2008-01-30 19:43:00 + Szex & Budapest
Az új férfitípus: a metroszexuálisok!
Mi
a hasonlóság David Beckham és Eminem között? Látszólag óriási a különbség. Az
egyik világhírű focista, a másik szabad szájú, provokatív rapper, sőt külsőre
is különböznek. Így vagy úgy, de nők milliói hevernek lábaik előtt:
mindkettőjük végtelenül hiú önmagára és környezetére.
Vagyonokat fordítanak a küllemükre, a divatra és testük tökéletesítésére.
Míg ez a nyolcvanas évekig a nők privilégiuma volt, mára egyes férfiak is
betörtek a 'kirakatokba', ők a metroszexuálisok.
Egyes vélemények szerint a homo-, és heteroszexuálisok metszetei ők, vagyis
szexuális irányultságukban az ellenkező nem rajongói, de attitűdjeikben
rokonságot mutatnak a meleg társadalommal. Ahogy Madonna is egy tökéletes női
testbe zárt férfi, úgy e férfiak is egy férfi testbe zárt női lényt mutatnak,
legalábbis a hagyományos sztereotípiák szerint. A jelenleg nagyon gyorsan
változó és alakuló világunkban ugyanis már nem beszélhetünk tisztán női, vagy
férfi nemiségről, nem választhatjuk el e két felet élesen egymástól. A nőket
meghatározó érzékenység, szépség, visszahúzódás és a férfiakat determináló
erő, küzdelem, lendület számtalan formában keveredik egymással. Egyre többen
vallják magukat homoszexuálisnak, szinglinek, megjelentek a karrierista nők és
az otthonülő férfiak. Ebbe a trendbe illeszkedik a metroszexuálisok kultúrája
is.
Hogyan jutottunk el idáig? Tény, hogy az őskorral hátrahagytuk
szemérmetlenségünket, a kőbunkót elhajítva tudatosan éltük meg a génjeinkben
hordozott nemünket. Az is kétségtelen, hogy az ókori arisztokrácia tagjai
tobzódtak orgiákban, virágzott Lesbos szigete, aztán megint begubóztunk, és
testünk minden öröme bűnös kéjelgésnek minősült. A történelem folyamán tézis
antitézisként, hol szexuálisan kinyíltunk, hol ismét prűdek lettünk. De még
egyetlen korszakban és században sem vetkőztük le és léptük át úgy a
szexualitás határait, mint manapság.
Birgit Richard szerint a kezdet a hetvenes évek kultúrpolitikájában
keresendő. Az egyre növekvő számban megjelenő színes magazinok egy addig
ismeretlen, új életforma alapkövei lettek. A reklámok és hirdetések nem
nevezik meg célközönségüket, vagyis minden szlogennek kétféle olvasata
lehetséges. Éppúgy kiszolgálja a női, mint a férfi igényeket, vagy a látszólag
két egymásnak teljesen ellentmondó irányultságokat. Így fordulhat elő, hogy
bár a melegeket szövegeiben élesen bírálja Eminem, mégis Calvin Klein naciban,
tükörsimára borotválva, vagy gyantázva teszi azt. A folyamatot felgyorsította
a nők hozzáállása is, mert más lett számukra a férfiasság fokmérője. Vagyis a
régi ideáknak megfelelően a mentálisan erős férfiak maradtak az etalon, de
plusz elvárás lett velük szemben az ez idáig csak meleg férfiakra jellemző
testi önkifejezés is. Vagyis a szőrtelen és puha bőr, az izmok kidolgozása, és
a divat utáni feltétlen érdeklődés. A nők katalizátorai voltak tehát annak a
jelenségnek, melyben a hetvenes évek 'Fedezd fel magad!' szlogenjét lassanként
felváltja a 'Tervezd meg magad!' felkiáltása.
Szokjunk hát hozzá, ha már lovat adtunk alájuk: már nemcsak a csokit, de a
gyantacsíkot és a szemöldökcsipeszt is meg kell osztanunk a férfiakkal.
Források:
+ eletforma.hu