TURISZTIKAI ALAPFOGALMAK
Az áruk termékek és szolgáltatások. A szolgáltatások olyan tevékenységek, melyek eredménye a nem megfogható áru. Általános szükségletnek nevezzük az emberiség egészére jellemzõ szükségleteket, speciális szükségletnek nevezzük az egy-egy kor vagy nép sajátjait. Az elsõdleges vagy alapvetõ szükségletek
mindazok a szükségletek, melyek létfontosságúak
az emberi lét fenntartásához. A szükségletek preferencia-sorrendje alatt a szükségletek kielégítésének sorrendjét értjük. Az egy fõre jutó létminimum az alapvetõ
létfenntartás szükségleteire egy embernek
minimálisan szükséges összegeket takarja. A kereslet nagysága az árak függvényétõl, a rendelkezésre álló pénzösszegtõl, a helyettesítõ termékektõl, a kiegészítõ termékektõl és a szükségletek változásától függ. A kínálat változása az árak változásától rövid távon, az önköltség változásától hosszabb távon, a termelési kapacitás változásától, valamint a szükségletek és a kereslet változásától függ. A fogyasztás a termékek és szolgáltatások felhasználását, általuk a szükségletek kielégítését jelenti. A fogyasztó jövedelme a létminimum fedezésére szolgáló jövedelemre és a szabadon felhasználható jövedelemre oszlik meg. A megtakarítás az illetõ gazdasági szereplõ jövedelmének és fogyasztásának különbsége; lehet negatív nagyság is. Túlkínálatnak nevezzük azt a piaci állapotot,
amikor a felkínált termékek vagy szolgáltatások
mennyisége meghaladja a fizetõképes kereslet nagyságát. Bruttó áron azt az árat értjük, amennyit
a vásárlónak az áruért ténylegesen
ki kell fizetnie. Ez az ár a fizetendõ adókat is
tartalmazza. A termelõi ár a termelõhöz befolyt árat
jelenti. Az aktív turizmus a beutazó külföldi állampolgárok
utazásai. A szabadidõs turizmus során az utazó magánszemélyként,
saját szabadidejének terhére és saját,
szabadon elkölthetõ jövedelmének felhasználásával
utazik. A turisztikai kereslet jellemzõi: nagyfokú érzékenység, a divatorientáltság, a fogyasztó utazik a termékhez, a turista (általában) komplex szolgáltatást vesz igénybe, térbeli koncentráltság és a szezonalitás. Az attrakció az a természeti, vagy ember alkotta érték, amely a fogyasztók turizmus iránti keresletére vonzerõt gyakorol. A turisztikai infrastruktúra azokat az elemeket tartalmazza, melyek lehetõvé teszik az idegenforgalmi adottság körzetében a tartózkodást és a fogyasztást. A turisztikai kínálat jellemzõi: egymásra
épülõ, egymástól függõ
termékelemek, helyhez kötöttség, térbeli
és idõbeli koncentráció, valamint magas
állandó költségek.
by Varró Zoltán |
![]() |