

1674-1680

 

Inczédi György

1680-1711

 

Kecskeméti János

1711-1714

 

Jósvafői András

1714-1718

 

Rimaszombati Ferenc

1718-1728

 

Mezei István

1728-1732

 

Tunyogi Péter

1732-1734

 

Átányi János

1734-1746

 

Katona Mihály

1746-1751

 

Rimaszombati Mihály

1751-1759

 

Kardos György

1759-1763

 

Nádaskay Mihály

1763-1767

 

Urbán István

1767-1768

 

Oláh Mihály

1768-1774

 

Harnócz Albert

1774-1775

 

Patay István

1775-1803

 

Nyíri Mihály

1803-1807

 

Patay János

1807

 

Janka József

1807-1817

 

Katona Mihály

1817-1824

 

Máthé István

1824-1826

 

Apostol Pál

1826-1827

 

Szombathy József administrator

1827-1829

 

Szeremley Császár Ábrahám, Mádról érkezett*

1829-1831

 

Szabon János

1831-1877

 

Ruszkay Gyula

1877-től

 

 

 

Források:

D.CXXXI. 74.332.

 

 

 

 

 

 

D28. Rimapálfala

 

 

Leírás: Leírás: Leírás: Leírás: református%20lelkész2Első említés: 1596.

Státus: Jánosi leányegyháza.

Egyházmegyei beosztásban bekövetkezett változás: -

Lelkészek névsora:

A jánosi lelkészek szolgáltak a gyülekezetben.   /tehát Csötörtöki Lőrinc e községben is lelkészkedett)

Források:

D.CXXXI. 74.333.

 

Forrás:

A tiszáninneni református egyházkerület lelkészei. D27. (Jánosi község) A kezdetektől a millenniumig adattár Szerkesztette: Ugrai János Lektorálta: Dienes Dénes. Sárospatak – Tiszaújváros, 2007.

 

 

Református

Lelkész

 

 

 

 

 

 

 

Az egyházlátogatások feljegyzései

 

A korabeli egyházlátogatási jegyzőkönyvekből (16.o.) a következőket tudhatjuk meg:

A szöveget 1613-ban jegyezték le, de egy megelőző egyházlátogatás feljegyzése ekkor már készen volt.

A dőlt betűs szövegrészek utólagos kiegészítések.

 

 

 

Az 1613-at megelőző egyházlátogatás feljegyzései:

 

Leírás: Leírás: Leírás: Leírás: Jánosi református templom belső tereJANOSI

 

Pastor  Laurentius Czótórtóki (Csütörtöki Lőrinc)

Filiales: Palfa (Rimapálfala) Belleni (Bellény), Dusa puszta (Dúsa)

 

Minden egészhelyes ember fél-fél Zombati köböl búzát ad. Félhelyes penig egy-egy Zombati szapu búzát. Zsellér, akinek barma nincsen, ad 12 dénárt. Özvegyasszony ad 3 sing vásznat. Temetéstől 12 dénár (1 forint). Esketéstől 12 dénár, tyúk, kalács, egy keszkenő. Halott temetéstől való prédikációért, amint a Prédikátorral megalkudhatnak a fizetés dolgából.

 

Filiales Palfalva, Belleni

 

Ezenképpen fizet Palfalva és Belleni, mint Janosi a Prédikátornak. Szántóföldek Janosiban két nyomásra vannak. Egyik nyomáson való földben megy cub. 6., melyet Út közinek hívnak. Másik földet Sár elei vagy Pap földjének hívják. Ebben is cub. 6. megy Zombati köböllel. Egy darab rét vagyon, mely minden esztendőben tilalmas, terem rajta 25 szekér széna.

 

 

 

 

 

 

 

Az 1613-as egyházlátogatás feljegyzései:

 

Visitatio Ecclesiae Janosiensis ANNO 1613. die 18 Aprilis. Totth Albert Juratus Judex (bíró). Aedilis Poros Georgi, Sipos Janos Civis.

 

Mostan minden ekés ember jobbágy fél-fél köböl búzát ad. Cimborás másfél szapu búzát ad. Zsellér ad 12 dénárt. Özvegyasszony 3 sing vásznat. Amely urak itt a helyben nem laknak, majorságokból huszadot (tizenhatodot) adnak most. Ez decimis sedecima jár.

Esketéstől 12 dénár jár. A vidékivel amint megalkudhat. Kereszteléstől tyúk, kenyér, egy-egy pénz minden komától. Temetéstől 12 dénár, ha énekel, ha prédikál, amint megalkudhat.

Leírás: Leírás: Leírás: Leírás: img_3435A Prédikátornak vám nélkül szabad őrölni a malomban. Minden helyes ember egy szekér fával tartozik. A Pap földjét háromszor megszántják, bevetik, beboronálják. Papis András a decimáért ad hét szapu búzát. Fatentes (tanúk): Papis András, Bíró Eva András, Polos János, Tót Bálint, Czobanka Imre.

 Visitatores (egyházlátogatók) Caspar Gelei Senior, Laurentius Boldvai, Martinus Samsondi, Michael Aszalai.

 

Első nyomás a Rima melléke, Zombati út mellett. Csak egy nagy föld, kit hívnak Útköz földnek, hatköbölös. Második nyomás: A vízen túl egy nagy föld, Pap földjének hívják, ötköbölös. A földek Pap szabadságában vannak. Rét erdeje vagyon  Geornieo Too Kőn (?).

 

Bellen, Palfalva

Szintén úgy fizetnek mindenben, mint a Janosiak. Palfalvaban vagyon egy föld, Pap földjének hívják.

 

Palfalva filialis

Kívánná meg a mater eklézsiától, hogy a három sátoros ünnepekben a Prédikátort második napján reggelén bocsássák Palfalvában. Ebbeli kívánságát a filiának az eklézsia megfontolván, illendő és méltó kívánságnak találta, hoc fundamento. Mert egyaránt fizetnek és a Prédikátor házát is egyaránt építik. Azért az eklézsia a Prédikátornak a kimenetelére szabadságot adott a sátoros ünnepek második napján való kimenetelre.

 

Szutor (kiegészítés a 17. század közepéről)

 

A szutoriak közül minden ekés jobbágy két-két szapu búzát, egy-egy szapu zabot. Halott temetéstől, kereszteléstől, esketéstől úgy fizetnek, mint a Janosiak. Vagyon egy rét a Tehanyi határban. Minden esztendőben tilalmas. Ez Prédikátor szabadságában vagyon, hová akarja tenni annak szénáját. Vagyon 4 hold föld, ötödös. Ha szántani akarja szabados vele a Prédikátor. Sedecima a királyéból.

 

 

Forrás: Dienes Dénes – Református egyházlátogatási jegyzőkönyvek 16-17. század, Osiris kiadó, Bp. 2001. (101-102.o.)