Madách Imre
Az ember tragédiája
(drámai költemény)
1860
Szereplõk:
angyalok
az Úr
Gábor fõangyal
Mihály fõangyal
Ráfael fõangyal
Lucifer
Éva
Ádám
kerub
a Föld szelleme
rabszolga
Kimón
elsõ a népbõl
második a népbõl
harmadik a népbõl
elsõ demagóg
második demagóg
a nép
szolgálók
Kariszok
elsõ polgár
második polgár
Kriszposz
Therszitész
Catulus
Hippia
Cluvia
Péter apostol
elsõ polgár
második polgár
harmadik polgár
negyedik polgár
pátriárka
barátok
egy agg eretnek
egy barát
eretnekek
keresztesek
Heléne
csontváz
boszorkányok
elsõ udvaronc
második udvaronc
Rudolf
harmadik udvaronc
negyedik udvaronc
néptömeg
tiszt
egy sansculotte
márki
Saint-Just
Robespierre
tanítvány
kar
bábjátékos
kisleány
egy anya
egy leány
egy ékszerárus
elsõ polgárlány
második polgárlány
korcsmáros
elsõ munkás
második munkás
harmadik munkás
elsõ koldus
második koldus
katona
elsõ mesterlegény
második mesterlegény
egy kéjhölgy
zenész
elsõ árus
második árus
ifjú
anya
cigányasszony
elsõ tanuló
második tanuló
harmadik tanuló
negyedik tanuló
elsõ gyáros
második gyáros
nyegle
tömeg
Lovel
elítélt
tudós
aggastyán
Luther
Cassius
Plátó
Michelangelo
eszkimó
Történet:
Elsõ szín - a mennyekben
A teremtés befejezõdött, az Úr elégedetten
ül trónján. Körülötte a négy
fõangyal áll, mindenfelõl az angyalok kara hallatszik,
akik szüntelenül Istent dicsérik. Gábor, Mihály
és Ráfael az Úr színe elé járul,
mindannyian hódolatukat fejezik ki. Egyedül Lucifer marad
távol. Isten ezt számonkéri tõle, de õ
megatagadja, hogy leboruljon elõtte. Szerinte a világ
az Úr kicsinyes játékszere, melyet csak saját
dicsõségének hirdetésére alkotott.
Ezt hallva Isten számûzi õt színe elõl,
de távozása elõtt Lucifer még részét
követeli a teremtésbõl, melyet meg is kap, két
paradicsomi fa alakjában. A bukott angyal megígéri,
mindennel azon lesz, hogy megdöntse ezt az idilli világot.
Második szín - a paradicsomban
Ádám és Éva boldogan sétálnak
a paradicsomban. Ádám kéri Évát,
szakítson neki egy gyümölcsöt, mire megjelenik
az Úr, s figyelmezteti õket, minden fa termésébõl
ehetnek, csak a kert közepén álló kettõébõl
nem. Õk elõször nem értik az egészet,
de beletörõdnek, s leheverednek a fûbe. Kedves enyelgésüket
Lucifer zavarja meg, aki elárulja, hogy a két fa a tudás
és a halhatatlanság fája. Arra biztatja õket,
vegyenek gyümölcsébõl, így véget
vethetnek Istentõl való függésüknek,
és saját maguk urai lehetnek. Éva vállalkozik
elõször, majd Ádám is csatlakozik hozzá,
s esznek a tudás fájáról. A halhatatlanság
azonban már nem lehet az övék, mert az utat elállja
egy lángoló kardú kerub. Az Úr hangja hallatszik,
aki közli az emberekkel, hogy tettükbõl kifolyólag
el kell hagyniuk a paradicsomot.
Harmadik szín - a paradicsomon kívül
Mivel Isten elhagyta õket, Ádám és Éva
magukra maradtak. Ádám kis kalyibát épít,
Éva pedig lugast készít. Lucifer a család
és a magántulajdon megszületésérõl
beszél. Ádám kéri, mutasson neki még
az emberiség történelmébõl képeket.
Az angyal türelemre inti, majd mindkettõjüket bevezeti
az épületbe, álmot bocsájt rájuk, s
kezdetét veszi egy hosszú utazás.
Negyedik szín - Egyiptomban
Ádám mint fiatal fáraó, Lucifer pedig mint
az õ minisztere a trónteremben beszélgetnek. A
háttérben rabszolgák egy csoportja egy piramis
építésén fáradozik. Ádám
elmondása szerint boldogtalan, de örül, hogy megtalálta
az utat a dicsõséghez és a halhatatlansághoz.
Egyszercsak egy halálra vert rabszolga fut a terembe, Lucifer
el akarja vitetni, de Ádám megakadályozza. Idõközben
megérkezik Éva, a munkás felesége is. A
férfi feleslegesnek érzi további életét,
értelmetlen más dicsõségéért
fáradoznia, s belehal sérüléseibe. Éva
keservesen siratja. Ádám meg akarja vigasztalni, maga
mellé veszi, de Éva még a trónon ülve
is csak a szolgák jajszavát hallja. Ádám
ezt látva megvilágosodik, elrendeli a munkások
szabadon bocsájtását. Lucifert pedig arra kéri,
vigye egy ennél demokratikusabb világba.
Ötödik szín - Athénban
Éva mint Lucia, Miltiádész hadvezér felesége
és fia, Kimón szolgáik kíséretében
áldozatot bemutatni mennek a templomba. Közben a téren
egy demagóg a nagy hadvezér ellen izgatja a népet.
Azok pedig hálátlanul távollétében
halálra ítélik egykori megmentõjüket.
Lucifer hírnökként érkezik, és hirdeti,
Miltiádész már a város közelében
jár, jött megtorolni az aljas rágalmakat. Ezt hallva
a népet rémület fogja el. Késõbb megjön
Ádám, azaz Miltiádész is, sebesülten.
Mit sem sejtve elbocsátja kíséretét, s feleségéhez
siet. A nép újból felbátorodik, és
halálát követeli. Bár a templomban biztonságban
lenne, Ádám mégis meghajol a köz akarata elõtt,
s vállalja a jogtalan ítéletet. Mielõtt
azonban azt végrehajtanák, Lucifer továbbviszi
õket egy gondtalanabb helyre.
Hatodik szín - Rómában
Három pár: Ádám (Sergiolus) és Éva
(Júlia), Lucifer (Miló) és Hippia, valamint Catulus
és Cluvia élvezik a felhõtlennek tûnõ
életet. Ádám egy gladiátorjátékon
fogad Catulusszal, tétnek Évát teszi fel, s nyer.
Lucifer kéri a nõket, hogy énekeljenek, akik a
bor és a testi örömök mámoros boldogságáról
dalolnak, a pillanatnyi kábulatot a múlt nagy értékei
fölé helyezve. Az idillt végül jajszó
zavarja meg. Kiderül, a háttérben akasztás
folyik, pusztít a döghalál, és a várost
barbárok támadták meg. Közben halottas menet
érkezik. Hippia Lucifer biztatására megcsókolja
a halottat. Péter apostol riasztja vissza a fertõzésveszélyt
említve, de már késõ. A haldokló
Hippiát megkereszteli, majd a lány jobb létre szenderül.
Ádámban és Évában felébred
a vágyakozás egy jobb, erkölcsösebb világ
után, melyet Ádám elképzelése szerint
a lovagkorban és a nõi ideálban fognak megtalálni.
Hetedik szín - Konstantinápolyban
Ádám mint Tankréd, egy kisebb, keresztesekbõl
álló sereg vezére, Lucifer pedig mint fegyverhordozója
érkezik. Ádám meglepõdve tapasztalja, hogy
a helyiek nem kínálnak nekik szállást, sõt,
egyenesen menekülnek elõlük, ti. félnek a fosztogatástól.
A néhány elõmerészkedõ lakos arról
érdeklõdik, Ádám a homousionban vagy a homoiusionban
hisz. Az elcsigázott hadvezér az idõközben
kíséretével feltûnõ pátriárka
segítségét kéri, de annak más, fontosabb
elfoglaltsága van: eretnekeket megy égetni. Éva,
azaz Izóra és szolgálója, Heléne
tûnik fel, amint éppen négy lovag elõl menekülnek,
akik meg akarták becsteleníteni õket. Ádám
elzavarja a kereszteseket, majd szerelemre lobban Éva iránt,
akit azonban köt az apai eskü, zárdába kell
vonulnia. Ádámot boszorkányok és egy csontváz
szakítja el Évától, ezért fájdalmas
búcsút vesznek, s Lucifer továbbrepíti védencét
az idõben.
Nyolcadik szín - Prágában
Ádám mint Kepler Rudolf császár udvarában
munkálkodik. Éva, azaz Borbála a felesége,
Lucifer pedig a famulusa. Beszélgetésük során
az uralkodó és több udvaronc is horoszkópkészítéssel
bízza meg a világhírû csillagászt.
Mikor hazaérkezik, a kéréseket továbbítja
Lucifer felé. Ezután megjön Éva is, aki szegénységére
panaszkodik, de Ádám nem érti elégedetlenségét.
Õ mindent megtesz érte, áruba bocsátja tudását,
hamis idõjóslásokat és horoszkópokat
készít gazdag nemeseknek. Éva látszólag
meghatódik, de gyorsan távozik, ugyanis titkos szerelmi
légyottra igyekszik. Ádám errõl nem tud,
bort kér Lucifertõl, hogy felejtsen. Iszik, majd az erkélyre
lép, ahol szemére álom borul, s egy jobb kor képei
tûnnek fel elõtte.
Kilencedik szín - Párizsban
A Grève téren vagyunk. Egy alkalmilag felállított
guillotine mellett Ádám mint Danton szónokol. A
háttérben Lucifer egy bakó alakjában figyeli.
Rongyos újonchad jelenik meg. Egy tiszt követeli, hogy Ádám
léptesse elõ. Õ ezt megtagadja, ezért a
katona fõbe lövi magát. A tömeg elvonul, hogy
kitombolja magát a börtönökben. Közben néhány
sansculotte egy márkit és annak testvérét,
Évát hozza. Ádám szimpatizál velük,
meg akarja menteni õket, de õk nem adják fel elveiket,
nyíltan vállalják a halált. Ezalatt visszaérkezik
a nép véres fegyvereket hordozva. Közülük
hirtelen elõlép Éva szegény parasztlány
alakjában, s Ádámot követeli magának,
mondván, megmentette egy áruló bosszújától.
Ádám elutasítja, mert tudja, neki ezen árulón
kívül is rengeteg ellensége van még. Két
konventtag, Saint-Just és Robespierre tûnik fel, s meggyanúsítják
Ádámot, hogy zsarnok uralomra tör. A nép hallgat
szavukra, s elítéli eddigi vezetõjét, aki
végül önként hajtja fejét a nyaktiló
alá.
Tizedik szín - Prágában
Lucifer ébreszti Ádámot, újból mint
Keplert, s közli, a kivégzés ezúttal elmarad.
Ádám lelkesülten beszél az álmában
látottakról. Éva érkezik csalódottan,
az udvaronc durván megsértette. Lucifer felhívja
Ádám figyelmét, ideje lenne foglalkoznia tanítványaival
is egy kicsit. Õ végül fogadja is egyiküket,
s elmondja neki, hogy szerinte a tudomány csak a jövõ
költészete, így jobban teszi, ha elégeti a
múlt korok tanait, mert azok csak hátráltatják
a jelen elõrehaladását.
Tizenegyedik szín - Londonban
A Tower és a Temze közti vásárt Ádám
és Lucifer a Tower tornyának tetejérõl vizsgálja.
Ádám boldog, hogy végre talált egy olyan
világot, melyben a közjólét uralkodik, de
Lucifer kénytelen elkedvetleníteni, hogy ez sem az. Ezt
bizonyítandó elhatározza, hogy lekíséri
védencét az emberek közé egyszerû munkásnak
öltözve. Lent Ádám valóban úgy
találja, hogy egyetlen dolognak van csak értéke:
a pénznek. A kocsmáros hamisítja borát,
a munkások arra panaszkodnak, hogy a gépek elveszik elõlük
a kenyeret, a koldusok egymás helyéért veszekednek,
a zenész sem saját kedvéért, csak a részegek
mulatozására játszik. Ekkor jelenik meg Éva
anyjával a templomból jövet. Hirtelen hozzájuk
lép egy ifjú és egy mézeskalács szívet
ad át a lánynak. Egy cigányasszony Évának
boldog, Ádámnak szomorú jövõt jósol.
Ádám megpróbálja elhódítani
Évát, de annak anyja szegényes külsejére
tekintve gyorsan elzavarja. Tanulók jönnek fiatalos lelkesedéssel.
Ádám bennük bízik, hogy õk jobbak,
mint a felnõttek, de Lucifer megmutatja, hogy a társaikból
lett gyárosok is hasonlóan szenvtelenek és igazságtalanok,
mint mindenki. Ádám Éváért esedezik,
Lucifer megígéri, megszerzi neki a lányt. Ehhez
nem kell mást tennie, csak fennhangon mylordnak szólítja
útitársát, s a cigányasszony rögtön
felhívja Éváék figyelmét a férfire.
Ezalatt egy elítéltet hoznak, aki megölte munkaadója
fiát, mert az elcsábította a feleségét.
Ádámék idõközben távoznak, s
a befejezést immár újból a Tower tornyából
nézik. A vásártér közepén egy
sír nyílik, melybe egyenként beleugrik mindenki,
egyedül Éva lépi át diadallal az árkot.
Tizenkettedik szín - egy falanszterben
A következõ helyszín U alakra épült falanszter.
Lucifer tájékoztatja Ádámot, hogy a haza
fogalma nincs többé, egy célért dolgozik az
emberiség, s ehhez eszközül a tudományt választották.
A Nap ugyanis 4000 év múlva kihúny, s az embereknek
addig kell megtanulni pótolni éltetõ sugarait.
Ádámék falanszteri egyenruhát vesznek fel,
s meglátogatnak egy vegyszerekkel kísérletezõ
tudóst, aki bemutatja nekik a múzeumot. Megtalálható
itt minden haszontalan: régen kihalt állatok, növények,
elfogyott ércek, ósdi használati tárgyak,
mûalkotások. Csengetés hallatszik, a dolgozók
a központi teremben gyûlnek össze. Itt a kollektívához
alkalmazkodni nem tudó egyéniségeket (Luthert,
Cassiust, Plátót és Michelangelót) megbüntetik.
Ezután Éva és egy másik nõ érkezik
gyermekével, akiknek sorsát fejvizsgálat után
határozzák meg. Éva görcsösen ragaszkodik
fiához, Ádám segíteni próbál
neki, de Lucifer megakadályozza, s végül elveszik
tõle. Az ismét felszabaduló nõknek új
párt keresnek. Éváért Ádám
jelentkezik, de a körülállók meglátják
a szerelem csíráit szemükben, így elutasítanák
ezt a választást. Végül Lucifer menti ki védencét,
s továbbutaznak más tájak felé.
Tizenharmadik szín - az ûrben
Ádám és Lucifer az ûrben repülnek. A
Föld egyre távolodik tõlük, végül
kis ponttá lesz. Ádám ijedten kérdezi kísérõjét,
hová tartanak, mire az közli, hogy egy magasabbrendû
világba. A Föld szellemének hangja állítja
meg õket, s közli, ha Ádám kilép hatáskörébõl,
megsemmisül. Ádám nem foglalkozik vele, folytatja
útját. Nem sokkal késõbb Ádám
egy sikoly kíséretében hirtelen megmerevül.
Lucifer gyõztesen kacag fel, de a szellem szavára Ádám
újból ébredez, s arra kéri az angyalt, térjenek
vissza a Földre küzdeni. Lucifer kénytelen-kelletlen
engedelmeskedik neki.
Tizennegyedik szín - hóval és jéggel borított,
kietlen vidéken
Ádám és Lucifer havas-jeges, kopár tájon
érnek földet. Lucifer közli, a tudomány elbukott,
a Nap kialudt, s a földi hõmérséklet drasztikusan
csökkent. Ádám csalódott, azt hiszi, már
az emberiség is kihalt. Ekkor azonban egy iglura bukkannak, melybõl
egy vadászatra induló eszkimó lép ki. Ádám
elszörnyed, látva, mivé lett késõi
utóda. Az eszkimó isteneknek hiszi õket, s megígéri,
az elsõ fókát nekik áldozza, csak tegyék,
hogy ezután kevesebb ember és több fóka lakjon
a vidéken. Lucifer benyit a kunyhóba, ahol az eszkimó
feleségében Ádám Évára ismer.
Rémülten próbál menekülni ölelésébõl,
s ekkor ér véget hosszú és tartalmas álma.
Tizenötödik szín - a paradicsomon kívül
Ádám álomittasan lép ki a kis kalyibából.
Kétségek gyötrik, kiábrándult az emberiség
jövõjét látva. Hiszi, hogy minden tõle
függ, dacolni kíván Istennel, meg akarja ölni
magát. Lucifer már-már gyõztesként
érez, mikor Éva férje után ered, s közli
vele, hogy áldott állapotban van. Ezt hallva Ádám
térdre borul Isten nagysága elõtt. Ekkor jelenik
meg az Úr dicsõségtõl övezve. Ádám
azon kérdésére, hogy van-e az emberiségnek
jövõje, sikerül-e egyszer erkölcsileg megnagyobbodniuk,
Isten nem ad választ. Ennek ellenére biztatja, s küzdésre
szólítja fel teremtményeit, mert az élet
célja nem a halál, hanem értelmessé, jobbá
tenni azt, ami elõtte van.