A drágakövek
megmunkálásának legősibb
módja figuráknak, jelképeknek
és írásoknak a bekarcolása.
Ebből fejlődött ki a
drágakővésés művészete. A
drágakőcsiszolás kezdeteit minden bizonnyal
Indiában kell keresnünk.
Körülbelül1 400-ig az
átlátszó
drágakövek esetében szinte
kizárólag a természetes
kristály- vagy hasadási lapokat
munkálták meg. A polírozás
révén erősebb lesz a fényük,
és jobban átlátszanak.
Az átlátszatlan drágaköveket
és ék köveket (elsősorban az
achátokat) már jóval
korábban csiszolták kemény
homokkövön simára vagy
gömbölydedre. A kőmegmunkálás
egyik csúcspontja a fazettálás. A 15.
század óta általánosan
ismert. E csiszolási fajta kezdeteit homály fedi.
Az a híradás, amely szerint Kr. u. 800
táján mesélnek első ízben
Velencében egy fazettált
gyémántról, nem igazolható.
A fazettálás technikáját
hosszú időn át szigorú
titokként őrizték.
Az újkor
hajnalán Amszterdam és Antwerpen
fejlődött a gyémántcsiszolás
központjává, a 16. század
óta Idar-Oberstein (Rajna-vidék-Pfalz) az
achát- és
színeskő-csiszolás székhelye.
Jelenleg számos csiszoló üzem
épül a világ minden
részén. Támogatásukra
több ország megtiltotta a drágakő
nyersanyag kivitelét.
A
gliptikának (görög
"drágakővéső művészet") is nevezett
drágakővésés magában
foglalja a gemmák, valamint a kisplasztikák
és dísztárgyak
készítését. A legősibb
drágakővésetek jelképekkel
és alakokkal borított kőhengerek
amelyeket
pecsétnyomóként vagy
amulettként használtak, Sumer, Babilon
és Asszíria ősi birodalmaiból
származnak.
Az első önálló,
drágakőanyagból készített
figurális véset (ha nem tekintjük a
borostyán alkalmazását) a
régi egyiptomiak szkarabeusznak nevezett
szaruhátú bogara.
Az ókori Görögországban
különösen kedvelték és
gyakorolták a
drágakővésést. A római
korban is magas színvonalat ért el. A
középkorban ugyan a heraldikával
(címervéséssel) új
feladatot kapott, általában azonban
fejlődése stagnált, csak a reneszánsz
idején kelt új életre
Itáliában. Manapság a
gliptikának, főként a modern
alakító módszerek
révén, ismét nagy a
tekintélye.
Míg az ókorban elsősorban az achát, az
ametiszt, a jáspis, a karneol és az
ónix volt a drágakővésés
alapanyaga, lassanként más
drágakőféleségeket is
felhasználtak. Manapság mindenféle
drágakőből készülnek vésetek,
ideértve a gyémántot is.
A kővésés technikája:
A vésnök fő szerszáma egy kis,
vízszintesen fekvő tengelyű esztergapad, amelyre
szükség szerint
különböző "kerekeket", azaz
tárcsa, golyó, kúp vagy tű
alakú megmunkálófejeket illeszthet. A
tartó deszkákon nagyszámú
ilyen apró szerszám
található kéznél. Egy
villanymotor gondosko¬dik a percenkénti 3000-5000
fordulatról. A merev vésőorsóhoz a
vésnök a követ a kezével
vezeti. Ez igen nagy összpontosítást,
pontosságot és alapos kőismeretet
kíván. A megterhelés eközben
oly nagy, hogy egy munkamenet nem tarthat tovább 2-3
óránál.
A forgó "mutatókat" és
"csúcsokat" folyamatosan kenik
gyémánttartalmú, olajban elkevert
csiszolóporral, ezzel egyszerre történik
a hűtés és a durva
megmunkálófelület
előállítása, mert az apró
gyémántszilánkok
vésés közben belenyomódnak a
fejek puha vasanyagába.
A fényesítés fával, bőrrel
vagy más puha anyaggal történik,
víz és speciális paszták
felhasználásával. Eközben
eltüntetik az előrajzolás fémtűvel
bekarcolt megmaradt nyomait is.
Manapság léteznek
hajlítható (flexibilis)
meghajtótengelyek is. Ezeket azonban főleg nagyobb
szobrászati munkákhoz
használják, ha a munkadarab túl
nehéz a kézi vezetéshez.
A réteges kövek a
drágakőmetszés művészetében
használt többrétegű anyagokat
réteges köveknek, lágenköveknek
nevezik. Szokás szerint egyenletes, párhuzamosan
futó rétegekből álló
achátokból vágják ki,
általában úgy, hogy egy
világos réteg fekszik egy
sötét fölött. A
brazíliai achátok adják a legjobb
nyersanyagot. Többnyire kétrétegű,
kivételesen háromrétegű
lágenkövekbe vésnek. Vannak azonban
ötrétegű kövekből
készült mesterművek is. Igen ritkák a
többszörös és domború
achátrétegekbe készített
vésetek.
A réteges kövekre és a
vésési munkákra vonatkozó
néhány fogalom:
Ónix Fekete alapréteg
és fehér fedőréteg
kombinációjából
álló réteges kő; valódi
vagy arab ónixnak is nevezik
Másrészt
ónix a neve az egyszínű kalcedonnak is (pl.
fekete ónix).
Ne tévesszük össze az
ónixmárvánnyal, amelyet
röviden szintén ónixnak
neveznek!
Az ónix
név a görögből származik,
és 'körmöt' jelent,
valószínűleg gyenge
átlátszósága miatt.
Szardonix Barna (alsó) alap-
és fehér felső rétegű
réteges kő.
Kameolónix Vörös
(alsó) alap- és fehér felső
rétegű réteges kő
Niccolo
Fekete alap- és nagyon vékony felső
rétegű réteges kő, amely a
fényszóródás és
az alapszín átderengése miatt
szürkéskék
színárnyalatú. Kedvelt
pecsétgyűrűkő, címerek és monogramok
bevésésére alkalmas.
Gemma (lat.) Figurális
ábrával díszített
drágakő, ékkő. Az ábra lehet
bevésett (lásd intaglio) vagy domborműves
(lásd kámea). Eredetileg csak a
bevésett ábrázolással
díszített köveket nevezték
gemmának.
Intaglio
Bemélyülő véséssel
díszített gemma.
Kámea Domborműves
véséssel díszített gemma.
Az achátban a sávozás úgy,
ahogy arra a réteges kövekben
szükség van, ritkán fordul elő az
ónix, a karneol vagy a szárder
természetes színeiben.
Ezért a
réteges köveket többnyire festik, ezzel a
későbbiekben részletesebben is
megismerkedünk. A mesterségesen
színezett köveket ugyanúgy
hívják, mint természetes
testvéreiket.
Manapság léteznek olyan
ónixréteges kövek is, amelyek
kiinduló anyaga rétegezés
nélküli, egyszínű, szürke,
festhető kalcedon. Egy kváderkő alakú
tömböt átitatnak
kobalt-kloráttal és
klór-ammóniummal, és ettől fekete
színt kap. Sósavval a festést 1 mm
vastagságig ismét kioldják. Ha most
ezt a kváderkövet feldarabolják,
két olyan réteges kő keletkezik, amelyek
vágási felületei feketék,
ellenkező oldaluk fehér. A sötét
szín azonban állítólag nem
nagyon tartós.
Egy gemma
létrehozásának folyamata
Egy sávozott - a háttérben
láthatóhoz hasonló -
achátból kivágnak, vagy
kitörnek egy különböző
színű és egyenes vonalúan
párhuzamosan futó sávozás
ú darabot. Ebből több
kétrétegű lágenkő
állítható elő.
Az (alsó) alapréteget feketére vagy
barnásvörösre festik. A felső
réteg fehér marad, nem
festhető.
Elnagyoltan bevésik a későbbi figura fő vonalait.
Tömegcikkeknél ehhez sablont használnak.
Itt mutatkozik meg a vésnökök
tulajdonképpeni alakító
munkája. Tapasztalat, kőismeret és technikai
tökéletesség adja meg a
személyes jegyet. A végtermék a
mesteri pontosság és vésnöki
művészet példája.
A hatalmas, mázsányi
acháttömböket aligha darabolják
már kalapáccsal meg ékkel
repedések vagy a kőbe rajzolt vonalak mentén,
ahogyan ez korábban volt szokásban, hanem ma
szinte kivétel nélkül
gyémántszilánkokkal kirakott
körfűrésszel vágják el.
A
fűrésztárcsa hűtését a
modern üzemekben speciális, vízben
emulgeálható vágóolajjal
végzik. Ennek mindenekelőtt az az előnye, hogy a
kövek és a készülék
vízzel könnyen tisztíthatók.
Az eddig alkalmazott petróleum igen káros a
környezetre, erősen szaglik, és
tűzveszélyessége folytán
különleges
óvintézkedéseket igényel.
Az achát karborundum csiszolókeréken
kapja meg durva formáját. A szakember ezt a
munkafolyamatot előcsiszolásnak vagy nagyolásnak
hívja. Hogy a követ csiszolás
közben nyugodtan vezesse, a térdei
közé fogja. A csiszolókereket
vízzel hűtik.
A finomcsiszolást kisebb homokkő keréken
végzik. A csiszoló eközben
széken ül, amelyen hasa és melle
számára támaszték
található.
A kerék
felületén kiképzett hornyok
és domborulatok gömbölyded
csiszolást is lehetővé tesznek.
Az utolsó munkamenet a polírozás
(fenti kép). Ezzel kapják meg a kövek
ragyogó fényüket, valamint
szerkezetük látható, finom rajzolatait.
A polírozás lassan forgó,
bükkfából,
ólomból, filcből, bőrből,
ónból, műanyagokból vagy
más anyagokból készült
hengeren vagy keréken történik.
Csiszolóanyagként alumínium-oxid,
cer-oxid, króm-oxid, tripel, horzsakő és
speciális paszták szolgálnak. Minthogy
ebben a munkafolyamatban kevés vagy
egyáltalán semmi hűtőfolyadékot nem
alkalmaznak, különös
elővigyázatra van szükség, nehogy a
hőfejlődés folytán a kő kárt
szenvedjen.
Sík felületek csiszolásához
manapság a legkülönbözőbb
gépek léteznek, amelyek maguk végzik a
munkát. Gömbölyded formák
(kabosonok) is készíthetők sablon
segítségével, gépi
úton.
Achátfestés
Az achátipar legfontosabb
nyersanyag-szolgáltatói, a
dél-amerikai lelőhelyek természetes
állapotban kellemetlen szürke színű
és gyakran minden rajzolatot
nélkülöző achátot
szállítanak. Csak festés
útján kapják meg tarka
pompájukat és élénk
szerkezetüket.
A festés művészetét már a
rómaiak is ismerték.
Németországban, Idar-Obersteinben az 1820-as
évek óta alkalmazzák, és
soha nem ismert tökéletességre
fejlesztették. Ez az egyik oka annak, hogy itt alakult ki az
achát- és színeskőcsiszolás
egyik legjelentősebb központja is.
A festhetőség a porozitásnak, az opál-
és víztartalomnak megfelelően eltérő
az egyes rétegekben. A tömött
kvarcból álló fehér
sávok alig vagy egyáltalán nem veszik
föl a festéket.
A szakemberek a könnyen festhető rétegeket
puhának, a többieket keménynek nevezik.
A festési eljárás
általános folyamata ismert, de
részletei a cégek titka. Ennek megfelelően
óvják is azokat. Általában
szervetlen festékanyagokat használnak. A szerves
festékanyagok nem állják a
fényt, és színhatásuk is
gyengébb, mint a szervetleneké. A festett
achátok szabad szemmel nem ismerhetők fel, kivéve
egy-egy meghatározott színárnyalat,
például a mélykék, amely a
természetes achátban
egyáltalán nem fordul elő.
A sávos achátokat, amelyek hőkezelés
és sav vagy pác hatása
révén állandó
és visszafordíthatatlan
színátalakuláson mentek
át, nem kell a vevőnek "kezeltként" ismertetni.
Festés előtt az achátokat meleg savban vagy
lúgban végzett tisztítás
után végleges formájukra
vágják, és gyakran meg is
csiszolják és polírozzák.
Pirosra festés:
A színező anyag vas-oxid. Az achátot
vas-nitrát oldatba teszik, majd erősen
felhevítik, vagyis égetik. A technikai
eljárás
változtatásával
különféle vörös
árnyalatok érhetők el. A természetes
sárga rétegek egyedül az
égetéssel vörösre
változnak.
Sárgára festés
A színező anyag vas-klorid. Az achátokat
sósavval itatják át, majd
enyhén melegítik. Így
citromsárga szín keletkezik.
Barnára festés
Cukoroldatos és hevítéses
kezeléssel barna árnyalatokat hoznak
létre. Állítólag
kobalt-nitráttal hasonló eredményt
lehet elérni.
Feketére festés
A színező anyag szén. A koncentrált
méz- vagy cukoroldatba helyezés, majd a
rá következő meleg kénsavas
kezelés mélyfekete színűvé
teszi az achátot. Bizonyos
változtatásokkal ugyanígy barna
árnyalatok is
előállíthatók.
Állítólag a kobalt-nitrát
is ugyanilyen hatású.
Zöldre festés
A színezőanyag vas. Krómsóoldatos
áztatás, majd ezt követő
égetés idézi elő a zöld
színt. A nikkel-nitrát oldat és
erőteljes hevítés
állítólag ugyanezt
eredményezi.
Kékre festés
A színezőanyag vas. Az achátokat először
telített sárga
vérlúgsó
(kálium-ferrocianid) oldatban
áztatják, majd vasvitriolban
(víztartalmú vas-szulfátban) főzik.
Így berlini kék keletkezik.
A drágakő-megmunkálás terén
színes kőnek számít minden
drágakő az acháton és a
gyémánton kívül.
A színeskő-csiszolást a szakmai
világban lapidáriának (latin lapis =
kő), a csiszolót pedig lapidáriusnak nevezik. A
csiszolók többnyire bizonyos
drágakövekre
specializálódtak, mert így lehet a
legjobban figyelembe venni a kövek
különböző
sajátosságait, például a
keménységet, a pleokroizmust és a
szín mélységét.
Először is kifűrészelik a kő előzetesen elgondolt
nagyságát egy olyan
körfűrésszel, amelyen a fűrészfogakat
gyémántszilánk ok
helyettesítik. Hűtőfolyadékul a modern
üzemekben speciális,
környezetbarát
vágófolyadékok szolgálnak,
korábban szappanos víz, olaj vagy
petróleum is.
Függőlegesen futó, vízzel permetezett,
durva szemcséjű karborundumkeréken
kapják meg a kövek durva formájukat.
Szaknyelven ezt az eljárást
előcsiszolásnak vagy nagyolásnak nevezik.
Kabosoncsiszolás
Az átlátszatlan vagy
értékcsökkentő
zárványos drágaköveket
és ékköveket
gömbölydedre, domborúra
csiszolják. Hornyokkal és dudorokkal
ellátott karborundumkerekeken, csiszolórudak
segítségével
kapják meg
az előre meghatározott, kupolaszerűen kiemelkedő
felületű és sima vagy enyhén
domború fenekű formájukat. A
végeredményt francia kifejezéssel
kabosonnak nevezik.
Alkalmazása sokoldalú, gyűrűkőként,
melltűkben, nyakékekben vagy
függelékként.
Divatékszerként
fantáziaformákban is széles
körben elterjedt.
A
drágakőcsiszolatoknak nincs általános
érvényű rendszere. Ezért is
találunk az irodalomban eltérő
tagolási kísérleteket.
Különbséget tehetünk azonban a
csiszolási módok és
csiszolási formák között.
II. Csiszolási módok
A megcsiszolt drágakövek és
ékkövek keltette optikai hatás
alapján a csiszolásnak három -
csiszolási módnak nevezett - fő típusa
ismerhető fel, nevezetesen a fazettált csiszolás,
a sima csiszolás és a vegyes
csiszolás.
Fazettált csiszolás
A fazettált csiszolás jellegét
nagyszámú apró
lapocskától, a fazettáktól
kapja. Elsősorban átlátszó
drágakövekre és
ékkövekre alkalmazzák. A
legtöbb fazettált csiszolás
két alaptípusra vezethető vissza: a kör
alaprajzú briliánscsiszolásra
és a szögletes alakú lépcsős
csiszolásra.
A briliánscsiszolás számít
a csiszolóművészet legfelső fokának.
Mindenütt alkalmazzák, ahol ez
lehetséges. A lépcsős csiszolást
"közepes tónusú"
átlátszókövek hez
használják, ahol a szín
visszaadása szerepet kap.
Az átlátszó kövek
nagyolás után vízszintesen
futó csiszolókorongokon fazettált
csiszolatot kapnak. Evégett kőragasztóval vagy
sellakkal ún. csiszolórudakra
ragasztják őket.
Ezek 80-120 mm hosszú kerek rudak, többnyire
fából, ritkábban fémből. A
rudak átmérője a kő
méretétől függ. Kb. 1/3-dal kisebbnek
kell lennie a kő
átmérőjénél.
E
csiszolórúd vezetésére a
csiszolókorong mellett felszerelt, számos lyukkal
ellátott lemez, a lyuklap szolgál
(lásd fent). A fazetta szögének
elhelyezkedése szerint támasztják a
csiszolórúd másik
végét egyik vagy másik lyukba.
Egy-egy kő különböző oldalainak a
csiszolásához a követ
többször át kell ragasztani. Ehhez
átkittelő eszközök, speciális
kittek és ragasztók, a kövek
leszedéséhez
különféle oldószerek
és egyéb tartozékok állnak
rendelkezésre.
A lyuklap helyett tömeggyártás
céljára, de amatőr csiszolók
számára is létezik egy
fazettálófejes tartó. Ezen
állítható be a fazetta
helyzetének megfelelőszög (lásd fenti
kép).
A csiszolókorong anyaga (ólom, bronz,
réz, ón stb.), a csiszolóanyag
fajtája (smirgel, alumínium-oxid,
szilícium-karbid, bór-karbid,
gyémánt) és a
korongsebesség a kő fajtája szerint
eltérhet.
Az utolsó művelettel a követ
vízszintesen forgó korongokon, fahengereken vagy
bőrszíjakon polírozzák, hogy
eltávolítsák a felületen
maradt apró karcolásokat, és tiszta
fényt érjenek el. A kő
felületén végbemenő olvadási
folyamatok és egy leheletfinom olvadék
réteg (az ún. Beilby-réteg)
képződése tovább erősítik a
finom polírozási hatást.
Sima csiszolás
A sima
csiszolás lehet sík (egyenes) vagy
gömbölyded (domború), ún.
kaboson (lásd feljebb), vagy golyó. Nem
szakítják meg fazetták az egyenletes
kőfelületet. A sima csiszolás főleg az
acháthoz és más
átlátszatlan drágakövekhez
és ékkövekhez való.
Ahol csupán egy átlátszatlan
drágakő különben fakó
felületét kell
láthatóvá,
élénkké, kifejezőbbé
és szebbé tenni, legtöbbször
elég egy sík csiszolt felület.
Ezzel szemben egy kaboson már az
alakjánál fogva is vonzóbb
hatást kelthet. A lehetséges alakok
száma úgyszólván
tetszőleges, bár a nyersanyag, a szín
és a kő mintázata hatással van a
mindenkori alakra.
Golyókat készítenek mind
átlátszó, mind
átlátszatlan kövekből.
A
golyócsiszolás kiinduló
formája nyers egyenlő oldalú kocka
(lásd fenti ábra). Az éleket
újra meg újra ferdére
vágják, majd lecsiszolják,
amíg egy legömbölyödött,
de még sokszögű test nem lesz belőle. A
golyó befejezése (lásd
alsóábra) csiszolóedényben
történik, megfelelő csiszolóanyagok
felhasználásával. A nagyobb
golyókat mindig kézzel
irányítják.
Mind a
durva-, mind a finomcsiszolás során folyamatosan
forgómozgásban kell lenniük. Kisebb
golyókhoz, kb. 10 mm átmérőig,
amelyeket a kereskedelemben gyöngyöknek neveznek,
vannak automaták, ún. gyöngymalmok. E
kőgyöngyöknek - kis
méretükön kívül- nincs
semmi közük a szerves keletkezésű
gyöngyökhöz.
Vegyes csiszolás
A vegyes
csiszolás a fazettált és a sima
csiszolás keveréke. A felső (vagy az
alsó) részen a kő fazettált, a
másikon sima, gömbölyded vagy
sík. Alkalmanként akadnak olyan
csiszolási formák is, amelyeken ugyanazon az
oldalon "vegyes" a csiszolás.
Csiszolási formák
A drágakőcsiszolatok alaptípusaiból, a
csiszolási módokból a
formák bőségét vezették le,
a csiszolási formákat. Ezeknek a klasszikus
mérce szerint lehet kerek, ovális,
kúpos, négyzet (carré),
tégla (bagett), háromszögletű
és sokszögű az alakja.
Ehhez járul valamilyen minta utánzott
formája, mint az olíva, körte (csepp
vagy pendeloque, francia, ejtsd: pandlok), hajócska (navett
vagy márkíz), szív, trapéz
vagy hordó. Az ún. szabad formák nem
vezethetők vissza valamely alapmintára. Ezek tiszta
fantáziaképek, tervezői alkotások
divatékszerek céljára, vagy a nyerskő
gazdaságos felhasználása
határozza meg az alakjukat, a lehetőleg csekély
csiszolási veszteség végett.
Az
ékszerkészítés
céljára néha át kell
fúrni a drágaköveket. Ez
korábban egyenként, kézzel
történt,
hegedűvonó-meghajtású hegyes
fúróval.
Ma nagyrészt elektromos meghajtású,
nagy sebességű hegyes és üreges
fúrókat használnak. Folyamatosan el
kell látni ezeket hűtőfolyadékkal.
Gyémántpor vagy csiszolópaszta
támogatja a fúrási
eljárást. Avégett, hogy a kő a kimenő
lyuknál ne szilánkosodjék, rendszerint
mindkét oldalról fúrnak.
Erre szakosodott üzemekben vibrációval
működő ultrahangos
fúrógépeket használnak.
Ezeknek az automatáknak a különleges
előnye nem csupán a rövidebb
fúrási időben van, hanem abban a
lehetőségben is, hogy különböző
alakú furatokat készítsenek.
A gyémánt
megmunkálásán belül a
következő eljárások
különböztethetők meg: előzetes
vizsgálat, hasítás vagy
fűrészelés, nagyolás,
csiszolás és polírozás.
Előzetes vizsgálat
Mielőtt nekilátnának egy
gyémánt tulajdonképpeni
megmunkálásának, a
csiszolónak először a nyerskő "belső
életét" kell tanulmányoznia, meg kell
ismernie a kristály szerkezetét, és
meg kell ítélnie a
zárványokat. Ez lupéval
történik, és
értékes darabok esetén heteket vehet
igénybe. A matt felületű
gyémántokra evégett először
kis ablakot kell csiszolni, hogy bepillanthassanak a
gyémánt belsejébe.
Miután eldőlt, hogy egy lehetőleg nagy követ
tartsanak meg, vagy kedvezőbb a követ felaprózni, a
tervezett hasítási vagy
fűrészelési irányt tussal
jelölik meg a kristályon.
Hasítás és
fűrészelés
Korábban a nagy gyémántokat egy
kés és könnyed ütés
segítségével végzett
hasítással darabolták. A
hasadási síkok mindig oktaéderlapok.
Az ökölnyi nagyságú
Cullinan-gyémántot, a legnagyobb valaha is
talált gyémántot 1908-ban az
amszterdami Asscher és Társai
cégnél hasították,
először 3 kőre, majd tovább darabolták
úgy, hogy végül 9 nagyobb és
96 kisebb briliánst lehetett belőle csiszolni.
A hasítás technikája
közismert ugyan, mégis gyakran előfordult, hogya
gyémánt apró darabokra tört,
mert nem ismerték fel a belső
feszültségeket vagy rejtett
repedéseket.
Ezért
a századforduló óta
fokozatosan áttértek a
gyémánt
fűrészelésére.
A gyémántok fűrészelés
ének megvan az a sajátos előnye, hogya nyerskő a
súlyát tekintve jobban
kihasználható. A jól
felépített oktaédereket
például a középső
síkban vagy kissé följebb
fűrészelik el, és ezáltal kedvező
nyers alakot kapnak a briliánscsiszolás
számára. A fűrészelt felület
lesz a gyémántbriliáns
jövőbeli táblája.
A gyémántfűrész (50-70 mm
átmérőjű) lapja rézből,
bronzból vagy más ötvözetből
készül, papírvékony,
és gyémántszilánk okkal van
kirakva, amelyeket folyamatosan pótolni kell.
Percenként 4500-6000 fordulatot tesz meg, de
elérheti a 10 000-et is. Eközben a
gyémántot egy fogóhoz
hasonló szerkezet tartja. A
fűrészelési folyamat sokáig tart, egy
6-7 mm átmérőjű egykarátos kő
esetében 5-8 óráig.
Újabban egyre gyakrabban darabolják a
gyémántokat lézersugárral.
Ennek az az előnye, hogy az
elválasztásnál nem kell a
kristály semmilyen szerkezeti
irányához igazodni. Ez a nyerskő jobb
kihasználását, nagyobb súly
elérését jelenti.
Nagyolás
A következő munkafázisban, a nagyolás,
kerekítés során a
gyémánt elnyeri a nyers
formáját a felső és az alsó
résszel. Ehhez két
gyémántot - az egyiket egy kis esztergapadba
fogva, a másikat egy nagyolórúd
végébe ragasztva és kézzel
vezetve - úgy dörgölnek
egymáshoz, hogy a kőélek a
kétkúpos briliánsformának
megfelelően kerekedjenek.
Ma
már léteznek olyan gépek is,
amelyekben mindkét követ automatikusan vezetik
össze. Legújabban pedig az is
lehetségessé vált, hogy
lézerrel nagyolják előre az egész
nyers formát.
Azokat a gyémántokat, amelyekből nem
kívánnak kerek briliánst csiszolni,
gyémántszilánkokkal kirakott korongon
nagyolják.
Csiszolás
A gyémántot csak gyémánttal
lehet csiszolni vagy fűrészelni, mert a
gyémánt különböző
kristálylapokon és
különböző irányokban
eltérő keménységű.
Pontos előzetes vizsgálatokra van
szükség ahhoz, hogy később a
csiszolás során fel lehessen használni
az eltérő keménységeket. A
gyémántpor, amely statisztikai
valószínűség szerint mindig tartalmaz
egészen kemény
gyémántszilánkokat is, le tudja
csiszolni a gyémántkristály
kevésbé kemény felületeit.
Egyenlő keménységű anyagok ugyanis nem
karcolják vagy csiszolják egymást. A
csiszolás technikája nagyon sok tapasztalatot
kíván. Egy vízszintesen
forgó, gyémántporral és
olajjal bevont, kb. 30 cm-es acélkorongon csiszolnak
fazettákat a gyémántra, amely (doppnak
nevezett) fogóba van rögzítve,
miközben a korong percenként 2000-3000 fordulatot
tesz meg.
Az összes fazetta felület
elhelyezését és minden egyes
szög állását a tapasztalt
csiszolók, a rendelkezésre
álló eszközök
ellenére, továbbra is szemmel és
nagyítóval ellenőrzik. A csiszoló
egyéni döntésére mindig is
szükség van, különösen
ha arról van szó, hogy a csiszolási
veszteséget lehetőleg alacsony szinten tartsák.
Egy egy karátos kő megcsiszolása kb. 5-7
óráig tart.
Vannak ugyan, különösen kis
briliánsokhoz, mechanikai
segédeszközök az egyes fazetták
elhelyezésére, a
briliánscsiszolást elvégző teljesen
automatizált gépek nagyon ritkák.
Oroszországban az 1970-es évek óta
csiszolnak teljesen automatizálva briliánsokat
kitűnő minőségben, tekintet nélkül a
csiszolási veszteségre, vagyis
anélkül hogy figyelembe vennék az
elérhető súly nagyságát.
A gyémántcsiszolás során
keletkező anyagveszteség nagy. Átlag 50-60%-ot
tesz ki. A lecsiszolt gyémántport
mindig felfogják, és más
csiszolási folyamatokhoz használják
fel.
Polírozás
Ugyanazon a csiszolókorongon, ámde egy
másik sávon, ahol még
használatlan, igen finom szemcsézésű
gyémántpor található, ezzel
polírozzák meg végül a
briliánst, hogy
eltávolítsák az utolsó
egyenetlenségeket és csiszolási
nyomokat.
Általában
minden csiszoló egyszerre több követ
munkál meg a korongon.