„ ... nem azé, aki akarja,
 sem nem azé, aki fut,
hanem a könyörülő Istené.”
(Róm 9, 16)

DEBRECENI REFORMÁTUS KOLLÉGIUM

DÓCZY GIMNÁZIUMA

4024 Debrecen, Kossuth utca 35.

 

 

 

FELVÉTELI

 

 

Vissza a főoldalra

 

 

KIKNEK A JELENTKEZÉSÉT VÁRJUK ISKOLÁNKBA?

 

Hat évfolyamos iskolánk koedukált. Szeretettel várjuk a jelenleg 6. osztályba járó, jó tanuló debreceni református lányok és fiúk jelentkezését Számítunk azokra is, akiket a református egyháztól a történelem esetleg elsodort, és jelenleg csak érintőlegesen kapcsolódnak egyházunkhoz, de visszatérni szándékoznak. Más keresztény felekezethez tartozó diákokat is felveszünk kisebb számban. A 2006/2007-es tanévben két hetedik osztályt tudunk indítani, tehát 60 tanuló felvételére van lehetőségünk.

 

A felvételi ELJÁRÁS menete

 

A nyílt napok és felvételi tájékoztatók időpontjai és programjai iskolánkban:

 

2005. december 7.

szerda

8

órától

Nyílt nap a református általános iskolákból érkező, iskolánk iránt érdeklődő tanulók számára

2005. december 8.

csütörtök

8 órától

Nyílt nap a városi- és más iskolák érdeklődő tanulóinak

 

17 órától

Felvételi tájékoztató (Díszterem, 310.)

2006. január 11.

szerda

17 órától

Felvételi tájékoztató (Díszterem, 310.)

 

Az érdeklődő diákok és szüleik részére a fent nevezett nyílt napokon és felvételi tájékoztatókon részletesen ismertetjük a felvételi eljárás folyamatát az iskola Dísztermében (310. terem).

A jelentkezési lapot közvetlenül iskolánk titkárságára vagy a jelentkező általános iskoláján keresztül 2006. február 17-ig (péntekig) kell iskolánkba eljuttatni.

Az egységes írásbeli felvételi vizsga rendszerébe iskolánk nem kapcsolódik be, mert az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a túljelentkezés ellenére az általános iskolai tanulmányi eredmények és a felvételi elbeszélgetés alapján sikerült kiválasztani azokat a diákokat, akik sikeresen tudnak tanulni iskolánkban.

A hozzánk (is) jelentkezett 6. osztályos tanulók számára 2006. február 27-március 3. (hétfőtől-péntekig) 15-18 óra között tartjuk a felvételi elbeszélgetést az iskolánk III. emeletén az erre kijelölt tantermekben. A felvételi időpontjáról a jelentkező tanulókat, illetve szüleiket írásban értesítjük. A jelentkezéshez mellékelni kell a lelkészi jellemzést, melyet a lelkipásztor a felvételi időpontjáig zárt borítékban juttat el az iskolának, illetve ad át a jelentkező szüleinek.

A református általános iskolákból hozzánk jelentkező tanulók közül a meghirdetett feltételeknek eleget tevőket felvételi nélkül vesszük fel iskolánkba.

Minden jelentkezőt arra kérünk, hogy a felvételi elbeszélgetésre hozza magával az ellenőrző könyvét, valamint az idei füzetét, illetve – ha van – a munkafüzetét a következő tárgyakból: magyar irodalom, magyar nyelvtan, hittan, matematika, természetismeret (biológia, földrajz)

A jelentkezési lap kitöltéséhez szükséges az iskola OM azonosítója: 200203

A jelentkezési lapon „A továbbtanulásra kiválasztott középfokú iskola adatai” pontban ezt az azonosító számot kell megadni.

 

A tagozat kódja: 01

A tagozat megnevezése: általános tagozat

Az iskola neve, postacíme:

Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma

4024 Debrecen

Kossuth utca 35.

Telefon: (52) 516-883  (52) 410-211

Fax: (52) 516-861

E-mail: doczy@doczy.drk.hu

Internet: www.doczy.drk.hu

 

 

 

A SZÓBELI FELVÉTELI ELBESZÉLGETÉS TÁRGYKÖREI

 

A hat évfolyamos gimnáziumunkban a „felvételi” – szóbeli elbeszélgetés formájában zajlik. A felvételi bizottságok mérik a felvételizők olvasási, szövegértési, beszédkészségét, valamint számolási és logikai készségét, továbbá az alább megjelölt tantárgyak – általános iskolai szintű – tananyagában való jártasságát. A felkészüléshez az általános iskolákban használatos tankönyveket javasoljuk. Ha az alább felsorolt témakörökről, témákról a gyerekek a felvételi elbeszélgetés időpontjáig még nem tanultak, jelezzék azt az elbeszélgetésen! Az elbeszélgetésen a tanulóknak lesz idejük és lehetőségük arra, hogy – ha a téma, a feladat jellege igényli – írásban készítsék el a megoldást.   

 

 

Hit- és erkölcstan

 

Ószövetségi bibliaismeret:

 

A teremtéstörténet és a bűneset vázlatos ismertetése

Káin és Ábel története

Noé és az özönvíz története

Ábrahám elhívása, Ézsau és Jákob története

József történetének legfontosabb eseményei

Mózes életének fontosabb eseményei

Izrael kivonulása Egyiptomból

A Tízparancsolat rövid változata (kívülről)

Sámson, Saul, Dávid, Salamon, Illés, Dániel életének fontosabb eseményei

 

Újszövetségi bibliaismeret:

 

Keresztelő János működése

Jézus születése, megkeresztelkedése, a tanítványok elhívása, a csodálatos halfogás története

Jézus két példázata és egy csodája

Jézus Krisztus szenvedéstörténete, feltámadása és mennybemenetele

A pünkösdi esemény, a Szentlélek kitöltése

Pál apostol megtérése

Az Úri imádság ismerete (kívülről)

Nagy egyházi ünnepeink rövid bemutatása (Karácsony, Húsvét, Pünkösd)

és rövid jellemzése

 

 

Olvasható segédkönyvek:

 

Biblia — a fenti bibliai történetek

Csűri Lajos: Jöjjetek Jézushoz!

Vladár Gábor: Református keresztyén vagyok,

Vladár Gábor: Utaid, Uram, mutasd meg!

Vladár Gábor: Így szerette Isten a világot

Vladár Gábor: Jézus a mi megváltónk

Református énekeskönyv

 

 

Magyar nyelv és kommunikáció, magyar irodalom

 

I.

A magyar nyelvi és helyesírási ismereteiről a diák egy rövid feladatlap kitöltésével ad számot, ezt a feladatsort az előző felelő szóbelije alatt oldja meg.

A feladatlap témakörei:

A helyesírási alapelvek ismerete és gyakorlati alkalmazása

(a kiejtés, a szóelemzés, a hagyomány és az egyszerűsítés elve)

Elválasztás

Hangalak és jelentés kapcsolata

(egy- és többjelentésű szavak; azonos alakú és rokon értelmű szavak)

Szóelemzés, toldalékok típusai (képző, jel, rag)

Szófajok ismerete

 

II.

Az elbeszélgetés további részében a jelentkező diák egy számára ismeretlen szöveget néma átolvasás után hangosan is felolvas a bizottság előtt. Az érthető hangos olvasás után a szöveg értelmezésére vonatkozó kérdéseket kap, esetlegesen az irodalmi kérdések is már ehhez a szöveghez kapcsolódnak. Általános elvárásunk a gördülékeny, szabatos fogalmazás, a tanult irodalmi fogalmak használata, önálló véleményformálás és problémaérzékenység.

 

III.

Ezután áttérünk az irodalmi ismeretekre. Az alábbi témakörök alapján kezdeményezünk beszélgetést:

Alapfokú műfaji ismeretek (műnemek, műfajok, ezek jellemzése)

A népköltészet és a műköltészet (különbségtétel, jellemzés)

A mesék és a mondák (jellemzés, törvényszerűségei, típusai, a két műfaj összevetése)

Petőfi Sándor János vitéze

Arany János Toldija

Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regénye

Egy szabadon választott regény élményszerű bemutatása (a választás indoklása)

 

 

Matematika

 

Műveletek tizedes törtekkel, műveletek közönséges törtekkel,

ábrázolásuk a számegyenesen

A százalékérték, az alap és a százalékláb kiszámítása

Törtrész és egész mennyiség kiszámítása

Egyenes és fordított arányosság (definíció, alkalmazások)

Oszthatósági alapfogalmak, a legnagyobb közös osztó, a legkisebb közös többszörös és az összes osztó meghatározása, oszthatósági szabályok

Szögfajták, szögmérés, a háromszög belső szögeinek összege; négyszögek osztályozása, tulajdonságai; a négyzet és a téglalap kerülete, területe

Mértékegységek, mértékváltás

 

 

Természetismeret

 

A hazai erdők élővilága

A vizek, vízpartok élővilága

A hegységek, alföldek keletkezése

Európa természeti adottságai

Hazánk természeti adottságai

Az éghajlatot alakító tényezők

 

* * *

 

Itt is felhívjuk a figyelmet arra, hogy bátran szólni kell, ha valamelyik témakörről a gyerekek a felvételi elbeszélgetés időpontjáig még nem tanultak, mert ilyen esetben természetesen új kérdést kapnak!

 

 

Vissza a főoldalra

 

Lap tetejére