1.
AJTP VIII. országos konferenciája – Szeged
2009. március 20.
4. szekció: tánc és dráma, önismeret a gyakorlatban
Foglalkozásvezető: Wenczel Imre
Csoport: középiskolai tanárok, kollégiumi nevelők, tanulócsoportok vezetői; a drámajátékban kevésbé jártas csoport.
Tér: tanterem félretolt padokkal, a terem közepén körberakott székek, nagyobb üres tér.
Eszközök: laptop, projektor, vetítőfelület, hangfal, csomagolópapírok, vastag írófilcek, cellux, fénymásoló papír megfelelő mennyiségben, a létszámnak megfelelő szék körberakva, több funkciót betöltő sál.
Időbeosztás: drámajátékok kipróbálása 8.45-9.45 – kávészünet- drámajátékok kipróbálása, megbeszélés…10.00-12.15
Cél: a) annak feltérképezése a kollégákkal együtt, hogy milyen lehetőségei vannak a tanárnak a drámajátékok alkalmazásával tanítani, nevelni; b) kapjanak választ a játékvezetők a témával kapcsolatos kérdéseikre.
Tanulási terület: „A” típusú játékok kipróbálása, a „B” és a „C” típusú játékok rövid ismertetése; néhány „D” típusú játékkonvenció bemutatása.
(Megjegyzések:
A játékvezető messzemenően engedi a csoport döntései által szerveződni a foglalkozást, mert így több – a kollégák által fontosnak tartott problémakört érinthetünk. A játék koordinálásának, mederben tartásának érdekében azonban fontos tisztázni a játszókkal minden olyan körülményt, ami befolyásolhatja döntéseinket. Szűkítenünk kell a lehetőségeinket a koordináló-vezető által javasolt szorító körülmények által, nehogy kezelhetetlenné váljon a kommunikáció, és elpocsékoljuk a rendelkezésünkre álló időt.)
2.
A foglalkozás kezdete:
1. játék
Kérdezzetek tőlem/rólam!
2. játék
Leginkább azt várom ettől a foglalkozástól, hogy…
3. játék
Én vagyok itt az egyetlen, aki…
4. Drámás alapjátékok
KAPCSOLATTEREMTŐ játékok
Ismerkedő névjátékok – labda, babzsák, lufi…
Háromszor hívd (kiesős)
Sorrendek a körben – nevek, születésnapok
Tekintetváltós helycsere
Anya-pálma-elefánt
Hullám balról
Átülős, székrecsapós (ez az enyém)
Névcápa
Társválasztó játékok
KONCENTRÁCIÓS-LAZÍTÓ alapjátékok
Hangsúlyeltolódás 1 2 3 4
Bumm
Király, herceg
Ez a fülem
Kapus játék
Számsorolás egyenként, véletlenszerűen
Rámutatás, perdülés, lövés
Lövöldözős
A kalóz kincse
3.
INTERAKCIÓS alapjátékok
Járkáljunk (pl. hátrafele…)
Sajnos, szerencsére
Gubancolós játékok
Mozdulatkarmester
Tükör-játékok
Varázskéz
Testrészek érintkeznek
Számi
Akadémiai székfoglaló
Szobrászkodás
Üzenet – tapskör
RITMUS alapjátékok
Nevünk tapssal
Egérfuttatás
Járások
Térdütögetés (keresztben - kézsorrend)
Ritmushívás
Zenekar
Ritmikus szövegek
ÉRZÉKELÉSFEJLESZTŐ alapjátékok
Vak-játékok
Tér-érzékelés
Társ felismerése tapintással kézről (arcról…)
Hang-játékok
Hangkarmester
4.
BESZÉDKÉSZSÉGET fejlesztő alapjátékok
Asszociációs
Nyelvgyötrők
Ketten vagyunk egyek
Földrengés
Történetgazda
Kérdezz, mert itt hagylak
A királyúrfi vizsgája
ÖN- ÉS TÁRSISMERETI alapjátékok
Menjünk oda ahhoz, aki…
Fusson az, aki…
Én vagyok itt az egyetlen, aki…
Pantomim-ajándékozás
SZÍNJÁTSZÓS alapjátékok
Mozgásfejlesztő játékok
Utánozós játékok/ tréningek
Némajátékok
Hangalámondásos-szinkronizálós, narrációs játékok
Testbeszéd-játékok (Így járok én; Ne fejezz ki semmit…)
Fokozás-játékok (Te voltál)
Státusz-játékok
Képkiegészítős játékok
Domináns-követő…
Megjelenítés-játékok
Konfliktus-játékok (Két szerep egyedül)
Arc-játékok
Csoportos „színészfingató” – folyamatos váltások
5.
Kamerás tréningek – mozgó, majd állóképek
Improvizációs játékok (fajtái!)
5. A megfelelő helyen, időben megbeszélés, javaslat...
Szakirodalom:
Bécsy Tamás: Mi a dráma ?
& Akadémiai Kiadó, Bp. 1987
Berne, Eric: Emberi játszmák
& Gondolat Kiadó, Bp. 1984
Csepeli György: A
szociálpszichológia vázlata
& Múzsák Kiadó, Bp. 1989
Csepeli György: A hétköznapi élet
anatómiája
& Kossuth Kiadó, Bp. 1986
Debreczeni Tibor: A pódiumi rendezés dramaturgiája
(Oktatási segédanyag)
& Múzsák Közművelődési Kiadó,
1984 NI
Debreczeni Tibor szerk.: Nyitva van az aranykapu
(Játék, bábjáték, színjáték)
& Múzsák Kiadó, Bp. 1985
Dömötör Tekla: A magyar nép
hiedelemvilága
& Corvina 1981
Drámapedagógiai Magazin: A magyar Drámapedagógiai Társaság periodikája, szerk. Kaposi László
Duró Győző - Nánai István:
Dramaturgiai olvasókönyv
(Színházi füzetek I.)
& Marczibányi Téri Művelődési
Központ, Bp. 1993
Forgas, Joseph P.: A társas érintkezés pszichológiája
& Gondolat Kiadó, Bp. 1989
6.
Gabnai Katalin: A színésznevelés breviáriuma
& Múzsák Kiadó, Bp. 1985
Günter, Simon, Karl: A pantomim
& A Magyar Színházi Intézet és a Népművelési Propaganda Iroda kiadványa, 1982
Hankiss Elemér: A népdaltól az abszurd drámáig
& Magvető Kiadó, Bp. 1969
Hevesi Sándor: Az előadás, a
színjátszás, a rendezés művészete
& Gondolat Kiadó, Bp. 1965
Huizinga, Johan: Homo ludens
Kísérlet a kultúra játékelemeinek meghatározására
& Universum Kiadó, Szeged,
1990
Kaposi László szerk: Drámapedagógiai olvasókönyv
Színházi Füzetek / VII.
& a Magyar Drámapedagógiai Társaság és
a Marczibányi Téri Művelődési Központ kiadványa
Budapest, 1995
Latinovits Zoltán: Verset mondok
& NPI 1979
Lengyel Pál: Színházasdi
& Móra Kiadó, Bp. 1987
Máté Lajos: Térszervezés a
színpadon és a pódiumon
& NPI 1974
Mezei Éva: Játsszunk színházat!
& Móra Kiadó, Bp. 1979
Mezei Júlia szerk.: Gyermekjátékszín
& Móra Kiadó, Bp. 1986
7.
Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?
(Az előadói magatartás)
& Kossuth Kiadó, Bp. 1986
Montágh Imre: Mondjam, vagy
mutassam?
(Szó, hang, gesztus)
& Móra Kiadó, Bp. 1985
Montágh Imre: Útravaló
(Televíziós felvételek sorozata videokazettán)
Neelands, Jonathan: Dráma a tanítás szolgálatában
& M D P T
Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp. 1994
Pease, Allan: Testbeszéd
& Park Kiadó, Bp. 1989
Rudas János: Delfi örökösei
(Önismereti csoportok: elmélet, módszer, gyakorlat)
(Második, javított kiadás)
& Gondolat - Kairosz, 1997
Propp, V. J. : A mese morfológiája
(2. javított kiadás)
& Osiris-Századvég Kiadó, Bp.
1995
Ranschburg Jenő: Félelem, harag,
agresszió
& Tankönyvkiadó, Bp. 1987
Séra László: A nevetés és a humor
pszichológiája
& Akadémiai Kiadó, Bp. 1983
Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei
& Magvető Kiadó, Bp. 1974
A Drámapedagógiai Magazin kiadványai
(Letölthetők a www.drama.hu weblapról)