A Dacia történelme | Szerelési tanácsok | Adás-vétel | A Dacia Magyarországon |
Fórum | Tagok | Letöltés |
Hello Mindenkinek!
- Nem is tudom hol kezdjem. Talán ott
kellene, ahol elindult a DACIA szerelem.
14 éves lehettem, amikor az unokatestvéremmel elmentünk kirándulni. A barátjának
az 1300 DACIA-jával. Azon az este az autóban aludtam. Nagy és kényelmes volt.
Azután elérkezett az idő, hogy autót vásároljak. Néztem az akkori kínálatot.
Skoda, Lada, DACIA. Most nem írom le a véleményemet az akkori felhozatalról,
mert elég nagy vihart kavarnék vele. Elérkezett a megfelelő pillanat kínáltak
egy 1979-es 1300-ast.
- Akkor 1987-et írtunk.
Megvettem az autót! Nem tartott normálisnak a családom. Hát az autó elég ramaty
állapotban volt. A taposó lemez eléggé hiányos volt. A bátyámnak köszönhetem,
hogy autó lett belőle. 3 hónapig készült. A felhasznált alkatrészek a teljesség
igénye nélkül: 2 oldali taposó, 2 oldali külső, belső küszöb, jobb hátsó
doblemez, 2 oldali első sárvédők, több tábla lemez és munka.
A színe nem véletlenül volt sárga. Akkor a buszok is ilyen színűek voltak.
Miután elkészült lehúztunk együtt 8 évet. Nem emlékszem semmilyen nagyobb
hibára. Akkor nem voltam még olyan "tuning megszállott". Annyi pluszt kapott,
hogy beépítettem egy csepel víz hőfokmérőt a műszerfalba, bal oldalra, a
fűtéscsap mellé.
Azután 1994-ben a családból hozzám került a mostani autóm egy 1310 TX. Akkor 5 éves volt és 25ezer kilométer volt benne.
- El kellet adnom a "sárgát".
Örültem, hogy egy fiatalabb és komfortosabb autóhoz jutottam. Ekkor kezdődött el
a kálvária is az autóval. A fogyasztását nem lehetett levinni 11 liter alá.
Mindenki csak gyújtást és karburátort állított. Senki sem tudta megcsinálni.
Ekkor kezdődött az alkatrész felhalmozás is. Gyújtáselosztók, karburátorok.
Végül is ezért lett LPG-s az autóm is, hogy kevesebbe kerüljön az üzemeltetése.
Megelégeltem és vettem a bontóban egy motort. Kipróbáltuk és beépítettük az
autóba. Az eredeti motort meg szétszedtük és akkor derült ki, hogy 2 hüvely
repedt volt. A második motor 3000 kilométert bírt ki. Átégett a hengerfej
tömítés. Az eredeti motort felújítottuk, kapott új hüvelyeket, dugót, gyűrűt. A
mai napig ez a motor van benne. Közel 200 ezer kilométert mentem vele apróbb kis
hibákkal /szelepemelő szétszakadt és beszorult a vezérműtengely és a blokk közé.
Leszakította magáról a vezérmü fogaskerekét/. Ez az én hülyeségem miatt volt egy
kicsit túlpörgettem /7500 rpm/. Az is előfordult velem, hogy az ékszíjtárcsa
robbant fel az autóban. Ennek látszanak a nyomai a motortérben is. Volt az autón
nagyszelepes hengerfej, 1,4-es karburátor, vágott szelepemelők.
- Ezzel párhuzamosan építettem a barátommal közösen egy Rallycross-os DACIA-t. Ott rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, ezeket kamatoztattam a polgári autómon is.
Amikor a verseny DACIA TK-s lett, abból
néhány alkatrész átköltözött az Én autómba /lengéscsillapítók, vezérműtengely,
stb/. Most széria hengerfej és karburátor van rajta. Ezzel a motorral és a régi
4 sebességes váltóval mentem vele 160km/h-t is.
Most egy Renault 18-asnak az 5 sebességes váltója van felrakva. A végsebességet
még nem teszteltem le. De 4 személlyel már könnyedén mentem vele 150 km/h-val.
Az autóm elég sok helyen különbözik a széria DACIA-któl. Külsőre a fényezés és a
felni. Míg találtam rá megfelelő alufelnit addig is eltelt egy kis idő /kb 5-6
év/. Nem sok felni kompatibilis autó mászkál már útjainkon.
Én az autót nap, mint nap használom,
munkámban is szükség van rá.
Mostanság nem sok időm van a fejlesztésre, mert egy másik autót hozok vissza a
halálból /Renault 5 GT Turbo/.
Itt megtalálhatjátok az autó fejlődését képekben:
http://plenter.atw.hu/mydacia.htm
Esetleg ha van kérdés szívesen válaszolok rá:
plenter@freemail.hu
Üdv. Mindenkinek