Kaleido Star - Álom az égr?l


Lelkes és tapasztalatlan kamaszlány érkezik Japánból az Egyesült Államokba, a világhír? Kaleido Színpad felvételijére. Táncos-akrobata szeretne lenni, elegánsan szállni a csillogó díszletek között, a sztárok oldalán.Ehhez, mint kés?bb kiderül, minden adottsága megvan, de a sorsdönt? kihívások csak ezután toppannak be az életévbe. A Kaleido Star-ban nincs vér, csaták vagy mágia, mégis kivételesen leny?göz? történet.
Ha a Kaleido Star regény volna, akkor napló formájában olvashatnánk, ahol minden bejegyzés önálló tanulságokkal rendelkez? mese. Animeként azonban még inkább megállja a helyét, hiszen a készít?k, a GONZO stúdió munkatársai ügyesen használták ki a formátumban rejl? lehet?ségeket, és igazi cirkuszi hangulatot teremtettek. Minek köszönhet? vajon a siker?
A sorozat legfontosabb alapelve a folyamatos, dinamikus mozgás és fejl?dés. Sora kezdetben rengeteg tévképzetet táplál. Hiszen nem is gondolta volna, milyen nehéz a dolga egy táncos-akrobatának, de még egy mellékszerepben pompázó statisztának is. Az els? epizódokban rengeteg akadállyal szembesül: ilyenek a fizikai korlátok (legyenek képzeltek vagy valósak), a többiek lenéz? magatartása és a roppant magas elvárások. Jó f?szerepl? módjára azonban megtanul helytállni, és villámgyorsan fejl?dni kezd, amiben kivetik a többiek.
A néz? figyelme nem korlátozódik egyetlen figurára, a barátok és riválisok is igyekeznek a saját útjukat járni. Sora nemcsak lélekben változik a történet alatt, hanem megszokják, elismerik és tisztelni kezdik barátai, néhol ellenségei is.
A dinamizmus más síkon is megjelenik. Szemkápráztató, mesterien rendezett show-jelenetek követik egymást: a Kaleido Színpad nem holmi vásári mulatságot kínál látogatóinak. A legtöbb m?sor kész színdarab, ahol az akrobatika mellett komoly szerepe van a történetnek, a díszletnek, a cirkuszi kellékeknek, és a fények különös játékának. A csapat vezet?je maximalista, produkcióból igyekszik minden alkalommal 110%-ot kihozni, ennek pedig néha az alkalmazottak látják kárát. El?fordul sérülés és hiba, ezek pedig arra emlékeztetik a néz?t, hogy tökéletesség nem létezik, a legnagyobb mutatványokat is halandó emberek adják el?. A sorozatból pont emiatt hiányzik a zavaró máz, a tökéletesség hiteltelen álcája – els? megtekintésekor igazán különleges élményben lesz részünk.
A Kaleido Star két klasszikus m?fajt kever, a revüfilmet és a fejl?désregényt. A revüfilm – melynek legnagyobb alkotásai az 1940-es évek táján születtek Busby Berkeley koreográfus-zseni felügyeletével – egy képzeletbeli zenés-ráncos show megszületését mutatja be, emberi sorsokat sz?ve a látványos el?adások történetébe. A fejl?désregény m?faját Goethe Wolhelm Meister tanulóévei c. regénye teremtette meg, mely egy fiatal férfi lelki és szellemi ébredésér?l szól. Átvitt értelemben fejl?désregénynek tekinthet? minden olyan történet, mely a h?s önmegtalálását mutatja be, mint pl. a Star Wars két trilógiája, vagy akár a Harry Potter. M?faji szempontból a Kaleido Star azért különösen érdekes, mert tökéletesen kombinálja a cirkuszi revük világát egy kamaszlány feln?tté válásának drámájával, és ezt a drámát kortól ás nemt?l függetlenül mindenki számára lebilincsel?vé teszi.
A Kaleido Star rögtön animeként született meg, atyja pedig nem más, mint Satou Junichi, akit akár a mahou shoujo („magical girl”) m?faj nagymesterének is nevezhetünk. Hazánkban több régi animét is láthattunk t?le, ilyen a Tongari Boushi no Memoru (Manóvári manók). A Maple Town Monogatari (Juharfalva lakói), de legtöbbeknek a Sailor Moon lehet ismer?s, melynek els? sorozatát jegyzi a mester. A mahou shoujo m?fajba tartozott els? saját készítés? animéje is, a 2001-es Shin Shirayuki Hime Densetsu Pretear – ezt követte 2003-ban a Kaleido Star. Satou számtalan egyéb min?ségi lányanimében m?ködött még közre, ide tartozik a balett-témájú Princess Tutu és a RomeoxJuliet. Kétségkívül elismert szakért?je a témának, a közönség és a szakma is nagyra becsüli – igaz, egyszer megjegyezte, hogy szeretné végre shounenben kipróbálni magát.
A Kaleido Star sikere a profin összerakott shoujo-történet mellett minden bizonnyal a GONZO kiváló animációjának és a seiyuu-gárdának is köszönhet?. A 2003-as sorozat kell?en sikeresnek bizonyult, ezért 2004 és 2006 között három OVA készült hozzá, amelyek közül kett?t nálunk is sugároztak. A történet népszer?sége egyébként máig nem csengett le Japánban: tavaly szokatlan módon manga indult bel?le a Shounen Fang antológiában, Kaleido Star ~Wings of the Future~ címmel. A manga tizenöt évvel a sorozat eseményei után játszódik, és Sora húgát, Yumét állítja a középpontba. Készült emellett két regény és egy rádióm?sor, a történet pedig sokáig jó visszhangot kapott. A dicséretek valóságtartalmáról már a hazai rajongók is meggy?z?dhettek.
Különbözp sportágakról, vagy például gasztronómiáról szóló animékben egyáltalán nem meglep?, ha az alkotók szakmai segítséget vesznek igénybe. Így történt ez a szórakoztatás kategóriájába tartozó cirkuszi témánál is. A Kaleido Star a szakmai támogatást a sikeres és ismert Dio Kobayashitól kapta meg, akit Japánban egyetlen világszint? cirkuszi m?vészként tartanak számon. A hírességet a rendez?, Satou Junichi kérte fel, Dio peidg elvállalta a feladatot, és tanácsadóként illetve animekarakterként is (I. 14. és 20. epizód) hozzájárult a szakmai hitelességhez.
Oldern / BoldFace / Darklight
Kaleido Stars: a férfi és n?i válogatott
 
Yuri
Az ügyeletes amorózót hölgyolvasóink kedvéért szinte teljes valójában mutatjuk be. Yuri kezdetben afféle függelék a díva, Layla oldalán, és fokozatosan lép csak el? a helyes pofijú senki szerepéb?l komplex karakterré. Átváltozásai a Kaleido Starra jellemz? dinamizmus jó példáját nyújtják.
Leon, a profi
A második sorozatban felbukkanó trambulinh?s (másodállásban Sephiroth-imitátor) egyesíti magában Layla kíméletlen profizmusát az igazgató, Kalos embernyúzó cinizmusával. Múltjában sötét titok lappang, mely Sora sorsára is kihatással lesz. Neve elhallgatását kér? szerkeszt?nk szerint „? az angstos karakter”.
Fantom
A Kaleido Színpad szelleme a legels? részben költözik be Sora szobájába, és végig vészjósló okkult blablákkal zaklatja a lányt. F? célja, hogy meglesse Sorát vagy valamelyik barátn?jét (esetleg Sorát és valamelyik barátn?jét) fürdés közben. Emiatt általában igen csúnyán végzi. (Ld. lentebb)
Layla
A színpad dívája Sora érkezésekor – tökéletes technikájú, bálványozott akrobata-istenn?. El?ször elküldi, aztán megpróbálja kifúrni Sorát. Laylának is megvan a maga fejl?désregénye és családi drámája, melyet egy lírai kisfilmnek is beill? ötvenperces OVA mesél el.
Mae
Mae Wong, a második évadban felbukkanó, kínai származású akrobata-tehetség Sora minden tulajdonságával rendelkezik, kivéve a kellemes személyiséget. Mae acsargásai és kaffogásai egészen vicces chibi-átváltozásokra inspirálták a Kaleido Star készít?it (Ld. lent).
Marion
Marion ez egyik díszletmunkás félárva kislánya. A hajkoronájába egy gravitációs hajtóm? van beépítve, ezért a képen is létható fókát a fején tudja hordani.
Jonathan, a fóka
Szerkeszt?ségünk bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy a sorozat egy disneysebb pontján felbukkanó fókabébi, Jonathan hím-e avagy n?stény. Annyi bizonyos, hogy egyáltalán nem növekszik, és a második sorozat végére megtanul R2D2-hoz hasonlóan prüntyögésekkel kommunikálni.
Chibi action!

A Kaleido Star tele van rendkívül jól sikerült chibi-átváltozásokkal (szaknyelven „super dagormed” – SD – karakterekkel). A komikus meglep?dést, dühöt és izgatottságot az ilyen reakciók sokkal érzékletesebben jelenítik meg, mint egy él? szerepl? tehetné.
Lúzer-e Ken?

A fiú-lány kapcsolatok egyik leglényegesebb problémáját érhetjük tetten Ken és Sora viszonyában. Ken mindent megtesz Soráért, bátorítja és kiszolgálja ?t, Sora legalább egy fontos sikere jórészt neki köszönhet? (a bennfentesek gondoljanak a pattogós gumilabdacip?kre). Cserébe viszont összesen annyit kap, hogy Sora egyszer mellé ül egy padon, majd a vallomás pillanatában elrohan megakadályozni egy bankrablást. Vajon etikus az ilyesmi? Ki a hibás egy ilyen helyzetben – Ken, Sora, a sors, netán a rózsakeresztes összeesküvés? Lehet, hogy Sora valójában egy embereken átgázoló, érzéketlen démon? (Ld. lejjebb.)
Sora ruhatára
Ahhoz képest, hogy egy világhír? színpad fiatal sztárja, Sora nem kifejezetten finomkodó a ruhák terén. Az els? évadban a jelmezeken kívül összesen kétféle ruhát látunk rajta: sötétkék cicanadrágot világoskék pólóval, illetve hasonlóan igényes kertésznadrág + fehér póló kombót. A második évadra valahonnan szerez egy narancssárga pólót és egy melegít?fels?t is. A Kaleido Színpad vagy éhbéren dolgoztatja tehetségeit, vagy ismét be kell látnunk, hogy nem a ruha teszi az embert.
Lehetséges-e?
A sorozat készít?i nagyon ügyesen játszanak az animáció lehet?ségeivel: a megrajzolt mutatványok pont súrolják a valószer?ség határát, ezért nehéz eldönteni, hogy amit látunk, az valóság vagy fantázia. Egyszerre izgulhatunk a mutatványok sikerén, álmélkodhatunk a megvalósításon, és töprenghetünk, hogy az egyes figurák lehetségesek-e.
Arany F?nix – Lehetséges-e? :( Sajnos nem.
Magyarázat: Az Arany F?nix figura nem lehetséges, csak a pörgés a két trapéz között. Ugrás alatt lehetetlen megfordulni.
Démonspirál – Lehetséges-e? :) Igen!
Magyarázat: A Drakula show-ban Mae által bemutatott Démonspirál tulajdonképpen megcsinálható, csak nagy er? kell hozzá. Persze képtelenség olyan gyorsan mozogni, mint Mae, és a trapézok sem lehetnek egy szintben, mert a gravitáció lehúzza az akrobatát. Mindenesetre NE próbálkozzunk vele!
Tripla Illúzió – Lehetséges-e? :) Igen!
Magyarázat: Remek reflexek, id?érzék és egyensúly szükséges hozzá. Az azonban valószín?tlen, hogy a lepel tök formájú lesz… Balesetveszélyes!
Angyalok tánca – Lehetséges-e? :) Meglep?, de igen.
Magyarázat: Nem olyan sokáig, mint a sorozatban, de pár másodperces „lebegés” lehetséges! Egyensúly és remek tartás kell hozzá. No meg egy partner, aki elég er?s, hogy lendületet adjon. (Vízben könnyebb megcsinálni, mert kisebb a zuhanás a végén, a medence aljáról el lehet rugaszkodni, és könnyebb megtartani a pózt.)
Legendás man?ver – Lehetséges-e? :| Talán igen… talán nem.
Sajnos a legendás man?verr?l nem közölhetünk képet, sem b?vebb információt, mert akkor spoilerral szétl?nénk a Kaledio Star egyik legfontosabb pillanatát. A legendás man?ver egyesek szerint lehetséges, de sokkal rövidebb ideig, mint a képerny?n látható, és valóban nagyon komoly fizikai feltételei vannak.
Mit tegyünk Fantommal?

Haj a tévé alá
Lekötözés kett?s matrózcsomóval
Fiókba passzírozás
Megfojtás beolvasással
Trükkök szigetel?szalaggal 1.
Trükkök szigetel?szalaggal 2.
Irány a porszívó!
A végs? megoldás
Egy f?szerk megpróbáltatásai (olvasónapló)
A Mondo f?szerkeszt?je – „ismerjük meg az olvasók ízlését!” felkiáltással – nekiállt végignézni a Kaleido Start. Az alábbiakban az öngyilkossága után el?került naplójegyzeteket közöljük. (A Mondót jelenleg egy klón-droid szerkeszti.)
Július 20., vasárnap. Muszáj valahogy heti 40 órát produkálnom, különben a f?nök rájön, hogy havonta csak két napot dolgozom. Mit tegyek???
Július 21., hétf?. Itt ez a Kaleidón Star vagy mi, aszongyák, írnunk kell róla. 51 rész – tökéletes. Ezt fogom nézni egész nap, és azt mondom, hogy „kutatok”.
Július 22., kedd. (1-4. rész) Valami csaj jön egy repül?n, aztán görkircsolyával pattog a leveg?ben. Szuperh?sös sztori lesz, úgy nézem.
Július 23., szerda. (5-7. rész) Felbukkant egy fóka. Mutánsok?
Július 24., csütörtök. Jesszusom, mindjárt hétvége. Ha minden részt 1 órának számolok el, akkor se állok sehogy. Bele kell húznom. (8-14. rész) A fóka rán?tt egy kislány fejére – úgy látom, a mutánsok akcióba lendültek. (Vajon miért nem veszik észre a többiek? El akarják altatni a mutánsok figyelmét?) A f?szerepl? csaj sell?vé változott, aztán egy t?zkatlan fölött kardozik. (Indiana Jones-os áthallások. Egész érdekes ez az anime.)
Július 25., péntek. Uhh, de másnapos vagyok. Pedig még hátra lenne vagy húsz epizód (15-17. rész) Nem teljesen értem, mi történik; valami kungfus csaj szerelmes, és megjelent egy fdrász. Kicsit bizarr kezd lenni ez a történet.
Július 26., szombat. Most hívott a f?nök, hogy hol a munkanapló. Mondtam, hogy ne zavarjon, mert kutatok. Na de most tényleg nekiugrom, pofátlan azért mégse akarok lenni. (18-20. rész) Hohó! A f?szerepl? a haverjaival együtt mindenféle tengeri eledellé változott (rák, kagyló stb.) Ezek szerint ?k is mutánsok. Kés?bb hegyek között edzenek. A fóka egyre gyanúsabb.
Július 27., vasárnap. (20-32. rész) Felbukkant Drakula!
Július 28., hétf?. (33-40. rész) A f?szerepl? a lábát edzi.
Július 29., kedd. (40-45. rész) A f?szerepl? még mindig a lábát edzi.
Július 30., szerda. (45-50. rész) Befejezték, majd újrakezdték a lábedzést. Valami nagy rúgás lesz ennek a vége.
Július 31., csütörtök. (51. rész) Vége! Egy nagy tónál történik a leszámolás. Összességében valami olyasmir?l van szó, hogy a mutáns fókák megidézik Sephiroth-ot, de a kagylók és rákok a vámpírok segítségével nagyon meger?sítik a kiscsaj lábát, és ? szétrúgja. Ez volt életem els? animéje, de megérte! Egész bonyolult m?faj ez, a rajongók szerintem nem is pontosan értik.
Miért zseni Kalos? – SPOILER veszély!

Nem nyilvánvaló, de Sora sikere lényegében Kalosnak, a Kaleido Színpad hátterébe húzódó vezérnek köszönhet?. Kalos a menedzserek gyöngye: a Sora vádlijára vetett egyetlen pillantásból (és a görkorcsolyás incidensb?l) lesz?ri, hogy egy leend? sztárt ismert meg; Layla hisztijével mit sem tör?dve felveszi és színpadra küldi Sorát, majd elkezdi módszeresen kiképezni. Sora kezdett?l fogva külön tréningen vesz részt, csak nem veszi észre. Bohócként kell cukorkát osztania a gyerekeknek, hogy bánni tudjon a közönséggel, nála jóval gyengébb (Mai, Anna) és jóval er?sebb (Rosetta) partnerekkel kell színpadra lépnie, hogy megtanuljon alkalmazkodni és kooperálni, nyári szünet helyett vándorcirkuszba költözik, hogy beavassák a rögtönzés rejtelmeibe. Kalos jó példa rá, hogy a Kaleido Starban a mellékszerepl?k is milyen ügyesen felépített, fontos figurák.
Milyen Sora? – SPOILER veszély!
Noha legalább tucatnyi figura fejl?dését mutatja be, a Kaleido Star els?sorban Sora portréja. Sora minden bizonnyal a filmtörténet egyik legcsodálatosabb figurája. A rendez?, a forgatókönyvíró és a seiyuu (Hirohashi Ryo) hibátlan összjátékának köszönhet?en Sora személyisége már a legels? jeleneteken átsugárzik, és az epizódokat nyitó locsi-fecsi felvezet?kt?l kezdve végig ? adja meg az egyes történetek alaphangját. Noha személyisége a legels? pillanattól pontosan érzékelhet?, sokáig megfoghatatlan marad, hogy pontosan milyen ?. Maguk a szerepl?k is keresik a szavakat. A sorozat kulcspontjain Layla és Leon is azon töpreng, honnan ered, mi valójában Sora varázsa. Miért érezzük úgy, amint megismertük, hogy minden szürkébb és értelmetlenebb lenne nélküle?
Érdemes belegondolni, hogyan van jelen a Kaleido Starban a gonoszság. A keleti világkép következtében sok animére jellemz?, hogy a gonosz csak viszonylag gonosz – a gonoszság mögött többnyire valamit kényszer, félreértés vagy sérülés áll. A Kaleidóban Yuri, Leon és Mae az, aki különféle okokból néha gonosznak t?nik, de mindhármuk gonoszsága mögött valami trauma vagy félelem sejlik fel, és Sorával érintkezve mindhárman megváltoznak: Yuri a párizsi fesztiválon, Leon az utolsó el?adáson, Mae pedig a Romeo és Júlia próbáján. Keser? figurákból szeretetreméltó bajtársakká alakulnak át, mert megérint? ?ket Sora valósi személyisége.
Ez az érintés a varázslat kulcsa. Az anime két évadja, két álmot bont ki: Sora els? álma az, hogy sztárrá váljon, hogy egy örökkévaló pillanatra övé legyen a színpad. De – sokszor minket is meglepnek vágyaink -, amint eléri nagy célját, zsákutcába kerül. Merre tovább? A második évad egy új álom fáradságos megszületését ábrázolja; Sora rengeteg megpróbáltatás árán rájön, hogy ? els?sorban nem sikert, hanem békét akar: úgy szeretne kiteljesedni, hogy ezáltal mindenki mást is kiteljesedéshez segítsen.
Egész más ez, mint a nyugati világkép által sugallt fejl?dés-ideál. Ha Sora Harry Potter lenne, akkor mindenki tudna Fantom jóslatáról, Sorát kezdett?l fogva körülrajonganák a társulatban, ? pedig sikert sikerre halmozva gázolná le a gonosz riválisait, akik balgán az útjába álltak. Ehelyett végig bukdácsol, a legfontosabb pillanatokban elrontja a gyakorlatokat, a riválisait pedig kivétel nélkül megszereti és barátként vagy tanítómesterként kezeli. Ez a kooperatív önfejlesztés bomlik ki végül a konfliktusmentes színpad ideáljává, és ennek bemutatására teszi a Kaleido Start emberileg is hitelessé.
Sora nem egyszer?en pártatlanul tehetséges, de tehetségét csak úgy tudja kiélni, ha ennek örömét és gyümölcseit másokkal is megoszthatja. Ezért vonzza és inspirálja az összes többi szerepl?t, ezért lesz élhet?bb t?le a világ. Vonzereje és energiája pedig, varázslatos módon, ránk néz?kre is kihat: azért tudjuk, mit éreznek a többiek Sora közelében, mert mi magunk érezzük azt.
A Kaleido Star a revüszínpadot végeredményben az emberiség megbékülésének helyszíneként ábrázolja – talán ezért is bukkan fel a szerepl?k között annyi félárva, aki új otthonra talál a társulatban (Yuri, Layla, Marion, Sora). A Kaleido Színpad egy óriás család, ahol mindenki felszabadulhat a mnkában és szórakozásban, ahol maga a munka s szórakozás, és a régi bánatok semmivé foszlanak, mert évadról évadra megújul a világ.
BoldFace

By Akera92 |