Madách Imre
Az ember tragédiája
(drámai költemény)
1860

Szereplõk:


angyalok
az Úr
Gábor fõangyal
Mihály fõangyal
Ráfael fõangyal
Lucifer
Éva
Ádám
kerub
a Föld szelleme
rabszolga
Kimón
elsõ a népbõl
második a népbõl
harmadik a népbõl
elsõ demagóg
második demagóg
a nép
szolgálók
Kariszok
elsõ polgár
második polgár
Kriszposz
Therszitész
Catulus
Hippia
Cluvia
Péter apostol
elsõ polgár
második polgár
harmadik polgár
negyedik polgár
pátriárka
barátok
egy agg eretnek
egy barát
eretnekek
keresztesek
Heléne
csontváz
boszorkányok
elsõ udvaronc
második udvaronc
Rudolf
harmadik udvaronc
negyedik udvaronc
néptömeg
tiszt
egy sansculotte
márki
Saint-Just
Robespierre
tanítvány
kar
bábjátékos
kisleány
egy anya
egy leány
egy ékszerárus
elsõ polgárlány
második polgárlány
korcsmáros
elsõ munkás
második munkás
harmadik munkás
elsõ koldus
második koldus
katona
elsõ mesterlegény
második mesterlegény
egy kéjhölgy
zenész
elsõ árus
második árus
ifjú
anya
cigányasszony
elsõ tanuló
második tanuló
harmadik tanuló
negyedik tanuló
elsõ gyáros
második gyáros
nyegle
tömeg
Lovel
elítélt
tudós
aggastyán
Luther
Cassius
Plátó
Michelangelo
eszkimó

Történet:

Elsõ szín - a mennyekben
A teremtés befejezõdött, az Úr elégedetten ül trónján. Körülötte a négy fõangyal áll, mindenfelõl az angyalok kara hallatszik, akik szüntelenül Istent dicsérik. Gábor, Mihály és Ráfael az Úr színe elé járul, mindannyian hódolatukat fejezik ki. Egyedül Lucifer marad távol. Isten ezt számonkéri tõle, de õ megatagadja, hogy leboruljon elõtte. Szerinte a világ az Úr kicsinyes játékszere, melyet csak saját dicsõségének hirdetésére alkotott. Ezt hallva Isten számûzi õt színe elõl, de távozása elõtt Lucifer még részét követeli a teremtésbõl, melyet meg is kap, két paradicsomi fa alakjában. A bukott angyal megígéri, mindennel azon lesz, hogy megdöntse ezt az idilli világot.

Második szín - a paradicsomban
Ádám és Éva boldogan sétálnak a paradicsomban. Ádám kéri Évát, szakítson neki egy gyümölcsöt, mire megjelenik az Úr, s figyelmezteti õket, minden fa termésébõl ehetnek, csak a kert közepén álló kettõébõl nem. Õk elõször nem értik az egészet, de beletörõdnek, s leheverednek a fûbe. Kedves enyelgésüket Lucifer zavarja meg, aki elárulja, hogy a két fa a tudás és a halhatatlanság fája. Arra biztatja õket, vegyenek gyümölcsébõl, így véget vethetnek Istentõl való függésüknek, és saját maguk urai lehetnek. Éva vállalkozik elõször, majd Ádám is csatlakozik hozzá, s esznek a tudás fájáról. A halhatatlanság azonban már nem lehet az övék, mert az utat elállja egy lángoló kardú kerub. Az Úr hangja hallatszik, aki közli az emberekkel, hogy tettükbõl kifolyólag el kell hagyniuk a paradicsomot.

Harmadik szín - a paradicsomon kívül
Mivel Isten elhagyta õket, Ádám és Éva magukra maradtak. Ádám kis kalyibát épít, Éva pedig lugast készít. Lucifer a család és a magántulajdon megszületésérõl beszél. Ádám kéri, mutasson neki még az emberiség történelmébõl képeket. Az angyal türelemre inti, majd mindkettõjüket bevezeti az épületbe, álmot bocsájt rájuk, s kezdetét veszi egy hosszú utazás.

Negyedik szín - Egyiptomban
Ádám mint fiatal fáraó, Lucifer pedig mint az õ minisztere a trónteremben beszélgetnek. A háttérben rabszolgák egy csoportja egy piramis építésén fáradozik. Ádám elmondása szerint boldogtalan, de örül, hogy megtalálta az utat a dicsõséghez és a halhatatlansághoz. Egyszercsak egy halálra vert rabszolga fut a terembe, Lucifer el akarja vitetni, de Ádám megakadályozza. Idõközben megérkezik Éva, a munkás felesége is. A férfi feleslegesnek érzi további életét, értelmetlen más dicsõségéért fáradoznia, s belehal sérüléseibe. Éva keservesen siratja. Ádám meg akarja vigasztalni, maga mellé veszi, de Éva még a trónon ülve is csak a szolgák jajszavát hallja. Ádám ezt látva megvilágosodik, elrendeli a munkások szabadon bocsájtását. Lucifert pedig arra kéri, vigye egy ennél demokratikusabb világba.

Ötödik szín - Athénban
Éva mint Lucia, Miltiádész hadvezér felesége és fia, Kimón szolgáik kíséretében áldozatot bemutatni mennek a templomba. Közben a téren egy demagóg a nagy hadvezér ellen izgatja a népet. Azok pedig hálátlanul távollétében halálra ítélik egykori megmentõjüket. Lucifer hírnökként érkezik, és hirdeti, Miltiádész már a város közelében jár, jött megtorolni az aljas rágalmakat. Ezt hallva a népet rémület fogja el. Késõbb megjön Ádám, azaz Miltiádész is, sebesülten. Mit sem sejtve elbocsátja kíséretét, s feleségéhez siet. A nép újból felbátorodik, és halálát követeli. Bár a templomban biztonságban lenne, Ádám mégis meghajol a köz akarata elõtt, s vállalja a jogtalan ítéletet. Mielõtt azonban azt végrehajtanák, Lucifer továbbviszi õket egy gondtalanabb helyre.

Hatodik szín - Rómában
Három pár: Ádám (Sergiolus) és Éva (Júlia), Lucifer (Miló) és Hippia, valamint Catulus és Cluvia élvezik a felhõtlennek tûnõ életet. Ádám egy gladiátorjátékon fogad Catulusszal, tétnek Évát teszi fel, s nyer. Lucifer kéri a nõket, hogy énekeljenek, akik a bor és a testi örömök mámoros boldogságáról dalolnak, a pillanatnyi kábulatot a múlt nagy értékei fölé helyezve. Az idillt végül jajszó zavarja meg. Kiderül, a háttérben akasztás folyik, pusztít a döghalál, és a várost barbárok támadták meg. Közben halottas menet érkezik. Hippia Lucifer biztatására megcsókolja a halottat. Péter apostol riasztja vissza a fertõzésveszélyt említve, de már késõ. A haldokló Hippiát megkereszteli, majd a lány jobb létre szenderül. Ádámban és Évában felébred a vágyakozás egy jobb, erkölcsösebb világ után, melyet Ádám elképzelése szerint a lovagkorban és a nõi ideálban fognak megtalálni.

Hetedik szín - Konstantinápolyban
Ádám mint Tankréd, egy kisebb, keresztesekbõl álló sereg vezére, Lucifer pedig mint fegyverhordozója érkezik. Ádám meglepõdve tapasztalja, hogy a helyiek nem kínálnak nekik szállást, sõt, egyenesen menekülnek elõlük, ti. félnek a fosztogatástól. A néhány elõmerészkedõ lakos arról érdeklõdik, Ádám a homousionban vagy a homoiusionban hisz. Az elcsigázott hadvezér az idõközben kíséretével feltûnõ pátriárka segítségét kéri, de annak más, fontosabb elfoglaltsága van: eretnekeket megy égetni. Éva, azaz Izóra és szolgálója, Heléne tûnik fel, amint éppen négy lovag elõl menekülnek, akik meg akarták becsteleníteni õket. Ádám elzavarja a kereszteseket, majd szerelemre lobban Éva iránt, akit azonban köt az apai eskü, zárdába kell vonulnia. Ádámot boszorkányok és egy csontváz szakítja el Évától, ezért fájdalmas búcsút vesznek, s Lucifer továbbrepíti védencét az idõben.

Nyolcadik szín - Prágában
Ádám mint Kepler Rudolf császár udvarában munkálkodik. Éva, azaz Borbála a felesége, Lucifer pedig a famulusa. Beszélgetésük során az uralkodó és több udvaronc is horoszkópkészítéssel bízza meg a világhírû csillagászt. Mikor hazaérkezik, a kéréseket továbbítja Lucifer felé. Ezután megjön Éva is, aki szegénységére panaszkodik, de Ádám nem érti elégedetlenségét. Õ mindent megtesz érte, áruba bocsátja tudását, hamis idõjóslásokat és horoszkópokat készít gazdag nemeseknek. Éva látszólag meghatódik, de gyorsan távozik, ugyanis titkos szerelmi légyottra igyekszik. Ádám errõl nem tud, bort kér Lucifertõl, hogy felejtsen. Iszik, majd az erkélyre lép, ahol szemére álom borul, s egy jobb kor képei tûnnek fel elõtte.

Kilencedik szín - Párizsban
A Grève téren vagyunk. Egy alkalmilag felállított guillotine mellett Ádám mint Danton szónokol. A háttérben Lucifer egy bakó alakjában figyeli. Rongyos újonchad jelenik meg. Egy tiszt követeli, hogy Ádám léptesse elõ. Õ ezt megtagadja, ezért a katona fõbe lövi magát. A tömeg elvonul, hogy kitombolja magát a börtönökben. Közben néhány sansculotte egy márkit és annak testvérét, Évát hozza. Ádám szimpatizál velük, meg akarja menteni õket, de õk nem adják fel elveiket, nyíltan vállalják a halált. Ezalatt visszaérkezik a nép véres fegyvereket hordozva. Közülük hirtelen elõlép Éva szegény parasztlány alakjában, s Ádámot követeli magának, mondván, megmentette egy áruló bosszújától. Ádám elutasítja, mert tudja, neki ezen árulón kívül is rengeteg ellensége van még. Két konventtag, Saint-Just és Robespierre tûnik fel, s meggyanúsítják Ádámot, hogy zsarnok uralomra tör. A nép hallgat szavukra, s elítéli eddigi vezetõjét, aki végül önként hajtja fejét a nyaktiló alá.

Tizedik szín - Prágában
Lucifer ébreszti Ádámot, újból mint Keplert, s közli, a kivégzés ezúttal elmarad. Ádám lelkesülten beszél az álmában látottakról. Éva érkezik csalódottan, az udvaronc durván megsértette. Lucifer felhívja Ádám figyelmét, ideje lenne foglalkoznia tanítványaival is egy kicsit. Õ végül fogadja is egyiküket, s elmondja neki, hogy szerinte a tudomány csak a jövõ költészete, így jobban teszi, ha elégeti a múlt korok tanait, mert azok csak hátráltatják a jelen elõrehaladását.

Tizenegyedik szín - Londonban
A Tower és a Temze közti vásárt Ádám és Lucifer a Tower tornyának tetejérõl vizsgálja. Ádám boldog, hogy végre talált egy olyan világot, melyben a közjólét uralkodik, de Lucifer kénytelen elkedvetleníteni, hogy ez sem az. Ezt bizonyítandó elhatározza, hogy lekíséri védencét az emberek közé egyszerû munkásnak öltözve. Lent Ádám valóban úgy találja, hogy egyetlen dolognak van csak értéke: a pénznek. A kocsmáros hamisítja borát, a munkások arra panaszkodnak, hogy a gépek elveszik elõlük a kenyeret, a koldusok egymás helyéért veszekednek, a zenész sem saját kedvéért, csak a részegek mulatozására játszik. Ekkor jelenik meg Éva anyjával a templomból jövet. Hirtelen hozzájuk lép egy ifjú és egy mézeskalács szívet ad át a lánynak. Egy cigányasszony Évának boldog, Ádámnak szomorú jövõt jósol. Ádám megpróbálja elhódítani Évát, de annak anyja szegényes külsejére tekintve gyorsan elzavarja. Tanulók jönnek fiatalos lelkesedéssel. Ádám bennük bízik, hogy õk jobbak, mint a felnõttek, de Lucifer megmutatja, hogy a társaikból lett gyárosok is hasonlóan szenvtelenek és igazságtalanok, mint mindenki. Ádám Éváért esedezik, Lucifer megígéri, megszerzi neki a lányt. Ehhez nem kell mást tennie, csak fennhangon mylordnak szólítja útitársát, s a cigányasszony rögtön felhívja Éváék figyelmét a férfire. Ezalatt egy elítéltet hoznak, aki megölte munkaadója fiát, mert az elcsábította a feleségét. Ádámék idõközben távoznak, s a befejezést immár újból a Tower tornyából nézik. A vásártér közepén egy sír nyílik, melybe egyenként beleugrik mindenki, egyedül Éva lépi át diadallal az árkot.


Tizenkettedik szín - egy falanszterben
A következõ helyszín U alakra épült falanszter. Lucifer tájékoztatja Ádámot, hogy a haza fogalma nincs többé, egy célért dolgozik az emberiség, s ehhez eszközül a tudományt választották. A Nap ugyanis 4000 év múlva kihúny, s az embereknek addig kell megtanulni pótolni éltetõ sugarait. Ádámék falanszteri egyenruhát vesznek fel, s meglátogatnak egy vegyszerekkel kísérletezõ tudóst, aki bemutatja nekik a múzeumot. Megtalálható itt minden haszontalan: régen kihalt állatok, növények, elfogyott ércek, ósdi használati tárgyak, mûalkotások. Csengetés hallatszik, a dolgozók a központi teremben gyûlnek össze. Itt a kollektívához alkalmazkodni nem tudó egyéniségeket (Luthert, Cassiust, Plátót és Michelangelót) megbüntetik. Ezután Éva és egy másik nõ érkezik gyermekével, akiknek sorsát fejvizsgálat után határozzák meg. Éva görcsösen ragaszkodik fiához, Ádám segíteni próbál neki, de Lucifer megakadályozza, s végül elveszik tõle. Az ismét felszabaduló nõknek új párt keresnek. Éváért Ádám jelentkezik, de a körülállók meglátják a szerelem csíráit szemükben, így elutasítanák ezt a választást. Végül Lucifer menti ki védencét, s továbbutaznak más tájak felé.

Tizenharmadik szín - az ûrben
Ádám és Lucifer az ûrben repülnek. A Föld egyre távolodik tõlük, végül kis ponttá lesz. Ádám ijedten kérdezi kísérõjét, hová tartanak, mire az közli, hogy egy magasabbrendû világba. A Föld szellemének hangja állítja meg õket, s közli, ha Ádám kilép hatáskörébõl, megsemmisül. Ádám nem foglalkozik vele, folytatja útját. Nem sokkal késõbb Ádám egy sikoly kíséretében hirtelen megmerevül. Lucifer gyõztesen kacag fel, de a szellem szavára Ádám újból ébredez, s arra kéri az angyalt, térjenek vissza a Földre küzdeni. Lucifer kénytelen-kelletlen engedelmeskedik neki.

Tizennegyedik szín - hóval és jéggel borított, kietlen vidéken
Ádám és Lucifer havas-jeges, kopár tájon érnek földet. Lucifer közli, a tudomány elbukott, a Nap kialudt, s a földi hõmérséklet drasztikusan csökkent. Ádám csalódott, azt hiszi, már az emberiség is kihalt. Ekkor azonban egy iglura bukkannak, melybõl egy vadászatra induló eszkimó lép ki. Ádám elszörnyed, látva, mivé lett késõi utóda. Az eszkimó isteneknek hiszi õket, s megígéri, az elsõ fókát nekik áldozza, csak tegyék, hogy ezután kevesebb ember és több fóka lakjon a vidéken. Lucifer benyit a kunyhóba, ahol az eszkimó feleségében Ádám Évára ismer. Rémülten próbál menekülni ölelésébõl, s ekkor ér véget hosszú és tartalmas álma.

Tizenötödik szín - a paradicsomon kívül
Ádám álomittasan lép ki a kis kalyibából. Kétségek gyötrik, kiábrándult az emberiség jövõjét látva. Hiszi, hogy minden tõle függ, dacolni kíván Istennel, meg akarja ölni magát. Lucifer már-már gyõztesként érez, mikor Éva férje után ered, s közli vele, hogy áldott állapotban van. Ezt hallva Ádám térdre borul Isten nagysága elõtt. Ekkor jelenik meg az Úr dicsõségtõl övezve. Ádám azon kérdésére, hogy van-e az emberiségnek jövõje, sikerül-e egyszer erkölcsileg megnagyobbodniuk, Isten nem ad választ. Ennek ellenére biztatja, s küzdésre szólítja fel teremtményeit, mert az élet célja nem a halál, hanem értelmessé, jobbá tenni azt, ami elõtte van.