| TURISZTIKAI ALAPFOGALMAK 
 Az áruk termékek és szolgáltatások. A szolgáltatások olyan tevékenységek, melyek eredménye a nem megfogható áru. Általános szükségletnek nevezzük az emberiség egészére jellemzõ szükségleteket, speciális szükségletnek nevezzük az egy-egy kor vagy nép sajátjait. Az elsõdleges vagy alapvetõ szükségletek 
          mindazok a szükségletek, melyek létfontosságúak 
          az emberi lét fenntartásához.  A szükségletek preferencia-sorrendje alatt a szükségletek kielégítésének sorrendjét értjük. Az egy fõre jutó létminimum az alapvetõ 
          létfenntartás szükségleteire egy embernek 
          minimálisan szükséges összegeket takarja.  A kereslet nagysága az árak függvényétõl, a rendelkezésre álló pénzösszegtõl, a helyettesítõ termékektõl, a kiegészítõ termékektõl és a szükségletek változásától függ. A kínálat változása az árak változásától rövid távon, az önköltség változásától hosszabb távon, a termelési kapacitás változásától, valamint a szükségletek és a kereslet változásától függ. A fogyasztás a termékek és szolgáltatások felhasználását, általuk a szükségletek kielégítését jelenti. A fogyasztó jövedelme a létminimum fedezésére szolgáló jövedelemre és a szabadon felhasználható jövedelemre oszlik meg. A megtakarítás az illetõ gazdasági szereplõ jövedelmének és fogyasztásának különbsége; lehet negatív nagyság is. Túlkínálatnak nevezzük azt a piaci állapotot, 
          amikor a felkínált termékek vagy szolgáltatások 
          mennyisége meghaladja a fizetõképes kereslet nagyságát. Bruttó áron azt az árat értjük, amennyit 
          a vásárlónak az áruért ténylegesen 
          ki kell fizetnie. Ez az ár a fizetendõ adókat is 
          tartalmazza. A termelõi ár a termelõhöz befolyt árat 
          jelenti.  Az aktív turizmus a beutazó külföldi állampolgárok 
          utazásai. A szabadidõs turizmus során az utazó magánszemélyként, 
          saját szabadidejének terhére és saját, 
          szabadon elkölthetõ jövedelmének felhasználásával 
          utazik. A turisztikai kereslet jellemzõi: nagyfokú érzékenység, a divatorientáltság, a fogyasztó utazik a termékhez, a turista (általában) komplex szolgáltatást vesz igénybe, térbeli koncentráltság és a szezonalitás. Az attrakció az a természeti, vagy ember alkotta érték, amely a fogyasztók turizmus iránti keresletére vonzerõt gyakorol. A turisztikai infrastruktúra azokat az elemeket tartalmazza, melyek lehetõvé teszik az idegenforgalmi adottság körzetében a tartózkodást és a fogyasztást. A turisztikai kínálat jellemzõi: egymásra 
          épülõ, egymástól függõ 
          termékelemek, helyhez kötöttség, térbeli 
          és idõbeli koncentráció, valamint magas 
          állandó költségek.  
 by Varró Zoltán | 
|  |