Velorex oldalkocsi felszerelése
A motorra történő felszerelés viszonylag egyszerű. A vázhoz az oldalkocsi négy ponton kell csatlakoztatni:
1, a henger előtt, bukócső helyére
2, jobboldali láptartó mellet lévő furatba, egy átmenő rúddal amit balról kell rögzíteni egy anyával.
3 a váznyak alatt egy állítható karral
4 a ülés alatt szintén egy állítható karral
A rögzítés alul 2db 14 –es csavarral történik rezgés csillapító gumin keresztül.
A motor stabilan állítsuk fel közép állványra. Először szerejük fel a motorra a /2/középső felfogató rudat. Majd az oldalkocsit vigyük a motor mellé, és a két alsó ponton kapcsoljuk a csónakot a motorhoz, ha sikerült, akkor le lehet venni a középálványról megáll a saját "lábán" . A csavarokat ne húzzuk meg csak kézzel, hogy könnyű legyen beállítani az oldalkocsit. Majd szerljük fel a 2 felső rögzítő kart is.
Az oldalkocsi fékbowdenét a motor előtt ávezetve a bal oldali láptartón rögzítve, kell beakasztani a hátsófékkarba.
Velorex oldalkocsi beállítása
Most , hogy felfogattuk az oldalkocsit, az első, amit be kell állítanunk az a kerékösszetartás a JAWA -nál ez 30mm . A kerék összetartás oldalkocsi motornál azt jelenti, hogy az oldalkocsit kereke egy kicsit „kanyarodik” a motor felé,azért hogy az oldalkocsi jobbra húzását csökkentse.
Ennek a beállításához 3db hosszú egyenes lécre lesz szükségünk és 4db téglára vagy valami kb.10-15cm magas kockákra, amire fel tudjuk támasztani a léceket.
A egyik lécet a motor bal oldalára tesszük a kerékhez szorítva, két végét a téglára téve. A másikat a oldalkocsi kerekéhez tesszük, a másik két téglára. A harmadik lécet derékszögben keresztbe rárakjuk az élőző kettőre motor elé, úgy, hogy a gumihoz hozzá érjen . Megmérjük a két motor mellet lévő léc távolságát a keresztbe rakott léc mentén . Ezután a keresztben lévő lécet hátra visszük és szintén derékszögben a hátsó kerékhez illesztjük és megmérjük a távolságot. Addig állítgatjuk az első felfogatási pontnál a motort, még elől 30 mm kevesebbet nem lesz a két léc távolsága, mint hátul. Ha sikerült beállítani a 30mm, akkor kész vagyunk az összetartás beállításával.
Ezután következik a dőlésszög beállítása, ez a legfontosabb, és talán a legnehezebb feladat, mivel ez befolyásolja leginkább a fogat egyenesen futását. A gyár által javasolt dőlésszög 2fok kifelé balra az oldalkocsihoz képest ellenkező irányba. Erre és az összetartásra is azért van szükség ,hogy az oldalkocsi, mivel nincs hajtava a kereke ne húzza el jobbra a fogatot tömege által . A jól beállított oldalkocsi 1 utassal az oldalkocsiban 60-70km/órás utazó sebességnél nem szabad, hogy húzzon bármilyen irányban. A beállítást vízszintes talajon kell elvégezni. A dőlésszöget egyenes kormánynál tudjuk mérni, a kormány 2 vége és talaj közötti függőleges távolságnak a mérésével . A 2 fog akkor van jól beállítva, ha a ball oldali kormányvég 10mm közelebb van a talajhoz, mint a jobb, tehát a motor kifelé dől . A két felső állítható karra tudjuk a dőlésszöget beállítani, a karok hosszának változtatásával.
Jól beállított fogat/kicsit kifelé dől a motor/
Mi után kész vagyunk a beállítással kb.60Km sebességnél, sík úton nem szabad a motornak jobbra húznia 1 kb 60-80Kg osutassal. Ha mégis jobbra húz, vagy, főként utas nélkül közlekedünk, akkor változtatni kell a motor dölésszögén. Ha jobbra húz a fogat, akkor még jobban balra kell döntenünk a motort, viszont ha balra húz akkor jobbra az oldalkocsi felé kell dönteni a motort. Utas nélküli üzemben, üres oldalkocsihoz majdnem függőlegesre kell beállítani a motort, ezért jobb ha van valami az oldalkocsiban.
Gyárilag az Velorex oldalkocsit 16 –as kerékkel szerelik , de sokban látni sajnos 18 –as kereket is. A 18 –as kerékkel könnyebben felemelkedik az oldalkocsi és nem fut olyan stabilan, mivel a súlypontja megváltozik.
Oldalkocsis motor vezetés
Utas nélküli használathoz sokan javasolták, hogy rakjak valami súlyt az oldalkocsiba, mert úgy jobb vele közlekedni, nem emelkedik fől. Tapasztalatom szerint 15-20 Kg súly már sokban javítja a stabilitást, ezért nem is értem mért nem csinálták kicsit nehezebbre a csónakot,talán a nagyobb terhelhetőség miatt. Pár óra gyakorlás után, amit dűlő utakon lassan legjobb megejteni, hogy érezzük az oldalkocsi billegését emelkedését, hamar ráérezhetünk az oldalkocsizás ízére. Mikor már meg szoktuk a fogatot könnyedén meglehet tanulni levegőben lévő harmadik kerékkel is közlekedni.
Jobbos kanyarokban a motorral „meg kell kerülnünk” az oldalkocsit, még balos kanyarnál lassítással, gázelvétellel segíthetünk az oldalkocsinak megkerülnie a motort. Legjobb gyakorlat egy üres placcon jobbra körözni a motorral és finoma, lassan próbálgatni megemelni az oldalkocsit, ha túl magasra sikerül emelni kis sebességnél lábletétellel könnyen lehet korrigálni. Mivel dönteni nem lehet a motort, ezért súlyunk áthelyezésével, tudjuk a kanyarodást segíteni , főleg a jobbos kanyaroknál érdemes az oldalkocsi felé dűlni, kiülni kicsi az ülésen.
Fékezésnél ,ha jól be van állítva az oldalkocsi fékje nem húz oldalra a fogat./kicsit gyengébbre kell beállítani az oldalkocsi fékjét, mint a hátsó kerékét, mivel azon kisebb a súly/. Hirtelen erős gázadásra az oldalkocsi tehetetlenségéből adódóan jobbra húzza a motort, de ez normális, mert csak az egyik kerék hajt, viszont nem zavaró . Pár száz kilóméret után az itt leírtakat megszokja az ember, és rutinná válik. Meglepetést ezután már csak a gödrök és buckák tudnak okozni, kerülni kell az oldalkocsi kerekével , inkább a motorral kell belemenni, mert könnyen meg emeli az üres oldalkocsit ami veszélyes is lehet. Tapasztalatom szerint az autósok jobban ’ tisztelik ’ mint a szóló motort, általában megnézik és nagy ívben kikerülik, nem próbálnak centizgetni.
Mindenkinek jó oldalkocsizást kívánok, az itt leírtakat, tanácsként azoknak szánom, akiket érdekel ez a fajta őrület.
JAWA 638 /1986/+ Velorex 562 oldalkocsi